پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بشردوستی بزرگترین ویژگی ادبیات ایران‌زمین

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 387573
استاد ادبیات ایران زمین گفت: بزرگترین ویژگی ادبیات ایران زمین بر اساس "بشر دوستی" و " فضیلت انسانی" است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، قطب الدین صادقی عصر پنجشنبه در نخستین سپوزیوم بشر دوستی در ادبیات ایران زمین که در همدان برگزار شد، اظهار داشت: برای هر سرزمینی دو چیز لازم بوده و آن فلسفه و ادبیات است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه استقلال می آورد، افزود: ارزش انسان و زیبایی ها و خلاقیت یک ملت بر عهده ادبیات است.

استاد ادبیات ایران زمین عرفان را از محصولات ادبی عنوان کرد و ابراز داشت: عرفان واکنش آئینی ما به جهان بیرون و از ویژگی های ملی است.

صادقی با بیان اینکه هر فرهنگ و آئینی زشتی ها و زیبایی هایی دارد، بیان داشت: فرهنگ ایرانی نیز زشتی ها و زیبایی هایی دارد و مظلوم بودن از ابعاد انسان دوستی مردم این سرزمین است.

وی در ادامه با بیان اینکه همدان در طول تاریخ ویرانی هایی زیادی را به خود دیده است، اظهار داشت: همدان بزرگانی چون عین القضات همدانی را پرورانده است و بزرگان حماسه آوران آشتی هستند و لطایف معرفت را به زبان مردمی بیان کردند.

استاد ادبیات ایران زمین با تاکید بر اینکه بزرگان ایران زمین بودند که "بشر دوستی" را تبلیغ کردند، گفت: بزرگترین ویژگی ادبیات ایران بر اساس "بشر دوستی" و"شایستگی انسانی" و " فضیلت انسانی" است.

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمان نیز که در این مراسم گفت: عموما شناخت از هر پدیده و معرفت به هر چیز میزان شناخت از آن پدیده را و بهره از آن پدیده را نشان می دهد.

محمد ابراهیم مالمیر برگزاری سمپوزیوم بشر دوستی در ادبیات ایران زمین را نشانه عمق و دید مسئولان استان همدان در معرفت شناسی جهانی دانست و افزود: متاسفانه در دنیای کنونی خشونت بیداد می کند و هنگامی که اخبار را از سراسر دنیا می بینیم خشونت دیده می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بنده باور نمی کنم این دوره کسی، کسی را دوست داشته باشد در حالیکه جایگاه هستی شناسی عشق و معرفت شناسی است.

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمان با بیان اینکه همه انسان ها آینه "دگر دوستی" هستند، گفت: عشق قدسی، معنوی، فرا زمانی و فرامکانی بوده و عشق زبان بین المللی دارد.

مالمیر ابراز داشت: در عرفان ایرانی - اسلامی عشق دارای مراتبی است که بعد از طی هر مرحله به آن می رسیم که شامل، میل، موافقت، موانست، مودت(آخرین حد عشق خانوادگی)،هوا، خلت، محبت، شقف، طیم، تجوید، واله، حیران و عشق است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *