جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۵
۵
طرح حقوق شهروندی اینبار از کانال مولاوردی

چارچوب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت/ چگونه حقوق شهروندی بخشی از برنامه لیبرالی دولت است

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 501620
در یک زنجیره هم ارزی و متناسب با تعابیری مانند «اسلام رحمانی»-بخوانید اسلام لیبرالی-، «آشتی ملی» و ... حقوق شهروندی معنا می یابد. به تعبیر دیگر، می بایستی در یک نگاه شبکه ای و کل گرا، پروژه لیبرالی دولت اعتدال را مورد ارزیابی قرار داد.
چارچوب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت/ چگونه حقوق شهروندی بخشی از برنامه لیبرالی دولت است
سرویس سیاسی جهان نيوز؛ علی سلگی درحالیکه طرح حقوق شهروندی مبهم توسط حسن روحانی، انتقادات زیادی را برانگیخته است، این بار از مجرایی جدید توسط معاون وی یعنی خانم مولاوردی، شاهد مطرح  شدن دوباره آن هستیم.
شهین دخت مولاوردی درباره لایحه پیشنهادی اش در خصوص زنان گفته است:

«تعریف از خشونت علیه زنان و مصادیقی از اشکال متعدد این مسأله، جرم انگاری و ارائه تعریف دقیقی از هریک از اشکال خشونت علیه زنان و نیز جرم انگاری سوءاستفاده از حقوق قانونی و فهرست عوامل شده و نیز به تعیین وظایف مرتبط برای نیروهای پلیس و پزشکی قانونی و سازمان بهزیستی در رابطه با خشونت علیه زنان پرداخته است.»
 وی همچنین اظهار داشت: ... طراحی ساختار قانونی خانه‌های امن، کلینیکهای بزه دیدگی، واحدهای ویژه خشونت در پلیس و میانجی‌گری سازمانی در قالب هیأتهای تخصصی از دیگر ابتکارات این لایحه حمایتی است.»

مولا وردی افزود: «مطابق ماده 54 منشور حقوق شهروندی «حق همه شهروندان؛ به‌ویژه زنان و کودکان است که از تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری دیگران در تمامی محیطهای خانوادگی و اجتماعی مصون باشند...».
وی اضافه کرد: «می‌توان گفت این لایحه نخستین لایحه‌ای است که بعد از رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط ریاست محترم جمهور و در آن چارچوب ارائه می‌شود.»

این در حالی است که لایحه مزبور دارای این اشکال است که زنان و کودکان را دارای حقی ویژه درخصوص مصونیت از خشونت عنوان کرده است که این به خودی خود مسبب تقابل گذاری مردان و زنان و عدم برابری میان آن ها و منافی حقوق شهروندی مدعایی دولت خواهد بود. این ویژه کردن زنان، نشان از صبغه فمینیستی این لایحه دارد و اینکه فمیسنیم هم به تقابل هرچه بیشتر زنان و مردان منجر شده است. در واقع، فمینیسم، مسئله‌زنان است نه مسئله ی زنان . یعنی با مسئله زدن و جنگیدن است و خود به گرفتاری هرچه بیشتر زنان و مردان منتهی شده است. لازم به توضیح است که فمینیسم، زنان را مظلوم و در برابر، مردان را ظالم انگاشته و با دامن زدن به نگاه بدبینانه به مرد، در واقع نه در پی حقوق برابر با مردان، بلکه در صدد حقوق ویژه نسبت به آنهاست.  از این حیث، فمینیسم گرفتار تناقض شعار "برابری حقوقی" از سویی و "ویژه کردن زنان" از دیگر سو است.

در حالیکه آمار طلاق و فروپاشی خانواده در غرب زیر تاثیر غیرقابل انکار همین گرایشات انحرافی است، خانم مولاوردی در کمال ناباوری، لایحه مذکور را مطرح کرده است، آن هم در چارچوب حقوق شهروندی که هنوز به تصویب مقنن نرسیده است و این خطائی مضاعف را در پی دارد.

علاوه براینها، منع خشونت علیه زنان و کودکان از مؤکدترین موارد در حقوق اسلامی است. در این شرایط، چرا خانم مولاوردی در چارچوب اسلامی آن را طرح و ابلاغ نکرده اند؟ گفتنی است کلیدواژه شهروندی از کلیدواژه های لیبرالیسم بوده و حقوق شهروندی، از مطالبات جریان زوایه دار با نظام است. طراحی " واحدهای ویژه خشونت در پلیس " که مولاوردی از آن خبر داده است، مقتضی برنامه امنیتی جمهوری اسلامی و در این چارجوب است نه در چارجوب حقوق شهروندی. حقوق شهروندی که توسط فیلسوفان لیبرال و حقوقدانی مانند رونالد دورکین طرح می شود، اصطلاحی است که در نهایت به پلیس زدایی و قضازدایی هرچه بیشتر نظر داشته و در نهایت نافرمانی مدنی را موجه می سازد.

حقوق شهروندی یک حقوق دوسویه میان دولت و مردم است. حال آنکه در نظام اسلامی مردم و دولت دوسوی یک مثلث بوده و سو یا ضلع سوم، همانا خداوند است. از این حیث، در حقوق شهروندی خدا غایب بوده و کلیدواژه حقوق شهروندی، اقتضائاتی دارد و آلوده به نفسانیت و خودبنیادی انسان است که خودخواهی و رخت بربستن مفاهیمی مانند ایثار از نتایج مترتب بر این حقوق و اخلاق متناسب با آن خواهد بود. این حقوق به‌جای تکلیف مداری اسلامی، حقوق مدار است. می دانیم که حیوانات سراسر حق و حقوق هستند و تکلیفی ندارند. بنابراین، انسان با مسئولیت و تکلیف است که انسانیت اش قوام و شکل می یابد. از این رو، حقوق شهروندی و لیبرالی، انسان را تبدیل به حیوان لذت جو و مصرفی می کند که صرفا مطالبه گرا است و اهل تکلیف نیست.

بدیهی است در یک زنجیره هم ارزی و متناسب با تعابیری مانند «اسلام رحمانی»-بخوانید اسلام لیبرالی-، «آشتی ملی» و ... حقوق شهروندی معنا می یابد. به تعبیر دیگر، می بایستی در یک نگاه شبکه ای و کل گرا، پروژه لیبرالی دولت اعتدال را مورد ارزیابی قرار داد. اعتدال به این معنا همان روش گام به گام است که توسط فیلسوف لیبرال و ممدوح عبدالکریم سروش، یعنی کارل پوپر طرح شده است. در حقیقت برخلاف دولت اصلاحات که روش های تندتری داشت، ظاهرا این دولت با اهداف مشابه با دولت اصلاحات، اما با روش های ملایم تر برای تحقق منویات لیبرالی در پیش گرفته است. البته برکسی پوشیده نیست که دولت اعتدال با نزدیک شدن به انتخابات "حقوق شهروندی" را رسانه ای کرد. انتخاباتی بودن حقوق شهروندی به معنای غیرحقوقی بودن آن است و به معنایی دیگر، سیاسی بودن آن را نشان می دهد.

گفتنی است دولت در ابتدا متمرکز بر دوقطبی برجام-ضدبرجام بود. با بی اثرشدن برجام، لازم است دولت مباحث دیگری را ضریب بیشتری بدهد که از آن جمله می توان به مسئله حقوق شهروندی اشاره کرد. طرح مباحثی مانند حقوق شهروندی به منظور تشدید هرچه بیشتر این دوقطبی یا قطبش سیاسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
از اینکه جهان دوباره آمد خوشحالم
Iran, Islamic Republic of
لیبرالیسم یک تفکر انحرافی است.
برخلاف تصور، لیبرالیسم به معنای آزادی نیست بلکه لیبرالیسم به معنای بی بند و باری است.
Iran, Islamic Republic of
چندساله که باکلمات ظاهرا قشنگ وکلی و مبهم و دارای زمینه ای باتفسیر و توجیهات گوناگون سر مردمو شیره مالیدن و حالا هم باحقوق شهروندی
Iran, Islamic Republic of
دولت نباید اختیار بودجه شهرداری و صدا و سیما داشته باشه که باج خواهی کنه .ما باید تغییراتی اساسی در بعضی از قوانین انجام دهیم .دشمن خوب میدونه که زمان به نفع ما نیست و هرچی بگزره نسل اول انقلاب از بین ما میروند و نسل لیبرالی که رخنه کرده خود را برای یورش و درگیری بیشتر اماده میکنند .غفلت اصل جاهلیت و حماقت است
امیرحسین.رض
Iran, Islamic Republic of
ای ولا اینجور باید زد دولت رو. ما داریم از گرسنگی می میریم و حقوق شهروندی برای ما اشتغال و حداقل آرامش هاست