جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
اخبار برگزیده استان‌ها

ژست دولتی‌ها با پروژه‌های سفر رهبری/ روحانی آمد، بیمارستان افتتاح نشد/ نقش تحصیل بدون تربیت در هویدا و بنی صدر شدن

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 505577
مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.
ژست دولتی‌ها با پروژه‌های سفر رهبری/ روحانی آمد، بیمارستان افتتاح نشد/ نقش تحصیل بدون تربیت در  هویدا و بنی صدر شدن
گروه استان‌های جهان نيوز:  در راستای کمک به تحقق عدالت رسانه‌ای برای همه استان‌های کشور و همچنین با توجه به اخبار و گزارش‌های بسیار خوبی که در رسانه‌های محلی در مناطق مختلف کشور تولید می شود، از این به بعد روزانه برگزیده ای از اخبار استان ها تقدیم به خوانندگان محترم جهان نيوز خواهد شد.

همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.

به گزارش جهان نيوز، برگزیده امروز اخبار استان‌ها به نقل از منابع محلی به شرح ذیل است:
 
*کردستان/ ژست دولتی‌ها با پروژه‌های سفر رهبری/ اعتراض به سفر نمایشی وزیر بهداشت به کردستان

دولتی‌ها در ماه‌های پایانی خود در دولت یازدهم به سر می‌برند و به هر اقدامی اعم از سفرهای چندساعته، افتتاح‌های صوری و نمایشی و تاختن به رسانه‌های منتقد دست می‌زنند تا کم‌کاری‌ها و سیاسی‌ کاری‌های چند ساله خود را جبران کنند.

کُردستان که به تعبیر رئیس مجمع نمایندگان کُردستان، رنگ محرومیت و عقب افتادگی مضاعف دارد، در این دولت توجهی آنچنانی به آن نشده و هر آنچه که آقایان از دستاورد و سفر و مصوبه از آن نام می‌برند، اقدامات معمول و روند کاری و وظیفه ادارات بوده و کار مضاعفی برای رفع محرومیت استان نکرده‌اند.

نمونه ژست دولتی‌ها در نمایش جلوی دوربین‌های رسانه‌ها و ژست تبلیغاتی رمدمی بودن، افتتاح پروژه بیمارستان بزرگ کوثر سنندج است که روز دوشنبه توسط وزیر بهداشت و با نمایش تبلیغاتی بزرگی در سنندج به بهره‌برداری رسید.

نکته قابل تامل در خصوص اظهارات دولتی‌ها در خصوص این پروژه، اذعان خود آنها به تامین اعتبار آن در سفر مقام معظم رهبری به کُردستان است و عملاً به نقش تهی خود در این پروژه اشاره کردند.

"سیداحسن علوی" نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در اعتراضی تند و شدید به سفر وزیر بهداشت به کُردستان به فارس گفته که بیمارستان کوثر سنندج از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کردستان است و اعتبار آن هم از محل سفر ایشان تامین شده و دولت در بحث تجهیز آن اقدام می‌کند نه ساخت این پروژه!

وی همچنین به مشکلات عمده بخش درمان استان اشاره کرده و افزوده که آقای وزیر چگونه در چند ساعت همه مشکلات درمان استان اعم از عدم پرداخت کارانه، فرسودگی بافت فرسوده بیمارستان‌ها، عدم وجود نیروهای متخصص و عدم خرید از تولیدات پزشکی استان توسط بیمارستان‌ها را حل کرد.

علوی خطاب به وزیر بهداشت گفته که طرح سوال بنده از شما مرگ مادران باردار کُردستان است و اینکه آقای هاشمی وزیر بهداشت، درد مردم کردستان در حوزه بهداشت و درمان بسیار بزرگتر از اینهاست و سفر سه ساعته و بدون دستاورد شما نمی‌تواند باری از این مشکلات بردارد.
منبع: نوای آبیدر
 
*سیستان  و بلوچستان/ دستپاچگی مسئولین برای افتتاح بیمارستان میرجاوه/ روحانی آمد، بیمارستان افتتاح نشد

بیش از 5 سال از کلنگ زنی تنها بیمارستان شهرستان میرجاوه می گذرد و مردم ای شهرستان همچنان چشم انتظار افتتاح تنها بیمارستان شهرشان هستند تا دیگر مجبور نباشند برای مراجعه به پزشک متخصص و انجام کارهای درمانی خود به زاهدان سفر کنند چراکه تنها مرکز بهداشتی و درمانی این شهرستان نمی تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد و در موارد متعدد بیماران را به مرکز استان ارجاع می دهد.

دوری راه از یک‌سو و هزینه‌های سفر به مرکز استان و هزینه‌های سنگین درمانی برای مردمی که درآمد سرانه آنها در سطح پایینی قرار دارد، رنج مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند؛ رنجی که گاه قیمت آن را به ازای از دست دادن سلامتی خود می دهند،کلنگ احداث بیمارستان 32 تختخوابی میرجاوه در سال 91 زده شد اما در سال 93 پیمانکار قرار داد را فسخ کرد، بهمن ماه سال 93 این پروژه با پیمانکار دیگری بسته شد و اما بعد از گذشت 5 سال همچنان این پروزه افتتاح نشده است، با افتتاح این بیمارستان جمعیت 55 هزار نفری میرجاوه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند می شوند و مراجعات درمانی مردم شهر میرجاوه و 200 روستای اطراف آن تسهیل خواهد شد.

وعده افتتاح این بیمارستان در هفته دولت، دهه فجر و در آخر همزمان با سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان به مردم میرجاوه داده شد اما سفر آقای روحانی به میرجاوه نیز نتوانست بیمارستان نیمه کاره میرجاوه را به مرحله افتتاح برساند و مردم این شهرستان همچنان باید چشم انتظار افتتاح تنها بیمارستان این شهرستان باشند.

به گفته یک منبع آگاه مسئولین شهرستان میرجاوه تمام تلاش خود را جهت آماده سازی بیمارستان و افتتاح آن همزمان با ورود رییس جمهور به کار بردند تا جایی که علی رغم آماده نبودن تجهیزات و کادر درمانی بیمارستان، بخش اعظم تجهیزات مرکز بهداشت این شهرستان را به بیمارستان منتقل کرده و کادر درمانی مرکزبهداشت را مجبور کردند برخلاف میل باطنی و تعهد خود در این مرکز ، در بیمارستان مشغول به کار شوند اما با تمام دستپاچگی مسئولین برای آماده سازی بیمارستان، باز هم بیمارستان آماده افتتاح نشد.
منبع: لادیز
 
*خراسان رضوی/  شاهد رویش اقتصاد انگلی در کشور هستیم

حسین راغفر؛ اقتصاددان اصلاح طلب وعضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) امروز در همایش دولت پژوهی که در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی اظهار داشت: یکی از موارد مغفول در نظام تصمیم گیری ما مردم و منافع مردم است و تصمیمات دولتی بر اساس توزیع منزلت اجتماعی است بدین معنا که هر تصمیمی که در دولت اتخاذ می‌شود سبب می‌ شود یک گروه به منفعت برسد و گروه دیگر متضرر شود. متاسفانه ما در دولت شاهد شکل گیری و رویش اقتصاد انگلی هستیم  و یک گروهی بدون این که تلاشی کرده باشند پول‌های کلانی به جیب می زند و این هم به دلیل نظام تصمیم گیری نادرست است.

وی ادامه داد: این نظام تصمیم گیری شامل سه کارگرد اصلی توزیع اعتبارات بانکی، توزیع فرصت ها و هزینه های معاملاتی است.مداخله در نظام قیمت گذاری از جمله ابزارهای شکل گیری نابرابری در ثروت و قدرت است و این سبب حاکم شدن نظام ناکارآمد می‌شود و ناکارآمدی هم علت اصلی فروپاشی ابرقدرت‌ها است. دلیل دیگر ناکارآمدی دولت، منفعت طلبی سیاستگذاران است. همه این افراد کاسب هستند و در تصمیم‌گیری‌های خود منافع شخصی را به منافع عموم جامعه ترجیح می‌دهند.

راغفر در ادامه؛ فقر، نابرابری و فساد را محصول نظام تصمیم‌گیری ناکارآمد عنوان کرد.
این کارشناس اقتصاد  با بیان اینکه جوانان سرمایه‌های یک مملکت محسوب می‌شوند، اشاره داشت: اما متاسفانه در جامعه ما به دلیل نداشتن شغل تبدیل به تهدید شده اند.
منبع: صبح توس
 
*هرمزگان/ کاهش ۸۵ درصدی جرائم مسلحانه در بندرعباس

اسماعیل مشایخ، فرمانده انتظامی بندرعباس درباره ترافیک گسترده دو شب قبل در محدوده بازار سنتی بندرعباس اظهار داشت: در بازارشب بندرعباس حدود ۱۲۰۰ غرفه برای دستفروشان جانمایی شده که با احتساب مجموع فروشندگان و مردمی که در آن حضور داشتند، بیش از ۵ هزار نفر می‌شدند و تردد و رفت‌وآمد مردم به این محل نیز تراکم زیادی ایجاد کرد، لذا مجبور شدیم خیابان‌ اصلی را برای ساعتی مسدود کنیم.
وی بیان داشت: مردمی که در این منطقه تجمع کردند، هنجارشکن نبودند که پلیس بخواهد با قوه قهری با آنان برخورد کند.

مشایخ در پایان از کاهش ۸۵ درصدی حوزه جرائم مسلحانه نیز به نسبت سال گذشته خبرداد و افزود: در حوزه سرقت‌های خشن نیز در استان بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته‌ایم.
منبع: ندای ساحل
 
*اصفهان/ غربی ها بارها دولتمردان ما را تا لب چشمه برده‌اند و تشنه برگردانده اند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی از مشکلات موجود در کشورمان متذکر شد: مسئولان امر باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های موجود در کشور باشند، چراکه از مشکلاتی نظیر گرد و غبار در استان خوزستان و کشته شدن عزیزانمان در ماجرای برخورد دو قطار که نتیجه بی‌تدبیری برخی افراد است به‌ سادگی نمی توان گذشت.

رضایی افزود: عده ای به جای پایان دان به ناکارآمدی های خود در جامعه چشم امید خود را به آن سوی مرزها دوخته اند که جای بسی تامل دارد چراکه غربی ها بارها و بارها دولتمردان ما را تا لب چشمه برده اند و تشنه برگردانده اند!

وی با توجه به لزوم تبعیت از امام امت و پرهیز از قانون شکنی در جوامع اسلامی تصریح کرد: سال 88 و در فتنه آن سال، اگر فتنه گران به قانون تمکین می کردند و اعتراضات آنان از طریق دستگاه های قانونی مطرح می شد؛ چنین حوادث ناگواری شامل حال ما نمی شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به رشادت های مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس تشریح کرد: استان اصفهان در عرصه جهاد و شهادت همواره پیشگام بوده است و این پیشتازی در همان دوران باقی نمانده چراکه امروز هم شاهدیم در عرصه دفاع از حریم ولایت و صیانت از حرم اهل بیت حضرت زینب(س) اصفهان بیش از 60 شهید را تقدیم اسلام کرده است.

رضایی با بیان اینکه با وجود چنین رشادت ها و دلاور مردی هایی در کشور، متاسفانه عده ای هم چنان چشم امیدشان به آن سوی مرزهاست خاطرنشان کرد: با وجود این همه شهید در کشورمان، ناکارآمدی های مسؤولان در جامعه هیچ توجیهی ندارد و این را هم بدانیم که سطحی نگری و غرب گرایی دو آفت بزرگ و مانع پیشرفت در کشورمان تلقی می شود.
منبع: لنجانا
 
*آذربایجان شرقی/ نتیجه‌ تحصیل بدون تربیت آدم‌هایی مثل «هویدا» و «بنی‌صدر» را به بار می‌آورد

آیت الله محسن مجتهد شبستری در دیدار جمعی از فرهنگیان استان آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به اینکه انسان علاوه بر تربیت جبری که تمام موجودات دارا هستند، دارای تربیت اختیاری است، اظهار داشت: در عالم هستی دونوع تربیت وجود دارد، تربیت جبری برتمام موجودات هستی حاکم می‌باشد اما تربیت اختیاری مخصوص انسان است و آدمی برای رسیدن به کمال و رشد و تعالی نیازمند این مهم می‌باشد.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وقتی انسان توان شناخت و معرفت را ندارد پای وحی به میان می‌آید، خاطرنشان کرد: تربیت اختیاری به وسیله عقل و وحی است که انسان با عقل خود می‌شناسد و تشخیص می‌دهد و وحی مسیر صحیح تربیت و رشد و تعالی انسان را نشان می‌دهد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به اینکه بهترین دوران برای تعالی بخشیدن روح و تربیت انسان، جوانی است، خاطرنشان ساخت: تاریخ نشان داده است که نتیجه تحصیل بدون تربیت افرادی همانند بنی‌صدر، هویدا و نصیری را در جامعه به وجود آورده است که وطن فروشی و خیانت جزئی از کارهای آنان بود.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شهیدان رجایی و باهنر را کم صحبت و مرد عمل خواند و افزود: نهال امروز تربیتی در دوران این دوشهید کاشته شد، آنان می‌دانستند که تنها با درس خواندن نمی‌شود به رشد و تعالی رسید.
منبع: آناج
 
*بوشهر/ مسئولین بجای عکس از خسارت کشاورزان به فکر رفع مشکلات باشند

در هفته‌های گذشته استان بوشهر شاهد بارش رحمت الهی بود که آب همه خشکی‌ها و جاده‌های اصلی را فراگرفت و همه زمین را سیراب کرد. این رحمت الهی در حالی نازل شد که بسیاری از مزرعه‌ای کشاورزی که با رنج و زحمت فراوان کشاورزان در حال ثمر دادن بود از بین رفت و خسارت‌های میلیاردی را به برای کشاورزان به‌جای گذاشت و در برخی موجب ورشکستگی کشاورزان بوشهری شد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر بابیان اینکه بارش شدید باران و جاری شدن سیل 65 میلیارد ‏ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است تأکید کرد: به دنبال بارش سیل‌آسا در این منطقه یک هزار هکتار از مزارع گندم و گوجه‌فرنگی شهرستان دیر بین 50 تا 70 درصد خسارت دید.

علی حیدری یکی از کشاورزان شهرستان دشتی با اشاره به خسارت‌های وارده در بارش باران اخیر در استان، گفت: باران رحمت الهی است که می‌بارد و همه کشاورزان از بارش باران بسیار خوشحال و شکرگزار هستند.
این کشاورز اظهار کرد: بارش باران اخیر به دلیل شدت‌جریان آب خسارت‌های بسیار زیادی به کشاورزان وارد کرد که مسئولین استانی و بخصوص بیمه‌ها باید به این خسارت‌ها در کمترین زمان توجه داشته باشند تا کشاورزان بیش از این زیان نبینند و بتوانند در فصل بعد دوباره کشت‌ داشته باشند.

حیدری افزود: مسئولین متأسفانه فقط گزارشی کار می‌کنند و می‌خواهند در کنار هر اتفاقی عکس بگیرند و همه بازدیدها برای ارسال گزارش است. 
وی ادامه داد: از کسانی که متولی کشاورز و کشاورزی هستند می‌خواهم تا تدبیر جدی برای رفع مشکلات کشاورزان و خسارت‌هایی که برای کشاورز و محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود داشته باشند تا مکرر شاهد ورشکستگی در حوزه کشاورزی نباشیم.
منبع: سپاس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *