شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
بعد از توقف واگذاری دو جزیره مصری به عربستان

ریاض از قاهره انتقام می گیرد /کوچ داعش به مصر

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 498245
دادگاه عالی مصر امروز توافق بین مصر و عربستان برای ترسیم مرزهای آبی که دو جزیره «تیران» و «صنافیر» را به عربستان واگذار می‌کرد کامل باطل اعلام کرد. حالا احتمالا ریاض به دنبال انتقام خواهد بود.
ریاض از قاهره انتقام می گیرد /کوچ داعش به مصر
به گزارش سرویس بین الملل جهان- روابط عربستان و مصر در کمتر از یک سال اخیر به مثابه دفتری بوده است که در فواصل زمانی کوتاه هر بار یک ورق از اختلافات آن رو شده است؛ از موضوع جزایر صنافیر و تیران گرفته تا مواضع السیسی در قبال سوریه و جنگ یمن و حمایت از روسیه در شورای امنیت و مخالفت با عربستان، تا جایی که اخیرا یک دیپلمات عرب در ارزیابی این اختلافات به احتمال جنگ بین این دو اشاره کرد. آخرین سیلی را امروز قاهره به ریاض زد. دادگاه عالی اداری مصر سرانجام توافق بین مصر و عربستان برای ترسیم مرزهای آبی که دو جزیره «تیران» و «صنافیر» را به عربستان واگذار می‌کرد کامل باطل اعلام کرد.
نگاهی دقیق و موشکافانه به اختلافات دو طرف نشان می دهد عربستان مدعی آقایی در جهان عرب است و ژست برادر بزرگتر را به خود گرفته است و تصور می کند کمک های میلیادری به مصر باید آن را کاملا مطیع ساخته و در برابر تمام خواسته ها، موضع گیری ها و سیاست های ریاض دنباله رو آن باشد حال آنکه مصر به دلیل جایگاهی که در جهان عرب دارد، نمی پذیرد مواضع مستقل خود را کنار گذاشته و دنباله رو عرسبتان باشد به ویژه اینکه این کشور به دلیل سیاست های اشتباه اکنون در داخل و خارج با مشکلات متعددی روبه رو است. تنش میان دو کشور به گونه ای است که تحلیل گران سیاسی نگران انتقام گیری سعودی ها از قاهره هستند. به ویژه این که حالا محور تروریست پرور دوحه-ریاض در دشمنی با مصر همسو شده اند.
مصر پس از سوریه در معرض توطئه محور ریاض، دوحه
پایگاه البوابه نیوز اخیرا به نقل از یک منبع امنیتی مصرنوشت، دستگاه‌های امنیتی این کشورتحرکات سریع و فوری از سوی دولت قطر جهت اجرای طرحی به منظور ضربه زدن به نیروهای امنیتی مصر از طریق خاک لیبی را زیر نظر گرفته‌اند. این منبع افزود:  این اقدام اینگونه انجام می‌شود که دوحه روند خارج کردن داعشی‌ها و شبه نظامیان مسلح از عراق، سوریه و یمن به لیبی را از طریق خاک ترکیه برعهده دارد تا آنها در طرابلس لیبی و شهر سرت مستقر شوند و از آنجا به برقه (تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر) و حتی مرزهای شرقی لیبی که مقابل مرزهای غربی مصر است، بروند. این امر با هدف مشارکت داعشی‌های لیبی و ورود آنها به فرودگاه معیتیقه است که اخوانی‌های فجر لیبی آن را تحت کنترل دارند و همچنین کنترل بر مصراته که ترک‌ها آن را تحت کنترل دارند و اخوانی‌های لیبی به آنها اجازه داده‌اند بر این فرودگاه دست بگذارند. این منبع امنیتی مصرخاطرنشان کرد ، این طرح با هدف اجرای عملیات تروریستی در مرزهای غربی مصر جهت به تحلیل بردن نیروهای امنیتی مصر است که کاملا اوضاع امنیتی را در داخل استان‌ها و خارج از آن تحت کنترل دارند.
اظهارات این منبع امنیتی مصر در حالی است که چندی پیش انفجار انتحاری در یک کلیسا در مصر به کشته شدن دستکم 25 نفر منجر شد و در پی آن مقام های قاهره، قطر را به دست داشتن در این انفجار متهم کردند.
انتقام سوریه از مصر
به نظر می رسد پس از همسو نشدن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با طرح های محور دوحه، ریاض در براندازی دولت بشار اسد در سوریه و شکست گروههای تروریستی در حلب و همچنین مشارکت نکردن مصر در ائتلاف سعودی برای تجاوز نظامی به یمن، قطر از یکسو به دنبال انتقال گروههای تروریستی به مصر و به حرکت در آوردن جریان های اخوانی است که از حمایت تبلیغی شبکه الجزیره و مالی و تسلیحاتی دوحه برخوردار هستند. عربستان هم از این جهت با قطر همسو شده است تا انتقام شکست هایش را در سوریه و یمن از مصر بگیرد. سعودی ها در پی تنش با قاهره در مورد سوریه ویمن و همچنین مخالفت دادگاه عالی مصر با واگذاری جزایر صنافیر و تیران به ریاض و همچنین خارج کردن فرقه وهابیت از مذاهب اهل سنت در کنفرانس گروزنی، در ابتدا ارسال نفت به این کشور را قطع کردند و در مرحله بعدی هیاتی ازسوی ملک سلمان پادشاه عربستان به اتیوپی رفت تا با مشارکت در ساخت سد النهضه بر رود نیل، گلوگاه آبی مصری ها را بفشارد. روزنامه سعودی الشرق الاوسط روز دوشنبه در مورد  اقدام تازه سعودی ها علیه قاهره نوشت که عربستان برکناری مصر را از ریاست سازمان هواپیمایی کشورهای عربی خواستار شده است.  با توجه به این تنش ها، «معتز سلامه»رئیس بخش مطالعات خلیج فارس در مرکز پژوهشهای سیاسی و راهبردی الاهرام تاکید کرده است، چه بسا آینده روابط قاهره و ریاض به مرحله دشمنی هم برسد.
ائتلاف دوحه، ریاض تل آویو علیه قاهره
دو نکته در مورد این تحولات به نظر می رسد نخست اینکه طرح محور دوحه، ریاض برای برهم زدن ثبات و امنیت مصر و ضعیف کردن ارتش مصر  از حمایت رژیم صهیونیستی نیز برخوردار خواهد بود چرا که پس از ارتش سوریه که به عنوان تهدیدی برای این رژیم  محسوب می شد، ارتش مصر یکی از قویترین ارتش های جهان است که می توانست تهدید دیگری برای اسراییل باشد و با در گیر شدن ارتش مصر با گروههای تروریستی قطعا توان آن تحلیل خواهد رفت. دوم اینکه با شکست گروههای تروریستی در سوریه، ریاض ودوحه با انتقال گروههای تکفیری به مصر در واقع خود را از خطر تهدید افراطی های مورد حمایتشان دور می کنند. چنانچه اکنون داعش درصدد انتقام از ترکیه حامی اصلی اش است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *