دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰
۳۳
بررسی مختصر چند سوال؛

آیا حجاب و عفاف در حیطه وظایف دولت قرار دارد؟/ پرداختن به حجاب در زمان کنونی اولویت دارد؟/ بایسته های اجرای قانون حجاب و عفاف چیست؟

پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 834199
پس از فوت مهسا امینی، اختلاف نظرها پیرامون قانون حجاب و عفاف بالاگرفته است و این قانون موافقان و مخالفانی دارد. در یکی بررسی به نظر می آید ورود دولت به بحث پوشش در اکثر کشورها پذیرفته شده است و اختلاف در خصوص شیوه پرداختن به این مسئله است.
آیا حجاب و عفاف در حیطه وظایف دولت قرار دارد؟/ پرداختن به حجاب در زمان کنونی اولویت دارد؟/ بایسته های اجرای قانون حجاب و عفاف چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین نادری: پس از فوت مهسا امینی در شهریور ماه 1401، نظرات مختلفی در جامعه پیرامون قانون عفاف و حجاب، میزان اهمیت و اولویت آن و نحوه  اجرای آن در جامعه شکل گرفت. در ماه های اخیر نیز با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما از طرفی و مطرح شدن طرح برخورد با هنجارشکنان حجاب و عفاف این موضوع به یکی از موضوعات داغ جامعه تبدیل شده است.

در یک تقسیم بندی ابتدایی نگاه به این مسئله را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد:

دسته اول معتقدند حجاب و عفاف در حیطه وظایف دولت نیست و جمهوری اسلامی هزینه ی بیهوده سر این مسئله برای خود ایجاد می کند.

دسته دوم معتقدند حجاب در وضعیت کنونی که وضعیت معیشت مردم در سطح خوبی نیست نباید در اولویت حکومت قرار بگیرد.

دسته سوم معتقدند درست است که اولویت اول کشور اقتصاد است اما از بحث حجاب و تأثیرات اجتماعی آن نباید غافل شد.

در ادامه به بررسی ابعاد مختلف نظرات می پردازیم:

آیا حجاب و عفاف در حیطه وظایف دولت قرار دارد؟
فارغ از بُعد دینی حجاب و عفاف، فلسفه تشکیل دولت ها آن است که آزادی افراد را در راستای خیر جمعی و منفعت اکثریت محدود کند. برای مثال یکی از موضوعات مطرح امروز جهان قانون بازنشستگی در فرانسه است. به علت کاهش نیروی کار در این کشور دولت در پی آن است که سن بازنشستگی را 2 سال افزایش دهد. در واقع دو سال آزادی عده ای را در راستای تأمین منفعت اکثریت محدود می کند.

عفاف و حجاب نیز از جمله اموری است که امر اجتماعی به حساب می آید. زیرا دارای پیامدها و تأثیرات اجتماعی است. برای مثال یکی از عوامل کاهش جمعیت و به تبع کاهش نیروی کار در فرانسه رواج پوشش نامناسب زنان و بی بندباری در آن کشور است. نه تنها فرانسه، بلکه کشورهایی که در مقطعی در زمینه ی پوشش در جامعه سهل گیری کردند و یا در خصوص روابط دختر و پسر عفت زدایی کردند اکنون با این موضوع به جد درگیر هستند و از راه های مختلف در پی جبران این مسئله هستند. سیاست های مهاجر پذیری یا بالا بردن سن بازنشستگی  و... ناشی از کاهش جمعیت کشورها و نیروی کار است. مستند ایکسانومی ابعادی از این مسئله را به خوبی تشریح می کند. لذا اکثر کشورهای جهان قانون هایی در خصوص پوشش در محیط های مختلف دارند و پوشش را یک امر اجتماعی می دانند نه امر شخصی. ایران نیز مانند سایر کشورها در حوزه پوشش آقایان و بانوان قانون وضع کرده است و برای جلوگیری از اثرات سوء این مسئله، آن قوانین را با توجه به عرف جامعه اجرا می کند.

اما از طرف دیگر از نظر دینی یکی از مهمترین وظایف حکومت امر به معروف و نهی از منکر است. عفاف و حجاب نیز یکی از معروف های مهم جامعه است که دارای تأثیر اجتماعی است و رعایت نکردن آن تبعات بسیاری در جامعه دارد.

در مجموع می توان گفت هم از نظر عقلی کشورهای جهان امر پوشش امر اجتماعی است و از نظر دینی حجاب یک معروف است که باید دولت به آن بپردازد.

پرداختن به حجاب در زمان کنونی اولویت دارد؟
در سال های اخیر وضعیت معیشت بسیاری از مردم نامناسب است. این شرایط باعث شده است این تفکر به وجود بیاید که تبلیغ و فشار آوردن به مردمی که از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند، نتیجه ی عکس می دهد و اگر اقتصاد درست شود حجاب در جامعه خود به خود درست می شود.

در این خصوص دو نکته وجود دارد. اول اینکه ممکن است ترویج بی حجابی در مقاطعی اولویت اول دشمنان بوده باشد اما هیچ زمان حجاب اولویت اول حکومت نبوده است. به خصوص در سال های اخیر که وضعیت اقتصادی مردم با مشکل مواجه بوده در تمام این سال های تاکید رهبری موضوع اقتصاد بوده است.

اما نکته دومی که وجود دارد این است که بین حجاب و وضعیت پایین اقتصادی نمی توان لزوماً رابطه مستقیم برقرار کرد. زیرا سردمداران ترویج بی حجابی از طبقه مرفه جامعه هستند و افرادی که از نظر اقتصادی مشکلی ندارند و حتی در تنش های اقتصادی کشور ممکن است وضعیت اقتصادی آن ها بهتر نیز شده باشد در زمینه ترویج بی حجابی و بی عفتی فعال تر هستند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در صورتی که بی توجهی به این قانون فراگیر شود، کشور در آینده ی نزدیک از نظر نیروی کار با مشکل جدی مواجه خواهد شد و در پی آن معضل اقتصادی شدیدتر خواهد شد.

اما از نگاه دینی، قرآن کریم در آیه ی 41 سوره حج در خصوص اولویت های پس از تشکیل حکومت می فرماید: «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» در ذیل این آیه مقام معظم رهبری می فرمایند: «قرآن در ستایش مجاهدان راه حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه‌ صلات و ایتاء زکات و امر‌ به معروف و نهی از منکر می­داند و درحقیقت، نخستین و مهم‌ترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معیّن می کند.» پس امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین و نخستین وظایف و اولویت های حکومت اسلامی می دانند. به بیان دیگر درست است که اولویت اول کشور در حال حاضر وضعیت اقتصادی است اما امر به معروف به خصوص در زمینه حجاب که اثرات اجتماعی فراوانی دارد نیز در اولویت های بالای حکومت قرار دارد.

بایسته های اجرای قانون حجاب و عفاف چیست؟
برخی افرادی که منتقد قانون عفاف و حجاب هستند به خاطر تبعات آن در جامعه و دوقطبی سازی ای که ایجاد می کند است؛ نه اصل این قانون. در شرایطی که دشمن به دنبال این است که از هر مسئله کوچکی در جامعه ما ایجاد دوقطبی کند، ما نیز در اجرای قوانین باید توجه داشته باشیم که به این مسئله دامن نزنیم.

نکته دیگر در خصوص اجرای قانون حجاب و عفاف این است که این مسئله دو بعد دارد یک بعد کار فرهنگی است که لزوم این مسئله و برنامه ریزی های دشمن برای آن روشن و تبیین شود. بُعد دیگر برخورد قضایی با هنجارشکانان است که باید با ظرافت انجام شود و هر دو بُعد مکمل یکدیگر هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری
در نهایت باید گفت اصل وجود قانون حجاب و عفاف در جامعه با توجه به تبعات اجتماعی ای که این بحث در جامعه دارد و پشتوانه دینی آن، لازم است. اما نکته ای که وجود دارد این قوانین باید به صورت هوشمندانه وضع شود و با رعایت ظرافت‌ها و دقت اجرا شود.

به تعبیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام: «همه توجّه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود.»

البته طرح جدید نیروی انتظامی که توسط سردار رادان مطرح شد نشان دهنده این است که فراجا به این مهم توجه دارد و در پی کاهش تنش ها در برخوردها و رفتار برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:
https://jahannews.com/vdcb9abw9rhbf8p.uiur.html
jahannews.com/vdcb9abw9rhbf8p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب نادری،به هیچ عنوان پوشش رابطه مستقیمی با کاهش فرزند اوری در ایران ندارد.
Iran, Islamic Republic of
بررسی افرادی که این فرهنگ رو پذیرفتند و نرخ ازدواج و فرزند آوری آن ها تا حدی نشان دهنده ی این مسئله هست
البته تک عاملی نیست ولی تاثیر دارند روی هم
Iran, Islamic Republic of
«یکی» از دلایل ارتباط بی حجابی با فرزندآوری اینه که زنان بی حجاب به جهت ضرورت توجه مداومی که به حفظ تنانگی خود (برای بیشتر دیده شدن)می‌بینند «بیش از پیش» از تن دادن به بارداری شانه خالی می‌کنند!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اكثر بانوان محترم بى حجاب ، نميدانند كه اول ، با خداوند در حال جنگ هستند ، و دوم اينكه در وضعيت الگو گرفتن و همراه شدن از ديد خيلى از مردم قرار دارند!!؟
مرشد
Iran, Islamic Republic of
فقط گشت ارشاد
Iran, Islamic Republic of
کار فرهنگی با زور جواب نداده و نمیده
گشت ارشاد
Iran, Islamic Republic of
مشکلات ار وقتی زیاد شد که گشت ارشاد کم شد
الاکلنگ
Iran, Islamic Republic of
مثل الاکلنگ گشت ارشاد میره بالا بی حجابی میاد پایین گشت ارشاد میاد پایین بی حجابی میره بالا
Iran, Islamic Republic of
قطعا یک‌ جنگ‌ علیه امنیت ملی است
نه فقط یک ناهنجاری فرهنگی.
Iran, Islamic Republic of
حجاب قانون است و دولت مجری پس دولت باید برخورد کند
سنگر اول حجاب است
امنیت به حجاب ربط دارد
پیشرفت علمی به حجاب ربط دارد
فرزند آوری به حجاب ربط دارد
اخلاق به حجاب ربط دارد
و....
Romania
اولویت اول این است که زاکانی در این دو سال چکار کرده؟
Iran, Islamic Republic of
قانونی که قابلیت اجرا نداشته باشد ملغی شده محسوب میشه مثل ممنوعیت ماهواره.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
حجاب قانون کشور است همه افراد باید ملزم به رعایت قانون باشند.
Iran, Islamic Republic of
قانون حجاب قابلیت اجرا دارد و بسیار جدی باید گرفت
United Arab Emirates
حجاب قابلیت اجرا شدن دارد رهبری معظم فرمودند مسئله حجاب حل خواهد شد و همیشه سخنان معظم له درست است.
Iran, Islamic Republic of
.....
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
حجاب باید پیگیری شود .
Iran, Islamic Republic of
باید خواست مردم که حجاب است رعایت شود. طبق بررسی ها مهم مردم اولویت اولشان است
Iran, Islamic Republic of
راستش برای من دلار ۵۰ تومن و گوشت ۶۰۰ هزار تومن و مرغ صد تومن و زیر خط فقر بودن ۶۰ درصد جامعه و الودگی هوا و محیط زیست و فساد و دزدی و ربا و بدبختی مردم در برابر حجاب اولویت چهارم پنجم هستش.
Iran, Islamic Republic of
باید به همه اینا توجه شود ولی اولویت با بی حجابی است چون در این دولت آشکار شده و دلار، گوشت وفقر و... از قبل بوده..... چون با رای ما آمدن ولی این دولت مشخصه تمام تلاش میکنه با اینا مبارزه کنه توی انتخابات باید با بصیرت رای داد و...
Iran, Islamic Republic of
جبهه رسانه ای غرب گرا، کاملا متعهد و با کلید واژه هایی که مورد علاقه جوانان و نوجوانان است در حال تبلیغ بی حجابی بوده و هست..
محمد
Iran, Islamic Republic of
بی حیایی و بی عفتی و بی غیرتی ام الفساد هستند و دولت باید کنترل و کارشناسی صحیح انجام دهد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
با تمام توان با بی حیایی مقابله کنید.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
آیا دشمن فقط به حجاب وارد شده؟؟..
Iran, Islamic Republic of
بله .. حجاب ،
Iran, Islamic Republic of
قطعا حجاب اولویت اول کشور است
Iran, Islamic Republic of
واقعا وصعیت بی حجابی اسفناک شده تنها راه حل هم برخورد جدی و قاطع نیروی انتظامی هست
حسنی
Iran, Islamic Republic of

خیابان ها را ویروس گرفته
حال مردم دیگر از این لات بازی و گردن کشی یک عده زن ودختر.. بهم میخورد
United States
مزاحمین نوامیس مردم و افراد دارای چشم ناپاک باید مجازات شوند....
رضا یی
Iran, Islamic Republic of
بی حجابی بیماری است از عوارض آن هم ناباروری است
زهرا
Iran, Islamic Republic of
این که وجود دارد این است که در صورتی که بی توجهی به این قانون فراگیر شود، کشور در آینده ی نزدیک از نظر نیروی کار با مشکل جدی مواجه خواهد شد و در پی آن معضل اقتصادی شدیدتر خواهد شد..
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران دیندار و با متانت هستند
Iran, Islamic Republic of
وظیفه دولت بهبود معیشت است .