کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اخبار کوتاه و ویژه جهان نیوز

احساس‌ خطر هاشمی از بازگشت‌ احمدی‌نژاد/ پیشنهاد خطرناک به دولت برای جبران کسری بودجه یارانه

9 ارديبهشت 1393 ساعت 0:01

نظر وزير اطلاعات درباره نقش عبدالحميد در آزادي مرزبانان ... تازه‌ترين تلاش هاشمي رفسنجاني براي رفع حصر موسوي و كروبي ... اظهار نظر ظریف درباره سریع القلم ... توافق نمايندگان دولت و جبهه اصلاحات درباره انتخابات آينده ... پيشنهاد مشاور رئيس‌جمهور براي تغيير فضاي يادمان‌هاي دفاع مقدس ... خاتمي: در تعامل با دولت چيزي بيشتر از اين به دست نمي‌آوريم


گروه سیاسی جهان نیوز ـ همیشه در آن سوی اخبار رسمی، اخباری غیر رسمی وجود دارد که خبرنگاران در تلاشند به آن دست یابند. خبرنگاران جهان نیوز نیز در طول هفته و در حین تلاش خود برای کسب اخبار با این گونه خبرها مواجه می شوند. آنچه می خوانید محصول تلاشی است که سه شنبه هر هفته در قالب بسته خبری از اخبار ویژه و کوتاه غیر رسمی منتشر می شود. سعی شده است نهایت دقت و صحت در گزینش و انتشار اخبار صورت گیرد.

علت لغو سفر رئیس جمهور به قم

>> خبرنگار جهان با خبر شد سفر رئیس‌جمهور روحانی به قم به علت عدم دستیابی به برخی اهداف اولیه از جمله هماهنگی با دفاتر مراجع تقلید به تعویق افتاده است.

ظاهراً دولت در پی آن بوده ‌است که خبر ملاقات رئیس‌جمهور با مراجع تنها از کانال تیم رسانه‌ای دولت منتشر شود و احتمالاً انتقادات مراجع و علما منعکس نشود که دفاتر بعضی از مراجع از جمله ‌آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی زیر بار نرفته‌اند و اظهار داشته‌اند که آقایان در حوزه فرهنگی و هسته‌ای حرف‌هایی دارند و هم حمایت‌ها و هم نقد‌ها باید منتشر شود.

اطرافیان دولت به خاطر اینکه این اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور به قم است، تلاش دارند تا حد ممکن این سفر یک سفر مثبت باشد.

افزايش ۳۰ درصدي سفرهاي خارجي در ايام نوروز

>> به گزارش جهان، بر خلاف گزارش‌های منتشر شده، امسال سفرهای نوروزی داخلی حدود ۲۵ درصد کاهش داشته‌ است و در مقابل سفرهای خارجی ایرانیان در این ایام بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته ‌است.
دلایل متعددی برای این تغییرات اعلام ‌شده که یکی از آن‌ها ارزان بودن سفرهای خارجی و تثبیت دلار در بازار است.

وزير اطلاعات: عبدالحميد در آزادي مرزبانان نقش حاشيه‌اي داشت

>> خبرنگار جهان با خبر شد سيدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در جلسه‌ای گفته ‌است: این‌ همه که مولوی عبدالحمید را در قضیه آزادی مرزبانان ربوده شده بزرگ می‌کنند، وی در این ماجرا نقشی نداشته ‌است. ما از همه سران قبایل و چهره‌های با نفوذ برای آزادی این افراد تقاضا کردیم، از آن جمله مولوی عبدالحمید بود. او نسبت به بعضی دیگر از افراد با نفوذ نقش حاشیه‌ای داشت، اما فضا را به دست گرفته و به نام خودش تمام کرده ‌است.

نگراني مراجع و علماي نجف از وضعيت فرهنگي در اين شهر

>> تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای عراق در روز ولنتاین، به گونه‌ای بوده‌ است که در شهر مقدس نجف، دختر و پسر دست در دست یکدیگر به خیابان‌ها آمده و صحنه‌های عجیبی خلق شده ‌است که نگرانی مراجع و علمای نجف را در پی داشته‌ است.

سوءاستفاده از رانت اطلاعاتي در سازمان مناطق آزاد

>> خبرنگار جهان با خبر شد، پیش از آنکه مناطق آزاد جاسک و اروند (خرمشهر و آبادان) رسماً به عنوان منطقه آزاد اعلام شود، اطرافیان برخی از مسؤولان که از موضوع خبردار بوده‌اند، اقدام به خرید وسیع زمین در این مناطق کرده‌اند.

شكايت يكي از بدهكاران بزرگ بانكي از دانشگاه آزاد

>> به گزارش جهان، حميد باقری درمنی، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی اخیراً از دانشگاه آزاد شکایت کرده و ادعای مالکیت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را مطرح کرده ‌است.

وی وکالتی از فردی به نام فخاریان دارد. ارزش این زمین‌ها ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده ‌است.

گفته می‌شود که قرار است آقای هاشمی رفسنجانی درباره این موضوع با آيت‌الله آملی لاریجانی صحبت کند. علیزاده طباطبايي وکیل خانواده هاشمی نیز در رأس یک تیم حقوقی پیگیری موضوع را آغاز کرده ‌است.

ظريف: سريع‌القلم هيچ رابطه‌اي با ارزش‌هاي انقلاب ندارد

>> به گزارش جهان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره رابطه اش با سریع القلم گفته است: با سریع‌القلم رفت ‌و ‌آمد خانوادگی داشته‌ام و کاملاً او را می‌شناسم. او با مبانی و ارزش‌های انقلاب هیچ رابطه‌ای ندارد.

درباره سریع‌القلم همچنین گفته‌ شده که وی رابطه خیلی نزدیکی با جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس داشته و او را به اسم کوچک صدا می‌زند. در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام کاری به سریع‌القلم سپرده شد، که روحانی بعد از مطالعه نتایج تحقیقات سریع‌القلم با تندی به وی گفته است: آقاي سریع‌القلم! من مسؤول مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی هستم، نه لندن!

توافق نمايندگان دولت و جبهه اصلاحات درباره انتخابات آينده

>> به گزارش جهان خبر رسیده که نمایندگان دولت و جبهه اصلاحات درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به جمع‌بندی نزدیک شده‌اند. بر اساس این جمع‌بندی به جز شهرهای مهم برای هر حوزه سه نفر معرفی شوند تا در صورت رد صلاحیت هر کدام گزینه دیگری داشته باشند. همچنین قرار شده است که در شهرهای بزرگ که چند نماینده دارند فهرست مشترک منتشر کنند.

پيشنهاد مشاور رئيس‌جمهور براي تغيير فضاي يادمان‌هاي دفاع مقدس

خبرنگار جهان شنیده است که حسام‌الدين آشنا مشاور رئیس‌جمهور که به منطقه شلمچه رفته بود، در جلسه با فرمانداری خرمشهر و سپاه پیشنهاد کرده که در این یادمان ضمن افزایش امکانات، باید فضای سبز و درخت‌کاری صورت گیرد! اعضای جلسه با اعتراض به این پیشنهاد گفته‌اند که باید وضع طبیعی این یادمان دفاع مقدس حفظ شود.

هاشمي رفسنجاني: بايد خطر بازگشت احمدي نژاد را جدي بگيريم

>> خبرنگار جهان با خبر شد، آقای هاشمي رفسنجانی در جمعي اظهاراتي داشته ‌است که اصلاح‌طلبان دارند از دولت سرخورده مي‌شوند. دولتي‌ها فکر مي‌کنند که وضع به همين منوال باقي خواهد ماند و فضاي مثبت نسبت به دولت ادامه خواهد يافت. درحالي که بايد خطر بازگشت احمدي‌نژاد را جدي بگيريم.

وي افزوده ‌است: من هشدار مي‌دهم و بايد اين‌ها را رصد کنيم و نگذاريم که فرصت بلند شدن از زمين پيدا کنند. در جاهايي براي اين‌ها زمينه بازگشت وجود دارد و ممکن است سوار موج شوند و بازگردند.

هاشمي در اين جمع با انتقاد از کم‌تحرکي دولت، گفت: در حالي‌که بايد هر روز شاهد حرکت جديدي از طرف دولت باشيم، اين‌ها بيشتر خواب و تنبل هستند. احمدي‌نژاد هر روز يک کار جديد داشت ولو کاري هم نبود و لمپن بازي بود، اما تحرک دولت در افکار عمومي تأثيرگذار است.

از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که محمود احمدی نژاد فعالیتهای خود را افزایش داده است و پیغامهایی را برای اصولگرایان فرستاده که از آن برداشت شده که وی علاقه مند است در دور آینده ریاست جمهوری مجددا ورود پیدا کند.

وی در جلساتی که با برخی اصولگرایان داشته و گفته است که فضای فعلی دولت را هاشمی رفسنجانی اداره می کند و اصولگراها باید حول من متحد شوند تا بتوانند در انتخابات پیروز شوند.

گفتنی است فضای دو قطبی سازی هاشمی ـ احمدی نژاد از سال ۸۴ تا کنون تبدیل به استراتژی تبلیغی آقایان هاشمی و احمدی نژاد شده است و هر کدام سعی دارند برای حفظ یا رسیدن به قدرت، طرف مقابل را به عنوان خطر جدی معرفی نمایند تا از این طریق سبد رای خود را افزایش دهند. سیاستی که متاسفانه به دلیل تنش آفرینی طرفین، کشور را با خسارت های زیادی همراه کرده است.

انتقاد مدیران رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از دولت

>> به گزارش جهان، چندی پیش جلسه رسانه‌هاي اصلاح‌طلب با حضور حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور برگزار شده است.

در اين جلسه فؤاد صادقي به نمايندگي از اعضاي جلسه انتقادها و اعتراض‌هايي نسبت به عملکرد تيم رسانه‌اي دولت مطرح کرد.

وی گفته است: در اين دولت گوش شنوايي وجود ندارد و شما افراد بدون تخصصي به‌کار گرفته‌ايد. اينجا هم همان سيستم احمدي‌نژاد را داريد ترويج مي‌کنيد که هرکس تعريف و تمجيد کند بهتر است.

تشكيل كميته ۳ نفره حاميان هاشمي در مجلس خبرگان رهبري

>> خبرنگار جهان با خبر شد که آقایان سيدمحمود علوي، حسن نمازي و احمدي شاهرودي که هر سه عضو مجلس خبرگان هستند، کميته سه ‌نفره‌اي تشکيل داده‌اند و با بیان اينکه آيت‌الله مهدوي کني مريض است و احتمالاً در انتخابات آينده خبرگان رهبري شرکت نمي‌کند، در حال رایزنی برای ریاست آقای هاشمي رفسنجاني بر مجلس خبرگان هستند.

گفتني ‌است که آيت‌الله مهدوي کني در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) اين شايعه که وي در انتخابات شرکت نخواهد کرد را رد کرده و گفته است که بعضي‌ها آرزوهاي قلبي خودشان را به صورت خبر و شايعه منتشر مي‌کنند و من حتماً در انتخابات خبرگان شرکت خواهم کرد.

ارسال پرونده تخلفات مالي مدیر یک باشگاه پرطرفدار به قوه قضاييه

>> بعد از روي کار آمدن دولت جديد و گزارش‌هايي که درباره تخلفات یکی از مدیران باشگاه های پرطرفدار کشور ارائه شده است، زمينه برکناري این مدیر فراهم شد.

ظاهراً سازمان بازرسي کشور هم به خاطر عدم شفافيت عملکرد مالي وي وارد بحث شده ‌است. گفته می شود این فرد حدود ۱۷۰ ميليارد تومان تخلف دارد.

بعد از تهيه اين گزارش رئيس‌جمهور دستور برکناری وی را صادر کرده است. گفته می شود پرونده تخلفات وي نهايي شده و به قوه قضائيه فرستاده شده ‌است.

خاتمي: در تعامل با دولت چيزي بيشتر از اين به دست نمي‌آوريم

>> به گزارش جهان، سید محمد خاتمی در جلسه‌ای گفته ‌است: در تعامل با دولت روحانی ما چیزی بیشتر از این به دست نمی‌آوریم و نباید هم توقع بیشتر از این داشته ‌باشیم.

همین که فضا باز شده خوب است. دعا کنید او موفق شود چون سرنوشت ما به هم گره خورده‌ است. باید تا انتخابات مجلس صبر کنیم و از ظرفیت روحانی برای عبور از بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان استفاده کنیم. بعد از شکل‌گیری ترکیب مجلس و روشن شدن وزن سیاسی در آن برای ادامه نوع تعامل با دولت تصمیم می‌گیریم.

سريع‌القلم: روحاني خودش هم انتظار پيروزي در انتخابات را نداشت

>> به گزارش جهان، محمود سریع‌القلم در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفته ‌است: حسن روحانی خودش را برای ریاست‌جمهوری آماده نکرده ‌بود و انتظار پیروزی هم نداشت، اما می‌گفت که فرصتی فراهم است تا نظراتم را بیان کنم و از مسائلی که درباره مذاکرات هسته‌ای در دوره من گفته می‌شود دفاع کنم.

وی در این جلسه خودش را پژوهشگر مستقلی خوانده که در اجلاس‌های مختلف از جمله اجلاس داووس شرکت می‌کند.

او ادعا کرده ‌است که با مذاکراتی که با آمریکایی‌ها داشته، آن‌ها را از حمله به ایران منصرف کرده‌ است. سریع‌القلم گفته که ایران چاره‌ای جز پیوستن به قافله جهانی شدن ندارد و الآن هم دارد حذف می‌شود.

در این جلسه سريع‌القلم همچنين از عملکرد ظریف وزیر امور خارجه انتقاد کرده‌ و گفته است که او از سیاست خارجی و مذاکره چیزی نمی‌داند.

ناطق نوري مدرسه علميه تاسيس كرد

>> خبرنگار جهان با خبر شد، ناطق نوری اخیراً در منطقه لواسان اقدام به تأسیس یک مدرسه علمیه کرده و شخصاً اداره آن را بر عهده گرفته ‌است.

وی همچنین در هفته جلسات درس اخلاق برای طلاب این مدرسه دارد.

ناطق نوری همچنین بعضی از جلسات و گعده‌ها و ملاقات‌های سیاسی‌اش را هم در همین مدرسه (مدرسه امام‌ حسن مجتبی(ع)) انجام می‌دهد.

گفته‌ شده است که سيدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی در این مدرسه با وی ملاقات کرده‌اند.

تازه‌ترين تلاش هاشمي رفسنجاني براي رفع حصر موسوي و كروبي

>> به گزارش خبرنگار جهان، در ديدار اخير جمعي از زندانيان سياسي پيش از انقلاب با آقای هاشمي رفسنجاني، مرتضي الويري مسؤوليت پيدا مي‌کند که نامه‌اي از طرف اين افراد آماده کرده و امضاي آن‌ها را بگيرد تا طي نامه‌اي به خدمت مقام معظم رهبري ضمن انتقاد از حصر ميرحسين موسوي و مهدي کروبي، خواستار رفع حصر آنان شوند.

گفته می شود به خاطر پيش‌بيني واکنش بعضي از افراد، دو متن متفاوت آماده‌ شده که در يکي از آن‌ها نامي از سران فتنه نيامده ‌است و با عنوان باز شدن فضاي کشور اقدام به جمع‌آوري امضا از فعالان سياسي کرده‌اند.

بعضي اشخاص مانند دکتر منافي متوجه ماجرا شده و به شدت برخورد مي‌کنند و ضمن هماهنگي با همفکران مي‌گويند که امضايشان را پس مي‌گيرند و مي‌گويند که چنانچه بنا باشد اين موضوع ادامه يابد، اقدام به افشاگري مي‌کنند.

ظاهراً کمتر از ۱۰ نفر امضايشان پاي اين نامه مي‌ماند که آنها از ادامه کار خودداري کرده‌اند.

پیشنهاد خطرناک به دولت برای جبران کسری بودجه یارانه نقدی

>> با عدم اقبال مردم نسبت به فراخوان دولت و ثبت نام نزدیک به ۷۴ میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی، برخی به دولت پیشنهاد داده اند که این کسری بودجه را با افزایش قیمت دلار تا ۳۶۰۰ تومان جبران نماید. این توصیه که شبیه اقدامات دولت قبل است می تواند شوک جدیدی در جهت افزایش قیمتها در بازار ایجاد نماید.

از سوی دیگر برخی اقتصاددانان اصولگرای مجلس معتقدند دولت باید مطابق قانون ثروتمندانی که از دریافت یارانه ها انصراف نداده اند را از لیست پرداخت یارانه نقدی حذف کنند که تبعات کسری بودجه، منجر به تورم و فشار بیشتر به قشر ضعیف جامعه نشود.


کد مطلب: 357592

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/357592/احساس-خطر-هاشمی-بازگشت-احمدی-نژاد-پیشنهاد-خطرناک-دولت-جبران-کسری-بودجه-یارانه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com