پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روند خشکسالی و افزایش دما در کشور

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب: 381975
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون روند خشکسالی و افزایش دما را در کشور داریم و می‌توان گفت کشور به طور قطع با یک و نیم درجه افزایش دما مواجه شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگوی خبری شبکه خبر اظهار داشت: در خصوص اهمیت نشست رئیس جمهور در خصوص تغییرات آب و هوا باید بگویم تغییر اقلیم و تهدیدات جدی در این زمینه سال‌هاست که مورد بحث است که ابتدا آن را منکر می‌شدند و بحث سیاسی بود؛ دولت بوش پدر و پسر با این موضوع مخالف بودند و منکر می‌شدند و می‌گفتند توفان و خشکسالی نوسانات آب و هوای طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم که روند تغییر آب و هوا جدی است و باید مشخص شود که حاصل دست بردن انسان است یا خیر، افزود: پنل علمی وجود دارد که سال‌ها روی آن کار کردند و دانشمندان آن را مورد بررسی قرار دادند که طی جمع‌بندی مشخص شد بالای ۹۷ درصد، زمین در حال گرم شدن است و پدیده تغییرات در آب و هوا اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در خیلی از کشورها تغییرات آب و هوایی اتفاق می‌افتد و سیل‌های سهمگین و خشکسالی رخ می‌دهد، گفت: اکنون روند خشکسالی و افزایش و دما را در کشور داریم که می‌توانم بگویم یک و نیم درجه به طور قطع در ایران با افزایش دما روبه‌رو بودیم و در برخی استان‌ها این افزایش دما به ۳ درجه رسیده است.

ابتکار بیان کرد: افزایش دما و خشکسالی بر روی منابع آب و حتی خشک شدن تالاب‌ها تأثیرمستقیم دارد؛ موضوع تنوع زیستی باید مد نظر قرار گیرد چرا که اکنون تنوع زیستی یک نسل کشی است و گونه‌هایی که وجود دارد به سرعت از بین می‌رود و این امر به دلیل تغییرات آب وهوا و گاهی شکار است که جامعه جهانی نگران این موضوع است.

وی ادامه داد: پروتکل کیوتو که در دولت خاتمی وجود داشت ابتدا موفقیت‌های چشمگیری داشت که کشورهای درحال توسعه حمایت چندانی نداشتند و تعهد جدی از نظر حقوقی در این راستا از آنها شاهد نبودیم.در حقیقت متأسفانه ممانعت در این زمینه از سوی دولت آمریکا وجود داشت؛ بحث اصلاً سیاسی و تبلیغاتی و جنجالی نیست.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: عمر پروتکل کیوتو به زودی به سرمی‌آید و شرایط کشور ما نیز تغییر کرده است سوال بنده این است که باید چه کرد چرا که پاسخ این سوال بسیار مهم است.

در ادامه ابتکار اظهار داشت: بان کی مون می‌خواهد اهمیت موضوع تغییرات آب و هوایی را پررنگ کند چرا که اختلاف نظر در این راستا و گازهای گلخانه‌ای بین کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه بسیار است؛ باید به یک اجماع رسید و در خصوص سرانه تولید گازهای گلخانه‌ای تصمیم نهایی گرفته شود که البته آقای بان کی مون یک زمانی را در نظر گرفتند تا در نهایت کشورها به توافق برسند.

وی افزود: ما نیز باید به سراغ راه حل برویم چرا که این موضوع به کشور ما نیز آسیب خواهد رساند و ما نیز مسئولیت داریم؛ مسئله اصلی کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف است که حفاظت از جنگل‌ها به عنوان جاذب دی اکسید کربن و استفاده از انرژی نو در این راستا مطرح و مؤثر باشد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که انرژی نو مانند انرژی خورشیدی می‌تواند لطمات کم‌تری نسبت به سوخت‌های فسیلی وارد کنند، گفت: در این راستا کشورهای صنعتی مسئولیت بیش‌تری دارند و می‌توانند به کشورهای در حال توسعه نیز کمک کنند تا بازار جدیدی رخ دهد چرا که این موضوع کاملاً اقتصادی است.

ابتکار بیان کرد: باید توافقی که کشورها با یکدیگر به آن می‌رسند عادلانه باشد نه اینکه عده‌ای با زور و اجبار به خواسته خود برسند؛ شاید نیاز بود که رئیس‌جمهور کشورها نیز در این زمینه ورود کند چرا که حمایت عمومی از این مسئله وظیفه همه ما است و آقای روحانی براین موضوع تأکید دارند.

وی افزود: سیاست دولت یازدهم بر کاهش گازهای گلخانه‌ای است که باید در این نشست کشورها به توافق برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *