چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
سود افزایش نرخ ارز نصیب چه بنگاه هایی شد؟

کشف ارتباط سقوط شاخص بورس و افزایش نرخ ارز

شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 173471
از آخرین باری که از به طور ناگهانی قیمت ارز در کشور تغییر اساسی کرد حدودا ۹ سال می گذرد اما در آن سال بورس تهران با رشد حاشیه سود شرکت‌های صادرکننده مواجه شود. اما این بار و در این افزایش ناگهانی شايد بتوان گفت براي برخي شركت هاي بورسي صادركننده محصولات مانند ملي مس و فولاد خوزستان اثر مثبتي به همراه داشته باشد اما براي اغلب شركت ها و بازار سهام تبعات منفي خواهد داشت.
به گزارش سرویس اقتصادی جهان - عبدالله داودی: با نگاهی به نوسانات شاخص کل بورس اوراق بهادار می توان گفت: از نقطه اوج این شاخص به طور متوسط ماهیانه حدود ۵۰۰ واحد نزول کرده است. بورس که در ابتدای امسال به مرز ۲۷هزار واحد رسیده بود در این ماه ها به شدت کاهش یافته و بیشترین افت را بعد از افزایش نرخ ارز داشته است.

پس از شوک ارزی بانک مرکزی، بورس تهران نیز شاهد نوساناتی در سطح سهام شرکت‌های تولیدکننده مواد خام بود؛ واکنش هیجانی فعالان بازار به تصمیم بانک مرکزی، منجر به تشکیل صف خرید در اکثر شرکت‌های وابسته به قیمت‌های جهانی شد؛ این در حالی است که واکنش یک‌جانبه به افزایش نرخ ارز و عدم‌تحلیل سایر عوامل موثر برسودآوری شرکت‌ها، تا حدی می‌تواند برای سهامداران شرکت‌های بورسی گمراه‌کننده باشد.
این روند نزولی در شاخص کل بورس اوراق بهادار در حالی شکل می گیرد که طی دوره مورد نظر شاهد رشد قیمت سکه و ارز در بازارهای کشور بوده ایم.

سرمایه گذارانی که سهام شرکتهای مرتبط با ارز و دلار را دارند یعنی سهامدار شرکتهای فعال در صادرات محصول هستند، سود مناسبی کسب میکنند. برای مثال، شرکتهای فولادی در قبال صادرات، ارز دریافت میکنند و باید آن را در داخل کشور به ریال تبدیل کنند و حالا با افزایش نرخ ارز، این شرکتها سود مناسبی از اين محل كسب ميكنند.

تجربه سیاست‌های پیشین افزایش نرخ ارز نشان داده، بورس تهران به دلیل حضور پررنگ شرکت‌های تولیدکننده مواد خام، در کوتاه‌مدت با رشد شاخص‌ها مواجه می‌شود، اما در میان‌مدت این رشد با افزایش نرخ تورم تا حد زیادی خنثی می‌شود.

واقعيت اين است كه مواردي مانند نوسان نرخ ارز كه پيش از اين مسئولان امر از ثبات آن خبر داده بودند، به تنهايي مي تواند موجب افزايش نرخ تورم شده و مانع از رشد و توسعه حداقلي اقتصاد كشور شود، چرا كه افزايش نرخ ارز علاوه بر ايجاد بي ثباتي منجر به افزايش قيمت تمام شده محصولات اكثر شركت هاي بورسي مانند خودرويي ها و شوينده ها مي شود.

علاوه بر آثار تورمي و كاهش سود آوري شركت هاي بورسي، رشد نرخ ارز مانع از توسعه فعاليت هاي شركت هايي از جمله پتروشيمي ها خواهد شد كه داراي بدهي ارزي هستند. چرا كه اين گونه شركت ها كه تعداد شان هم كم نيست سال هاست كه پوشش ريسك ناشي از نوسان ارز را ندارند.

با اين اوصاف مي توان نتيجه گرفت آثار منفي افزايش نرخ ارز بر بازار سهام و شركت هاي بورسي بر اثرات مثبت و محدود آن چربش داشته و مي تواند همراه با جو رواني منفي، افزايش قيمت مواد اوليه وارداتي، كاهش سودآوري، جهش تورم، عدم جبران بدهي ارزي از طريق افزايش توليد و ديگر آثار منفي همراه باشد.
حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس تهران در خصوص وضعيت بازار در دو ماه گذشته و تغييرات نرخ ارز گفت: قيمت سهام نمي‌تواند هميشه رو به بالا يا رو به پايين باشد. ايجاد سبد سهام سرمايه گذاري مناسب و درست کمک و از ضرر و زيان موردي جلوگيري مي‌کند.

در اين زمينه مدیر يكي از شرکتهای فولادی با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی نرخ دلار گفت: هرچند این افزایش به نفع شرکتهای صادرکننده خواهد بود اما نباید از تاثیر منفی آن بر هزینه های طرح توسعه شرکتها چشم پوشی کرد.

حسین ملاحسین آقا با اشاره به اينكه گراني ارز به گران تمام شدن هزینه های طرحهای توسعه شرکتها منجر میشود، ادامه داد: شرکتهای معدنی و فلزی با توجه به برنامه های توسعه ای کشور، طرحهای توسعه بزرگی در برنامه دارند که رشد نرخ دلار، نرخ مصارف ارزی شرکتها را افزایش میدهد.

در همین حال، مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: هنوز نوسانات نرخ ارز و میزان اثرپذیری آن بر عملکرد شرکت‌های بورسی به طور دقیق مشخص نیست، به طوری که نمی‌توان نماد شرکت‌ها را متوقف کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برخلاف انتظار اکثر اهالی بازار مبنی بر اینکه با افزایش نرخ دلار تنها افزایش سودآوری شرکتهای صادر کننده را شاهد خواهیم بود سود اصلی نصیب شرکتهایی می شود که محصولات خود را در داخل کشور ولی بر مبنای نرخ های جهانی می فروشند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *