جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

وزیرکار: طبابت؛ تجارت شده است

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 404177
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اینکه طبابت و بخصوص حوزه دارویی ، تجارتی شده است، انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی ربیعی در نخستین همایش هم‌اندیشی توسعه صادرات در صنایع دارویی اظهار داشت: صنعت دارویی یکی از سه صنعت سودآور دنیا شده است و صنعت ژنریک دارویی نیز در ۷ صنعت شاخص دنیا تبدیل شده است .

وی با اشاره به برخی آمارها در زمینه ارزش بازار دارویی در سال ۲۰۱۴ که بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد دلار بود و سرانه مصرف دارو نیز ۱۵۰ دلار عنوان شده است، گفت: در کشور ما در ۱۰ سال اخیر این صنعت از ۱۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد در سال ۹۳ رسیده است که مسلما باید حوزه سیاستگذاری توجه ویژ‌ه ای به آن شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای سیاستگذاری حوزه دارویی دو جهت مهم است که یک بخش آن مربوط به سیاست‌های رفاهی و اجتماعی دولت است و در حوزه دیگر نیز مرتبط با تولید، اشتغال و ارزش افزوده است.

ربیعی تصریح کرد: اگر از منظر اجتماعی نیز بخواهیم به این حوزه نگاه کنیم امروز صنعت دارویی به دو شاخه می‌توان تعریف کرد که یک شاخه آن حوزه اجتماعی مربوط به مباحث سلامت و بهداشت که یک خطری را بنده در آن مشاهده می‌کنم متاسفانه یک بحث مفهومی در این حوزه داریم از جمله آنکه طبیب همیشه در اشعار ما بوده است و در فرهنگ عامیانه‌مان طبیب چیزی بیش از محرم برای افراد به حساب می‌آمده است ولی امروز این مفهوم به یک بیزینس تغییر کرده است.

وی عنوان کرد: از نظر اجتماعی این گروه ( فعالان حوزه سلامت) کاملاً اخلاق محور هستند ولی متاسفانه باید عنوان کنم که حوزه طبابت و علی‌الخصوص درمان که نوک آن مربوط به دارو است از مفهوم اخلاق به بیزینس تغییر مفهومی پیدا کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: هم اکنون نگاه به بیمار به عنوان یک نیازمند و دردمند به یک مشتری تبدیل شده است و این یک تغییر عاطفی مفهومی است که از ۵ دهه قبل این روند شروع شده است.

ربیعی عنوان کرد: در دنیای امروز بحث مشتری‌محوری و جذب وجود دارد که باعث زد و خوردهای پشت پنهان در واردات و تولید می‌شود. بنابر این سندیکای حوزه دارویی نیز برای اخلاقی کردن این حوزه کمک کند، شاید بعضی‌ها عنوا نکنند این مسئله طبیعی است و به قول معرف آش کشک خاله است ولی من به این مسئله اعتقاد ندارم. زیرا برحسب مسئولیتم مدتی است در این حوزه فعالیت و مطالعه می‌کنم.

وی ادامه داد: عرصه درمان باید عاطفی و اخلاقی باقی بماند بنده بر رسالت اجتماعی این بحث پافشاری دارم ولی سیاستگذاری نیز باید به نحوی صورت پذیرد توازن تولید برای مصرف وجود داشته باشدو همه ذینفعان نیز به نوعی برای اخلاقی کردن آن تلاش کنند و از کشیدن این حوزه به سمت تجارت دوری کنند که این مسئله با سیاستگذاری‌های بیمه نیز امکانپذیر است کما اینکه در چند ماه اخیر وضعیت‌های سیاستگذاری در این مبحث بهتر شده است و از وضعیت یله و از مسابقه واردات عبور کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید منافع همه از جمله بیمار، شرکتها و دولت را در نظر بگیریم عنوان کرد: ولی در نهایت رضایت عمومی ناشی از سیاستگذاری‌ها مهم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: ما هیچ تعارفی نداریم الان مشاهده می‌کنید که کمپانی‌ها در جهان سوم با ابزارهای بسیاری ورود کردند گاهی با NGOها وارد شدند و با یک فضای روانی ورود پیدا کرده‌اند. به هر حال رشته مطالعاتی من همین موارد است. مثلا چند وقت پیش یک خودرویی را عنوان می‌کردند که در جاده‌های کشور عامل تصادفات و مرگ می‌شود و همان زمان دانشجویی نزد من آمده بود و از مصاحبه‌ها و مستنداتی برای برون‌رفت این شرکت از اتهامات سخن می‌گفت.

ربیعی در ادامه عنوان کرد: از نقش برند نباید بگذریم ولی در مقابل ژنریک باید در سیاستگذاری‌ها کمک کنیم که در دوران جنگ تحمیلی اتفاقات خوبی رخ داد.

وی با اشاره به یک یاز پایان‌نامه‌ها که در زمینه آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌‌های ماهواره‌ای بود گفت: مشاهده شده بود که یکی از مهمترین آگهی‌های تبلیغاتی در حوزه دارو، ترک اعتیاد و مسائل جنسی و زیبایی بود از طرف دیگر نیز سبک زندگی‌ها را تغییر کرده و ما را وابسته به مصرف داروهای چند ملیتی کردند.

ربیعی افزود: ما باید طرح ژنریک را از اتهام‌ها به دور کنیم. متاسفانه برخی مواقع حتی افراد خوش‌نام عنوان می‌کنند که از نظر کیفیت دارویی نباید مردم را به کشتن بدهیم در حالی که این افراد آدمهای سالمی هستند ولی نظراتشان به سمتی است که تولید داروهای داخلی را زیر سوال می‌برند.

وی بیان داشت: به طور واقع شرکتهای چند ملیتی در کشور ما کودتا کرده‌اند زیرا حکومت‌هایی را آنها از بین برده‌اند که مصداق آن در کشورهای آمریکایی جنوبی وجود دارد و این در حالی است که در دوران جنگ تحمیلی ۹۵ درصد نیازهای کشور را از داخل تامین می‌کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضرورت اقدام برای اصلاح روند ارزانی داروهای شرکت‌های چند ملیتی تاکید کردو گفت: از طرفی دیگر نیز نباید نسخه‌های القایی و اشانتیون در بین نسخه‌نویس‌ها به وجود آید. مثلا بنده مراجعه کنندگانی داشتم که عنوان می‌کردند داروهایشان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه در بردارد در حالی که تعجب‌آور بود که با این همه اقدامات این داروها همچنان گران است و پس از پیگیری‌ها متوجه می‌شدیم که نسخه القایی تجویز شده است.

ربیعی ادامه داد: ما اگر ۱۰ برابر هم پول بریزیم این مستی‌ها را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و این مبارزه را همیشه داریم. بنابر این حمایت تولید در قلب سیاست‌هایمان خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع موانع صادرات گفت: پیشنهاد می‌کنم نمایشگاهی از دستاوردهای دارویی برای هیئت وزیران برپا شود و از طرفی دیگر شرکتهای چند ملیتی دارویی محدود شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر مرغوب کردن مواد اولیه دارویی و به روز کردن تکنولوژی و بالا بردن کیفیت بسته‌بندی‌های دارویی تاکید کرد و گفت: نتایج این هم‌اندیشی توسعه صادرات در صنایع دارویی را نیز در اختیار وزارتخانه‌های صنعت، بهداشت و تعاون قرار دهید.

ربیعی ادامه داد: در شورایعالی بیمه نیز درخواست داریم رئیس سازمان غذا و دارو برای کاهش القاءهای دارویی کمک کنند تا به سمت خرید راهبردی در بیمه‌ها پیش رویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در تولید دارو نقش دارد و در خدمت منابع بخش خصوصی هستیم زیرا تامین اجتماعی به نوعی جزو بخش خصوصی است چون متعلق به کارگردان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *