دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
۱۱
درباره حکمرانی یکپارچه فرهنگ

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این تعبیر مهم رهبرانقلاب باور دارند؟

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 841217
متأسفانه ما شاهد حکمرانی یکپارچه فرهنگی نیستیم و فرهنگ و ارزش های ما به صورت تکه تکه شده و سلیقه ای در حال اجراء است. البته این موضوع، دلایل مختلفی دارد و بخش قابل توجهی از این اشکالات، متوجه خود شورا است.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این تعبیر مهم رهبرانقلاب باور دارند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهایشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «... اعضای شورا بایستی این شورا را باور کنند؛ باور کنید که اینجا قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‌ی فرهنگی کشور و سیاست‌گذاری کشور را بر عهده دارد ... ».

همچنین ایشان در مورد اهمیت موضوع فرهنگ می فرمایند: «همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجه کرد. نمی توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم».
 
در این زمینه چند نکته قابل بیان است:
 
یک: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام عرصه هایی که به فرهنگ ارتباط پیدا می کند، می تواند ورود داشته باشد. از طرفی، شاید کمتر مسأله ای را می توان در کشور یافت که مستقیم یا غیر مستقیم به فرهنگ ارتباط نداشته باشد.

دو: در شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر حضور برخی مسئولین کشور و افراد حقیقی صاحبنظر در حوزه مسائل فرهنگی، سران سه قوه نیز حضور دارند. بنابراین این شورا دارای قدرت و ظرفیت قابل توجهی است و باید عنوان «قرارگاه مرکزی فرهنگ کشور» را برای آن به کار برد.
 
سه: متأسفانه در مجموع، در سال های گذشته، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی آنگونه که انتظار می رفت، نبوده است. وقتی به عرصه های گوناگون نگاه می کنیم، جای خالی موضوعات خرد و کلان فرهنگی کاملاً احساس می شود.
 
چهار:
یکی از اختلالاتی که در مورد مسائل فرهنگی وجود دارد این است که مسیر مستقیمی میان سیاستگذاری فرهنگی و بدنه اجرایی و یا حتی نظارتی حاکمیت وجود ندارد. به عبارت دیگر، در برخی زمینه ها ی  فرهنگی، سیاستگذاری صورت گرفته است، منتها در مرحله اجرا و نظارت یا از سوی مسئولین مربوطه ترک فعل صورت می گیرد و یا اینکه خلأها و اختلالاتی در مسیر اجرا یا نظارت آن سیاست ها وجود دارد که باید برطرف شود.
 
پنج: متأسفانه ما شاهد حکمرانی یکپارچه فرهنگی نیستیم و فرهنگ و ارزش های ما به صورت تکه تکه شده و سلیقه ای در حال اجراء است. البته این موضوع، دلایل مختلفی دارد و بخش قابل توجهی از این اشکالات، متوجه خود شورا است.
 
برای مثال، در حوزه آموزش و پرورش که مستقیماً باید حاکمیت ورود داشته باشد، برونسپاری آموزشی، خود تبدیل به یک معضل فرهنگی شده است. به بیان دیگر، از یک طرف در مدارس دولتی یک مسیر فرهنگی – با شدت و ضعف – دنبال می شود و از آن طرف، به صورت غیر مستقیم به مردم می گوییم که اگر این فضای فرهنگی را قبول ندارید، راه در رویی به نام مدارس غیر دولتی وجود دارد که در آنجا دست مدیر و عوامل مدرسه کمی باز است که نسبت به برخی از ارزش ها و فرهنگ ما بی تفاوت باشند و به عبارتی، با تساهل و تسامح رفتار کنند.
 
یا برای مثال، در عرصه فیلمسازی و به طور کلی رسانه، صدا و سیما را گذاشته ایم و خطوط قرمز اخلاقی و فرهنگی هم برای آن ترسیم کرده ایم - بماند که چقدر صدا و سیما به این خطوط قرمز توجه می کند؟ - اما از آن طرف، به طور غیر مستقیم می گوییم که اگر می خواهید کمی این خطوط قرمز را بشکنید، می توانید به دنبال سینما بروید.
 پس از آن به طور غیر مستقیم می گوییم که اگر می خواهید بیشتر از صدا و سیما و سینما دستتان برای رد شدن از خطوط قرمز باز باشد، شبکه نمایش خانگی وجود دارد. باز هم اگر مسیر بیشتری برای رد شدن از خطوط قرمز و هنجارشکنی می خواهید، برایتان فضای مجازی را گذاشته ایم!
 

این یعنی شاهد حکمرانی یکپارچه فرهنگی نیستیم و اساساً مردم شاهد استانداردهای دوگانه و چندگانه فرهنگی هستند. این در حالی است که فقط یکی از اینها مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی است. بنابراین، اگر واقعاً خط قرمزی در عرصه رسانه ترسیم می شود، این خط قرمز باید در همه جای جمهوری اسلامی رعایت شود، وگرنه علاوه بر ضرباتی که به پیکر فرهنگ کشور وارد می شود، حتی به نام کار فرهنگی، کار ضد فرهنگی هم انجام می شود!
 
شش: رهبر انقلاب فرموده اند: «ما گفتیم مسائل اقتصادی و مسائل گوناگون مهم پیوست فرهنگی داشته باشد، معنای آن همین است؛ معنای آن این است كه یك حركت اساسی كه در زمینه‌ی اقتصاد، در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی سازندگی، در زمینه‌ی فناوری، تولید، پیشرفت علم می خواهیم انجام بدهیم، ملتفت لوازم فرهنگی آن باشیم».

متأسفانه فراوان دیده می شود که به این توصیه مهم ایشان، توجه نمی شود. در عرصه های گوناگون نظیر عرصه فناوری، مسائل اقتصادی و ...  همواره باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد و تا زمانیکه این پیوست فرهنگی تدوین و عملیاتی نشود، نباید اقدامات بعدی صورت گیرد. زیرا همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: « همه چیز مترتب بر فرهنگ است».
 
در هر صورت، شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ها که بیان شد، نقش اساسی دارد و ضروری است که در آینده، عقب ماندگی های فراوانی که در مقوله فرهنگ به وجود آمده جبران شود.
https://jahannews.com/vdca66na049nyu1.k5k4.html
jahannews.com/vdca66na049nyu1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Moldova, Republic of
وقتی امور فرهنگی کشور اخرین کار فرعی همه اعضاء شورا ست مگر باید فرهنگ کشور بهتر از این باشد.
Moldova, Republic of
وقتی لایحه حجاب که کار شورای فرهنگی است این باشد شورا کنار برود کارز فرهنگ بهتر خواهد شد
Moldova, Republic of
وقتی لایحه حجاب که کار شورای فرهنگی است این باشد شورا کنار برود کارز فرهنگ بهتر خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
تو فرهنگ آب و نان نیست که کسی بخواهد در این حوزه کار کند
Iran, Islamic Republic of
حتی کمیسیون فرهنگی مجلس هم نسبت به سایر کمیسیونها متقاضی خیلی کمتری برای عضویت داره !!
Iran, Islamic Republic of
وقتی مصوبات اخیز شورا موارد ذیر باشد خیلی نباید انتظار داشت:
«مؤسسه جهانی ولایت»
«تقویم اصناف، حرفه‌ها و مشاغل کشور»
«شیوه نامه نظام استاد - شاگردی در آموزش هنر»
«اصلاح و تکمیل ماده 1 اساسنامه باشگاه دانش ­پژوهان جوان»
سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار
«سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان»
«اساسنامه­­ اصلاحی جایزه­­ جهانی امام خمینی(ره)»
«تکمیل بند 7 ماده 5 اساسنامه جهاد دانشگاهی و تأیید انتخاب عضو حقیقی هیأت امناء آن»
Iran, Islamic Republic of
مشکل کشور مشخص نبودن متولی امر فرهنگ و سکانداری واحد آن است
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد اکثر اعضای حقیقی و حقوقی شورا هنوز بعد از گذشته چند دهه از عمر این نهاد مهم فرهنگی آنگونه که باید و شاید ظرفیتها و توانائیها و قدرت نفوذ شورا در عرصه فرهنگ و فرهنگ سازی مملکت را باور ندارند یا بعضا" نمی خواهند باور داشته باشند!
Iran, Islamic Republic of
باید غیر مستقیم به اهداف فرهنگی رسید
برخی اوقات بایستی مردم بفهمند عمیق که این مسائل فرهنگی برای آتی خودشان مفید است
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این شورا در قبال اغلب پدیده های نامطلوب فرهنگ متخاصم غربی سکوتی عجیب و منفعلانه در پیش گرفته است...
Iran, Islamic Republic of
تا معضل اقتصادی حل نشه چیزی درست نمیشه .