کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رمز گشایی کیهان از"حلقه حاشیه ساز" اطراف احمدی نژاد

30 آذر 1389 ساعت 7:17


کیهان به قلم شریعتمداری نوشت :
سه ماه و چند روز قبل- 17/6/89- با مشاهده برخي از شواهد و قرائن و با استناد به عملكرد و سابقه يكي از حلقه هاي بسيار نزديك به رئيس جمهور محترم، پيش بيني كرده بوديم كه حلقه ياد شده در پي «خالي كردن اطراف رئيس جمهور از نيروهاي وفادار و متعهد و تنگ كردن دايره دوستان ايشان» است و در يادداشتي با عنوان «چراغ از بهر خاموشي نگه دار» خطاب به رئيس جمهور مكتبي و متعهد كشورمان جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، آورده بوديم؛
«پيش بيني كيهان، آن است كه حلقه مورد اشاره به زودي و يا، شايد طي چند هفته آينده به حضرتعالي پيشنهاد كند آشكارا و بي پرده با دوستان واقعي خويش و حتي دو قوه ديگر اعلام مرزبندي كنيد و شايد هم تا به حال اين پيشنهاد به شما ارائه شده باشد»! در بخش ديگري از همان يادداشت به فرمول شناخته شده اي كه اينگونه حلقه ها به كار مي گيرند اشاره شده و آمده بود؛ «ماموريت اين حلقه ها ترور و انفجار نيست، بلكه دور كردن نيروهاي كارآمد از كنار مسئولان اصلي ترين محور ماموريت آنهاست.»
متاسفانه پيش بيني كيهان درست از آب درآمد و رئيس جمهور محترم، چند روز بعد، طي مصاحبه اي كه غيرمنتظره به نظر مي رسيد، و ضرورت آن نيز قابل درك نبود، با شماري از دوستان وفادار و ياران همدل و همراه خود، مرزبندي كرد!
چند روز قبل، آقاي احمدي نژاد در اقدامي تعجب برانگيز و به دور از روال تعريف شده و پسنديده ديپلماتيك، آقاي منوچهر متكي را در حالي كه به عنوان وزير امور خارجه در ماموريت رسمي خارج از كشور به سر مي برد از وزارت عزل كرد. بركناري وزير خارجه به هنگام ماموريت رسمي خارج از كشور ضمن آن كه اهانت آشكار به شخصيت وي بود، حيثيت نظام اسلامي را نيز در مجامع بين المللي به چالش كشيد، تا آنجا كه وزير امور خارجه كشور ميزبان در گرماگرم مذاكره رسمي با منوچهر متكي، خبر عزل وي را اعلام كرد! اين اقدام رئيس جمهور محترم با اعتراض و انتقاد دلسوزان و هلهله و ذوق زدگي بيگانگان روبرو شد كه هر دو حق داشتند! اما آقاي رئيس جمهور محترم بي آن كه نيازي به توضيح- لااقل براي مردم و دوستان- احساس كند، در فاصله كوتاهي پس از بركناري وزير امور خارجه، طي حكم ديگري آقاي بذرپاش، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان را نيز عزل كرد كه اين بركناري هم با توجه به خدمات شايسته تقدير بذرپاش، حيرت و تاسف دلسوزان را در پي داشت و چند ساعت قبل، خبر رسيد كه آقاي رامين معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز عزل شده است و برخي شنيده هاي نه چندان غير موثق از ادامه اين عزل و نصب ها حكايت دارد.
همانگونه كه در نكته اي تحت عنوان «با كدام توجيه؟!» - كيهان 23/9/89- درباره عزل آقاي متكي آمده بود، سخن در عزل يكي و جايگزيني ديگري نيست چرا كه اين عزل و نصب ها از اختيارات قانوني رئيس جمهور محترم است ولي انجام آن به گونه اي كه ياد شد و مخصوصاً در شرايط كنوني خالي از ابهام تلقي نمي شود و برخي از احتمالات نگران كننده را قوت مي بخشد. از جمله آن كه؛ اين روزها، طرح هدفمندي يارانه ها كه آرزو و خواست دو دهه جمهوري اسلامي ايران بود و تحول و جهش اقتصادي پرشتابي را در پي خواهد داشت، بعد از سال ها كار تحقيقاتي، ايجاد ساختارهاي لازم و تلاش مستمر و مثال زدني دولت نهم و دهم و مخصوصاً شخص رئيس جمهور محترم به اجرا درآمده است و با برنامه ريزي دقيق دولت و هوشمندي و همدلي مردم، در حال انجام است. اهميت اين طرح و نقش تعيين كننده آن از يكسو و گوش خوابانيدن دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها براي توهم پراكني درباره اين طرح، ضرورت اجتناب از حاشيه سازي در فضاي سياسي و اجتماعي كشور را پيش مي كشد و در اين حال و هوا، تعجب آور است كه دولت محترم به عنوان مجري طرح از اين ضرورت و نياز حياتي غافل باشد و خود-بي آن كه بخواهد- در فضاي سياسي و اجتماعي كشور حاشيه آفريني كند! بنابراين آيا نبايد نگران اين احتمال بود كه «حلقه ياد شده» در حاشيه سازي هاي مورد اشاره دست داشته باشد؟! ممكن است اين احتمال بدبينانه تلقي شود ولي نمونه هاي مشابه ديگري از اينگونه حاشيه سازي هاي حلقه ياد شده كه دقيقاً در بزنگاههاي حساس صورت گرفته، اجازه چنداني براي خوشبيني باقي نمي گذارد و مي تواند اين هشدار را مخصوصاً براي رئيس جمهور محبوب و متعهدمان در پي داشته باشد كه مبادا حلقه ياد شده با زمينه سازي هاي خود «حمل به صحت» را در نگاه صادقانه و برخاسته از اعتماد ايشان با «حمله به صحت» جا به جا كند!
احتمال مورد اشاره با نگاهي به چگونگي عزل آقاي متكي، قوت مي گيرد كه انشاءالله چنين نباشد. آقاي متكي در حال انجام يك مأموريت رسمي خارج از كشور عزل شد و حال آن كه بركناري ايشان - به فرض ضرورت- مي توانست با درنگ يك روزه يا چند ساعته و پس از بازگشت وي صورت پذيرد. ولي از اين درنگ ضروري خودداري شد و حال آن كه اگر عزل وي تا بازگشت ايشان از مأموريت رسمي خارج از كشور به تأخير مي افتاد، كمترين تغييري در مقصود و منظور اصلي يعني بركناري ايشان از وزارت امور خارجه پديد نمي آمد. ولي چرا عزل وي در سفر صورت گرفت؟! و چه كساني اصرار داشته اند كه با عزل وزير امور خارجه در سفر رسمي، علاوه بر آسيب رساندن به حيثيت رئيس جمهور و ضربه زدن به اعتبار بين المللي نظام، در داخل نيز حاشيه سازي كنند؟! آيا اين نكته براي رياست محترم جمهوري كشورمان تأمل برانگيز نيست؟ و آيا نبايد در هويت حلقه ياد شده بازنگري كنند؟!
و بالاخره اين نكته نيز گفتني است كه نوشته پيش روي به هيچ وجه در پي ايجاد خدشه به صلاحيت و شايستگي كساني نيست كه به جاي افراد عزل شده انتخاب شده اند.
حسين شريعتمداري


کد مطلب: 149582

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/149582/رمز-گشایی-کیهان-حلقه-حاشیه-ساز-اطراف-احمدی-نژاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com