کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دور جديد انتخابات كنفدراسيون فوتبال آسيا و تلاش براي حذف بن‌همام

بازگشت اخراجي‌ها

14 ارديبهشت 1388 ساعت 12:56

چنانچه كشورهاي تيمور شرقي، افغانستان، لائوس، مغولستان و كويت شرايط حضور در انتخابات را كسب كنند، مي‌توان بركناري بن‌همام از رياست AFC را بعد از مدتها پيش بيني كرد. خبرگزاري فارس در گزارشي مفصل به بررسي اين اتفاقات پرداخته است.



با نزديك شدن به روز برگزاري انتخابات رياست AFC، رقابت بين دو نامزد نهايي روز به روز فشرده‌تر شده و فعاليت‌هاي انتخاباتي آشكار و پنهان شديدتر از قبل شده است.

محمدبن همام، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا براي آنكه بتواند جايگاه خود را در AFC حفظ كند رقابت سختي با شيخ سلمان بن ابراهيم خليفه، رئيس فدارسيون فوتبال بحرين دارد.

شيخ سلمان براي آنكه با قدرت در عرصه انتخابات حاضر شود، شعارهاي جديدي سر داده و آشكارا مخالفت خود را با برنامه‌هاي بن همام اعلام كرده است.

رياست در AFC ارزشي فراواني دارد زيرا رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا در فيفا (فدراسيون بين‌المللي فوتبال) حكم نائب رئيس آسيايي فيفا را نيز دريافت كرده و صندلي بهتري را به خود اختصاص خواهد داد.

روز 18 ارديبهشت در كوالالامپور و در مقر AFC انتخابات مهمي در زمينه فوتبال قاره كهن انجام خواهد شد.

دوئل سرمايه‌دار قطري و شيخ سرشناس ورزشي بحرين دورنمايي از زوايايي پنهان مديريتي در فوتبال آسيا را به مخاطبان نشان مي دهد. تصميمات مسئولان فدراسيون هاي فوتبال نيز براي فتح كرسي‌ها در كنفدراسيون فوتبال آسيا اين قاره تاثير زيادي خواهد داشت و بي دليل نيست كه در روزهاي اخير خبرهاي تاثير گذار روي اين موضوع تمركز كرده و بازتاب هاي جهاني را در پي داشته است.

* اختلاف هاي بن همام و شيخ سلمان و دو دستگي ميان فدراسيون‌ها

بن همام و شيخ سلمان در زمينه‌هاي متعددي با يكديگر اختلاف نظر دارند و با اظهارات صريح آنها اين اختلاف ها به اوج رسيده و بازتاب هاي زيادي در پي داشته است.

تفاوت نگرش‌ها ميان 2 نامزد به حدي است كه آنها را به نبردي مستقيم سوق داده و در حالي كه كمتر از يك هفته به برگزاري انتخابات مانده؛ افشاگري‌ها و جنگ‌هاي لفظي زيادي ميان آنها رد و بدل مي‌شود.

تب بالاي انتخابات AFC و گرايش‌ها فدراسيون‌هاي هر كشور به سوي بن همام يا شيخ سلمان بستر را براي دو دستگي را فراهم كرده‌ و فضا را براي اختلاف دوچندان كرده است.

اگر چه تعدادي از فدراسيون‌هاي فوتبال آسيا تلاش مي‌كنند راي‌ خود را مخفي نگه داشته و به نوعي خود را وارد اختلافات بن همام و شيخ سلمان نكنند، اما واكنش‌هايشان به خوبي گرايش‌هاي آنها را نمايان كرده و بايد اذعان داشت كه براي برگزاري انتخابات دوره‌اي AFC فدراسيون خاكستري وجود ندارد و قبل از فرا رسيدن انتخابات؛ سفيدي يا سياهي فدراسيون هاي قاره كهن مشخص شده است.

با توجه به سفرهاي بن همام و شيخ سلمان به تهران، فدراسيون فوتبال ايران مجاب كرده كه واكنشي محافظانه كارانه به انتخاب كانديداي مورد نظر داشته باشد و بي دليل نيست كه رئيس فدراسيون فوتبال ايران در اين زمينه اعلام كرده كه راي اين فدراسيون به صورت مخفيانه ارائه خواهد شد.

علي كفاشيان درباره نامزد منتخب فدراسيون فوتبال ايران چنين مي‌‌گويد:« شيخ سلمان و بن همام هر دو به ايران سفر كرده‌اند و ما به دقت صحبت‌هاي آنها را شنيده و نظرات‌مان را بيان كرده‌ايم، اما راي فدراسيون ايران مخفي است و پس از تعامل نهايي با مسئولان و مديران فدراسيون در روز هجدهم ارديبهشت به نامزد مورد نظرمان راي خواهيم داد.»

سفر ناگهاني شيخ سلمان به ايران و ديدار وي با مسئولان فدارسيون و سازمان تربيت‌بدني شرايط و پيشگويي ها را تغيير داد. قبل از سفر شيخ سلمان به تهران و با توجه به ديدارهايي قبلي بن همام با مسئولان فدراسيون و بعد از انتخاب فدراسيون فوتبال ايران به عنوان برترين فدراسيون قاره آسيا در سال 2008 اين استدلال وجود داشت كه ايران براي آنكه پاسخ مثبتي به اين انتخاب بدهد، راي نهايي خود را به بن همام خواهد داد تا لطف مدير قطري را در حساس ترين انتخابات فوتبالي در كوآلالامپور جبران كند، اما سفر نامزد بحريني همه معادلات را بر هم زد.

بازتاب وعده هاي شيخ سلمان به مسئولان ورزش ايران، تفسيرهاي متعددي را در پي داشته و فدراسيون فوتبال ايران نيز در اين زمينه به صراحت اعلام كرده هر نامزدي كه براي منافع ملي بهترين پيشنهاد را بدهد به او راي خواهيم داد.

بر خلاف ايران، برخي از كشورها به صراحت با بن همام وارد جدال شده و خيلي شفاف مخالفت خود را با انتخاب مجدد محمد بن همام اعلام كرده‌اند.

بن همام و شيخ سلمان براي آنكه بتوانند كرسي آسيا در كميته اجرايي فيفا را به دست آوردند در انتخابات بايد دو سوم آرا را به دست آورند. به همين دليل راي هر يك از فدراسيون ها ارزش فراواني دارد و بي دليل نيست كه نامزدهاي انتخاباتي بر تعداد سفرهاي برون مرزي خود افزوده و تلاش مي كنند كه گرايش فدراسيون‌هاي مختلف را به سوي خود سوق دهند.

* خداحافظي بن همام با AFC در صورت بازگشت 5 كشور

به عقيده محمد بن همام فدراسيون هاي تيمور شرقي، مغولستان، لائوس، و افغانستان به دليل آنكه در 3 تورنمنت رسمي AFC شركت نكرده اند حائز شرايط راي دادن در انتخابات روز هجدهم نيستند و كويت نيز در كنار اين 4 كشور به دليل آنكه رئيس فدراسيون آن را به رسميت نمي شناسد نيز چنين شرايطي را دارد و نمي تواند در راي گيري شركت كند.

اين خواسته بن همام در آستانه برگزاري انتخابات تبعات بسياري براي وي داشته است. فدراسيون هاي نامبرده در واكنش به رفتار كانديداي قطري نامه‌اي را به فيفا و شخص سپ بلاتر، رئيس فدراسيون بين‌المللي فوتبال ارسال كرده و اين اقدام بن همام را مغاير با قوانين بين المللي دانسته‌اند.

فدراسيون‌هاي نامبرده برخلاف ايده بن همام مدعي هستند كه تيم‌هايشان همواره در مسابقات زير 13 ساله‌ها شركت كرده‌اند و حدنصاب كافي براي حضور در انتخابات را به دست آورده‌اند بنابر اين بن همام نبايد با راي دادن آنها مخالفتي داشته باشد.

رئيس فعلي كنفدراسيون فوتبال آسيا مدعي است كه 5 فدراسيون فوق در فستيوال‌هايي حضور داشته‌اند كه فقط جنبه آموزشي و تربيتي بازيكنان فوتبال داشته و جايگاهي رسمي در AFC ندارد.

فدراسيون‌هاي 5 كشور براي آنكه بتوانند در اين زمينه ضربه مهلكي را در آستانه انتخابات به بن همام وارد كنند، نامه‌اي را به فيفا نوشته و خطاب به بلاتر چنين اظهار داشتند: قوانيني كه بن همام در AFC اجرا مي‌كند كاملاً با موارد قانوني فيفا در تضاد است بنابراين براي اجراي صريح قانون از فيفا خواستاريم كه در روز هجدهم ارديبهشت نظارت مستقيمي بر جريان انتخابات داشته باشد.

فيفا در واكنش به نامه ارسالي اعلام كرد كه در روز هفدهم ارديبهشت يعني يك روز قبل از برگزاري انتخابات نهايي درباره شرايط حضور يا عدم حضور 5 فدراسيون نامبرده در كنگره راي گيري انجام شود.

شواهد حكايت از آن دارد كه در صورت حضور 5 فدراسيون نامبرده در انتخابات، شرايط براي تداوم رياست بن همام در مقرر كنفدراسيون فوتبال آسيا به خطر خواهد افتاد و به نوعي مي‌توان در پايان روز هفدهم فرد منتخب را براي روز هجدهم پيش بيني كرد چون دسته‌بندي فدراسيون‌ها براي حمايت از نامزد مورد نظرشان به خوبي مشخص شده‌اند و مي توان درصد نهايي انتخابات را پيش بيني كرد.

فدراسيون‌هاي ژاپن، كره جنوبي، كويت، چين، كويت، عربستان و بحرين به صراحت حمايت خود را از شيخ سلمان اعلام كرده‌اند. در مقابل وعده‌هاي بن همام به برخي فدراسيون‌ها از قبيل استراليا و چند كشور ديگر پيش‌بيني نتايج انتخابات را پيچيده كرده است.

براي دريافت اكثريت آراء يك راي ارزش فراواني دارد و در روز هفدهم اگر در كنگره با بازگشت 5 كشور نامبرده به عرصه انتخابات موافقت شود بايد با بن همام خداحافظي كند و كرسي رياست را در كوآلالامپور به رئيس ورزش بحرين و مسئولان ارشد نفت اين كشور واگذار كند.


کد مطلب: 47872

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/47872/بازگشت-اخراجي-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com