چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۴
در حاشیه دعوای رسانه‌ای مسئولان اقتصادی؛

به جای متهم کردن یکدیگر، فکری به حال تولید کنید

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 228751
اظهار نظر جالب رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به وزیر صنعت، معدن و تجارت را می توان تیر جدیدی دانست که در برهه کنونی به تولید ملی شلیک شده است. حال اوضاع تولید داخلی چندان مساعد نیست به نظر می رسد مسئولان هم به جای اقدام جهادی و انقلابی در فکر انداختن مشکل به زمین یکدیگرند.
سرویس اقتصادی جهان- عبدالله داودی: در پي انتقادات چند روز قبل وزير صنعت از پاسخ گو نبودن بانک ها به تقاضاهاي فعالان اقتصادي براي دريافت تسهيلات بانکي، رئيس کل بانک مرکزي در واکنش جالب توجه به اين انتقادها اعلام کرد: تمام مشکلات صنعت، نقدينگي نيست و آقاي غضنفري بايد برود زيرساخت ها و مديريت بهره وري صنعت را درست کند نه اين که کاميون پول در کارخانجات خالي کند.

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اين که بازده و بهره وري کارخانجات بايد افزايش يابد اظهار داشت: تسهيلات دادن به صنعتي که نيم درصد بهره وري دارد مثل اين است که به دهان مرده آب ميوه بريزيم اما بايد بدانيم با اين کارمرده زنده نمي شود.

طبق این اظهار نظر بهمنی باید گفت رئیس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد که دیگر نمی توان کاری برای تولید ملی کرد و تولید داخلی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به طور کامل از بین رفته است.

طی سالیان گذشته می توان مشکل اصلی صنعت کشور را عدم وجود نقدینگی دانست که سیستم بانکی کشور به دلیل ایجاد تسهیلات دستوری مانند بنگاه های زود بازده از سوی دولت هیچ گاه نتوانسته است مشکل تولید داخلی را که نقدینگی به شیوه ای مناسب است،‌تامین کند.

این موضوع در حالی در کشور اتفاق می افتد که در سالیان گذشته بیشترین مقدار افزایش حجم نقدینگی از سوی دولت به جامعه پمپاژ شده و این مسئله باعث ایجاد نوسانات فراوان در بازارهای ارز، سکه و مسکن شده است. اما از طرف دیگر دولت با کاهش سود بانکی به صورت دستوری باعث کم شدن سپرده گذاران در بانک ها شد که خود به این نوسانات دامن زده است.

اما نکته تاسف برانگیز در این شرایط "دعوای رسانه ای" است که بین بهمنی و وزیر صنعت شکل گرفته است؛ اکنون این تصور در میان افکار عمومی ایجاد شده که هیچ یک از مسئولان حاضر به قبول مسئولیت و تلاش برای بهبود وضع نابسامان تولید و تورم در کشور نبوده و هر یک مسئولیت را به گردن دیگری انداخته و خود را قهرمان تولید ملی نشان می دهد.

این موضوع را در می توان در اظهار نظر بهمنی به وضوح مشاهده نمود که سیستم بانکی را در پاسخگویی به نیازهای تولید داخلی موفق می داند. بهمنی در ادامه می گوید: آقاي غضنفري خبر دارد که بانک‌ها بيش از منابع شان تسهيلات دادند منتها هرجا گير مي کند تقصير را به گردن بانک ها مي اندازد ضمن اين که اين فرصت هم پيدا شده که مي گويند نوسانات ارز و تحريم مشکل ساز شده است.

گفتنی است بعد از یک سال و نیم که از اجرای هدفمند کردن یارانه ها می گذرد تولید کنندگان هنوز نتوانسته اند سهم خود از آزاد شدن قیمت ها را چه به صورت نقدی و چه به صورت تسهیلات دریافت نمایند و این موضوع مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی داخلی ایجاد کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باآقای بهمنی دراین یک موردخاص صددرصد موافقم
مجلسیان و دولتمردان به فکر گرانی مملکت باشند و معضل بزرگ گرانی را حل نمایند ، قوه قضائیه خودش رسیدگی می کند و نیازی به تحلیل شما دو قوه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
اگر مدیر بودند قطعا" تدبیر درست می کردند مشکل همینجاست که مدیر نیستند
Iran, Islamic Republic of
موافق رءیس کل هستم