پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

روز آزادی‌های از دست رفته آمریکا

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۵
کد مطلب: 431573
مردم آمریکا روز چهارم ماه ژوئیه را به عنوان روز استقلال در این کشور و روزی که برایشان آزادی‌های امروز را به ارمغان آورد، جشن می‌گیرند، اما بررسی حقیقت امروز در جامعه آمریکا و برخورد حاکمیت این کشور با شهروندان آمریکایی از به یغما رفتن این آزادی‌ها حکایت دارد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از سایت «چشم‌انداز شرقی جدید» خبر داد: امروز چهارم ژوئیه روزی است که در آمریکا آن را با عنوان «روز استقلال» می‌شناسند؛ روزی که مردم آمریکا قرار است به طور سنتی، به اصطلاح «آزادی»هایشان را جشن بگیرند. اما شاید بد نباشد نیم نگاهی بیندازیم به آنچه مردم آمریکا از نظر آزادی از دست داده‌اند و همچنان نیز قرار است از دست بدهند.

این گزارش تأکید می‌کند: برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، این کشور رئیس‌جمهوری را به خود دیده که با اعطای حق مصونیت به قوه مجریه، دستور قتل شهروندان آمریکایی را بدون اجرای روند قانونی کند. این حق و امتیازی نیست که رئیس‌جمهور در کشوری آزاد از آن برخوردار باشد. در حقیقت، این حقی است که تنها یک دیکتاتور می‌تواند برای خود قائل شود.

وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۴، کاملا از روی اکراه، مجبور شد یادداشتی را که تحلیلی حقوقی برای حمایت از انجام قتل با حکم ریاست‌جمهوری ارائه می‌کرد، از حالت محرمانه خارج و آن را منتشر کند. این یادداشت زمانی منتشر شد که نویسنده آن برای کسب سمت قاضی فدرال نیازمند تأیید کنگره آمریکا بود و جالب اینجاست که وی پس از افشای این یادداشت، در این سمت تأیید شد. علاوه براین، یادداشت مذکور در شرایطی منتشر شد که بخش مربوط به بررسی و رفع تناقضات موجود میان حق ریاست‌جمهوری برای تصمیم‌گیری در خصوص زندگی و جان یک شهروند آمریکایی و متمم پنجم از قانون اساسی این کشور که بر حقوق شهروندان تأکید دارد، از این سند مخدوش شده بود تا خوانا نباشد.

این گزارش در ادامه تأکید می‌کند: یکی دیگر از مسائلی که آزادی‌ها و حقوق شهروندان آمریکایی را زیر سوال می‌برد، احتمال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای جاسوسی و هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی در داخل خاک این کشور است. «اریک هولدر» دادستان کل سابق آمریکا در نامه‌ای به سناتور «رند پاول» که درخواست استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین را مطرح کرده بود، اذعان کرد که چنین اقدامی تحت اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌تواند قانونی شود.

وی می‌افزاید: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، شعارهای مطرح شده در قانون اساسی آمریکا از جمله آزادی و حقوق عنوان شده در این سند، دیگر در جامعه آمریکا تقریبا عباراتی بی معنا شده‌اند. دستگیری‌های غیرقانونی شهروندان آمریکایی توسط پلیس بدون در نظر گرفتن روند قانونی مصداقی بر این مدعا است. علاوه براین، پلیس آمریکا، شهروندان این کشور را به قتل می‌رساند که البته در بیشتر موارد، این امر برای سیاهپوستان، بیماران ذهنی و روانی و البته دیگر اقلیت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

هر روزه گزارش‌های بسیاری منتشر می‌شود که از آزمایش یک سری «تسلیحات انرژی هدایت‌شده» (DEW) که غیرکشنده توصیف شده‌اند، روی شهروندان آمریکایی حتی بدون کسب رضایت از آنها حکایت دارد. علاوه براین، دولت آمریکا ذخایر بسیاری تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی دارد که بر اساس کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که آمریکا نیز عضو آن است، کشورهای عضو به صلاحدید خود می‌توانند به نهادهای اجرایی داخلی برای استفاده از این تسلیحات علیه شهروندان خود مجوز دهند.

نویسنده این مقاله در پایان می‌نویسد: آنچه مسلم است، در جامعه امروز آمریکا، حقوقی که روی کاغذ آمده‌اند با آنچه در واقعیت شاهد آن هستیم کاملا متفاوت است. حتی مواردی که ادوارد اسنودن نیز چندی پیش افشا کرد نشان داد که دولت آمریکا حتی با جاسوسی از شهروندان خود، هیچ گونه حقی برای حریم خصوصی آنها نیز قائل نیست. شاید زمان آن رسیده باشد که در برگزاری جشن‌های مربوط به روز استقلال در آمریکا بازنگری صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *