پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۴
۱۲۱

هاشمی رفسنجانی: آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی ندارد

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 431672
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه الوفاق افزود: ایشان الان محور اساسی هم برای حیات انقلاب و هم امنیت کشور هستند
هاشمی رفسنجانی: آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی ندارد
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با خبرنگار روزنامه عربی زبان الوفاق در پاسخ به پرسشی درخصوص روابط خوب و عمیق خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: بله؛ ‌ما از جوانی با هم دوست بودیم. من پنج سال از آقای خامنه‌ای بزرگ‌ترم. اولین ملاقات ما در درس خارج آیت الله داماد بود که با هم آشنا شدیم؛ ایشان از من کوچک‌تر بود؛ بعد هم رفاقت‌ها عمیق و در دوران مبارزه خیلی عمیق‌تر شد وبعد از انقلاب دیگر زیادتر شد.

وی ادامه داد: در همه کارها با هم کار می‌کردیم؛ ‌در جنگ و در هر جا که شما فکر می‌کنید تا امروز ما همین ارتباطمان هست؛ اکنون من و جمعی که ایشان در مجمع منصوب کرده‌اند سیاست‌های کلی نظام را که در قانون اساسی از وظایف رهبری است؛ ‌آماده می کنیم و به ایشان می دهیم؛ ‌و ایشان هم اگر تأیید کنند، ابلاغ می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عمده کار ما این است و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نیز با ماست که با واگذاری ایشان، باید نظارت کنیم که اجرا شود. درباره دیگر مسائل معمولی هم در ملاقات‌هایی که داریم، بحث می کنیم.

آقای هاشمی رفسنجانی در باره رابطه عاطفی و دوستی خود با رهبر معظم انقلاب افزود: ما خیلی صمیمی هستیم؛ من و هم ایشان، همدیگر را خیلی دوست داریم؛ یک منظره کوچک آن در بیمارستان بود وقتی که ایشان جراحی کرده بودند عیادت من با ایشان در آنجا بسیار صمیمی بود و همان منظره‌ای شد که دیدید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم که هم‌اکنون آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی به این آسانی ندارد؛ و ایشان الان محور اساسی هم برای حیات انقلاب و هم امنیت کشور هستند و ایشان مرکز مدیریت کشور هستند و ما هم باید به ایشان کمک کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در باره اقدام ویکیلیکس در ارائه مدارکی درمورد وزارت امور خارجه عربستان گفت: خب این جریان مضری است. امریکا این کار را که برضدش شد ضربه خورد؛ ‌آن کسی که این کار را کرده الان خودش یک مرکزی شده برای اینکه هرجا می خواهند از او استفاده بکنند؛ ‌یک چنین ماجرایی را برایشان راه می اندازد؛ در عربستان بیشتر ازهمه.

وی افزود: ‌چون عربستان یک کشور بسته ای بوده و هست؛‌ روابط خارجی اش و این مذاکراتش؛ ‌این مکاتبات؛ این اسنادی که کسی نمی داند داخل عربستان است ؛‌کسی نمی داند ویا خیلی کم می دانند؛‌ اینها که باز شد؛ ضمنا یک زمینه ای شده که کسانی هم که می خواهند دروغ بگویند از این اسناد جعل می کنند و هرچه خواستند می گویند و هرجا خواستند ضربه بزنند یک چیزی منتشر می کنند حالا تا تکذیب بشود و مردم باور کنند.

آقای هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یک نقطه‌ فتنه‌ای درآمد و به جایی رسیده که می‌بینید. حالا برای عربستان سنگین تمام می شود و آثار منفی اش هم به این آسانی تمام نمی‌شود؛‌ کارهای مثبتشان را کسی تبلیغ نمی‌کند؛‌ منفی‌اش را تبلیغ می‌کنند.

وی در خصوص میزان حمایت ایران از عراق اظهار داشت: ما الان عراق را مثل خودمان مهم می دانیم؛ ‌مثل کشور خودمان؛ اولا کشور واقعا مهمی است؛ ‌هم از لحاظ نقطه جغرافیایی جای مهمی است؛‌هم از لحاظ منابع طبیعی؛‌هم مردمش؛ این مردمی که از هزاران سال پیش اینجا منشأ تمدن بوده‌اند؛ قانون حمورابی از آنجا آمده و عراقی ها هم مردم خوبی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان صدام به دلیل قدرت دیکتاتوری صدام اینها یک مجموعه واحد بودند ولی بعد از صدام آن مجموعه ۳ بخش یا حتی بیشتر یعنی ۴ تا بخش متضاد شد وگاهی هم در حال جنگ که کم‌کم دارد خودنمایی می‌کند واین وضعشان نگران کننده است.

وی افزود: اگر ان‌شاءالله عقلانیت زعمای عراق ادامه پیدا کند و سعی کنند این اختلافات سطحی را حالا چه مذهبی؛ چه قومی؛ چه هر چیز دیگری را کنار بگذارند و یک وحدتی روی تمامیت ارضی خودشان و وحدت ملی‌شان ایجاد کنند عراق کاملا می تواند کشور نیرومندی در منطقه باشد؛ ارتباط ایران با عراق هم جدید نیست.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت:‌ در رژیم قبل هم ایرانی‌های زیادی آنجا بودند و عراقی‌های زیادی هم اینجا بودند؛ از زمان جنگ هنوز عده زیادی عراقی در ایران هستند و دارند مثل مردم ایران کار می کنند؛ مرزمان هم تقریبا رفت وآمدش آسان است؛ اعتاب مقدسی که آنجا هست و اینقدر برای مردم ما جاذبه دارد که شما می بینید در اربعین یا عاشورا چه خبر می شود؛ مردم اصلا عشقشان آنجاست؛ ‌اگر روزی مرز ما با آنها لغو روادید شود؛‌ همیشه نصف مردم ایران در عراق هستند و نصف مردم عراق هم در ایران هستند.

وی تصریح کرد: بله کمک های ما جدی است و به هیچ چیز هم محدود نیست؛ هر چیزی که عراقی ها نیاز داشته باشند و ما امکانش را داشته باشیم به آنها می دهیم؛‌ و البته روابطمان هم با دولت عراق همیشه خوب بوده است، البته آقای طالبانی هم یک بار جمله ای گفته بودند که غربی ها اظهار نگرانی کرده بودند از اینکه شما دارید ایرانی ها را می‌آورید و این خطر است؛‌ چرا اینجور رفتار می کنید؟

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: او گفته بود: مگر ایرانی ها از عراق چه می خواهند؟ الان که همه مسئولان عراق از مریدهای ایران هستند؛ ایران چه احتیاجی دارد که برای ما خطر باشد؛ بهتر از ما دیگر دوست پیدا نمی کند؛ ما هیچ خطری از ایران احساس نمی کنیم؛ ‌او ما را نجات داده و به اینجا رسانده و کمک کرده است.

وی اضافه کرد: و این حرف کاملا حکیمانه و درست است ما در عراق هیچ طمعی نداریم و از عراق هیچ خطری در شرایط فعلی برای خودمان حس نمی کنیم و حفظ عراق و امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی در این باره آیا ارتباطی میان جنگ عربستان علیه یمن با مذاکرات هسته‌ای در لوزان وجود دارد گفت: نمی‌دانم! با گروه جدیدی که در عربستان آمده اند فقط سلمان را در یک مهمانی که در ریاض بود چون ما را دعوت کرده بود یک بار با هم نشستیم و خیلی حرف زدیم که همین قدر می شناسم؛‌ و با بقیه‌شان آشنایی هم ندارم و وقتی هم که می رفتم آنجا با آن نزدیکان بیشتر ملک عبدالله بود و اگر مسئولی هم داشتند، می‌آمدند.

وی افزود: درست نمی دانم چرا این اشتباه را کردند؛ ‌گفتم که اشتباه است؛ البته ظاهرا اینها برای این است که فکر می‌کنند این حوثی ها شیعه هستند والبته خب اینها (حوثی‌ها) که شیعه اثنی عشری نیستند و عمده آنها زیدی ۴ امامی هستند ولی به هر حال به یک معنا شیعه هستند و جزو مجموعه شیعه حساب می شوند؛ منتها ۴ امامی؛ احتمالا آنها با این شرایطی که درست کرده اند با ایران ولبنان و عراق وسوریه و با همه احساس نگرانی می‌کنند.

آقای هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: گفتم در یمن اشتباه بزرگی کردند. بحرین نمونه خوبی است. آنجا با اینکه یک کشور عربی عضو شورای همکاری است ولی لشکرکشی کردند و آمدند علیه شیعه وارد شدند و در یمن هم همینجور نگران هستند؛‌ به خصوص که یمنی ها ادعای ارضی هم در عربستان دارند؛ ‌ولی حالا اشتباه کردند، دلایلشان را هم درست نمی دانم؛ شاید هم تحریک شدند؛ خوب اگر منصور هادی می توانست بماند می‌ماند؛‌ حالا فرض کنید که عربستان کمکشان کرد‌ مگر می تواند بماند؟

خبرنگار پرسید: آیا این جنگ با مذاکرات هسته ای ارتباطی داشت؛ چون گفته می‌شود که عربستان می‌ترسد ایران به توافقی برسد؛ می‌گویند که عربستان و اسرائیل از نتیجه این توافق می‌ترسند؟
آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفت: اگر هم می ترسند راهش همان است که باید از راه صداقت در بیایند. البته عربستان و احتمالاً دیگر کشورهای منطقه اشتباه می‌کنند چون ‌ما که ترس نداریم؛ ما که بمب هسته‌ای را تحریم کردیم؛ چرا از ما بترسند؟ از اسرائیل باید بترسند.

وی افزود: البته عربستانی ها قبل از ما موشک های ۳۰۰۰ کیلومتر برد را از چین و جاهای دیگر خریدند؛ سلاح های بسیار پیشرفته، هواپیما و موشک ها و رادارهای پیشرفته و همه چیز هم دارند.

آقای هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پایگاه نظامی هم آنجا دارند؛ ‌عربستان اصلا می داند که ایران تهدید نیست؛‌ ما اگر واقعا به فکر قطع کردن روابطمان با عربستان بودیم آن ۴۰۰ – ۵۰۰ نفری که در آن فاجعه مکه شهید دادیم به آسانی نمی گذشتیم؛ ولی بعد برای اینکه روابط دو کشور عادی باشد آن طور رفتار کردیم.

خبرنگار پرسید: در مصر انقلابی اتفاق افتاد و دومین رئیس جمهور هم بعد از انقلابشان آمد؛‌ چرا روابط این دو کشور بزرگ منطقه اینطور است؟ الان ایران و ترکیه در خیلی از مسائل با هم اختلاف دارند ولی روابط خوبی دارند چرا ایران و مصر به یک روابط متوازن نمی رسند؟ و روابط محقق نمی شود؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ گفت: البته باید این سؤال را بیشتر از مصری‌ها پرسید؛‌ چون ما که خواستار توسعه هستیم؛ ‌ما مردم مصر را عمدتا حالت اهل‌البیتی برایشان می دانیم؛‌ یعنی آنها واقعا اکثرا عاشق اهل بیت هستند ومشکلی با مردم مصر نداریم؛ چون همسایه هم نیستیم که اختلاف اینجوری داشته باشیم.

وی افزود: ولی آنها در مجموعه ای در یک سپهری هستند اولا امریکایی ها آنجا خیلی متنفذ هستند و ارتش مصر را عمدتا آنها تامین می کنند و آنها هم این ارتباط را نمی خواهند؛ ثانیا الان با عربستان سعودی و بعضی جاهای دیگر هم باید همکاری کنند؛ ثالثا اشکالاتی مثلا از حضور ما در سوریه و لبنان دارند و اخیرا عراق هم اضافه شده ما در افغانستان هم این مشکلات را داشتیم آنها از طالبان حمایت می‌کردند ما موافق نبودیم و خودم با ملک عبدالله زیاد حرف زدم که دارید اشتباه می‌کنید.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: در پاکستان باز یک نوع از این چیزها هست در بحرین ما به حضور نظامی‌شان معترضیم و مجموعه اینها به‌اضافه آن نگرانی های بی‌ربطی که دارند. ما از همکاری با عربستان نگرانی نداریم با همین حکام جدیدشان می توانیم با هم کار و رفت و آمد کنیم.

خبرنگار در ادامه پرسید: به نظر شما منطقه در خطر جنگ مذهبی است؟ به خصوص که برخی گروهای مخالف ایران خیلی این مسئله را ترویج می‌دهند و اینکه این مسئله حالا چه تأثیری در روابط اسلامی -اسلامی گذاشته است؟

آقای هاشمی رفسنجانی پاسخ داد: الان از این جهت بدترین زمان است یعنی یک تهاجمی علیه شیعیان در سراسر این کشورها داریم می بینیم. یعنی شیعه را مخالف اصلی در نظر می‌گیرند و به انواع راه‌ها دارند شیعه را در کشورشان تضعیف می‌کنند در صورتی که شیعه اصلا برای آنها نه خطری است نه مشکلی.

وی افزود: اصلا در سیاست و ایدئولوژی شیعه این نیست که بخواهد با مسلمانان دیگر درگیر باشد یک اشتباهی است که اینها می‌کنند واقعا می‌توانند روی بهترین دوست خود یعنی ایران حساب کنند. ولی در حال حاضر من احساس خطر می‌کنم. این اختلافاتی که دارد بیشتر می‌شود و گاهی به کشتار می‌رسد، ممکن است تعمیق پیدا کند.

آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درخصوص چشم انداز آینده روابط با عربستان گفت: پنج، شش سال پیش در دولت گذشته آخرین سفری که برای زیارت به عربستان رفته بودم. از من خواسته شده بود در این سفر مسائل اختلافی با عربستان را حل کنیم ما بعد از یک مراسم شام که مهمان آقای ملک عبدالله بودیم در یک جلسه طولانی تا نیمه شب خیلی دیر وقت آنجا نشستیم و ایشان هم با مشاوران نزدیکش بودند. وزیر خارجه، مقرن و خیلی‌های دیگر هم بودند. بحث کردیم و به راه حلی رسیدیم و راه حل ما این شد که بیاییم شش، هفت کمیسیون مشترک تأسیس کنیم.

وی افزود: اولین و مهم‌ترینش برای امور مذهبی و به اصطلاح علمایی بود؛ یعنی علمای دو طرف یک کمیسیون داشته باشند و اختلافاتی را که ظاهرا شیعه و سنی دارند بررسی کنند و راه حل برایش انتخاب کنند و مسئولان دو کشور هم پشت این نظریات بمانند تا مشکلات را کاهش بدهیم.

آقای هاشمی رفسنجانی ادامه داد: کمیسیون دوم، مربوط به روابط دوجانبه و همکاری کمیسیون اجرایی بود. همچنین یک کمیسیون برای لبنان، یک کمیسیون برای سوریه و یک کمیسیون برای عراق و یکی برای افغانستان و یک کمیسیون برای بقیه کشورها با هم مشترک داشته باشیم که دائما این کمیسیون ها با هم کار و جمع بندی کنند و نظرها را به هم نزدیک کنند و مقامات عالی کشور هم اینها را زیر نظر داشته باشند که ارتباطشان با مقامات عالی باشد.

وی گفت: این تصمیم خوبی بود که گرفتیم هر دو گفتیم این راه نجات منطقه از اختلافات است ولی خوب من که آمدم اینجا کسانی که بایست این کارها را اجرا می‌کردند، نخواستند انجام بشود و آقای سعود فیصل هم به دنبال من آمد که پیگیری کند و پیگیری هایی هم شد و جلسه سفر اولشان خوب بود ولی بعد، هم در آنجا یک مقداری مشکلاتی پیدا کرد و یک مقدار هم که ما مشکلاتی داشتیم و عملا به هم خورد.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: من این را می‌دانم که ما الان در عربستان اداره‌ای به وجود بیاید و اگر کار مشترکی را شروع کنیم، در همه دنیای اسلام می‌توانیم اختلاف بین شیعه و سنی را کم کنیم. چون سوریه یک کشور مستقلی است نه ما و نه عربستان حق نداریم برویم و سرنوشت آنها را رقم بزنیم ما باید مواظب باشیم که آنجا اختلافات شیعه و سنی و این مسائل نباشد خودشان و مردم خودشان مسائلشان را حل کنند و به حل مشکلات کمک کنیم.

