کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پيشنهاد شبكه زيرزميني فروش قهوه تلخ؛ يكي بخر، دوازده اپيزود ببر!

25 مهر 1389 ساعت 10:53

گرچه گفته مي‌شود صداوسيما با اجتناب از پخش «قهوه تلخ»، درآمد عظيمي را از دست داده است، اما كاملاً روشن است كه تكثير غيرقانوني اين سريال نيز مي‌تواند بدل به معضلي مهم در راه فروش خيره‌كننده آن شود.

چرا كه سودجويان با استفاده از فرصت يك هفته‌اي براي توزيع فصل‌هاي جديد سريال «قهوه تلخ» يا اپيزودهاي تازه «قلب يخي»، با فراغ بال كپي‌هاي غيرقانوني خود را آماده توزيع مي‌كنند.


 به نظر مي‌رسد عمر تأثير «جان من، جان من!» گفتن‌هاي مهران مديري و قسم دادن‌هاي او براي خودداري مردم از كپي سريال جديدش بيش از همان يكي- دو هفته نخست نبوده است. 

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان به نقل از بانی فیلم،سودجويان بازار آثار صوتي و تصويري اين بار هم بدون توجه به قوانين مصنفين و مولفين و حتي خواهش‌هاي مديري، سريال او را با پكيج خودشان وارد شبكه زيرزميني كرده‌‌اند! در حالي كه تنها 12 قسمت از سريال «قهوه تلخ» به صورت رسمي توزيع شده، مي‌توان در بساط دستفروشان در پياده‌روها و ايستگاه‌هاي مترو، دي‌‌وي‌دي‌هاي اين مجموعه ويديويي را كه متشكل از 12 قسمت سريال است، با قيمتي نازل خريداري كرد. 


خريدي كه به گفته محمدرضا عباسيان، رييس ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غيرمجاز و مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري، «مصداق سرقت است». جالب آن كه طي همين چند هفته محدود كه توزيع سريال آغاز شده، سودجويان فرصت آن را داشته‌اند كه كاور (پوشش)‌هايي را هم براي اين مجموعه طراحي و محصولات غيرقانوني خودشان را شبيه بسته‌بندي اصلي عرضه كنند! اين اتفاق براي سريال «قلب يخي» هم افتاده و مجموعه ويديويي محمدحسين لطيفي نيز كه تاكنون 8 قسمتش عرضه شده، در بازار زيرزميني روي يك دي‌وي‌دي در دسترس است! 


گردش عظيم مالي سريال‌هاي
ويديويي گرفتار بحران مي‌شود؟!
گرچه گفته مي‌شود صداوسيما با اجتناب از پخش «قهوه تلخ»، درآمد عظيمي را از دست داده است، اما كاملاً روشن است كه تكثير غيرقانوني اين سريال نيز مي‌تواند بدل به معضلي مهم در راه فروش خيره‌كننده آن شود.
 
چرا كه سودجويان با استفاده از فرصت يك هفته‌اي براي توزيع فصل‌هاي جديد سريال «قهوه تلخ» يا اپيزودهاي تازه «قلب يخي»، با فراغ بال كپي‌هاي غيرقانوني خود را آماده توزيع مي‌كنند. 

به ويژه آن كه تمهيدهاي فني هم اثر نداده و گويا نسخه‌هاي اصلي به راحتي كپي مي‌شوند. بضاعت اقتصادي اغلب مخاطبان چنين سريال‌هايي نيز طبعاً با تهيه آنها در بازارهاي غيررسمي همخواني بيشتري دارد. 

به اين معني كه وسوسه امكان خريد ارزان‌تر، در صورت هر چه جلوتر رفتن قسمت‌هاي سريال قهوه تلخ يا قلب يخي، در مقايسه با هزينه كرد چند هزار توماني قطعاً خوشايندتر از رعايت حقوق توليدكنندگان آثار هنري جلوه خواهد كرد! حال در اين راه، هر چقدر هم بحث كيفيت بهتر نسخه‌هاي اريژينال يا ماجراي هديه‌هايي چون خانه مبله و ... هم كه پيش كشيده شود، چندان اثرگذار نخواهد بود، اما واقعاً اگر بسياري از خريداران امروز نسخه‌هاي اصلي سريال «قهوه تلخ» بزودي تغيير رويه دهند و متمايل به بازارهاي زيرزميني شوند، چه اتفاقي براي گردش‌ مالي آن خواهد افتاد؟! 


سازندگان قهوه تلخ هنوز تعداد نهايي قسمت‌هاي سريال را اعلام نكرده‌اند، پس مي‌توان اين پيش‌فرض را در نظر گرفت كه مجموعه جديد مديري همچون اغلب سريال‌هاي قبلي‌اش دست كم در 90 قسمت توليد و توزيع خواهد شد. نود قسمت يعني 30 فصل سه اپيزودي كه با رقم فروش كنوني (هر سه قسمت 2500 تومان)،‌ يك مصرف كننده با اخلاق، بايد در پايان فصل سي‌ام، 75 هزار تومان در مدت حدود هشت ما بابت قهوه تلخ بپردازد. هزينه‌اي كه طبعاً با درآمد بسياري از خانوارهاي ايراني جور نخواهد بود. در نتيجه يا از سبد خريد خانواده حذف يا نسخه‌هاي كپي جايگزين آن مي‌شود. 


اقدامي كه موجب نزول رقم‌هاي ميلياردي فروش هفته‌هاي نخست اين مجموعه و رقيبش خواهد شد. 


چاره چيست؟!
هر چند ممكن است در اين باره، برخي همچنان تحليل‌ها، انگشت اتهام را به سوي مسؤولان سيما نشانه روند كه چرا با سعه صدر، زمينه را براي پخش تلويزيوني اين سريال و دسترسي رايگان آن براي تمام مردم فراهم نكردند. واقعيت، اما اين است كه انتظار پخش تمام آثار تصويري از تلويزيون، چندان منطقي و اصولي نيست و بايد در اين ميان، سهمي را براي شبكه ويديويي نيز قائل شد، اما آيا «قهوه تلخ»، حداقل تا اينجاي كار توانسته مخاطب خود را قانع كند تا هر هفته 2500 يا در مواردي 2300 تومان براي تماشاي آن بپردازد؟! اين پرسشي است كه جواب آن را مي‌توان در صحبت‌هاي علاقه‌مندان به ساخته‌هاي مديري جستجو كرد و اتفاقاً به نتيجه هم رسيد! 


پس احتمال مي‌رود تبليغ آغاز بازي مديري از قسمت بيستم هم جواب ندهد و در آينده نزديك، كپي‌هاي غيرقانوني حسابي جاي خود را بين خريداران باز كنند. 


يكي از دست‌اندركاران صنعت ويديويي كشور با تأييد اين احتمال، پيشنهاد مي‌دهد كه شركت‌هاي توزيع دو سريال ويديويي ياد شده، تنها با كاهش قيمت نسخه‌هاي اصلي توان رقابت با بازار قاچاق را خواهند يافت. 

گرچه يكي از مسؤولان شركت تصوير دنياي هنر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ستاد مبارزه با آثار سمعي و بصري غيرمجاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را متولي اصلي جلوگيري از رواج نسخه‌هاي كپي ذكر مي‌كند و مي‌افزايد هر گونه همكاري اين شركت براي مبارزه با آثار تقلبي در راستاي سياست‌هاي ستاد مذكور خواهد بود. 


در اين باره نيز محمدرضا عباسيان با اعلام خبر خريد دي‌وي‌دي اصلي قهوه تلخ از سوي 60 درصد مردم، در نشست خبري ديروز خود، نصب هولوگرام، در نظر گرفتن هدايايي براي خريدكنندگان و اختصاص دادن مبلغي به عنوان حق‌الكشف سي‌دي‌هاي قاچاق را از جمله اقدامات ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غيرمجاز در راه حذف كپي‌هاي غيرقانوني ذكر مي‌كند. 


بايد ديد اين نسخه‌هاي غيرقانوني تا چه حد بازار رسمي فروش را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و مسؤولان ذيربط چه راهكارهاي موثرتري را براي بر چيدن آنها در نظر خواهند گرفت؟!


کد مطلب: 139414

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/139414/پيشنهاد-شبكه-زيرزميني-فروش-قهوه-تلخ-يكي-بخر-دوازده-اپيزود-ببر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com