جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

در حوالی جرج

شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 207077
اما واقعا چرا؟

واقعا چرا وقتی ایالات متحده آمریکا یک رییس‎جمهوری خوب و دموکرات و روشن‎فکر مثل باراک اوباما دارد، آدم باید به یاد جرج دبلیو بوش بیفتد؟ آیا آدم مرض دارد؟ آیا فیل آدم یاد گذشته‎‎ها کرده است؟ این اتفاق امروز برای نگارنده رخ داد.

نگارنده نمی‎داند آیا نوسانات قیمت ارز در هفته‎‎های اخیر او را به یاد این موجود جالب‎توجه انداخت، یا مطالعه چند جمله قصار این نابغه دهر در یک پایگاه اینترنتی. اما به هر تقدیر نگارنده این سطور امروز به یاد جرج دبلیو بوش افتاد. و اینک نگارنده می‎خواهد با جلب توجه شما به جملات قصار این مرد به‎یادماندنی، شما را هم در شادی حاصل از تدقیق در این جملات شریک کند:

جرج بوش: هیچ شکی در ذهن من نیست، حتی یک شک در ذهن من، که ما شکست خواهیم خورد.

شرح و تبیین: شک‎‎ها موجودات بدی هستند و وقتی آدم خیال می‎کند هیچ شکی در ذهن وجود ندارد، ناگهان می‎بیند که یک یا چند شک در ذهن وجود دارد. جرج بوش در این‎جا به همه اطمینان می‎دهد که همه ذهن خود را گشته ـ و چون ذهن او کوچک بوده، گشتن آن زحمت چندانی نداشته و برای همین مردم باور داشتند که او می‎تواند همه ذهن خود را در عرض چند ثانیه بگردد ـ و حتی یک شک پیدا نکرده. در عمل هم همین‎طور شد و جرج بوش و همراهان، بدون هیچ شکی شکست خوردند.

جرج بوش: من می‎دانم که بشر می‎تواند با ماهی، به‎صورت صلح‎آمیز و مسالمت‎آمیز، زندگی کند (در تشریح سیاست‎هایش در حوزه انرژی در میشیگان).

شرح و تبیین: جرج بوش در این جمله از زاویه دید بشر به زندگی نگاه کرده است. این کار سختی است که آدم خودش را جای دیگری بگذارد و از زاویه او به جهان نگاه کند. اما جرج بوش با ذکاوتي مثال‎زدنی، خودش را جای بشر گذاشته و به زندگی و جهان نگاه کرده است. حاصل این نگاه نیز کشفی است بی‎بدیل که طی آن مشخص می‎شود بشر و ماهی قادر هستند به‎طور مسالمت‎آمیز با هم زندگی کنند و گاهی هم همدیگر را بخورند.

جرج بوش: دشمنان ما، مبتکر و توانا هستند. همان‎طور که ما هستیم. آن‎ها همواره به راه‎‎های آزار و اذیت کشورمان و مردم ما فکر می‎کنند، همان‎طور که ما هم همین‎کار را انجام می‎دهیم (در مراسم امضای لایحه هزینه‎‎های دفاعی).

شرح و تبیین: این جمله قصار با بهره‎گیری از درصد بالای بلاهت ذاتی گوینده، حقایق زیادی از ماجرا را افشا می‎کند. جرج بوش در این جمله افشا می‎کند که همواره به راه‎‎های آزار و اذیت مردم کشور‎های دشمن آمریکا فکر می‎کند. با توجه به این‎که مردم بیشتر کشور‎ها دشمن آمریکا هستند، این جمله می‎توانست ابعاد جهانی پیدا کند، اما چون گوینده جمله جرج بوش بود کسی به عمق قضایا توجه نکرد.

جرج بوش: یک ضرب‎المثل قدیمی در تنسی هست، من مطمئنم که این ضرب‎المثل در تگزاس رواج دارد، مسلما باید در تنسی نیز رواج داشته باشد، که می‎گوید یک دفعه من را احمق فرض کن، خجالت... شرم بر تو باد. من را احمق فرض کن، نمی‎توانی دوباره احمق فرض شوی.

شرح و تبیین: تلاش ما برای درک و شرح این جمله به‎جایی نرسید. لذا به کلیه کسانی که این جمله را درک كرده و معنا کنند، به قید قرعه جوایز نفیسی از جمله پرچم نیم‎سوخته آمریکا، صددلاری تقلبی و مجسمه جرج بوش بلورین اهدا خواهد شد.

جرج بوش: همیشه این نبوده است که رابطه ایالات متحده و آمریکا نزدیک باشد. به هر حال، ۶۰ سال پیش در جنگ بودیم (در دیدار با نخست‎وزیر ژاپن).
شرح و تبیین: این جمله حاوی یک تأمل عمیق فلسفی است که در ارتباط با «شیء فی‎نفسه» مطرح می‎شود. «رابطه شیء با خودش» از روابطی است که خبره‎ترین فیلسوفان جهان نیز در تبیین جوانب آن با هم اختلاف داشته و دارند. نخست‎وزیر ژاپن پس از شنیدن این جمله، به‎همراه خانواده از طریق هاراکیری جان به‎جان‎آفرین تسلیم کرد.

جرج بوش: در موردش اشتباه نکن. من می‎فهمم که چقدر سخت است قربان. من با خانواده‎‎هایی که می‎میرند حرف زدم (در استقبال از تونی بلر، نخست‎وزیر انگلستان).

شرح و تبیین: تونی بلر از آن‎جا که از وضعیت روحی و روانی جرج بوش مطلع بود، پس از شنیدن این جمله واکنشی نشان نداد، اما بعد از حضور در هتل محل اقامت خود، به حدی خندید که یکی از دندان‎‎های مصنوعی‎اش روی زمین افتاد.

جرج بوش: من مادر کودکی را به یاد می‎آورم که کره شمالی وی را در همین اتاق بیضی کاخ سفید بازداشت کرده بود (در کنفرانس خبری باغ رز).

شرح و تبیین: شرح خاصی نداریم. همین‎طوری بدون شرح هم می‎شود خندید. نکته جالب توجه این‎که یکی از خبرنگاران حاضر در کنفرانس یادشده، پس از شنیدن این جمله میکروفونش را به‎همراه تمام سیم‎‎های مربوطه قورت داد.

منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *