شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲۳
نقشه ترامپ برای برجام

آیت الله لاریجانی تحریم شد/ ماهیت و اهداف تحریم های جدید چیست؟

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 581381
اصرار امريكا در وضع تحريم‌هاي جديد در دوران پسابرجام با هدف بي‌خاصيت‌سازي برجام اتفاق افتاده؛ هدفي كه به نظر مي‌رسد تقريباً به نتيجه رسيده است و اكنون از برجام تنها پوسته‌اي باقي مانده كه مي‌توان با آن پوسته بخشي از انتقادات منتقدان داخلي را دفع و از شكست مطلق تئوري بدون فرجام «مذاكره با امريكا = گشايش‌گر معيشتي مردم ايران» جلوگيري کرد.
آیت الله لاریجانی تحریم شد/ ماهیت و اهداف تحریم های جدید چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود. وزارت دارایی آمریکا هم صادق لاریجانی را تحریم کرده است.

یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که آقای ترامپ می‌خواهد اقدامات سختگیرانه‌ تازه‌ای در توافق هسته‌ای گنجانده شود، و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند.

او می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود. ایران همواره گفته است که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

آقای ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشند، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند.

بر پایه گزارش بی بی سی؛ آقای ترامپ همچنبن در بیانیه‌ای تاکید کرده است که تصمیم امروزش هنوز به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست، اما از نظر او دو راه پیش رو وجود دارد، یا "اصلاح کاستی‌های فجیع توافق" و یا خروج آمریکا از آن.

او گفته با کنگره آمریکا برای تصویب قانونی جدید در زمینه توافق با ایران همکاری می‌کند و در این قانون چهار شرط باید برای حفظ توافق با ایران برآورده شود:
  • بازرسان بین‌المللی بتوانند از هر محلی به طور فوری بازرسی کنند.

    ایران هرگز نتواند به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.

    توافق و محدودیت‌های آن دائمی باشند، نه ده ساله و آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را بازگرداند.

    برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران باید در نظام حقوقی آمریکا تفکیک‌ناپذیر باشند.
دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته است تمدید رفع تحریم‌ها "شانس آخر" است و تنها به این منظور انجام شده که متحدان اروپایی آمریکا برای رفع اشکالات برجام اقدام کنند.

* ماهیت تحریم‌های جدید چیست؟ 
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا سه روز پیش از «تحریم‌های جدید علیه ایران» خبر داده بود ولی جزئیات بیشتری ذکر نکرده و تنها به این گفته بسنده کرده بود که «بسیاری از جنبه‌های برجام هستند که لازم است تغییر پیدا کنند. بسیاری از فعالیت‌های خارج از برجام هستند که ما همچنان آن‌ها را تحریم خواهیم کرد.» در عین حال سترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل مبارزه ایران با تروریسم در سوریه وضع خواهد شد! سه روز پیش یک منبع آگاه در واشنگتن به روزنامه گاردین گفته بود که ترامپ پذیرفته تحریم‌های بانک مرکزی را دوباره اعمال نکند اما قصد تحریم تلویزیون ایران را دارد.

*اعتياد امريكا به تحريم و مشغول‌سازي ايران در جغرافياي خود
محمد اسماعیلی نیز طی یادداشتی در اینباره نوشت: «تحريم» تنها ابزاري است كه ايالات متحده امريكا را براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران اميدوار و هيئت حاكمه اين كشور را براي تحقق اهداف ضدايراني ترغيب مي‌كند چراكه به زعم اعضاي كنگره و دولت امريكا اهدافي مانند «شورش جامعه عليه حاكمــيت ‌اسلامي»،‌ «تضعيــف اقتدار دفاعي- نظامي ايران»، «عدم تقويت جبهه مقاومت توسط ايران»، «كاهش قدرت نفوذ گفتماني ايران در منطـقه غرب آسيا»، «دوقطبي‌سازي‌مردم‌-‌حاكميت» و «مشغول‌سازي ايران در درون جغرافياي خود»و«تعديل روحيه انقلابي‌گري جمهوري اسلامي ايران» تنها در سايه افزايش فشارهاي اقتصادي بر ايران امكانپذير است. 

امريكايي‌ها به تجربه دريافته‌اند بسياري از ابزارها جهت رويارويي با جمهوري اسلامي ايران قدرت اثرگذاري خود را از دست داده يا حداقل قدرت تأثيرگذاري آنها كاهش يافته و تنها ابزاري كه مي‌تواند آثار گسترده‌اي را در جهت تضعيف نظام جمهوري اسلامي ايران به دنبال داشته باشد «تحريم» است، به همين دليل است كه حداقل در 10 ساله اخير و به ويژه از سال 92 تاكنون تحريم‌هاي مهمي را عليه جمهوري اسلامي ايران وضع كرده است كه از جمله آن قانون تحريم كاتسا، آيسا يا محدوديت ورود شهروندان 38 كشور به ايران يا اعمال تحريم‌ها عليه دهها شركت و شخصيت حقيقي و حقوقي ايراني است. 

يكي از برآوردهاي جدي دستگاه محاسبه سنجي امريكا از اغتشاشات اخير شهرهاي كشورمان اين مسئله است كه تحريم‌هاي چند سال اخير توانسته تأثيرات مستقيم و گسترده‌اي بر معيشت اقشار مهمي از مردم بگذارد و آنها را براي رويارويي با سياست‌هاي حاكميت اسلامي به كف خيابان‌ها بياورد و چنانچه اين تحريم‌ها با مختصات بيشتري ادامه پيدا كند، احتمال اينكه برخي از اقشار مختلف جامعه بار ديگر اعتراضات علني خود را شروع كنند، بسيار فراوان است. 

اصلي‌ترين وعده هسته‌اي دولت‌های يازدهم و دوازدهم «برداشته شدن تحريم‌هاي ضدايراني و بهبود ملموس در معيشت مردم» بود و جامعه ايراني نيز براي تحقق چنين چشم اندازي نزديك به پنج سال صبوري كرد و پس از آنكه چنين اتفاقي نيفتاد، طبيعي است كه بخش‌هاي مهمي از جامعه ايراني احساس خودكوچك‌بيني و حقارت و سرخوردگي كرده و در چنين فضايي تلاش كنند خود به ميدان آمده و گلايه‌هاي خود را به صورت مسالمت آميز و گاه خشن به گوش مسئولان اجرايي كشور و متولي اصلي شعارهاي «ضد تحريمي» برسانند.

 انديشكده واشنگتن در يادداشتي به قلم دنيس راس و ريچارد گلدبرگ كارشناسان  انديشكده ضدايراني «بنياد دفاع از دموكراسي»، به دولت كنوني امريكا و شخص رئيس‌جمهور اين كشور پيشنهاد مي‌دهند تنها نقطه اميد دستگاه ديپلماسي كشور را كه همان تعليق تحريم‌هاي ايراني است بي‌خاصيت كند.  همانطور كه مستند قابل اثبات است، انتظارات از توافق هسته‌اي در زمينه اقتصادي، سرمايه گذاري‌، گردشگري، تجارت بين‌المللي و صادرات و واردات تأثير چنداني نداشته و تنها مسئله‌اي كه همچنان دست حاميان مذاكره با امريكا را در داخل كشور براي توجيه‌گري توافق هسته‌اي باز مي‌گذارد، تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي ضدايراني است. 

*وضع تحريم براي بي‌خاصيت کردن برجام
اصرار امريكا در وضع تحريم‌هاي جديد در دوران پسابرجام با هدف بي‌خاصيت‌سازي برجام اتفاق افتاده؛ هدفي كه به نظر مي‌رسد تقريباً به نتيجه رسيده است و اكنون از برجام تنها پوسته‌اي باقي مانده كه مي‌توان با آن پوسته بخشي از انتقادات منتقدان داخلي را دفع و از شكست مطلق تئوري بدون فرجام «مذاكره با امريكا = گشايش‌گر معيشتي مردم ايران» جلوگيري کرد. پيشنهاد دنيس راس و ريچارد گلدبرگ به دونالد ترامپ آن است كه يك بازي دوسر باخت را براي ايران در مواجهه با توافق هسته‌اي رقم بزنند و ضمن بي‌خاصيت‌سازي برجام، تحريم‌هاي مندرج در برجام را با عناوين جديد احيا و به روز رساني كنند. بسته پيشنهادي اين دو آن است كه دولت امريكا با در پيش گرفتن «يك مسير بينابيني بين لغو و حفظ برجام»، نهادها و افرادي كه بر اساس مفاد توافق هسته‌اي از فهرست تحريم خارج شده‌اند، به بهانه‌هاي ديگر تحريم و مجدداً محدوديت‌هاي گذشته را عليه آنها اعمال كنند. در بخشي از اين يادداشت مي‌آيد: « نبايد دستان ايالات متحده و متحدانش را براي استفاده از تمام ابزارهاي در اختيار دولت براي متوقف كردن اين فعاليت‌هاي غيرقانوني، ببندد.» 

اين دو كارشناس توافقنامه‌هاي كنترل تسليحاتي دوره امريكا (رونالد ريگان) با اتحاد جماهير شوروي را مورد مداقه قرار داده و با بيان اينكه ضرورت دارد ترامپ نيز از اين مصداق تاريخي عليه ايران بهره‌گيري كند، مي‌افزايند: «در طول تاريخ، بسياري از توافقنامه‌هاي بين‌المللي ادبياتي مبهم به كار گرفته شده‌اند تا طرف‌هاي مختلف بتوانند تفسيري متفاوت از آن داشته باشند. 

اين مسئله به خصوص درباره توافقنامه‌هاي كنترل تسليحاتي صدق مي‌كند و برجام هم از اين قاعده مستثنا نيست. تلاش دولت براي متقاعد كردن اروپايي‌ها به اينكه تحريم‌هاي غيرهسته‌اي روشي قابل قبول و بسيار مؤثر براي بالا بردن هزينه‌هاي داخلي و خارجي رفتارهاي ستيزه‌جويانه رژيم ايران هستند، هوشمندانه خواهد بود.» 

انديشكده واشنگتن در ادامه مسير معرفي كردن ايران به عنوان ناقض برجام را نيز مورد توجه قرار داده و از ترامپ مي‌خواهد تا با اتخاذ تاكتيكي مؤثر ايران را به عنوان ناقض برجام معرفي كند.

اين دو كارشناس تأكيد مي‌كنند پس از به‌روزرساني برخي تحريم‌ها (كه در برجام تعليق شده‌اند) با عناوين جديد، احتمال خروج ايران از توافق هسته‌اي افزايش پيدا مي‌كند: «در آن صورت آنها (ايراني‌ها) تنها مانده و بار و تبعات خروج از برجام بر عهده‌شان خواهد بود.»

پايگاه امريكايي ديلي كالر نيز با انتشار گزارشي با تصريح بر اين مسئله كه «سياست شرم آور سازش با ايران به ويژه پس از آنچه در دوره هشت ساله رياست جمهوري اوباما شاهد آن بوديم بايد توسط تمام كشورهاي متمدن كنار گذاشته شود...» از دولت امريكا مي‌خواهد تا تحريم‌هاي جديدي را عليه كشورمان اعمال كند و در ادامه تأكيد مي‌كند به كارگيري تحريم‌ها عليه ايران اثرات مناسب و اختصاصي را به همراه خواهد داشت. 

در بخشي از اين گزارش مي‌آيد: «گام هايي كه در اين راستا (مقابله با ايران) بايد برداشته شود به شرح زير است:
- به رسميت شناختن و ايجاد رابطه با مقاومت سازمان‌يافته مردم ايران؛ شوراي ملي مقاومت ايران {گروهك منافقين!}
- ارائه اينترنت آزاد به مردم ايران با توجه به محدود ساختن اينترنت توسط رژيم
- اعمال تحريم‌هاي جديد عليه اشخاص و نهادهايي كه در سانسور و سركوب خيزش مردم ايران دست دارند.» 

*تحريم با آثاري فراوان
آنچه به راحتي قابل برداشت مي‌باشد اين مسئله است كه امريكايي‌ها از مجلس نمايندگان و كنگره گرفته تا دولت امريكا و انديشكده‌هاي معتبر اين كشور «تحريم» را به عنوان يگانه ابزاري مي‌دانند كه مي‌تواند عليه جمهوري اسلامي ايران كارساز باشد و آثار مهمي را با خود به همراه بياورد كه از جمله آثار مهم آن مي‌توان به تضعيف ايران در عرصه روابط بين‌المللي و منطقه‌اي و به ويژه حمايت از محور مقاومت در منطقه اشاره كرد. 

*امریکا عملا از برجام خارج شد!

حسین مهدی تبار نیز طی یادداشتی نوشته است: لزوم واکاوی بیشتر مفهوم «خروج از برجام» ضرورتی‌است که با تصمبم امروز ترامپ بیش از پیش احساس می‌شود.

در نگاه کلی دو حالت برای خروج امریکا در برجام محتمل است؛ حالت اول «خروج رسمی» امریکا از برجام با عدم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای است. در این حالت، تمام تحریم‌هایی که قرار بود برجام آن‌ها را رفع کند باز خواهد گشت و « متن برجام » علنا پایان می‌پذیرد. این اتفاق به دلیلی که در حالت دوم ذکر می‌شود حالا حالا ها رخ نخواهد داد.

در حالت دوم اما همان‌طور که تاکنون روال کار دولت اوباما و ترامپ بوده، متن برجام «ظاهرا» حفظ می‌شود اما امریکا بانک‌های بزرگ را به نحوی از رابطه با ایران می‌ترساند که « عملا » شرایط پولی و بانکی ایران با زمانی که برجامی نبود، فرقی نداشته باشد. علت انتخاب این تاکتیک هم روشن است؛ امریکا هم فشار تحریمی روی ایران را حفظ کرده و هم با ایجاد محدودیت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران، دست کشور را برای واکنش به تحریم‌های جدید بسته نگه می‌دارد. این نوع خروج از برجام، مدت‌هاست که رخ داده؛ یعنی امریکا عملا از برجام خارج شده و جلوی منفعت اقتصادی ایران را گرفته، هر چند ظاهر بی‌خاصیت برجام دست نخورده باقی مانده است.

اوضاع وخیم‌تر خواهد بود اگر بدانیم امریکا با بسط و گسترش تحریم کاتسا قرار است همان اندک منافع ایران از برجام را هم بگیرد و برجام باز هم سالم بماند! برجام با این حجم از تفسیر پذیری و ابهام که دست سو استفاده یک طرف معامله را باز می‌گذارد، رکوردی در تصویب معاهدات بین المللی است که در نوع خود کم نظیر وبلکه بی‌نظیر است. این مسئله یعنی استفاده حداکثری امریکا از برجام در قبال بهره تقریبا هیچ ایران، ثمره آشی است که تیم هسته‌ای با اعتماد به طرف مقابل پخته است.

راه برجام بازگشتی نخواهد داشت، خسارتی است که به کشور وارد شده و راهی است که انرا پیموده ایم. حالا اما دولت میتواند با تغییر مسیر و با امتحان راه‌هایی برای کاهش اثر تحریم مانند امتحان پیمان‌های جند جانبه پولی، کشور را از این وضع افتضاح نجات دهد؛ البته که اگر هنوز امیدی به لطف غربی‌ها برای نجات اقتصاد نداشته باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوبه حقانیت آیت الله لاریجانی بیشتر معلوم شد
دشمن افراد خوب یا تحریم یا بهشون توهین می کنه به بدا کاری نداره
Canada
دقیقا حتما همینطوره که شما می فرمایید عقل کل
ناقص العقل!
Iran, Islamic Republic of
این نظر لطف شماست!
از خودم چیزی نگفتم
امام خامنه ای چند روز قبل فرمودند : دستگاه قضای متدین ما ..... البته نقایصی هم در این قوه هست.....
وقتی ایشون می فرمایند " متدین " صدالبته منظورشون اینه که رئیس قوه که منتخب و منصوب خودشونه متدینه
العاقل یکفیه الاشاره!
Iran, Islamic Republic of
مبادا کسی رو مسخره کنی
درست گفته بنده خدا
با اطلاع دقیق و واثق میگم آیت الله لاریجانی فرد بسیار صالحیه
چشم دشمناش کور
تشکر
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اگر امریکا یک کار غلط را اشتباها درست انجام داد این است که دایره تحریم ها به کسانی رسید که رقبای سیاسی خود را سالهاست تحریم، متهم، تخطئه، مجرم و هتک کردند.
ما از بابت این تحریم متشکریم تا بلکه شاید تاثیر این تحریم و اجرای FTAF توسط روحانی منجر به شفاف سازی حسابهای دستگاه قضا گردد!
از طرفی متشکریم شاید سبب تغییر در مدیریت این دستگاه گردد و "عدوا شود سبب خیر"!
علی ایحال امیدواریم این تحریمها شامل کاسبان سیاسی- اقتصادی تحریم چون بستگان روحانی و جهانگیری و رفیق دوست و ناطق و ...شود.
سالهاست فقط نیروهای مسلح ،سپاه و وزارت دفاع که اصلی ترین محافظان منافع و امنیت ملی هستند مورد ظلم تحریم های غیر قانونی و ناجوانمردانه شده اند، از سردار سرافراز سلیمانی گرفته تا مدیران شرکتهای همکار با مجموعه های دفاعی و نظامی، امیدواریم غربگرایان نادان مشمول تحریم ها شوند تا بهتر اوضاع معیتشی مردم را درک و اموالشان در خارج از کشور بلوکه شود تا بفهمند برجام هیچ غلطی در رفع تحریمهای مالی و بانکی کشور نتوانسته بکند! و صرفا یک شوی حجیم سیاسی است.
Iran, Islamic Republic of
صد تریلیون آفرین
Iran, Islamic Republic of
درود بر آیت الله لاریجانی
Iran, Islamic Republic of
آفرین موافقم ایشون انسان زاهدی هستند
Iran, Islamic Republic of
اگر ما آدم شناس باشیم از صحبت افراد تا حد خیلی زیاد می تونیم به شخصیتشون پی ببریم
ایشون فرد بسیار مخلصی هستند
حسین
Netherlands
از نزدیک با زندگی ایشون آشنایی کامل دارم
خدا حفظشون کنه
آفرین موافقم ایشون انسان زاهدی هستند
درود بر آیت الله لاریجانی
نظرات فوق را در همین صفحه می خوانید ، آیا ما باید در این مورد قاضی باشیم(إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ).
کار مسئول حق الناس است و هرگونه اتلاف وقت یا ناتوانی موجب نارضایتی امت شده و وبال آخرت است. انسان نباید کاری که نمی تواند بپذیرد.
یا حق
Iran, Islamic Republic of
کسیکه سالها از نزدیک با ایشون در ارتباط بوده بهتر ایشونو می شناسه یا کسیکه بدون گوش کردن حتی یک دقیقه صحبتهای ایشون از رسانه فقط گوش به شایعات دشمن میده ؟
حسین
Netherlands
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّـهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَـٰئِكَ يَتُوبُ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
فرمایش شما متین . با پانزده ملیون پرونده خلق الله چه باید کرد؟ بیائیم به عملگرد ها ، با میزان نگاه کنیم.
دست حق بهمراه همه حق پرستان
Iran, Islamic Republic of
کسیکه سالها از نزدیک با ایشون در ارتباط بوده بهتر ایشونو می شناسه یا کسیکه بدون گوش کردن حتی یک دقیقه صحبتهای ایشون از رسانه فقط گوش به شایعات دشمن میده ؟
حسین
Netherlands
سرورم:
دو صد گفته چون نیم کفتار نیست.
دست حق بهمراه همه حق پرستان
Iran, Islamic Republic of
از نزدیک با زندگی ایشون آشنایی کامل دارم
خدا حفظشون کنه
Iran, Islamic Republic of
مرد خدا
Iran, Islamic Republic of
ای کاش جان بخواهد معشوق جانی ما
تا مدعی بمیرد از جان فشانی ما
Iran, Islamic Republic of
پورفسور يعني كمك به داعش و القاعده نقض تحريم ها محسوب ميشه نشان از مقبوليت و حقانيت اين دو گروه داره؟
ميشه تو بخوني نظر ندي
Iran, Islamic Republic of
گرای تحریم درداخل چه کسی داده
احوال احمدیرنژاد بسیار خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جریان انحرافی شرم کنه.همنوایی این جریان برای زدن بزرگان نظام از علامه مصباح گرفته تا آیت الله لاریجانی که به تعبیر رهبری شجاع ومستقله و همین طور نماد بصیرت ایت الله علم الهدی نشان دهنده ی همنوایی این جریان با ترامپه.به قول مقام معظم رهبری لج پراکنی کمتر بکنه . همین الان فحاشی این جریان به مقداد نظام_سردار جعفری-و سردار نقدی هم به وضوح قابل مشاهده است.مشخصه به زودی سران انحرافی سراغ پرده ی اخر می رن ولی خیالشون راحت حزب الله بیداره و جواب دندون شکنی بهسون می ده.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
برجام این همه برکات داشت و ما نمی دانستیم.!!
این تحریم از طرف برادر ایشان است که ۲۰ دقیقه ای برجام را در مجلس به تصویب رساند.!
Iran, Islamic Republic of
امریکا باید فاضل لاریجانی رو به جرم اختلاس تحریم بکنه .
Iran, Islamic Republic of
تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست البته برای بالایی ها. چون تمام فشار تحریم روی قشر پایین جامعه است.