کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شكست سينماي پرخرج از سينماي مستقل

17 اسفند 1388 ساعت 17:13


 سينماي مستقل و غيرمتعارف سينماي آمريكا، امسال در مراسم اسكار برنده اصلي بود و باعث شكست سخت هاليوود و سينماي پرخرج عامه‌پسند شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، فيلم‌ها و هنرمندان مستقل سينماي آمريكا در بسياري از رشته‌هاي اسكار جوايز را از آن خود كردند.
يك تحليل‌گر سينمايي در اين رابطه مي‌گويد: «شايد هاليوود و كمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي در يك سال قبل موفق شدند حدود 2.5 ميليارد پول از تماشاگران معمولي سينما بگيرند. اما اين موفقيت طلايي در جدول گيشه نمايش، متضمن دريافت جوايز اسكار در رشته‌هاي اصلي براي آنها نشد.»
اين تحليل‌گر چنين ادامه مي‌دهد: «برعكس فيلم‌هاي جمع و جور و كم خرج كه متعلق به سينماي مستقل هستند، توانستند حرف اصلي را در مراسم اسكار بزنند و فيلم‌هاي پاپ كورني پرخرج را به حاشيه برانند.»
اشاره اصلي اين تحليل‌گر به شكست فيلم «آواتار» در رقابت با «گنجه درد» است.
«آواتار» تا به حال در جدول گيشه نمايش سينماي آمريكاي شمالي 720 ميليون دلار فروخته و لقب پرفروش‌ترين فيلم كل تاريخ سينما را بخود اختصاص داده است.
اين در حالي است كه شركت «سوميت» كه «گنجه درد» را تهيه كرده، در مراسم اسكار 6 جايزه (و از جمله بهترين فيلم و كارگردان را) دريافت كرد.
سينماي مستقل فقط در دو رشته بهترين فيلم و كارگردان موفقيت اسكاري كسب نكرد.
در رشته‌هاي بهترين بازيگران مرد و زن نقش اول و مكمل و فيلمنامه هم موفقيت اصلي با اين سينما بود.
فيلم‌هاي «دل ديوانه» و «بخش كور» (كه جوايز بهترين بازيگران زن و مرد را دريافت كردند) و «گران‌بها» و «پدر سوخته‌هاي لعنتي» (كه جوايز بازيگران زن و مرد و نقش مكل را گرفتند) اختصاص به سينماي غير متعارف دارند.
موفقيت كلان سينماي مستقل در شرايطي نصيب آن مي‌شود كه «آواتار» به عنوان نماينده سينماي پرخرج مردم پسند، فقط سه اسكار گرفت.
منتقدان سينمايي اين اسكارها را (كه شامل فيلمبرداري، افه‌هاي صوتي و طراحي صحنه مي‌شود) كم‌اهميت تلقي كرده‌اند.
كمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي (سوني، فوكس قرن بيستم، برادران وارنر، والت ديزني، يونيورسال و پارامونت) بر روي هم از 24 جايزه اسكار،فقط يازده تاي آن را به خانه بردند.
«باب مورادسكي» تدوينگر «گنجه درد» پس از دريافت اسكار بهترين تدوين، حرف دل سينميا مستقل را به زبان آورد: «از آكادمي اسكار بخاطر اين كه توجه ويژه‌اي به سينماي مستقل نشان داد، تشكر مي‌كنم»


کد مطلب: 101171

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/101171/شكست-سينماي-پرخرج-مستقل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com