جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۴
۱۱
باز هم خریدار گم شد!

وزارت ورزش خریداران را سرکار گذاشت؟

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب: 411773
آقایان انتظار دارند که اشخاصی قدم پیشه کنند و پول هنگفت به این دو باشگاه تزریق کنند ولی در عمل، ابتکار همچنان در اختیار وزارت ورزش باشد!؟
وزارت ورزش خریداران را سرکار گذاشت؟
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا: همان گونه که پیش از این پیش بینی می شد و چندین بار به آن اشاره کردیم دیروز نیز هیچ گونه پاکت پیشنهادی به دست سازمان خصوصی سازی نرسید و بر این اساس مزایده استقلال و پرسپولیس برای دومین بار لغو شد!

درست ۱۰ روز پیش نهم اسفندماه، گودرزی وزیر ورزش و جوانان درگفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خریداری پیدا شده است؟ گفت: تا این لحظه خریداری مراجعه نکرده است، باید شرایطی را ایجاد کنیم تا خریداری پیدا شود در غیر این صورت مجبوریم بر اساس روال گذشته عمل کنیم!

از لحن حرفهای وزیر ورزش مشخص بود که برای واگذاری دو تیم پرطرفدار طرح و اراده قاطعی وجود نداشته و ندارد .

پرسش هواداران و اهالی فوتبال این است که آیا در پشت پرده اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ آیا دولت واقعا قصد واگذاری دو باشگاه پرطرفدار را دارد؟ آیا وزارت ورزش خواسته یا ناخواسته دوست ندارد این دو باشگاه خصوصی شوند؟

قطعا راه کارهای مناسب دیگری هم هست که در سایه واگذاری سال هاست از این دو باشگاه دریغ شده است...

به هر روی اینگونه باید عنوان کرد که با توجه به بندهای زیاد این مزایده ، به نظر می رسد همانند دوره قبلی کسی برای خرید این دو باشگاه وارد عمل نشود و سرانجام به گفته اکبر غمخوار مدیرعامل سابق پرسپولیس این دو باشگاه را به شرکت‌های دولتی و خصوصی خودشان واگذار کنند.

البته ابهامات زیادی در واگذاری این دو باشگاه وجود دارد که طبیعتا هر خریداری را ناچار به عقب نشینی کرد. به طور مثال آگهی جدید مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی منتشر شد که در این آگهی تاکید شده مالکیت ساختمان هر دو باشگاه به نام فدراسیون فوتبال است!

در بند دیگری آمده است که خریدار موظف است ۲۰ درصد سهام باشگاه را با شرایط ویژه در اختیار پیشکسوتان باشگاه قرار دهد!؟

جالب این که بر خلاف مزایده های قبلی که برنده اعلام می شد این بار قرار بود نام افراد متقاضی و پیشنهادهای برتر اعلام نشود تا به لحاظ اهمیت کار، افراد از اهلیت لازم برخوردار باشند. البته این نکته فوق العاده اهمیت دارد ولی مسئولان محترم می توانند پیش از اعلام نام متقاضیان نام افرادی که دارای شرایط نیستند از فهرست حذف کنند و پس از مزایده علت حذف آنها را بازگو کنند...

همان گونه که قبلا نوشتیم به نظر می رسد با این که نماینده های محترم مجلس شورای اسلامی خواهان خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می باشند ولی مشکلاتی خواسته یا ناخواسته در روند واگذاری این دو باشگاه بزرگ وجود دارد و همین امر موجب تردید خریداران شده تا همانند مرحله قبلی تا کنون خریداری به صورت جدی اعلام آمادگی نکند.

مجلس محترم سال گذشته قانونی را تصویب کرد که طی آن باید استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار می شد. شاید الگویی که نمایندگان مجلس برای خود در نظر گرفته بودند آن چیزی بوده که در ترکیه اتفاق افتاده و موجب شکوفایی فوتبال ترکیه شد. فراموش شده ی ماجرا آن است که اصلاحات اقتصادی در ترکیه پایان خود را در خصوصی سازی همه جانبه ی باشگاه ها و نه فقط دو تیم تجربه کرد. فوتبال پایین دستی ترین بخش اقتصادی یک کشور است و مثل این می ماند که هر روز برای یک بیمار سرطانی یک لیوان آب پرتقال فراهم شود تا سرما نخورد.

به غیر از تصمیم مجلس روند واگذاری است که دولت برای خود در نظر گرفته است.  واگذاری دو باشگاه ورشکسته با کمترین امکانات با قیمت نزدیک به صد میلیون دلار!

جالب این که باشگاه پارما ایتالیا همین چند روز پیش با قیمت یک یورو به خاطر بدهی های فراوان به شخص دیگری واگذار شد. روح خصوصی سازی هرجا که اتفاق افتاده عبور از تصدی گری متمرکز و بهینه سازی و جلوگیری از حیف و میل بوده. البته مجموعه های سود ده دولتی هم وجود دارند که در ازای واگذاری آن ها باید مبلغی هم دریافت شود. در آلمانِ بعد از جنگ جهانی بسیاری از کارخانجات بزرگ و ورشکسته با مبلغ یک مارک به افراد فعال در آن صنعت واگذار می شدند به شرط آنکه کارگری اخراج نشود.

لغو مزایده سرخابی ها برای دومین بار

سید جعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی از لغو مزایده سرخابی‌ها خبر داد و گفت:‌ : مذاکرات زیادی نسبت به دوره قبل با سازمان انجام شد ولی پیشکسوتان انتظار دارند که این دو باشگاه به آن ها واگذار شود که این کار از لحاظ قانونی امکان پذیر نیست.به این ترتیب امروز پاکتی به سازمان خصوصی سازی نرسید و علیرغم این که امیدواری برای برگزاری مزایده وجود داشت این مزایده لغو شد.

وی پیش بینی کرد که در جلسه بعدی هیات واگذاری قیمت این دو باشگاه تغییری نکرده و تنها شرایط تسهیل شود.به گفته سبحانی، برگزاری مجدد مزایده استقلال و پرسپولیس در صورت تصویب در هیات واگذاری در نیمه دوم فروردین سال آینده خواهد بود.

به هر روی با این همه تبصره و بندهای مختلف و بدهی های قارچ مانند ناشناخته و..آقایان انتظار دارند که اشخاصی قدم پیشه کنند و پول هنگفت به این دو باشگاه تزریق کنند ولی در عمل ابتکارهمچنان در اختیار وزارت ورزش باشد!؟

یک بار سیاسی و دیگران گول خوردند و سرانجام آن را همگان شاهدند ، خوب مشخص است ، مثل این که در حالت بد بینانه وزارت ورزش علاقه ای به واگذاری دو باشگاه ندارد و به همین جهت فعلا با اضافه نمودن تبصره و بندهایی که بیشترمغایر اصول واگذاری ست فعلا زمان می خرد تا آینده چه شود...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اکبری
اگه واگذار نشه همین آقایون نمایندگان دلواپس یقه دولت و هئیت واگذاری این دو تا تیم رو میگیرند و اونا باید پاسخگو باشند امید جان!!! چون همین آقایون دولت رو تحت فشار قرار دادن که سریع و باعجله به بخش خصوصی واگذار کنند.
اعتمادی
همه سرکاریم...وزیر..نمیخوان..بابا..
محمدی
خادم با اون کارنامه.....چطور می خواد دو باشگاه پرطرفدار رو واگذار کنه واقعا....نمیدونم...
اشتباه منفی طدم
United States
خب چرا اعلام می کنی
درست رای بده خب
محسن
خطای وزارت ورزش برای هوادارن پرسپولیس قابل هضم نیست و هیچگاه گودرزی و خادم را که این تیم را به این روز انداختند نخواهند بخشید
میثم
مگر خود وزیر ورزش میتونست که یک دانشکده را اداره کند,الان شده وزیر ورزش و جوانان.
ادم دلش به حال کشور عزیزمون ایران دلش میسوزه.
مازیار
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به لغو دومین مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: فشارها برای ممانعت از واگذاری این دو باشگاه زیاد است...این فشارها از کجاست ...
Iran, Islamic Republic of
خداوند به وزارت ورزش و جوانان در سایه! خیر دهد که در این یکسال نتوانستند این کار را هم به درستی انجام دهند. آقایان که متخصص و استاد ورزش هستند چرا در کرده خو مانده اند. حوزه جوانان نیز که به امان خدا رها شده و هیچ کس نه رئیس محترم جمهور و نه نمایندگان مجلس پیگبر اقدامات و فعالیت های انجام شده نیستند!!!!
United States
نفهمیدیم وزارت ورزشش چی شد جوانانش چی شد
دلواپس !!؟؟
به يارو گفتند : مگه مادر را مى خواى بفروشى ؟ گفت بله ولى

يه قيمتى ميگم كه كسى نتونه بخره !!!؟؟؟