شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

اصلی ترین مشكلات خانواده هاي ايراني

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 62427
خانواده امروزي با مسائل و مشكلات ناخواسته روبروست و در برابر آن آمادگي و توانائي ندارندو نیز سيطره رسانه ها و ورود لجام گسیخته امواج متنوع آن به درون فضاي خانواده و ذهن فرزندان، بگونه اي است كه سلامت رواني و حتي جسماني آنان را تحت الشعاع قرار داده است.
دكتر جمشيد احمدي در گفتگو با خبرنگار اجتماعی جهان در مورد مشکلات خانواده های ایرانی گفت:سلامت خانواده ها در طول عمر خانواده دستخوش تغيير است واين واقعيت كه در يك مقطع زماني خاص، خانواده از سلامت برخوردار است، تضميني براي تداوم اين وضعيت نيست.

احمدی در ادامه افزود: در حقيقت دستيابي و حفظ سلامت خانواده مستلزم كار مداوم هر يك از اعضاي خانواده و همچنين كل خانواده به عنوان يك سيستم است.

وی با تاکید بر اینکه خانواده سالم هم يك آرمان است و هم يك واقعيت،افزود: فعاليت هاي متعددي مي تواند خانواده را به وضعيت هاي جديد وغيرمنتظره بكشاند وقتي چنين وقايعي روي مي دهند روابط خانوادگي دگرگون شده و سيستم خانواده متزلزل مي شود.

احمدی بااشاره به اینکه در مورد واژه سلامتي اختلاف نظر وجود دارد اظهار داشت: اكثر خانواده ها در مراحلي از دوره زندگي دچار سلامتي و ناسلامتي مي شوند و از سوي ديگر فقدان آگاهي و آموزش هاي لازم در حوزه مهارت هاي زندگي و سازگاري موجب گرديده است که آرامش اعضاي خانواده خصوصاً برخي والدين را بر هم زند.

وی با اشاره به بحران هاي زندگي كه از تنوع و گستردگي زيادي برخوردارند،افزود: بحرانهای زندگی تعادل جسمي و رواني انسان هارا بر هم مي زنند و اين در هم ريختگي اكثراً همراه با اختلال هاي عاطفي و رفتاري مي باشد.

احمدی نتایج حاصل از مشكلات خانواده هاي ايراني كه به مراكز راهنمايي مراجعه کرده اند شامل موارد ذیل بوده دانست.
مشكلات خانوادگي، مشاجره مكرر با همسر، مداخله خانواده همسر ، سوء ظن همسر، عدم علاقه زوجين به يكديگر، روابط خشك و سرد، اعتياد همسر، كتك خوردن از همسر، بددهني و فحاشي همسر، گريزپايي همسر از خانه، عدم توافق در تربيت فرزندان، مشكلات ناشي از ازدواج مجدد، كتك خوردن از خانواده همسر ، مشكلات ارتباطي با همسر، مشكلات خانوادگي، مشكلات شغلي و اقتصادي مشكلات مذهبي – معنوي فرزندان.

وی در پایان افزود: نتايج نشانگر اين است كه در نوع مشكلات زنان و مردان تفاوتي وجود ندارد، ليكن از جهت فراواني مشكلات بين مراجعان زن و مرد تعداد مراجعان زن، بيشتر از مردان مي باشدو با توجه به اهميت دختران و زنان در كانون خانواده و جامعه و نقش هاي همسري و والديني كه خواهند داشت،افزايش مشكلات آنان به نسبت مردان، نگران كننده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *