جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۲

۳۳ سال مصرف برق مفت و مجانی!

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 380877
برخی کنتورهایشان را دستکاری کرده‌اند تا پول کمی بابت برق بدهند اما خیلی‌ها هم در این میان بدون دستکاری سال‌هاست به قول خودشان زرنگی و برق مفت مصرف کرده اند. توجیهشان این است وقتی برق مفت را می‌توان با قلابی از سیم برق گرفت چرا پول بابتش پرداخت!
۳۳ سال مصرف برق مفت و مجانی!
به گزارش جهان به نقل از "برق نيوز" شاید باورش کمی سخت باشد اما از سال ۱۳۶۰ تا به امروز ریالی بابت برق پرداخت نکرده اند؛ توجیهشان این است وقتی برق مفت را می توان با قلابی از سیم برق گرفت چرا پول بابتش پرداخت. افرادی که حتی اجازه ورود مامور برق به محله‌شان را نمی‌دهند و با زرنگی و زور از انشعاب غیرمجاز استفاده می‌کنند!

برخی هم کنتور در خانه‌شان دارند اما با کشیدن انشعاب غیرمجاز برق، شاید در حد چند هزار تومانی، آن هم در چند ماه پول برقشان نمی‌شود.
سابقه استفاده از برق غیرمجاز در این شهرستان به زمان آغاز جنگ تحمیلی باز می‌گردد. وضعیت این شهرستان به‌گونه‌ای بود که هر خانوار برای تامین برق هر یک از لوازم برقی خانگی خود قلاب جداگانه‌ای روی سیم های برق می‌انداختند.

به گزارش برق نیوز، میزان تلفات برق در این شهرستان در سال ۸۷ به میزان ۷۸.۵ درصد بوده که با اجرای طرح ساماندهی شبکه برق این میزان تلفات به ۴۵.۶ درصد رسید.

بعضی‌ها هم از سال های ۶۰ و ۶۱ در عمل کنتور برق‌ منزل‌شان رقمی نینداخته؛ کنتور هست اما کار نمی‌کند و در واقع غیر فعال است!

اگر چه عمده ساکنان روستا انشعاب قانونی ندارند اما آنهایی هم که دارند تحت تاثیر بقیه از طریق انشعاب غیر مجاز تامین برق می‌کنند.

برخی کنتورهایشان را دستکاری کرده‌اند تا پول کمی بابت برق بدهند اما خیلی‌ها هم در این میان بدون دستکاری سال‌هاست به قول خودشان زرنگی و برق مفت مصرف کرده اند.

کمی عجیب به نظر می رسد اما واقعیت است؛ تا سال ۸۶ در مناطقی مانند ملاشیه (نهضت آباد)، کوی علوی (شیلنگ آباد)، زوییه ۱ و ۲، کوی مهدیس و بازار کیان اهواز تمام خانه‌ها برق غیر مجاز مصرف و انشعابی نداشتند.

از سال ۶۰ که عملیات برق رسانی به اهواز و مناطق شهری و روستایی آن آغاز شده تا سال ۷۵ روستاهای بسیاری در اهواز برقدار شده اند اما برای مجاز کردن انشعاب های غیر مجاز در این مناطق و ساماندهی آنها تنها ۳۰درصد کار انجام شده بود.

به گفته 'الیاس حضرتی' مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز که پیشتر برای این شهرستان و حتی با جدا شدن حمیدیه، ملاثانی، باوی و کارون از اهواز، و تبدیل آنها به شهرستان، هم اینک وظیفه برق رسانی به تمام این مناطق را عهده دار است، از مجموع ۴۵۰روستای موجود در این مناطق تنها برق ۴۰روستا ساماندهی شده که به طور عمده روستاهای بزرگ به شمار می روند.

برای مناطق حاشیه نشین شهر اهواز هم که ۴۰۰هزار نفر سکنه داشته و حدود یک سوم جمعیت شهرستان را در خود جای داده اند بر اساس تازه ترین گزارش، ۷۰درصد کار ساماندهی انشعاب های غیر مجاز انجام شده است.

وی افزود: روستاهایی که برق آنها ساماندهی شده بیشتر روستاهای واقع در مسیر جاده و رودخانه بوده که از این جمله می توان به روستاهای حمیدیه و باوی و مسیر غرب جاده خرمشهر اشاره کرد.

حضرتی ادامه داد: در مسیر الهایی - اهواز هم ۶۰درصد و در مسیر دغاغله و تصفیه شکر ۴۰ درصد کار ساماندهی انشعاب های غیر مجاز به انجام رسیده است. البته امسال قول داده اند که برق روستاهای غیزانیه ساماندهی شود.

از سال ۸۶ که وزارت نیرو درصدد جمع آوری انشعاب های غیر مجاز برآمده تا به امروز با ایجاد زیرساخت های جدید و اقدام قانونی ۲۹۰هزار انشعاب غیر مجاز جمع آوری و ۱۶۰ هزار انشعاب قانونی جایگزین اینها شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز مجموع انشعاب موجود برق را با احتساب انشعاب جدید ۴۹۰هزار اشتراک اعلام و اظهار کرد: در برخی روستاهایی که برق آنها ساماندهی شده موقعی که می خواهیم کنتور نصب کنیم به بهانه نداشتن پول، روستاییان مانع می شوند و همچنان از برق غیرمجاز تامین برق دارند.

حضرتی افزود: اداره برق برای جایگزینی انشعاب های غیر مجاز و جمع آوری آنها،از راه های دیگر و به روش کدخدامنشی و با کمک بزرگان و شیوخ منطقه، این کار را در یک آرامش بدون تنش انجام داده است.

وی قول داد که تا پایان امسال بخش عمده از مساله انشعاب های غیر مجاز برق در مناطق زیر پوشش شرکت توزیع نیروی برق اهواز حل و این انشعاب ها برچیده شود.

حضرتی گفت: زمانی وجود روزا فزون انشعاب های غیر مجاز در اهواز معضلی جدی برای این شهرستان بود و باعث بسیاری از قطعی های مکرر برق شده بود اما در سال های اخیر با برنامه ریزی و حمایت توانیر و وزارت نیرو، و مسوولان استانی، این انشعاب ها با آرامش و رعایت حال مردم جمع آوری شد.

تبعات ناشی از برق غیر مجاز در سال های ۸۴ و ۸۵ و تابستان آن سال ها که اهواز با نوسان و قطعی مکرر برق روبه رو بود، موجب نارضایتی شدید مردم از این موضوع شده بود.

اما به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز و در تابستان امسال حتی در دمای افزون بر ۵۲ درجه هم برق اهواز قطعی نداشت و شبکه برق این شهرستان پیک برق دو هزار و ۱۴۹ مگاوات را هم تجربه کرد اما خاموشی مکرر نداشت.

در همین رابطه در سال گذشته محمد علاف‌پور استاندار خوزستان گفته بود: :در مدت شش سال گذشته ۴۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز برق از سراسر استان خوزستان جمع‌آوری شده است.

حمیدیه در شمال غرب اهواز واقع است. طرح ساماندهی برق شهرستان حمیدیه از سال ۸۷ آغاز شد و تاکنون حوزه مرکز شهر به طور کامل و بیش از ۹۰ درصد شبکه روستایی این شهرستان شامل روستاهای گمبوعه، دهکده، سیدحسین، سیداستار، روستای طوبیه، شالتاق، دهلیز، گبرزهیر، شیخ زهراب، روستای علاونه الفای، سدره، صندیحه، شهید فلاحی، العوده، خسرج، طراح یک و دو و روستای فریسیه با نصب ۲۰۵ کیلومتر کابل خودنگهدار و نصب ۲۷۲ دستگاه ترانسفورماتور و ۲۵۹۴ پایه جدید ساماندهی شده است.

سابقه استفاده از برق غیرمجاز در این شهرستان به زمان آغاز جنگ تحمیلی باز می‌گردد. وضعیت این شهرستان به‌گونه‌ای بود که هر خانوار برای تامین برق هر یک از لوازم برقی خانگی خود قلاب جداگانه‌ای روی ترانس می‌انداختند. در مجموع ۲۱ هزار انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان حمیدیه و روستاهای تابعه آن وجود داشته است که در حال حاضر حدود ۱۸ هزار انشعاب از این تعداد جمع‌آوری شده است.

میزان تلفات برق در این شهرستان در سال ۸۷ به میزان ۷۸.۵ درصد بوده که با اجرای طرح ساماندهی شبکه برق این میزان تلفات به در سال ۹۰ به ۴۵.۶ درصد رسید و نشان می‌دهد تلفات انرژی در این شهرستان ۳۳ درصد کاهش داشته و ۸۱ هزار و ۷۸۶ مگاوات ساعت در انرژی برق این شهرستان صرفه‌جویی شده است.

به گزارش برق نیوز، مشکل برق دزدی و استفاده غیرمجاز در شبکه توزیع فقط مربوط به استان خوزستان نیست و در بسیاری ازشهرهای کشور به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده روج دارد. البته آمار دقیقی هم درباه مقدار دقیق برق دزدی منتشر نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرمر
یعنی این جور افراد حلال و حرام براشون مفهومی نداره ؟؟
چرا برادر سرشان میشود وقتی دولت به پسر فلان حاجی وفلان وابسته وفلان....ماشین پورشه نمیدهد آنوقت ان میرود رانت خواری میکند وپورشه میخرد
نه آقا جان. خوبم حالیشونه. ولی نوش جانشون. از بس حقشون را ضایع شده می بینند، حق داند و کاملا هم حلاله
حق گرفتنی است بقول مولا امیرالمومنین . نمیشه اگه کسی حقش جایی ضایع میشه بره جایی دیگه دزدی کنه
جعفری
این توجیه را ان شااله باریتعالی در روز قیامت از شما بپذیرد. هر کسی مسئول اعمال خود است و گناه دیگران از گناه وی چیزی کم نمی کند
کارازاین حرفا گذشته!
Iran, Islamic Republic of
وقتي يك به اصطلاح دولتمردي كه لباس روحاني هم دارد و از بيت المال مسلمين دانشگاه آزادي با سرمايه هزاران هزار ميلياردي براي خود و خاندان و ............ مي سازد و به جيبش مي اندازد.
پس اجازه بدهيد يك خانواده ايراني هم قدري ازين برق كشور را به رايگان براي خودش استفاده نمايد.

يعني سيب سرخ براي دست بچه يتيم . حرام است ؟!!!

ههههههههههههههههههههه
اداره برق در روستا ها برای اریه کنتور پایان کار میخواهد -که 99 در صد پایان کار ندارند لذا از این طریق اقدام به رفع مشکل میکنند اداره برق خودش اشکال دارد انوقت دیگران را زیر سوال میبرد
فرزاد
پشتشون گرمه
ایرانی
کاری ندارد ماموران اداره برق برق این محلات حرامخوار را از پست های زمینی برای 10 دفیقه 2فاز وصل کند تا تمام وسایل شان بسوزد ..انوقت دیگر کسی بهانه پیدا نمیکند..تا به خاطر پورشه فلان اقا زاده برق دزدی بکند پورشه فلان اقازاده دلیل نمیشود تا در این حجم برق دزدی داشته باشیم
اراکی
Latvia
وقتی قانون در منطقه و شهری حاکمیت ندارد همین میشه . این وضعیت تدبیر و قدرت برنامه ریزی مجریان و مدیران را نشون میده ! خوبه بهشون مدال لیاقت بدن !!!!
Iran, Islamic Republic of
توجیه اداره برق برای چند نرخی بودن فروش برق چیه اگه اداره برق تونست توضیح بده اونم درت و حسابی اره کار این ادما نادرسته اگه نمی تونه توضیح در ست حسابی بده کار این جور ادما هم توجیه داره