يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

ماه رمضانی که گذشت

حرمتی که هتک می ­شد و صدایی که در نمی ­آمد
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 373199
روزه خواری نه یک پدیده؛ بلکه رفتاری ناشایست و به دور از ادب و احترامی است که از گذشته نیز وجود داشته است؛ اما آن چیزی که در کنار آن دل آزردگی موجب نگرانی مردم متدین ایران اسلامی شده، شیوع بیشتر در کنار رفتارهای هتاکانه و بی باکانه در این موضوع است.
به گزارش جهان، وبلاگ "مقالات" نوشت:
ماه مبارک رمضان امسال هم با تمام الطاف و خوبیهای بی مثالش بسان نسیم خوش رحمت بر جانهای مشتاقان بندگی خدا وزیدن گرفت و به پایان خودش رسید.
 
در این بوستان زیبای بندگی و لطف خداوندی خارهایی هم وجود داشت که روح لطیف میهمانان این ماه را به شدت آزرد.
 
روزه خواری نه یک پدیده؛ بلکه رفتاری ناشایست و به دور از ادب و احترامی است که از گذشته نیز وجود داشته است؛ اما آن چیزی که در کنار آن دل آزردگی موجب نگرانی مردم متدین ایران اسلامی شده، شیوع بیشتر در کنار رفتارهای هتاکانه و بی باکانه در این موضوع است.
 
اینکه عده ­ی نه چندان محدود، بی هیچ ترس و واهمه ای و حتی کوچکترین نگرانی در جامعه اسلامی بچرخند و روزه خواری کنند نشان دهنده ی چیست؟ مگر این کشور، مملکت اسلامی نیست؟ مگر نه این است که قانون این کشور بر اساس قوانین و احکام اسلام است و دولت اسلامی به معنای عام آن (تمام قوا) موظف به اجرای احکام اسلام و صیانت از آن هستند؟
 
برای ما شرم آور است که از دبی و جدیت حکومت آنجا بر رعایت حرمت ماه مبارک، سخن رانده شود که آی بیا و ببین که حتی یک مورد هم روزه خواری در دبی دیده نمی ­شود با اینکه آنجا مهد توریست از سراسر دنیاست ولی در خیابانها و پاساژهای تهران، پایتخت کشور اسلامی ایران گویا خبری از ماه رمضان نباشد؛ آب خنک است که می­ نوشند و دود سیگار است که به غیرت دینی نظام اسلامی پف می ­کنند و گویا هیچ وقت در این کشور اسلام و ماه رمضانی وجود نداشته است.
 
بر ما روشن نشد که آیا در این کشور کسی، ارگانی، نهادی، مسئول برخورد با روزه خواری هست یا نه؟
 
کاری که هم از نظر فقهی حرام است و هم نظر قانونی جرم؛ ملاحظه بفرمایید:
مرحوم سید کاظم طباطبایی معروف به صاحب عُروة می ­نویسد:
«بدان که وجوب روزه‌ى ماه رمضان از ضروریات دین و منکر وجوب آن، مرتد و واجب القتل است و کسى که منکر وجوب آن نباشد ولکن عصیاناً با علم و عمد، روزه خواری نماید، باید حاکم شرع او را به بیست و پنج تازیانه تعزیر کند و هم چنین در مرتبه دوم و هر گاه بعد از دو مرتبه تعزیر، بار سوم روزه خواری کند حدّ آن قتل است.» [1]

مرحوم سبزواری در مهذب الاحکام می نویسد:
«تظاهر به گناه حرام است.» [2] که روزه خواری نیز یکی از مصادیق آن است و به غیر از آنکه روزه خورده است و گناه کار است همینکه این کار را در علن انجام داده و تظاهر به آن کرده است گناه دیگری مرتکب شده است.

مرحوم شیخ حرّ عاملی:
او در کتال وسایل الشیعه بابی را با نام «بَابُ تَحْرِیمِ التَّظَاهُرِ بِالْمُنْکَرَاتِ» (حرام بودن انجام گناه در برابر دید مردم)؛ به این موضوع اختصاص داده و هشت روایت در این باره نقل کرده است.[3]

جرم روزه خواری و حکم آن از نظر قانون:
ماده 638 قانون مجازات اسلامى: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومى و معابر تظاهر به عمل حرامى نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم مى‌گردد.»
 
از آنجا که روزه خواری (انجام یکی از مبطلات روزه مانند خوردن یا آشامیدن یا رساندن دود و غبار غلیظ به حلق بدون عذر شرعی) مصداق عمل حرام است و اگر در انظار و اماکن عمومی و معابر صورت گیرد مصداق این قانون خواهد شد؛ بر دولت اسلامی (به معنای عام آن) لازم است نسبت به برخورد قانونی و اعمال قانون در خصوص چنین مجرمانی اقدام کند.
 
حال سوال اینجاست که چرا مسئولان و حتی نهادهای فرهنگی؛ مانند صدا و سیما نسبت به این کار که هم حرام است و هم جرم تعریف شده ی در قانون است اینقدر بی­تفاوتند؟
 
اگر مدعی هستند بی ­تفاوت نبوده­ اند و قاطعانه برخورد کرده ­اند بسیار پسندیده است گزارشی از عملکرد خود را به تفکیک شهرها بیان دارند تا مردم بدانند این موضوع در این کشور، مسئولی دارد و او به وظیفه ­ی خود در حد توانش عمل کرده است.
 
اما مشاهدات میدانی ما به ویژه در شهر تهران حاکی از سکوت سنگین این دستگاهها نسبت به این ناهنجاری و بزه آشکار است. روزه خواری بیداد می کرد و کسی جز برخی متدین دست از جان شسته را یارای تذکر و برخورد نبود. چرا؟
 
مگر ... مسئول اجرای قانون و برخورد با متخلف نیست؟ مگر نه این است که نیروی انتظامی وظیفه دارد با جرمی که علناً در حال وقوع است برخورد کند؟ اینکه ظهر ماه مبارک رمضان مغازه دارها سفارش غذا بدهند موتوری غذای رستورانی آنها را بیاورد و همانجا در مغازه و در جلوی دید خلق الله بساط ناهار را برپا کنند و با جرأت تمام و بی هیچ نگرانی بخورند و به ریش مذهب و نظام اسلامی بخنند مسئولش کیست؟ چه کسی باید با این پدیده شوم در حال گسترش آنهم هر سال وقیحانه تر و با جرأت بیشتر برخورد کند؟ فقط مردم؟! و بعد درگیری و بعد انشاء الله قول پیگیری پرونده از سوی مسئولان؟!
 
اگر این است اعلام کنید تا مردم تکلیفشان را بهتر بدانند و بی جهت به نهاد و سازمان و ارگانی دلخوش نباشند و اگر این نیست پس این سکوت و این بی­تفاوتی سنگین برای چیست؟
 
شاید بفرمایند که برخورد با این طیف آن هم در سطح گسترده نیاز به مطالعه و راهکار و مانند آن دارد که در دست مطالعه و پیگری است و ...
 
عرض می ­شود راهکار احتمالی که شما به دنبال آن هستید قانون به آن صراحت دارد؛ منتهی اگر اجرا شود. این را هم قبول داریم که برای اجرای بهتر آن باید به راهکار اندیشید.
 
برای مثال اگر در نقاطی که روزه خواری رواج بیشتری دارد؛ مانند مراکز خرید و خیابانهایی که از تردد جمعیتی بالاتری برخوردار هستند یکی دو نفر به جرم روزه خواری (به حکم قانون) تعزیر شوند (آنگونه که امسال در استان فارس انجام شد) و سیمای اسلامی خبر آن را به خوبی پوشش دهد آیا در برچیده شدن این جرم و یا حداقل کاهش آن و توقف این روند هتاکانه و بی باکانه تاثیر نخواهد داشت؟!
 
از حکومت اسلامی انتظار است از سال آینده با عنایتی به این راهکار و دیگر راهکارهایی که مسئولین امر تدبیر خواهند کرد تلاش کند تا مردم متدین که اکثریت جامعه ما تشکیل می­دهند دیگر شاهد اینگونه هتاکی­ ها و بی ­مهری ­ها به ماه مبارک رمضان نباشند و این حرکت، افتخاری باشد برای نظام جمهوری اسلامی ایران.
 
-----------------------
 1.      العروة الوثقى، ج‌2، ص 166
 2.      مهذب الاحکام 15/ 244‌
 ر.ک به وسائل الشیعة، ج‌16، ص 272- 283‌
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *