جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

عربستان:جنگ قیمت در اوپک نداریم

پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 391073
وزیر نفت عربستان در اولین اظهارنظر رسمی خود طی یک ماه گذشته که قیمت نفت روند نزولی شدیدی داشته هر گونه گمانه‌زنی درباره وقوع جنگ قیمت گذاری در اوپک را فاقد هر گونه پایه و اساس خواند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی النعیمی وزیر نفت عربستان در کنفرانسی در مکزیک گفت: سیاست نفتی عربستان طی چند دهه گذشته ثابت بوده است و امروز نیز تغییر کرده است ما خواستار یک بازار نفت با ثبات و قیمت‌های با ثبات هستیم زیرا این امر هم برای تولیدکنندگان ، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مناسب است.

بهای نفت برنت روز گذشته برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۰ تاکنون به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر این که اوپک هیچ عجله‌ای برای متوقف کردن روند کاهشی چهار ماه در قیمت‌ها ندارد به زیر ۸۰ دلار سقوط کرد.

تخفیف‌های ارائه شده از سوی عربستان به مشتریان آسیایی در ماه اکتبر این گمانه زنی را به وجود آورده که بزرگترین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت سیاست خود را تغییر داده و به دنبال حفظ سهم بازار به جای حمایت از قیمت‌ها از طریق کاهش تولید است.

وزرای نفت اوپک ۲۷ نوامبر در وین جلسه خواهد داشت. مایک ویتنر رییس تحقیقات بازار نفت در موسسه مالی سوشیت جنرال در نیویورک گفت: فکر نمی کنم هیچ مسیر مشخصی (از این سخنان) دریابیم و فکر نمی‌کنم قبل از نشست اوپک به نتیجه‌ مشخصی برسیم.

بهای نفت در ماه اکتبر در نتیجه افزایش شدید تولید نفت شیل در آمریکا و رکود تقاضای جهانی روند نزولی شدیدی پیدا کرد این کاهش فشار مالی را روی برخی از اعضای اوپک ایجاد کرده و باعث شده اکوادور، ونزوئلا و لیبی خواستار اقدامی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌های نفت شده‌اند.

وزیر نفت عربستان در کنفرانس گاز طبیعی در مکزیک گفت: صحبت از جنگ قیمت نشان‌دهنده سوء تفاهم است و هیچ پایه و اساسی ندارد.

قیمت‌های شرکت آرامکو عربستان براساس روال درست بازاریابی هستند نه کمتر و نه بیشتر.

پیش از این سخنان النعیمی از یازدهم سپتامبر تاکنون درباره بازار نفت هیچ اظهارنظر رسمی نکرده بود.

وی گفت: قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان به بازار آسیا که ماه گذشته به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسید و این ماه دوباره افزایش یافت براساس یکسری فاکتورهای علمی و عملی از جمله وضعیت بازار ، حاشیه‌های پالایشگاهی و روابط بلند مدت با مشتریان تعیین می‌شود. علاوه بر این تمهیدات عربستان قیمت‌های نفت را تعیین نمی کند بلکه بازار این کار را انجام می‌دهد.

این درحالی است که علی العمر وزیر نفت کویت گفته است اوپک تولید جمعی خود را در نشست این ماه کاهش نخواهد داد.

العمر گفته است کویت هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت خود که قرار است تا سال ۲۰۲۰ به چهار میلیون بشکه در روز برسد ندارد.

کویت در ماه اکتبر روزانه دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که تقریبا برابر با تولید امارات و کمتر از تولید نفت عربستان و عراق است.

چیپ هاج تحلیلگر نفتی در بوستون آمریکا گفت:‌اگر اوپک این ماه کاری انجام دهد باعث تعجب خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی خود درباره قیمت نفت را در تازه‌ترین گزارش ماهانه کوتاه مدت خود درباره انرژی پیش بینی خود را درباره قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ تنزل داد.

این سازمان قیمت نفت برنت برای سال آینده را از ۱۰۱ دلار و ۶۷ سنت به ۸۳ دلار و ۴۲ سنت کاهش داد. نفت برنت برای تحویل در ماه سپتامبر امروز با ۳۴ سنت کاهش به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

نفت سبک آمریکا نیز برای تحویل در ماه سپتامبر با ۹ سنت کاهش ۷۷ دلار و ۹ سنت در هر بشکه معامله شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *