جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

همان که حاتمی‌کیا گفت

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 383379
جناب ایوبی آنان که در ۸ سال دفاع‌مقدس تن خود را در مقابل گلوله قرار دادند تا شما امروز رئیس سازمان سینمایی باشید! اهل جرح و اهل بخیه بودند و آنقدر خداپرست که خود را نادیده گرفتند. شما حرمت گذاشتن به کیارستمی را در اولویت‌های مدیریتی خود می‌دانید یا پاسبانی از خون پاسداران میهن را؟
به گزارش جهان، وطن امروز طی یادداشتی در شماره امروزش ضمن انتقاد از سخنان ضد ملی و ضد مردمی کیارستمی، عدم واکنش درخور به این سخنان از سوی مسئولان را به باد انتقاد گرفته‌ و آورده‌است:

یک نکته برایم اعجاب‌انگیز است و همچنان جای پرسش فراوان دارد؛ در جشن روز ملی سینما حجت‌الله ایوبی وارد سالن ضیافت هتل استقلال شد و طبیعتا جایگاهی که ایشان قصد جلوس بر آن را داشت میز نزدیک به محل سخنرانی در این سالن بود. به نکته جالبی که حین وارد شدن ایشان رخ داد باید بسیار توجه کرد. ایشان به قصد جایگاه خویش وارد سالن شد اما حین رفتن به سمت جایگاه در نظر گرفته شده، در ابتدای سالن، ایستاده با چند سینماگر سلام‌ و احوالپرسی کرد اما در میان میزهایی که وجود داشت و سینماگران در گروه‌های مختلفی، بر سر این میزها نشسته بودند،جناب آقای ایوبی سراغ میز محمدرضا رحمانیان و رضا درمیشیان رفت. با آنان سلام‌ و علیک گرمی کرد و بعد به اتفاق همسرش راهی محل جلوس خویش شد. تصور می‌کنم تشریح این میزانسن به اندازه کافی گویای این است که چرا از میان این همه سینماگر، ایوبی صرفا سراغ میزی رفت که رحمانیان و درمیشیان بر سر آن میز نشسته بودند؛ دو هنرمندی که حرکات موزون سیاسی آنها در متن و فرامتن فرهنگ، جنجال‌برانگیز است. کاش این مقدمه مورد توجه اصحاب رسانه قرار گیرد که آقای ایوبی سعی می‌کند با حاشیه‌سازان سیاسی تنور روابط را گرم‌تر کند.

با فیلمسازی که دومین فیلمش جنجال‌های سیاسی بسیاری به راه انداخته است و بزودی قرار است فیلمش اکران شود، چنان گرم گرفت که تصور کردم نسبت خانوادگی دارند. با همین دست‌فرمان تحلیلی به جایگاه ایوبی و برخی فیلمسازان حاشیه‌دار، چند پلان از رویدادهای اخیر را بررسی کنیم. فیلم رستاخیز با وجود اغلب حواشی و حساسیت‌های اقشار مذهبی مورد تفقد جناب آقای ایوبی قرار می‌گیرد و ایشان پس از جشنواره فیلم فجر برای حمایت از فیلم راهی عراق می‌شود. حال این پرسش برای نخستین بار مطرح است که با وجود تحریف واقعه عاشورا در متن فیلم رستاخیز، پیشکاری جناب ایوبی و حمایت ایشان چه ضرورتی دارد؟ چرا حساسیت‌های توده‌های مختلف مذهبی را ایشان در نوع تصمیم‌گیری و حمایت، لحاظ نمی‌کنند. در پلان بعدی، وزیر، فیلم قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد را سیاه بر می‌شمرد که ایشان در گفت‌وگویی در مقام حمایت از فیلم بر می‌آید و اعلام می‌کند فیلم بنی‌اعتماد طی فرآیندی قانونی ساخته شده است. یعنی بحث سیاه‌نمایی و موضوع جشنواره‌بازی را با گفتن یک جمله رسما ماست‌مالی می‌کند. نکته قابل تامل پایانی، به اظهارات سیاه عباس کیارستمی باز می‌گردد.

کیارستمی در قضاوتی ضد ملی - ضد مردمی، جنگ را بی‌مفهوم تلقی می‌کند و به رزمندگان بی‌احترامی می‌کند در حالی که اگر رزمندگان اسلام نبودند، صدام آق دایی ایشان بود و باقی ماجرا که می‌دانید. اما با این توهین سنگین به ملتی که همه داشته‌های خود را برای پاسداری از مام میهن در طبق اخلاص گذاشته است، ابراهیم حاتمی کیا دردمندانه از ایوبی، جنتی و رئیس دولت خواستار واکنش شد و گفت اگر این سه عزیز واکنشی نشان ندهند، مشخص است در این دولت نفاق است. ایوبی که به مثابه اغلب به اصطلاح اعتدالیون برای پاسخ و واکنش عمدتا نظراتش را در صفحه فیس‌بوک خود بازتاب می‌دهد، در این صفحه رسمی نوشت: تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می‌خواهند «خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست» و اینکه «خداپرستی آنست که خودپرستی را رها کنی.» شمس تبریزی

این نقل قول، زننده‌ترین واکنشی بود که می‌توانست از ریاست سازمان سینمایی! کل کشور سر زند. در جواب به ایشان باید گفت جناب ایوبی آنان که در ۸ سال دفاع‌مقدس تن خود را در مقابل گلوله قرار دادند تا شما امروز رئیس سازمان سینمایی باشید! اهل جرح و اهل بخیه بودند و آنقدر خداپرست که خود را نادیده گرفتند. شما حرمت گذاشتن به کیارستمی را در اولویت‌های مدیریتی خود می‌دانید یا پاسبانی از خون پاسداران میهن را؟ به فاصله چند روز بعد از این واکنش سینمایی ایشان در افتتاح سرگروه، هنر و تجربه به رسانه‌ها گفت: من با آقای کیارستمی مفصل صحبت کرده‌ام و این گفت‌وگو چند مرتبه هم تکرار شده است. او با تمام وجود خود به دفاع‌مقدس عشق می‌ورزد و بسیاری از دوستان و همراهان او هم می‌دانند که او بارها اعلام کرده می‌خواهم با همین شیوه و سبک خود جلوه‌هایی از دفاع‌مقدس را ترسیم کنم. البته این اظهار نظر با واسطه از سوی جناب آقای ایوبی در حالی اتفاق می‌افتد که کیارستمی همچنان از عذرخواهی مستقیم از مردم امتناع می‌کند و متاسفانه به شیوه جنجال‌هایی که حول رستاخیز اتفاق افتاد جناب ایوبی پیشکار سینماگری شده‌اند که در متن و فرامتن فعالیت‌های خود همواره ملت را تحقیر می‌کند. آقای ایوبی! چنین کنش‌هایی بی‌ثمر است و دوره گول مالیدن سر ملت به سر آمده. کیارستمی باید از ملت عذرخواهی کند و شما، جناب جنتی و آقای رئیس‌جمهور باید اظهار نظر صریح کنید؛ اگرنه همان که حاتمی‌کیا گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همان که حاتمی کیا گفت