پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

میزان رشد تولید مرکبات در کشور

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 237470
رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور گفت: در 10 سال اخیر میزان تولید مرکبات در کشور دو برابر شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مرتضی گل محمدی در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی در مدیریت جهادکشاورزی بابل، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال جاری جایگزینی باغات سالم مرکبات به جای باغات فرسوده است.
 
وی سطح زیرکشت مرکبات کشور را 291 هزار هکتار برشمرد و افزود: از این تعداد بیش از 84 درصد سطح زیرکشت آبی و بیش از 15 درصد سطح زیرکشت به صورت دیمی است.
 
گل محمدی بیان داشت: میزان تولید مرکبات در کشور 18 تن در هر هکتار است در حالی که میزان تولید مرکبات در کشورهای پیشرفته 25 تن در هر هکتار بوده که باید با برنامه‌ریزی درست میزان تولید مرکبات در کشور را افزایش دهیم.
 
این مسئول با اشاره به اینکه در 10 سال اخیر میزان تولید مرکبات در کشور دو برابر شده است، بیان داشت: استان‌های مازندران، فارس، هرمزگان و کرمان بیشترین سطح زیرکشت مرکبات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
گل محمدی با اشاره به اینکه مازندران با دارا بودن 104 هزار هکتار باغ مرکبات 38 درصد سطح زیرکشت مرکبات کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: 45 درصد مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود.
 
وی بیان داشت: از سال 1370 تا 1380 میزان تولید مرکبات در مازندران از 2.5 میلیون تن به 4.5 میلیون تن در هکتار افزایش یافته است.
 
گل محمدی اذعان داشت: استان مازندران از نظر تولید مرکبات رتبه نخست، سطح زیرکشت رتبه سوم و صادرات محصولات باغی رتبه سوم کشور را دارا است.
 
وی واردات مرکبات در زمان برداشت محصولات باغی را یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی برشمرد و افزود: توسعه و افزایش سطح زیر کشت مرکبات به حمایت همه‌جانبه مسئولان نیاز دارد.
 
گل محمدی توسعه کشت گیاهان دارویی را یکی از برنامه‌های مهم موسسه تحقیقات مرکبات کشور عنوان کرد و بیان داشت: توجه به فرآورده‌های جانبی یکی از برنامه‌های مهم این موسسه بوده و با توجه به اینکه استان مازندران مستعد تولید انواع گیاهان دارویی است درصدد هستیم تولید این محصول در مازندران را افزایش دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *