سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

هشدار ورود داروی ترک اعتیاد به داروخانه ها!

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 396771
در کنار رشد توزیع موادمخدر توسط مواد فروشان، فروش مواد مخدر با پوشش داروی گیاهی با پشتوانه تبلیغات غیر واقعی وفریبنده برخی ماهواره ها وتوزیع توسط برخی عطاریها ونیز انتقال از طریق پیک، گروه دیگری از معتادان را رقم زده که علاوه بر عوارض اعتیاد، پاره ای مشکلات پزشکی دیگر از قبیل پوکی استخوان،مشکلات جنسی و چاقی غیر طبیعی حاصل از مصرف کورتون را نیز تجربه کرده است.
به گزارش جهان، دکتر داریوش مهرآیین عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور، ورود عطاریها به برخی داروخانه ها وحتی سایر حرفه ها را در امر توزیع داروهای درمان اعتیاد از مشکلات حوزه درمان اعتیاد دانسته ونسبت به گسترش ارایه داروهای مخدر توسط مراکز غیر درمانی و غیر مسول هشدار داد.

این کارشناس اعتیاد با ذکر این نکته که۸۰ درصد درمان اعتیاد به زعم کارشناسان اقدامات غیر دارویی از قبیل روانشناسی ومددکاری و....است، ادامه این روند را عامل اختلال وعدم توفیق درمان اعتیاد و زیر سوال رفتن شیوه شناخته شده درمان نگهدارنده با داروهای اگونیست در کشور دانست.

دکتر مهرآیین ادامه داد: کارشناسان به خوبی می دانند که خدمات درمان اعتیاد شامل دارو درمانی،روانشناسی، مددکاری وسایر اقدامات لازم در کنارهم اثر بخش خواهد بود و این مجموعه تنها در قالب مراکز قانونی درمان اعتیاد تعریف شده است.

وی همچنین از وسعت ارایه داروهای موسوم به داروی گیاهی ترک اعتیاد که متاسفانه غالبا حاوی مواددمخدر،ترامادول ,کورتون است اظهار نگرانی کرد و گفت: در کنار رشد توزیع موادمخدر توسط مواد فروشان، فروش مواد مخدر با پوشش داروی گیاهی با پشتوانه تبلیغات غیر واقعی وفریبنده برخی ماهواره ها وتوزیع توسط برخی عطاریها ونیز انتقال از طریق پیک، گروه دیگری از معتادان را رقم زده که علاوه بر عوارض اعتیاد، پاره ای مشکلات پزشکی دیگر از قبیل پوکی استخوان،مشکلات جنسی و چاقی غیر طبیعی حاصل از مصرف کورتون را نیز تجربه کرده است.

این کارشناس اعتیاد در ادامه افزود: در همین زمینه حتی موارد متعدد مسمومیت با داروهای مخدر یا آسیب حاصل از تقلب دارویی در آنها رخ داده است که در فضای خلا آموزش عمومی، فرصت رشد و نمو یافته و با سواستفاده از باورهای سنتی در مورد داروهای گیاهی مردم را از چاه اعتیاد به چاه دیگری از اعتیاد واسیب که گاه خطرناکتر است سوق می دهند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور در پایان افزود: این مهم در حالی است که می دانیم داروی گیاهی ترک اعتیاد ادعایی سرابی، بیش نمی باشد.لذا با وجود اقداماتی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و....وبا توجه به عمق آسیب، ورود و مقابله و نظارت قوی تر نهادهای نظارتی را ایجاب می نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *