کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقامهاي ارشد جهان در راه نيويورک

21 شهريور 1388 ساعت 11:11


محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران نيز قرار است در اين نشست شرکت و مواضع جمهوري اسلامي را تشريح کند.
مراسم افتتاح نشست شصت و چهارم مجمع عمومي سازمان ملل براي روز سه شنبه بيست و چهارم شهريورماه برنامه ريزي شده است.
تاکنون 91 کشور اعلام کرده اند در عالي ترين سطح شرکت مي کنند, سه کشور در سطح معاون رييس جمهوري , پنج کشور در سطح معاون نخست وزير و 49 کشور نيز وزيران خارجه خود را راهي اين نشست مي کنند.
44 کشور نيز سفيرانشان در اين نشست شرکت مي کنند و يا نمايندگاني در سطوح پايين تر از وزير روانه نيويورک مي سازند.
البته تا روز برگزاري نشست هنوز فرصت باقي است و تصميم کشورها براي شرکت در اين نشست و يا اينکه در چه سطحي شرکت کنند ممکن است دچار تغيير شود.
قرار است معمر قذافي رهبر ليبي که نماينده کشورش رياست شصت و چهارمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل را عهده دار شده , رياست نشست سران در اين دوره را برعهده گيرد.
اعلام سفر قذافي به نيويورک و مخصوصا درخواست او براي خيمه زدن در يکي از املاک کشورش در ايالت نيوجرسي از همان ابتدا حاشيه ساز شد و واکنش مقامهاي آمريکا را به دنبال داشت به گونه اي که سوزان رايس سفير و نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل در نشستي با خبرنگاران در اظهاراتي غير متعارف از او خواست در دوره اقامتش در نيويورک با ادب باشد!
نکته ديگر اين است که آمريکا هم رياست دوره اي شوراي امنيت را در ماه سپتامبر برعهده دارد و باراک اوباما رييس جمهوري اين کشور براي نخستين بار در تاريخ تاسيس سازمان ملل هوس کرده که رياست شوراي امنيت را در 24 سپتامبر (دوم مهرماه) شخصا برعهده گيرد.
او که کشورش بزرگترين و قدرتمندترين زرادخانه تسليحات اتمي را در اختيار دارد و تنها کشوري در جهان است که دوبار از اين تسليحات کشتار جمعي عليه غيرنظاميان استفاده کرده و از همه مهمتر نامش در صدر کشورهاي اشاعه دهنده اين تسليحات اتمي آن هم به رژيمي نامشروع همچون اسرائيل قرار دارد , گفته است در نشست 24 سپتامبر شوراي امنيت به موضوع خلع سلاح و عدم اشاعه مي پردازد.
به گزارش خبرنگار ايرنا از سازمان ملل , فعاليت شصت و چهارمين دوره مجمع عمومي با مراسم افتتاحيه در 15 سپتامبرآغاز و به مدت يکسال جلسات مختلف آن ادامه مي يابد.
شروع نشست نيز در حقيقت با جلسات بحث عمومي و با حضور مقامهاي بلندپايه کشورها در هفته سوم سپتامبر(23 سپتامبر) آغاز مي شود و به دنبال آن نيز جلسات مربوط به بررسي مواد موجود در دستور کار مجمع و رسيدگي و تصويب قطعنامه ها به صورت بسيار فشرده تا اواخر دسامبر(ديماه ) در کميته هاي شش گانه زيرمجموعه مجمع ادامه خواهد داشت.
کميته هاي شش گانه مسايل متفاوتي از جمله اقتصادي , حقوق بشر , بودجه و اداري , خلع سلاح , مسائل ويژه سياسي و استعمارزدايي و حقوقي را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.
در نشست امسال مجمع عمومي سازمان ملل موضوعاتي همانند راههاي برقراري صلح و امنيت بين المللي, تقويت رشد و توسعه, حقوق بشر, کمکهاي انساندوستانه, راههاي تقويت عدالت و قوانين بين المللي, خلع سلاح, کنترل مواد مخدر, پيشگيري از جنايت, مقابله با تروريسم بين المللي در اشکال متفاوتش, مورد بحث قرار مي گيرد.
به اين ترتيب شصت و سومين دوره مجمع عمومي سازمان ملل تحت رياست "ميگوئل دسکوتو بروکمن" 76 ساله روز سه شنبه پايان مي يابد.
بروکمن در اين دوره يکساله بي ترديد با موضعگيريهاي مستقلش و دفاع از عدالت و حقيقت , جايگاه مجمع و در نگاهي وسيعتر جايگاه سازمان ملل را آن هم در دوره دبيرکي بان کي مون
ارتقاء بخشيد.
مواضع مستقل بروکمن و بويژه درخواست هاي پي درپي او از اسرائيل براي توقف قتل عام فلسطيني ها در غزه , باعث شد تا او چندين بار از سوي صهيونيستها به ترور تهديد شود اما اين تهديدها نيز او را مغلوب نکرد.
اما اين جاي خوشحالي است که کرسي بروکمن به دکتر "علي الترکي" از ليبي رسيده که دستکم اولين مصاحبه او با خبرنگاران نشان داد که مي خواهد راه بروکمن را ادامه دهد.


کد مطلب: 65501

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/65501/مقامهاي-ارشد-جهان-راه-نيويورک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com