کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به فرهادی باز هم جایزه دادند

اصفر فرهادی سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی!

ظریف: حرف فرهادی سخن ماست

9 اسفند 1395 ساعت 8:38

به اعتقاد برخی منتقدین سینما، اتفاقات سیاسی همچون قانون ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها به آمریکا منجمله ایران و ایجاد موج های رسانه ای پس از آن در دادن جایزه به اصغر فرهادی که فیلم فروشنده اش حتی جوایز مقدماتی برای اسکار را نیز دریافت نکرده بود، بی تاثیر نبوده و از این باب یک اتفاق بی سابقه در مراسم اسکار به حساب می آید.


هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار از لحظاتی قبل به میزبانی جیمی کیمل در سالن دالبی تیاتر مرکز هالیوود و هایلند لس آنجلس در حال برگزاری است.

به گزارش جهان نیوز، در این میان اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. این دومین باری است که به فرهادی جایزه اسکار می دهند.او پیش از این با فیلم جدایی نادر از سیمین توانسته بود، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی را نیز به دست بیاورد.

تکته قابل تامل این است که فروشنده اصغر فرهادی امسال شانس چندانی برای اسکار نداشته و از فیلم های دیگر خارجی زبان به عنوان شانس اول دریافت جایزه اسکار در رسانه ها نام برده میشد.

به اعتقاد برخی منتقدین سینما، اتفاقات سیاسی همچون قانون ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها به آمریکا منجمله ایران و ایجاد موج های رسانه ای پس از آن در دادن جایزه به اصغر فرهادی که فیلم فروشنده اش جوایز مقدماتی برای اسکار را دریافت نکرده بود، بی تاثیر نبوده و از این باب یک اتفاق بی سابقه در مراسم اسکار به حساب می آید.

در همین حال، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی پس از کسب جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ توسط فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی پیامی را منتشر کرد.

در این پیام که اصغر فرهادی را سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نامیده، آمده است:

"جناب آقای اصغر فرهادی

سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی

در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام‌آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی
این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دل‌هایی که در گوشه‌گوشه جهان زنده‌اند هنوز به عشق.

اسکاری شدن دوباره سینمای پرافتخارمان مبارک باد بر مردم ایران.

و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوه‌اید. شاد باش و همیشه شاد باش که:

هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب

هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش"

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در توییتر خود نوشته که به بازیگران و سازندگان فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن مقابل "ممنوعیت از ورود مسلمانان" افتخار می‌کند.

او نوشته است: "ایرانیان دو هزار است که  فرهنگ و تمدن را نمایندگی می‌کنند.

در همین حال، محمدجواد ظریف همچنین درباره اسکار و فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی طی یادداشتی در روزنامه ایران با بیان اینکه «حرف فرهادی سخن ماست» نوشته است:

«دنیای امروز بیش از هر زمان دیگر به صلح، مدارا و امنیت نیاز دارد. در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران تمام همت خود را به کار بسته تا بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را که نقشی در پیدایش آنها نداشته، بی اثر و بر اهمیت تلاش‌های بیشتر در ایجاد صلح تاکید کند، دولت جدید ایالات متحده آمریکا دست به اقداماتی غیر عقلانی نظیر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور زده که اگر چه فعلا ناکام مانده و متوقف شده است اما تصمیماتی از این قبیل تنها به ایجاد چالش‌ها و بحران‌های تازه دامن خواهد زد. هر چند جمهوری اسلامی ایران و مسئولان آن همواره کوشیده‌اند چنین تصمیمات نابخردانه‌ای را بی‌ثمر کنند اما در این میان علاوه بر دیپلمات‌های کشور نقش هنر و رسالت واقعی هنرمندان را هم نباید در تحکیم و تقویت دوستی میان ملت‌ها فراموش کرد.

اصغر فرهادی، فیلمساز شناخته شده کشورمان با ساخت آثار قابل تامل در چارچوب مقررات رسمی کشور نقشی انکارناپذیر در درخشش نام ایران در جهان داشته است. تصمیم او و سرکار خانم ترانه علیدوستی برای عدم حضور در مراسم اسکار امسال و نشان دادن اعتراض‌شان به دولتمردان آمریکا سبب شد تا اثر رفتار افراطیون آمریکایی برای بسیاری از هنرمندان و دیگر ملت‌ها روشن شود. دو هنرمندی که در ایران مشغول فعالیت هستند و به شکلی دیگر سخن ملت ما را که صلح، شرافت و غیرت ملی است، منعکس کردند. حالا اتحاد کم‌نظیری را در حمایت از فرهادی و مخالفت با اراده دور از منطق دولتمردان تازه روی کار آمده آمریکا شاهد هستیم که ظاهرا هنوز نمی‌دانند جهان امروز از ممنوعیت‌ها و دیوار کشیدن‌ها عبور کرده است.

اصغر فرهادی و دست‌اندرکاران فروشنده اسکار را به دست‌آورند یا نه، دستشان خالی نخواهد بود. آنها همان حرفی را زدند که سخن ماست و آن‌ هم جست‌وجوی صلح و نفرت از کینه‌توزی و جنگ‌افروزی است. این صدا با صدای مردم جهان در برابر سیاست‌های بدخواهان یکی شده است. آنها با اطمینان و ایمان ادعاهای گزاف دولت آمریکا را برای بسیاری از مردم جهان روشن کردند که این دستاورد کمی نیست.»


کد مطلب: 505047

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/505047/اصفر-فرهادی-سفیر-توانا-زبان-گویای-فرهنگ-تمدن-ایران-اسلامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com