شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱

حکاکی آیات قرآن بر روی سنگ+عکس

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب: 378375
یک هنرمند تبریزی تمام آیات قرآن کریم را به شکل زیبایی بر روی سنگ حکاکی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از شبستان، قرآن نفیس حکاکی شده بر روی سنگ، به دست هنرمند تبریزی، داود زمانی در مدت پنج سال انجام شده است.

این قرآن نفیس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن تبریز در ماه رمضان امسال، با حضور آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی رونمایی شد.

این اثر خلق شده از ممتازترین آثار هنری موجود در هنرهای قرآنی است و فرصت مناسبی است تا زمینه نمایش این هنر برجسته در داخل و خارج از کشور فراهم شود.


هزار و ۵۵۰ شب بیداری برای خلق هنر قرآنی

داود زمانی آذر، خالق این اثر نفیس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، تصریح کرد: این قرآن را در طول مدت پنج سال از سال ۸۸ تا ۹۳ بر روی سنگ های گرانیت نوشتم.

وی افزود: آیات قرآن کریم با سوزن گلدوزی و آب طلا بر روی سنگ های گرانیت سیاه حکاکی شده است.

این هنرمند قرآنی ابراز داشت: این اثر، دربردارنده ۱۱۴ عنوان از سوره‌های قرآن بر روی ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت است.

وی افزود: در این اثر با ابزارهای بسیار ریز، کنده‌ کاری شده و بزرگترین قطعه سنگ اختصاص به سوره مبارک بقره دارد که با ختم قرآن و رسیدن به سوره مبارکه ناس، سنگ‌ها کوچک تر می ‌شوند.

زمانی آذر ادامه داد: هر کدام از این سنگ‌های گرانیت دربردارنده دوایر منظمی هستند که آیات شریفه این سوره‌ها را نمایش می ‌دهند و با طلای ۱۸ عیار نمایان شده‌اند.

این هنرمند قرآنی تصریح کرد: از آنجا که سوره مبارکه حمد، به‌عنوان فاتحه الکتاب شناخته می‌ شود، بر روی قطعه سنگی که به شکل ساختمان کعبه کنده‌ کاری شده نوشته شده و بقیه سوره‌ها در طواف این سوره چیده شده‌ اند.


سوره ای به شکل کعبه

وی افزود: سوره حمد را به شکل کعبه تراشیدم و آیات آن را دور تا دور کعبه نوشتم و بقیه سوره های قرآن را بر روی ۱۱۴ تکه سنگ حکاکی کردم.

زمانی همچنین با اشاره به اینکه ۷۳ نفر طلاهای خود را برای استفاده در این قرآن نفیس هدیه کردند، تاکید کرد: برای خلق این اثر یک هزار و ۵۶۰ ساعت زمان صرف کرده ام و از طلای اهدایی و نذری زائران آستان قدس رضوی بهره برده ام.

این هنرمند با بیان اینکه برای خلق این هنر، یک هزار و ۵۵۰ شب بیداری کشیده ام، اظهار داشت: در طی خلق این هنر، ۳۷۰ سوزن شکست که جای زخم های آن هنوز بر روی انگشتانم باقی مانده است.

زمانی آذر عنوان کرد: بزرگترین اثر هنری این مجموعه که به سوره بقره اختصاص دارد، ۱۷ سانتی متر قطر دارد و کوچکترین اثر این مجموعه با چهار سانتیمتر به سوره ناس تعقل دارد.

این هنرمند تبریزی گفت: این قرآن با خط ثلث و در ۱۳۰ کیلوگرم روی سنگ گرانیت تبریز خلق شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسنت به هنر ماندگار ایرانی ماشاءالله