جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱
اخبار برگزیده استان‌ها

مخالفت با برگزاری کنسرت در قم/ نامه علیه استاندار به مراجع تقلید/ حضور خانواده هاشمی در مراسم چمر کنسل شد!/ خیرین ژاپنی در کهگیلویه و بویراحمد

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 504254
همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.
مخالفت با برگزاری کنسرت در قم/ نامه علیه استاندار به مراجع تقلید/ حضور خانواده هاشمی در مراسم چمر کنسل شد!/ خیرین ژاپنی در کهگیلویه و بویراحمد
گروه استان‌های جهان نيوز:  در راستای کمک به تحقق عدالت رسانه‌ای برای همه استان‌های کشور و همچنین با توجه به اخبار و گزارش‌های بسیار خوبی که در رسانه‌های محلی در مناطق مختلف کشور تولید می شود، از این به بعد روزانه برگزیده ای از اخبار استان ها تقدیم به خوانندگان محترم جهان نيوز خواهد شد.

همچنین مسئولین رسانه‌های محلی در شهرستان‌ها می‌توانند اخبار برگزیده شان را به جهان نيوز جهت دادن بازتاب ارسال کنند.
به گزارش جهان نيوز، برگزیده امروز اخبار استان‌ها به نقل از منابع محلی به شرح ذیل است:
 
*سیستان و بلوچستان/ شب سرد بیماران در بیمارستان شهدای هیرمند/رئیس بیمارستان: حق تماس با من را ندارید

تعدادی از بیماران  و همراهانشان  که  در بیمارستان شهدای هیرمند حضور داشتند از وضعیت  موجود ناراضی و مشکل پیش آمده  را جهت  پیگیری در فضای مجازی مطرح  نمودند . 

در همین زمینه  و قبل از رسانه ای کردن  این  موضوع  به منظور اطلاع  بیشتر،  شفافیت  موضوع ، رفع  مشکل و صحت  وسقم  آن با دکتر سلطانی رئیس وقت  بیمارستان شهدای  شهرستان هیرمند ارتباط تلفنی برقرار کردیم که  وی در تماس  نخست  قول پیگری و رفع  مشکل را مطرح نمود  اما در ادامه  با خبرنگار ندای هیرمند ارتباط مجدد برقرار و نسبت  به  سوال مطرح  شده  واکنش نشان  داد. 

این  مقام  مسئول در تماس تلفنی گفت  : بنده  مدت  2 ماه  در این  شهرستان  حضور دارم  و خدمات  بسیار ارزنده ای را انجام  دادم  وشما اکنون  حق ندارید با من تماس برقرار کنید و جویا شوید این  موضوع  صحت  دارد یا خیر. 

وی در پاسخ  به  خبرنگار ندای هیرمند که  خود را  بعنوان  یک  شهروند مطالبه گر  وحق خواهی خود و شهروندان  را  از حق قانونی و رسالت خبری عنوان کرد وی با لحنی  پرخاش گرانه  و تهدید آمیز  ادامه  داد اگر شما شهروند هستید هیچ  حقی  به برقراری ارتباط با من  را ندارید .و اگر میتواند بجای سوال  کسری بودجه بیمارستان  را تامین  کنید . 

او  در ادامه  نیز خبرنگار را تهدید و افزود : شما باید فردا به  بیمارستان  مراجعه  وپاسخگو باشید  که  چرا از من  سوال نموده اید در غیر این  صورت  حراست  بیمارستان را دنبالتان خواهم  فرستاد . بر همین  اساس خبرنگار این  سایت  امروز در محل بیمارستان  حاضر و وی با همان  لحن  تند قبلی  با وی برخورد و افزود : شما حق  تماس گرفتن  با من  را ندارید که  خبرنگار بازی در بیاورید. 

منبع: ندای هیرمند
 
*یزد/ شب عیدی شرمنده زن و بچه‌هایمان می‌شویم/ به اسم ساماندهی نانمان را آجر کردند

روزها و شب‌های انتهایی اسفندماه هرسال رنگ و بویی دیگر دارد. این روزها اگرچه ظاهراً در فصل زمستان قرار دارد اما عملاً دارای فضایی بهاری است و خانواده‌های ایرانی به سنت هرساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند. خرید هم جزوی از برنامه‌های شب عید است و شلوغی بازار گویای این موضوع. عده‌ای سعی دارند بهترین و باکیفیت‌ترین اجناس را تهیه کنند و حتی برخی چشم خود را بروی قیمت آن جنس می‌بندند.

خرید چندین دست لباس رنگارنگ، خرید اجناس لوکس منزل و ... هرکس بسته به نیاز خود از این بازار پرزرق‌وبرق خرید می‌کند. اما در این میان هستند افرادی که با آمدن شب عید نگران می‌شوند، نگران تأمین هزینه‌های شب عید، نگران بی‌پولی، نگران شرمندگی و... .  دست‌فروشان هم قشری از جامعه هستند که از این قاعده مستثنا نیستند و شب عید دغدغه آن را دارند که شرمنده خانواده خود نباشند.

چندی پیش که خبرنگار ما برای پیگیری سوژه «ساماندهی متکدیان شهر یزد» به اداره اجراییات شهرداری یزد رفته بود؛ تعدادی از دست‌فروشان اعتراض خود را نسبت به اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان اعلام کرده و در نهایت از خبرنگار یزد بانو درخواست کردند که صدای ما را به گوش مسئولان شهر برسانید. درد دل چند تن از دست‌فروشان را در گفتگو با خبرنگار  یزد بانو می‌خوانید:

ابراهیم سنجری یکی از دست‌فروشان گفت: قسط و بدهی و اجاره خانه‌ام مانده است؛ دست‌فروشی می‌کنم از شهرداری می‌خواهم به وضعیت ما رسیدگی کند؛ شب عیدی شرمنده زن و بچه‌ام می‌شوم. از کلاس پنجم مجبور شدم به خاطر مشکلاتی که داشتم دست‌فروشی کنم؛ اما گویا همین دست‌فروشی هم سهم ما نمی‌شود.

یکی دیگر از دست‌فروشان اذعان کرد: همیشه دم از ساماندهی می‌زنند اما وقتی برای پیگیری مشکلات مراجعه می‌کنیم ما را به‌سان توپ پاس‌کاری می‌کنند. اگر شهرداری پول لازم دارد بگوید یک‌باره بریزیم به حسابش؛ چرا هرازگاهی می‌آیند و بساط دست‌فروشی ما را به هم می‌ریزند. هر سری که می‌آیند و با ما برخورد می‌کنند حدود 700 هزار تومان جریمه‌مان می‌کنند؛ در این شرایط سخت اقتصادی تکلیف ما چیست؟ بدبختی‌های خودمان را داریم

منبع: یزدبانو
 
*خراسان جنوبی/ نامه علمای خراسان جنوبی به رئیس جمهور و مراجع تقلید قم در اعتراض به سخنان استاندار

علمای خراسان جنوبی به رئیس جمهور و علمای قم در اعتراض به سخنان گزافه استاندار در چند روز پیش نامه نوشتند.

«در این مقطع حساس کنونی به تقابل جدی حق و باطل به بالاترین سطح خود رسیده است و دشمنان استقلال و آزادگی ملت مسلمان ایران از همه توان خود برای ضربه زدن به ایران اسلامی استفاده می کنند عده ای از مسئولان ایرانی که اگر بخواهیم خوشبینانه ببینیم حتما از سر سادگی و اگر بدبینانه بنگریم شاهد چیزی شبیه خیانت باشد.

سخنانی بر زبان می اوردند که حتی از زبان دشمنان نیز به این راحتی بیبرون نمی آید همانگونه که مستحضرید در چند روز اخیر استاندار استان خراسان جنوبی در جمع عده ای از هنرمندان این استان مذهبی و ولایتمدار سخنانی بر زبان رانده که در آن ضدیت با اسلام و ترویج ابتذال و منکرات موج می زند ایشان با حمله به نیروی انتظامی به علت برخورد با مفاسد و حواشی برخی برنامه ها مانند کنسرت ها صراحتا اعلام می کند که در خراسان شمالی همراه با نواختن موسیقی محلی و مقامی آن منطقه رقص مردان وزنان را دارند که هیچ لطمه ای نیز به اسلام وارد نمی‌شود.

 اینکه چه لزومی دارد در این زمان ایشان وارد این مسائل شده و درباره احکام اسلام نظر دهند جای خود را دارد اما اینکه ایشان صراحتا رقص و موسیقی را عاملی برای شادکردن ملت جلوه داده و مخالفان این منکرات را مخالفان آزادی و نشاط ملت نشان داده اند خود اشتباه دیگری است که در این برهه رخ داده است اما مردم ولایتمدار خراسان جنوبی طی خروشی انقلابی اعتراض خود را نسبت به این رویه اعلام داشته و از علما، فضلا و مراجع معظم تقلید درخواست استمداد برای اسلام و قیام در برابر ترویج منکرات را دارد.»
 هم چنین در این اعتراض، علما نامه ای به رئیس جمهور هم نوشتند.

منبع: خاورستان
 
*بوشهر/ نگاهی آماری به خسارات سیل چند رو گذشته

جاده های استان
سیلاب چند روز گذشته محورهای دلوار به دیر، بوشهر به کنگان، دشتستان به بوشهر،‌ دشتستان به مناطق کوهستانی شهرستان کلمه  و همچنین محور بوشهر به گناوه و محور ساحلی پلوموت به دیر و محور برازجان به گناوه(پل کلل) را مسدود کرد و با زیرآب بردن راه های اصلی و روستایی، شکستگی برخی پل‌ها، سازه‌ها و سایر تجهیزات به 170 کیلومتر شانه‌ جاده‌های استان و به 12 دستگاه ابنیه  مبلغی بالغ بر  42 میلیارد و 400 میلیون تومان به جاده های این استان خسارت وارد کرد.

واحد های مسکونی
بارش‌های شدید باران و جاری شدن سیل باعث بروز خسارت به بیش از سه هزار و 300 واحد مسکونی شهری و روستایی شد و یک‌هزار و 503  واحد مسکونی شهری بین 50 تا 100 درصد خسارت دیدند. همچنین به یک‌هزار 797 واحد مسکونی روستایی استان بیش از 50 درصد خسارت، به گونه‌ای که به 678 واحد مسکونی بین 80 تا 100 درصد خسارت معادل 6/5 میلیارد تومان بوده است.

تأسیسات برق، آب و فاضلاب، گاز و مخابرات
در بحث تأسیسات برق، بارش باران هفته گذشته سبب شکسته شدن 580 تیر برق، قطعی خطوط شبکه فشار متوسط و ضعیف تعدادی از روستاهای استان بوشهر شد و خسارتی به شبکه‌های برق‌رسانی در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان، عسلویه، جم، گناوه و دیلم به وجود آورد و مبلغی بالغ بر5/2میلیارد تومان به تاسیسات برق خسارت وارد کرد.

آب‌بردگی تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای در رودخانه دالکی و خط لوله آبرسانی در حوزه آب‌ریز دره 'آردو' و قطعی خطوط آبرسانی 14 روستای بخش سعدآباد از جمله خسارت سیل به تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بوده است و مبلغی بالغ بر 15 میلیارد تومان به تاسیسات آب منطقه‌ای و 120 میلیارد تومان به تأسیسات آب و فاضلاب شهری این استان خسارت وارد کرد.

در بحث تاسیسات گازی، خطوط دو شهرستان عسلویه و جم تا 48 ساعت و ‌13 تا 15 روستا گاز قطع شد و یک‌ میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت وارد نمود.

در تأسیسات مخابرات ، بر اساس اعلام قاسم قائدی مدیرکل مدیریت ستاد بحران استان ‌بوشهر سیلاب هفته گذشته یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان  به تأسیسات مخابرات وارد نموده است.

بخش کشاورزی
 مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای دشتی و دیر استان بوشهر اعلام کردند: بر اثر سیل هفته گذشته 173 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستانها وارد شده است. اما بر اساس اعلام قاسم قائدی مدیرکل مدیریت ستاد بحران استان‌بوشهر خسارت در بخش کشاورزی هزار و 885 میلیارد تومان بوده است.

پرورش آبزیان( میگو)
همچنین در پی وقوع سیل در هشت شهرستان استان بوشهر زیرساخت‌های عمومی پرورش میگو حدود 11 میلیارد تومان خسارت دیده است.

خسارت های جانی
متاسفانه زهرا زارعی  34ساله‌ از روستای شاه پسرمرد از توابع شهرستان دشتستان بر اثر ریزش سقف آغل‌ گوسفندان فوت کرد و تعدادی مصدوم  گرفتار در سیل که به کمک نیروهای مردمی و امدادی سرپایی درمان شدند.

منبع: گام نیوز
 
*قم/ آیت الله علوی گرگانی: نباید اجازه برگزاری کنسرت در قم داده شود

 آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه قم دارای جایگاه ویژه در سطح جهان تشیع است اظهار کرد: وجود مراجع در قم گنجینه ارزشمند محسوب می‌شود و فعالیت‌های مذهبی در این شهر از جایگاه والایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: جهان به قم نگاه ویژه‌ای دارد نباید اجازه داد امور مغایر با دین در این شهر انجام شود زیرا با توجه به جایگاه قم به عنوان ام القرای جهان تشیع مسؤولیت سنگینی درباره این شهر وجود دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت فعالیت در شهر قم گفت:‌ دیدار با علما و مراجع باید در دستور کار برنامه مسؤولان قرار گیرد و برای قم مفید واقع شوید.

منبع: فرهنگ نگار
 
*همدان/ طراحی بروشورهای مسجد یاب ویژه مسافران نوروزی

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسنی حلم ظهرگفت: فضای جوی استان امسال  با سال‌های گذشته متفاوت بود و ممکن است که در ایام نوروز برای پیش‌بینی فضای جوی احتمالاتی برای متغیر بودن هوا وجود داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان بابیان اینکه بیش از 20 مورد نمازخانه بین‌راهی در سطح استان در سه‌راهی ساوه، گردنه اسدآباد و... برای ایام نوروز مسافران باید تجهیز و فعال شود، افزود: علاوه بر آراستگی ظاهری مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی باید به مسائل معنوی نماز و وقت اقامه نماز که منجر به امنیت و آرامش بیشتری در مسافران می‌شود، اهمیت داد.

وی با اشاره به اینکه تذکر و یادآوری اقامه نماز به مسافران در ایام نوروز باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: بحث اقامه نماز یک موضوع ویژه است که نباید تحت شعاع قرار گیرد و باید ارگان‌های مختلفی همچون حمل‌ونقل جاده‌ای، فرودگاه، شهرداری و نیروی انتظامی با توجه به وظایفی که در این خصوص بر عهده‌دارند سرمایه‌گذاری کنند.

حسنی حلم بابیان اینکه باید فرهنگ دینی در حوزه نماز شکل بگیرد، ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که یک بروشوری با دستگاه‌های درگیر در خصوص مسافرت گردشگران در ایام نوروز طراحی شود که این بروشورها به‌عنوان مسجد یاب در دست مسافران نوروزی قرار گیرد.

منبع:صبح الوند
 
*ایلام/ حضور خانواده هاشمی در مراسم چمر کنسل شد

بعد از انتشار خبر برگزاری مراسم چمر برای حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی و حضور  خانواده وی در شهرستان ملکشاهی در کانال خبری ایلام بیدار، موج اعتراضات مردمی باعث شد تا برگزار کنندگان این مراسم به بهانه مشغله کاری اعضای خانواده هاشمی، قید حضور آنان در این مراسم را بزنند.

براساس شنیده ها، دیروز(دوشنبه) چندین تن از بزرگان ایلات و طوایف شهرستان ملکشاهی با حضور در فرمانداری این شهر، مخالفت جدی خود را با برگزاری این مراسم و حضور خانواده هاشمی اعلام کردند.

فشار ها و اعتراضات مردمی به برگزاری مراسم چمر در حالی صورت گرفت، که برگزار کنندگان این مراسم به دنبال ترتیب دادن یک میتینگ سیاسی بودند تا یک مراسم عزاداری.

منبع: ایلام بیدار
 
* کهگیلویه و بویراحمد/ پای خیرین ژاپنی به کهگیلویه و بویراحمد باز شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 11 باب مدرسه عشایری در این استان با هزینه کشور ژاپن در نیمه اول سال 96 ساخته می شود.

مراسم امضای توافق نامه بین ایران و سفارت ژاپن در مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش عصر روز گذشته با حضور زاع پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از اقدام انسان دوستانه کشور ژاپن درخصوص احداث مدارس عشایری قدردانی کرد و گفت: 11 باب مدرسه عشایری در این استان با هزینه کشور ژاپن و در قالب طرح GGP در مناطق کم برخوردار و محروم  استان در نیمه اول سال 96 ساخته می شود.

هادی زارع پور افزود: 83 مدرسه عشایری وجود دارد که دانش آموزان آن کمتر از 5 نفر، اما با هدف توسعه عدالت آموزشی این مدارس دایر هستند.

وی اجرای پروژه های  GGP را در راستای شعار آموزش برای همه دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش فرآیندی تعاملی و تعاونی است که آثارش در دراز مدت ظاهر می شود.

منبع: چهار فصل
 
*کردستان/ مردم کُردستان گله‌مندند

وعده‌های پیاپی روحانی در خرداد 92 در میان احساسات جوانان کُردستانی، در پایان دولت یازدهم کماکان دست نیافتنی بوده و در وادی فراموشی قرار گرفته است.

خرداد ماه سال 92، تیمی متشکل از دوستان و یاران نزدیک روحانی به همراه چندتن از مسئولین کنونی ادارات و پست‌های مهم استان که در آن زمان فردی عادی و فعال در ستاد روحانی بودند، به کُردستان و سالن آزادی سنندج سفر کرد.

در این سفر چند ساعته روحانی در میان احساسات چندصد نفر از جوانان وعده‌هایی دهن پر کن و البته توقع زا به سنندجی‌ها و کردستانی‌ها داد که در نحقق بسیاری از آنها تاکنون بازمانده است. 

روحانی در این سفر انتخاباتی سخن از اتحاد و رفع تبعیض میان اقوام ایرانی سخن به میان آورده بود، این در حالی است که اقوام ایرانی از دیرباز و قبل از روحانی و دولت‌های دیگر اتحاد داشته و تبیعیضی میان خود قایل نشده‌اند.
 
اما مهمترین بخش و وعده محقق نشده روحانی، شعار تشکیل کارگروه ویژه افزایش اعتبارات کُردستان بود که تا اکنون که واپسین ماه‌های تصدی‌گری تدبیری و  امیدی‌ها بر قوه مجریه است، محقق نشده است. 

رئیس دولت اعتدال گفته بود که دولت تدبیر و امید کردستانی آباد را برای کردها اندیشیده است، این در حالی است که وضعیت رکود اقتصادی، تعطیلی واحدهای تولیدی، و معیشت زیرخط فقر بسیاری از کُردستانی‌ها خود موید عدم تحقق این وعده است. 

البته روحانی به وعده‌ای نیز عمل کرد و آن هم تاسیس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کُردستان است که با استقبال جوانان علاقمند به این حوزه همراه بوده است. 

رئیس جمهور دولت یازدهم شعار احیای کشاورزی و دامپروری کردستان را داده بود که نه تنها این مهم تحقق نیافت بلکه رکود کشاورزی و مدیریت غیراصولی در این بخش، موجب خروش سیل مهاجرین روستایی به حواشی شهرها و بروز مشکلات جدیدتر و جدی‌تر شد.

استحقاق نداشتن کُردستان در رقم بالای بیکاری شعار بعدی روحانی بود، اما به گفته استاندار در بدو ورود به کُردستان و ارایه آمارهای ضد و نقیض مسئولین در این امر، بیکاری کُردستان به رقم باور نکردنی 40 درصد رسیده است.

بازخوانی وعده‌های روحانی و تیم وی در کُردستان خود نیازمند چندین روز بحث و گفتگو است که از حوصله این چند سطر کوتاه خارج است اما سوال اساسی مردم کُردستان از دولتی‌ها این است: "آیا شما با این عملکرد ضعیف، انتظار تصدی‌گری پست‌های مدیریتی در دولت دوازدهم هستید؟"

منبع: نوک بیدار
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی . با تشکر رعایت اخلاق اسلامی ایرانی از شما دوست گرامی مد نظر است . جهان نیوز