وی اضافه کرد: عراق و لبنان هم همینگونه هستند جاهای دیگر هم همینطور است. بنایمان بر این شد من فکر می‌کنم همین حالا هم بعد از گذشت پنج، شش سال می‌توانیم این موضوع را دوباره احیا کنیم البته متناسب با اوضاع امروز منطقه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علوی
Iran, Islamic Republic of
ایشان می خواهد با این حرفش زمینه شورای رهبری را بعد از مقام معظم رهبری فراهم کند ولی باید به ایشان گفت شما نگران نباش همانطور که در زمان حیات امام راحل شما از توانمندی مقام معظم رهبری بی اطلاع بودی امروز هم چنین هستی . این را بدان حامی و نگهدار این حکومت امام زمان به امر الهی است بازهم چنین خواهد شد .
این نوع کامنت ها بدور از شان این دو بزرگوا راست واین حرفها با عث نفاق و دو دستگی می شود و رهبری هم در سخنان و رفتار از این حاشیه سازی ها انتقاد کردهاند خداوند این در بزرگوار و یاران امام را حفظ کند
Romania
نگران خودشه همانطور که از اول بوده
شما انقلاب شد چند ساله بودي ؟
Iran, Islamic Republic of
پيامبرمبعوث شدتوچندساله بودي
امثال شهید احمدی روشن هم زمان انقلاب اصلا به دنیا نیامده بودند!!دیدید از من و شما 50 ساله جلو افتادند!!!
Latvia
البته از امثال تو شاید!!!
خیلی کم فهمی!!!!شهید از همه جلوتر است چه بخواهی چه نخواهی!!!
شما کم فهمین که شهید رو قاطی بازی های سیاسیتون میکنین
سیاست برای شما بازیه اما برای ما عین دیانته
Latvia
اساسا این مملکت سالهاست که با منم منم و تویی و تویی !!!می گرده!
به امید روزی که محور فرد نباشد و قانون باشد
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت؟
شما بگو فتنه 88 چند ساله بودی؟
شما چندساله بودی؟
برو خاطرات تمام انقلابیون رو مطالعه کن،میفهمی هاشمی چندساله بوده
محسن
میزان حال فعلی افراد است . زمان صدر اسلام را به یاد آورید طلحه ها ، زبیر ها و ... ایشان هنوز هم به توصیه رهبری که فرمودند فتنه امریکائی صهیونیستی سال 88 را محکوم کنید ، محکوم نکرده است ! ! چرا ؟
س
Iran, Islamic Republic of
می ترسه رد صلاحیت بشه ۰
باید این حرف ها را در زمان فتنه و پیچیده بودن اوضاع می گفت !
ايشان انقلاب را در كتاب درسي اش خوانده و حالا شده كارشناس داغ تر از آش و براي يكي از استوانه هاي نظام اظهار نظر مي كند بايد گفت اي مگس عرصه سيمرغ نيست جلونگاه تو ................
شما از كجا ضمير خواندي . در اين ماه مبارك رمضان افكار داعشي را كنار بگذاريد
احسنت
Romania
منظره عیادت ایشان در بیمارستان ؟این میشه دلیل بر صمیمیت ؟ خوب خیلیها آمدند حتی هنرمندان .... این نظر شماست مردم صمیمیتی نمی بینند که شما دم میزنید فتنه که یادتونه و اردوکشی خیابانی فرزندانتان .... شما بهتره اول تابع قانون باشید و از پسر خلافکارتون دفاع نکنید و نظام را محکوم نکنید و به قوه قضائیه فشار نیاورید بهترین همکاری را با رهبری کرده اید
داداش برو یه بار دیگ فیلم عیادت رو نگاه کن و ببین که حضرت آقا از همه با هاشمی گرمتر گرفت در حالی که آقا با احمدی نژاد کاملا سرد گرفت
اين آقا اگه چشم ديدن داشت خيلي چيزهاي ديگر را هم مي ديد كه نديد........و شد كارشناس
Iran, Islamic Republic of
تو دلت به همین خوش باشه!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا يا خانوم علوي خودتم ميدوني چي گفتي؟ چرا دنبال ختلاف افكني هستين
اشتباه مثبت زدم
مجید
Iran, Islamic Republic of
اختلاف هست!! شما با یک جمله که هیچ منایی ندارد خام شدید و قافیه رو باختید!!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر هاشمي كبير الحق كه بزرگ سياستمداري
حااااامد
زنده باد هاشمی
اصغری
دمت گرم داداش حامد الحق که راست گفتی زنده باد هاشمی قهرمان
Estonia
منظورش هاشمی وزیر ارشاد بود تعجب نکنید
سید
Iran, Islamic Republic of
چرا؟!!
Romania
شما بهتره نگران خودت باشی حاج آقا !!! حب الدنیا راس الخطیئه
Romania
حرفش در داخل خریدار نداره و مصرف خارجی داره
Iran, Islamic Republic of
هیچ مصرفی نداره! اون مردم رو شناخته دست می زاره رو نقطه ضعف مردم تا خودش رو اثبات کنه!!!
Romania
آقا با همه کسانی که به عیادت ایشان آمدند صمیمی بودند حتی با محمود همه هم دیدند _ ما که صمیمیت ندیدیم یک عیادت ساده و معمولی !!!بعد از فتنه 88 چیزی به نام صمیمیت خبری نیست حالا شما برای خودتون نبافید حاج آقا
داش کریم
United States
خدا پدر سران فتنه را بیامرزه که این فتنه را بپا کردند تا امروز شماها حرفی برای گفتن داشته باشید.به جای توهین به اونها باید ازشون تشکر هم بکنید!
حااامد
علوی جان! شما انگار از رهبری پیشی گرفتی!!!
زنده باد هاشمی زنده باد آقا
Iran, Islamic Republic of
زود باورا!!!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
زنده باد آقا ولی هاشمی در اوج نیاز کشور به این فرمایشات راه دیگری رفت و حالا جبران آن سخت است
سینا
شورایی شدن رهبری هیچ منافاتی با قانون اساسی ندارد اتفاقا این شورا به مجلس خبرگان ملت جایگاه بسیار بالای خواهد بخشید و هیچ گاه در کشور خلا وجود این رکن اساسی دیده نخواهد شد امام راحل بعد از وفات جایگیزین و نائب مناسبی داشتند یقینا این روند به یار ی امام عصر ادامه خواهد داشت گرچه صورت هایش تغییر کند
در ضمن اگر امکانش هست شما یک نفر رو نام ببرید که خدای ناکرده پس از هزار سال همه آحاد ملت همچون مقام معظم رهبری بر ایشان به اجماع برسند؟
amirhosein
این به دور از وحدت هستش...ماه رمضان الکی دین به گردن خودت نگذار عزیز...الان باید ایجاد وحدت کرد...افراطی گری چیزی به جز هلاک شدن ندارد...
انتقاد و بیان اشتباهات و خطاهای هاشمی در عین ادب و احترام ربطی به اختلاف و عدم وحدت و تند روی و افراط ندارد برای پرهیز از افراط نباید دچار تفریط شد
Iran, Islamic Republic of
تکبیر!ایشان با حضرت آقا مشکل دارند واین بر هیچ احدی پوشیده نیست مگر کسی سرش رو تو برف کرده باشه!!حالا این فرمایشات سر از کجا در خواهد آورد خدا می داند بس!!!
Romania
سال 88 آقایان یادشون نبود که ماه رمضان هست محرم هست که فرزندانشان را بخوردن ساندویچ نفرستند تا برای سرهای برنیزه رفته ابا عبدالله هلهله کنند ... آنزمان وحدت برای خواص بی بصیرت معنا نداشت چی شده الان هر روز مصاحبه و نطق می کنند و دم از صمیمیت میزنند!!!!!!!!!!
Germany
وحدت با كي ي ي ي ي ؟؟؟؟؟ فتنه گر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
yaali
پرجم این کشور انشاالله به دست امام خامنه ای به دستان امام زمان واگذار خواهد شد و تا آن زمان حضرت حجت محافظ این رهبر و این نظام است
و شر و مکر دشمنان به خودشون بر میگرده
ندیدی ایشون چطور در جلسه خبرگان از رهبر معظم دفاع کردندو و خاطره تایید امام را تعریف کردند دوما انشاا..... رهبری تا زمان ظهور حضرت در سلامت باشند سوما از کجا معلوم آقای هاشمی تا آن زمان عضو مجلس خبرگان باشند وزنده باشند
Iran, Islamic Republic of
تو هم به اندازه ای نرسیدی بخوای درباره هاشمی اینطور حرف بزنی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً کمی تفکر کنید! ببینید یک حرف بی پایه و اساس و خلاف واقع زده همه رو به جون هم انداخته تا اقبال به خودش رو تو جامعه بسنجه!!
Iran, Islamic Republic of
ولی ظاهرا بچه های دسته گلی که تربیت فرموده اید نظری خلاف و صد در صد مخالف -نظر که چه عرض کنم- گفتارتان را دارند.
آیا باور کنیم که این حرف تعریف و تمجبد است یا خدای نکرده دوباره در تدارک برنامه ای و مساله ای یا بحرانی و یا فتنه ای را برای کشور ....
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی، از روابط خود از سال 88 به بعد که با ایشان داشته اید بفرمایید.
Romania
حاج آقا ارادت شما به عربستان جای خود ولی ظاهرا نمیدانید که دوستان وهابی شما در منطقه آتش افروزی میکنند شما از کدام اداره مشترک با سعودیها حرف میزنید که جلوی تفرقه شیعه و سنی را بگیرد ؟؟؟
قطعا اگر دولت قبلي با شعار هاي تند داعشي باعث تفرقه در ميان امت اسلام نميشد اين حوادث يمن و بحرين و.... اتفاق نمي افتاد. دولت قبلي باعث و باني اين ... است
Iran, Islamic Republic of
میشه کی از شعارهای داعشی دولت قبل رو بگید ما هم بدونیم بعضی ها عادت کرده اند هر چی خطا و اشتباه از صدر اسلام تا الان رخ داده رو بندازند گردن احمدی نژاد و دولتش
داش کریم
United States
همون طوری که شما هر مشکلی رو گردن به اصطلاح سران فتنه می اندازید.
پسر جان برو اطلاعات کسب کن بعد بیا حرف بزن.
غالب تحریم های شدیدی که اثرشون مستقیم روی زندگی مردم بود و هست بر اثر شتباه بزرگ فتنه گرها که گول خورده ی سران فتنه بودن ، علیه ما تصویب شد...
مرگ بر سران فتنه
مرگ بر فتنه گر ها
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسراییل
مرگ بر انگلیس
و مرگ باد بر کسایی که با سکوتشون با حمایت تلویحیشون از فتنه حمیت کردن...
منصور
بابا خیلی عقبی یا شایدم... !!!!! داعش نتیجه چند سال تلاش آمریکا و به گفته هیلاری کلینتون نتیجه مذاکره و سفر به بیش از 200 کشور بوده...تو حالا اومدی تحلیل میکنی نتیجه کارهای دولت قبل بوده ! من طرفدار محض دولت قبل نیستم ولی با این تحلیل فهمیدم یا نادانی وجاهل یا مغرض و عامل آمریکا تا تشکیل داعش را نتیجه دولت قبل ایران جا بندازی
Iran, Islamic Republic of
دانشمند! مگه مسلمان برادر مسلمان خود را می کشد!! پس نتیجه می گیریم اینها اصلاً مسلمان نیستند!!! اینها سگهای هار دست پرورده اسرائیل و آمریکا هستند که ادعای مسلمانی دارند!
رهبر عزیزمان یکدونه هست و دومی هم در ایران وجود ندارد دومی امام خمینی را در آیت اله خامنه ای می توان کاملا به وضوح مشاهده نمود برایش سلامتی و صحت از درگاه رب یزدان آرزومندیم. نابودی دشمنانش را از درگاه حق طالبیم. عشق فقط عشق علی. رهبر فقط سیدعلی.
در حال حاضر امام خامنه ای لایقترین هستند و إن شاء الله به دست خود، پرچم این انقلاب را به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه بدهند اما اگر چنین نشود اینکه بگوییم بعد از 120 سال، دیگر کسی مثل ایشان توان رهبری انقلاب را ندارد موجب شادی دشمنان و امیدوار کردن آنها به تحقق آرزوی نابودی انقلاب است که فکر می کردند با رحلت امام راحل به آن می رسند نه عرض ارادت به رهبری. بنا بر این باید مراقب باشیم که با اظهار نظرهای احساسی آب به آسیاب دشمن نریزیم.
امام حاضرمان وجودی ذی جود و ذو ابعاد و بهترین گزینه برای رهبری این امت هستند اما انقلاب ما متکی و قائم به فرد نیست اگر ایشان بعد از 120 سال رخت از این دار فانی بر بست کشتی این انقلاب بدون ناخدا نخواهد ماند همانگونه که بعد از امام نماند
حال فعلی هاشمی خوب است این حال شماهاست که خرابه اینم برای ده میلیون بار
هاشمی تمامی حرفهایش فقط برای خودش است او کسی بود که مخالف رهبری آیت اله خامنه ای بود و اعتقاد داشت که بعد از امام رهبری باید شورایی باشد باز هم در همان فکر بیست و شش سال پیش خود مانده است. باز بفکر فرزندان فتنه گرش است هاشمی هیچ چیز برای ملت نمی خواهد فقط برای خانواده اش می خواهد تمام حرفهایش ظاهری است
کاظم
United States
مخالفش بود و اون خاطره رو از حضرت امام نقل کرد.؟!برو این داستاناتو جایه دیگه بگو که خریدار داشته باشه.لابد ...حامی رهبری بود اونم با اون خانه نشینی و سر پیچی 11 روزش!
Estonia
هاشمی صلاح فرزندان فتنه گرش و خانواده اش در ارجح قرار دارد فکر میکند با این حرفهایش در جرم فرزندان فتنه گرش تخفیف داده میشود زهی خیال باطل هاشمی شهید و جانباز و امام شهدا و خانواده شهید اصلا برایش مهم نیست فقط آینده اموالش و فرزندان فتنه گرش و خانواده اش برایش مهم است هاشمی هر حرفی که در دهه شصت گفته الان همان حرفها بر علیه اش میباشد یا حق
جهان نیوز

مصاحبه بسیار متین و پخته ای است واز اقای هاشمی هم همین انتظار است بخصوص صحبت ایشان در باره روابط شخصی خود با رهبری و جایگاه رهبری در نظام که این سخنان باعث خوشحالی دوستان و ناامیدی دشمنان می شود کاش اقای هاشمی را با همین فکر وموازین در نماز جمعه داشته باشیم که باید گفت تحلیل گر بی نظیری است
وتذکری به دوستان که با هر سخن ایشان به ایشان حمله میکنند که این دور ازمنطق است ما اگر انتقادی به اقای هاشمی داریم با توجه به مو ضع گیریهای ایشان است وگرنه تعاریف و توصیه های امام و رهبری در مورد اقای هاشمی کم نظیر است انشاالله هم اقای هاشمی قدر خود و این تعاریف را بدانند
وخداوند این دو یار انقلاب را درکنار هم و برای نظام حفظ کند
نیلوفر
و ای کاش ایشون مواضع مناسبی در برابر اضهارات تند فرزندانشون درباره رهیری اتخاذ می کردند.

خیلی صحبت های خوبی فرمودند ولی دوصد گفته چون نیم کردار هست؟؟
کاظم
United States
از لحاط کرداری همین بس که لا اقل 11 روز علنا تو روی اقا نایستاده.شما برو پاچه خواری انحرافی نژادو بکن.
درود بر دکتر محموداحمدی نژاد خار چشم امریکا و صهیونیست و دوستان ایرانیشان!!
اولا که اون 11 روز علنا تو روی آقا نایستاد اگر چه کارش مورد تأیید نیست
ثانیا 11 سال بدتره یا چند سال؟!!
اظهارات و تحلیل های حاج آقا اکثرا پخته است و به حق ایشان در سیاست ید طولایی دارد در مورد رهبری هم در پاسخ به خارجی ها باید اینگونه پاسخ گفت اما این اظهارات با عملکرد ایشان البته متفاوت است دوستی و محبت داشتن به رهبر انقلاب با تبعیت و فرمانبری از حضرت ایشان هم دو تاست ایشان در روز های آخر دولتش در پاسخ به سوالی راجع به ریاست جمهوری مادام العمری گفت "قریب به مضمون:برای من دیگر بس است و میخواهم بازنشسته سیاسی شوم اما من سرباز رهبری هستم و ایشان هر کجا که صلاح بدانند در خدمت نظام خواهم بود". حال سوال ما از ایشان این است که "آیا اینم رسم سربازی است که به فرمانده و ولی امر خود نامه غیر مودبانه بنویسید و با نگارش آن زمینه شعله ور شده آتنش فتنه را فراهم کنید ؟ آیا این رسم سربازی است آن موقع فرمانده تان در اوج غربت و مظلومیت فریاد" این عمار " سر میداد به دستور و ندای ایشان پاسخ ندادید بلکه خلاف آن عمل کردید ؟ آیا رد کردن فرزندتان از زیر قرآن به هنگام رفتن به دادگاه و حمایت از ایشان که خود در فتنه نقش موثری داشته و یکی از عوامل تشدید تحریم ها و افزایش فشار بر طبقات ضعیف جامعه بوده است و چندید اتهام دیگر نیز رسم سربازی است ؟
کاظم
United States
تحریم ها که ناشی از حماقت دولت قبل بود.
کاظم
United States
توهین های احمدی نژاد به سران نظام در مناظره ها فتنه را شعله ور کرد نه اون نامه.
ح ف
برادر کجای کاری چند ماه قبل از انتخابات و مناظرات آتش فتنه شعله ور شده بود همان موقع که در اجلاس سالانه شون گفتند ما در انتخابات آینده کمتر از 5 میلیون رای داریم و احمدی نژاد به خاطر سفر های استانی و ... بیش از بیست میلیون رای دارد و فردای آن تقاضای کمیته صیانت از آرا کردند برنامه شان برای فتنه شروع شده بود. آن روز که سولانا به ایران آمد و به دکتر جلیلی پیشنهاداتی مانند غنی سازی بیست درصدی و به رسمیت شناختن حقوق این مردم دادحدودا یک سال تا انتخابات فاصله بود و برخی دوستان پیغام فرستادند که تا انتخابات آینده صبر کنید دولتی اصلاح طلب سر کار خواهد آمد و اتحادیه اروپا پیشنهادش را ملغی کرد و آنرا بیهوده کش داد فتنه آتشی زیر خاکستر بود و محض اطلاع اولین و شدید ترین قطعنامه ضد ایرانی هم بعد از فتنه صادر شد و در متن آن ادامه تحریم ها تا تغییر ساختار و تغییر رفتار حکومت ایران گنجانده شده بود . احمدی نژاد مقصر اما این فرافکنی به هیچ وجه تطهیر کننده اقدامات خلاف شرع و خلاف مصالح ملی و خلاف قانون و دشمن شاد کن سران فتنه و برخی دیگر از آقایان نیست
منصور
1. آقا جان ، معاویه هم تعریف و تعابیر بسیار زیبا و جالبی از امیرالمومنین داشت ولی از اساس با تفکر ایشان مخالف بود .
2.تحلیل ایشان پیرامون عربستان و فتنه ای که در جهان اسلام راه انداخه خیلی سطحی است و اصلا به نقش عربستان در کشتار مسلمانان سوریه و عراق و یمن هیچ اعتقادی ندارند.
و....
بصیر
Romania
هاشمی در دوران فتنه 88 به قول خودت دوستت را تنها گذاشتی و نامه باتهدید وبدون سلام را هیچ موقع یادمان نمی رود هر فکر بدی به رهبر مان داری به خودت برگردد بحق شهید محراب علی علیه السلام
Estonia
این نامه را ملت هیچگاه فراموش نمی کند و در تاریخ ایران برای همیشه ثبت شده است
h
هميشه افراطيونبزرگترين خطر براى يك ملت بوده اند؛ خب ما منكر نيستيم كه توجيهاتى براى عملكردشان هم دارند. اين بزرگواران از اتمام جنگ ناراحت هستند،ميگويند:
در باغ شهادت را نبنديد.....
ایرانی
برچشم بد لعنت خداوند دشمنان ولایت فقیه وشخص رهبری را خوار وذلیل کند.
امید وا
خدا کند این صحبت آقای هاشمی زمینه دوری از فتنه گران و ناامیدی غرب و صهیونیست و ضد انقلاب داخلی شود و کار انتخاباتی نباشد0
ایرانی
یادمان نرفته در فتنه 88نامه بدون بسم اله یا افاضات عفت خانم و فایضه و عملکرد مهدی بابا. فقط تبعیت از ولایت صداقت شما وخاندان شما را ثابت میکند ولا غیر.
Iran, Islamic Republic of
ایشون چشم بسته غیب گفته. گیرم که باشد می خوایی چکار کنی؟
این رهبر نیست که نیازمند تایید ایشان باشد
این ایشان هستند که نیاز به تایید رهبر دارند
هر کس تخم تفرقه بپاشد هم به خود هم به جامعه خیانت کرده
تنــــدروی حاصلی جز خطا و اشتباه ندارد.........

شما چه بخواهید و چه نخواهید

رهبری و هاشمی دو بازوی مورد تایید امام بودند.......
ملاک حال فعلی افراد است. این یک میلیون بار!
کاظم
United States
نطر شما درباره حال احمدی نزاد و دارو دسته اش چیه.هاشمی هر چی باشه بهتر از اونهاست
فرهاد
پس بی زحمت بفرمایید قانون عدم سوء پیشینه برداشته شود چون ملاک حال فعلی افراد است
فرهاد خان! ملاک حال فعلی افراد است را امام راحل برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از سوابق انقلابی یا تمجیدهایی که به اشتباه از آنها شده گفته اند، سوابق سوء که مورد سوء استفاده قرار نمیگیرد!
دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو جناب هاشمی حداقل از ۸۸ به بعد نمیتوانم خودم رو قانع کنم چون عملکردتون زاویه شدید با رهبری داره. ولی ارزومه همونطوری که شما ادعا کردید باشه.
توفیقی از قزوین
حاج آقا!
من بجای شما بودم یک مدتی از عمر را بدور از گرداب سیاست به امور تحقیقی تبلیغی و مذهبی می پرداختم
ولله تبین مسایل دینی و مذهبی در جامعه ما هماهنگ با نیاز جوانان نیست...
نگران خودت باش توفیق جان
باسمه تعالی واقعا جای تاسف که عده ای بی سواد و بی حیا با کمال وقاحت خنجر ابن ملجم به دست گرفته اند و بر فرق رهبری می کوبند با ابن کامنتهایی که می گذارند زیرا با بیانات روشن و شفافی که رهبری در دفاع تمام قد و جانانه از عزیز دلشان هاشمی داشتند . لعنت بر معاویه صفتان .
خواهشا یکی از دفاعهای تمام قد آقا را به خصوص پس از فتنه 88 با آدرس بنویسید!
گشتم نبود نگرد نیست
حمید
همانقدر که ایشان رارمجددا به ریاست مجمع برگزید یعنی تایید بیسواد جان
خیلی خامی!
کاظم
United States
شماها سنتون به قبل از 88 نمی کشه مبدا تاریختون 88 است.این مشکل شماست نه هاشمی.اتفاقا بعد از 88 هم اقا کم از ایشون تمجید نکردند.
خب یکیشو بگو!
چرا کاظم جان اتفاقا سنمون انقدر میکشه که گلکاریهای کارگزاران رو درک کرده باشیم!
بصیر
Estonia
لعنت خدا و انبیاء اش بردشمنان رهبری سید علی خامنه ای
رهبری در جریانات فتنه فرمودند احترام آقای هاشمی حفظ ما هم گفته و میگوییم چشم اما هرگز نفرمودند از ایشان انتقاد نشود هرگز نفرمودند برای وحدت بر عیوب و خطاهای ایشان سرپوش بگذاریم در عین احترام و ادب ما نسبت به عملکرد ایشان در فتنه و حمایت تمام قد از فرزندان خاطی شان انتقاد و سوال داریم ایشان باید پاسخ تاریخ را بدهد رهبر معظم و امام امت فرزندان شان و نزدیکان شان را از کار های اقتصادی کلان و امور دولتی و اجرایی برحذر داشتند ایشان هم اگر واقعا پیرورهبر عزیز و معظم مان هستند اگر میتوانند چنین کنند و اگر نمی توانند حساب شان را از فرزندانشان جدا کنند مثل آیت الله خزعلی حفظه الله
فریماه
سلام گرگ بی طمع نیست
رجبی
United States
از کامنت های مخالفان مشاهده می شود که آنها در کینه نسبت به آقای هاشمی غرق اند این کینه را بر عقل و منطق آنها بسته. خدا عاقبتشان را بخیر کند. نظیر این ادبیات را فقط در گروه فرقان می توان یافت بنا بر سنت الهی قطعا آینده از آن این تفکرات فرقانی نیست و قطعا آقای هاشمی نامشان در کنار مطهری ها و بهشتی ها در آینده خواهد درخشید.
نورالدین
جناب حاج اقا سلام ما هنوز نامه بدون سلام شمارا فراموش نکرده ایم ترا بخدا خودت یادت هست حالا چی شده دوباره به تعریف وتمجید از رهبر حکیم وفرزانه امید دل ما افتاده اید ایا فرزندان محترم شما هم این حرفهای جنابعالی را قبول دارند فکر میکنم کمی بشمابخندند چون حرف زبان وقلب شما متفاوت است خداوند بردلها اگاه وناظرمیباشد
در این مصاحبه چیز بدی دیده نشد
هاشمی زنده باد.روحانی پاینده باد
محمد
Finland
این حرفها گفتن ندارد و برای ملت ایران اسلامی ثابت شده ومصداق ان نامه بی سلام سال 88 است
واسه همینه انقد ایشون و خانوادش نسبت به آقا و نظام علاقه دارن!!!!!؟؟؟؟
این کلام از کیست؟

خوشحالم در زمانه ای نفس کشیدم که مالک در آن زمانه نفس کشید!!!
عین سین
Iran, Islamic Republic of
از عمروعاص است مثلا شما نمی دونی و من جواب دادم
محمد
برادران و خواهران گرامي
به اين موضوع توجه فرماييد كه باتوجه به دشمناني كه انقلاب ما داره وجود فردي همچون آقاي هاشمي دركنار آقا چقدر مفيده،پس علاقه مندان نظام و رهبري فقط بايد دعا كنند وحدت باشه كه الحمدالله هست وخواهد بود
باز چه خوابی دیده خدا میدونه ...
احمد
اينها در برابر علاقه و عشق مردم به حضرت آقا ، چاره اي جز اين حرفهاي صوري رو ندارن، شما چطور اينقدر با آقا صميمي هستي كه معاون پارلماني مجموعه دانشگاه آزاد كه تحت الامر شماست، از صحبتهاي حضرت آقا ، اينو برداشت كرده كه ايشان فرموده اند كه مثلا تحصيلات تكميلي بايد گسترش يابد( البته علي عسگري حتما ميگه به سبك ما هم بايد گسترش يابد ) ، آخه بنده خدا كجا ايشان اين حرفها رو زدند؟ ايشان در مورد گسترش رشته ها و ظرفيتها فرمودند كه سند آمايش علمي كشور ملاك قرار گيرد. برداشتهاي خودتان را به ايشان نسبت ندهيد. رهبر فرزانه كشور حتي در سند توسعه اي هم كه ارائه كردند به اين مهم اشاره داشتند. شايد آقاي علي عسگري مثل آقاي ميرزاده كه آمار شركت كننده هاي دكتري رو ميگه ٣٠٠٠٠٠٠ نفر و بعدش ميگه ما ٤درصد رو جذب ميكنيم!! اين ٣٠٠٠٠٠ نفر رو از جمع شركت كنندگان آزاد و سراسري بدست آورده و حقيقت كه پذيرش ٢٠ درصدي !! مجموعه خودشان است رو پنهان ميكنند چرا كه پارسال ٧٠٠٠٠ نفر در كنكور آزاد شركت كردند و ١٧٠٠٠ نفر رو جذب كرد!! ، دچار توهم ويا ... شده است .آقايان مسوول به درستي ايمان آوريد و به راستي فرمايشات مقام معظم رهبري رو نصب العين خود قرار دهيد و مردم هم شاهد تمام ماجراها هستند.
دوستی
Iran, Islamic Republic of
بابا این هاشمی دست بردار نیس اخه چقد...،چرا یک مرد تمام نشده تمام نمی شود...
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی اون نامه بدون سلام وتهدید به آشوب خیابانی را چه کسی نوشت؟ فرزند چه کسی گفت رهبری حق پدرم بوده وباید به خانه ما برگرده؟
م ه. از عوامل اصلی فتنه وکودتای 88 علیه نظام ورهبری پسر چه کسی هست.در اون کودتا شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را چه کسانی میدادن.این شعار ها را باور کنیم یا رابطه دوستانه شما با رهبری ونظام را؟!...
Germany
چيه! جهت باد عوض شده؟
شریف مهاجر
درمجموع مصاحبه بدی نبود اما بر اساس روایات وارده ازمعصومین علیهم السلام دوستان صمیمی در بحرانهاوسختیها شناخته میشوند ومهترین بحران بحران فتنه 88 بود که از اقای هاشمی ملت همراهی مشاهده نکرد
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند دشمنان رهبری را ...امیدوارم خیانت کاران 88 هم سرشون به سنگ خورده باش ..
کاظمی
اگر اقای هاشمی قاطعانه فتنه سال 1388 را محکوم کند خواهید دید انهایی که اکنون از وی طرفداری می کنند چگونه او را بد ترین فرد معرفی خواهند کرد .
اگر اقای هاشمی قاطعانه فتنه سال 1388 را محکوم کند خواهید دید انانکه امروز از از اقای هاشمی به بزرگی یاد می کننند بر علیه وی سخن خواهند گفت و انانکه تاکنون از وی انتقاد می کردند از وی تمجید خواهند کرد .
حمید
حالا اگه یک کلمه (آیت الله )کنار اسم آیت الله هاشمی می ذاشتید به جایی بر میخورد؟
آیت الله یعنی نشانه ی خدا حالا قضاوت با خودتان!