کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشيه هاي کاملی از نماز جمعه تهران

26 تير 1388 ساعت 18:49


تعداد شركت كنندگان نماز جمعه اين هفته تهران عليرغم دعوت سايت هاي حامي مير حسين موسوي در داخل وخارج كشور و حتي آموزش اقامه نماز، در حد نماز جمعه هاي معمولي بود.

به گزارش فارس، نماز جمعه اين هفته تهران به امامت هاشمي‌رفسنجاني برگزار شد و با حاشيه‌هايي همراه بود:

* در نماز جمعه امروز تهران چهره‌‌هايي چون امامي كاشاني، علي‌اكبر ناطق نوري، مهدي كروبي، حسن روحاني، علي فلاحيان، مجيد انصاري، محسن رضايي، ميرحسين موسوي، محمد هاشمي، عليخاني، ميرمحمدي، باهنر ، مرتضوي و علي رازيني حضور داشتند.

* عدم حضور سيدمحمد خاتمي در نماز جمعه امروز تهران، باعث شكايت حاميان موسوي شده بود، آنها مي‌گفتند چرا بايد خاتمي در برهه‌هاي حساس جاخالي دهد.

* حدود 40 زن با چادرهاي سبز در نماز جمعه امروز حضور داشتند.

* برخي طرفداران موسوي نماز را به امامت هاشمي اقامه نكردند و فقط تماشاچي نمازگزاران بودند .در هنگام اقامه نماز، تعدادي از حاميان موسوي دست‌هاي خود را كه روبان‌هاي سبز به آنها بسته شده بود، به بالاي سرهاي خود برده بودند.

* گرماي حدود 40 درجه هوا باعث شد برخي حاميان موسوي، قبل از اذان ظهر، محل نماز جمعه را ترك كنند.

* حضور خبرنگاران خارجي در اطراف دانشگاه تهران و مصاحبه آنها با حاميان موسوي قابل توجه بود.

* هنگاميكه مجري نماز جمعه از هاشمي‌رفسنجاني براي ايراد خطبه‌هاي نماز جمعه دعوت كرد، برخي افراد با سوت و كف از هاشمي‌رفسنجاني استقبال كردند و شعارهاي «هاشمي‌، هاشمي،‌ حمايتت مي‌كنيم» و «هاشمي‌، هاشمي، سكوت كني،‌خائني» سر مي‌دادند.

* يكي ديگر از نكات نماز جمعه اين هفته تهران،‌ حضور نمازجمعه اولي‌ها بود كه بعضاً اصول اوليه نماز را نمي‌دانستند و با ديگر نمازگزاران هماهنگي لازم را نداشتند.

* برخي هواداران موسوي در خيابان‌هاي اطراف نماز جمعه از جمله خيابان‌ انقلاب، قدس و طالقاني حضور داشتند و دائماً شعارهاي «الله‌اكبر»، «ياحسين، ميرحسين»، «هاشمي زنده باد، موسوي پاينده باد»، «ما اهل كوفه نيستيم، پول بگيريم بايستيم»، « درود بر خميني، سلام بر موسوي»، «ايراني مي‌ميرد؛ ذلت نمي‌پذيرد»، «هاشمي‌، هاشمي،‌ سكوت كني خائني»، «مرگ بر روسيه»، «مرگ بر چين» سر مي‌دادند. اين افراد همچنين تصاويري از مرحوم طالقاني و ميرحسين موسوي در دست داشتند.

* برخي از هواداران موسوي كه به توصيه هاي هاشمي گوش نمي كردند، مقابل درب شرقي نماز جمعه حضور داشتند و سرود «يار دبستاني من» را مي خواندند.

* برخي از هواداران موسوي كه بدنبال تخريب و درگيري و آشوب بودند و از ترس مردم صورت‌هاي خود را پوشانده بودند، ديگر هواداران موسوي را به شكستن درب دانشگاه و ورود به محوطه اين دانشگاه و ايجاد آشوب و بلوا ترغيب مي‌كردند. اما تلاش آنها ثمري در پي نداشت.

محمد هاشمي نيز مچ‌بند سبزي به دست خود بسته بود و دو انگشت خود را به نشانه پيروزي به سمت هواداران موسوي گرفته بود.

*مهدي كروبي از ابتداي سخنراني پيش از خطبه‌ها در نماز جمعه شركت و در جايگاه حضور پيدا كرده بودند.

* هادي غفاري و محسن رضايي در بين هواداران موسوي حضور پيدا كردند. برخي افراد مشكوك مهدي كروبي و هادي غفاري را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

* هنگام ورود هاشمي‌رفسنجاني به دانشگاه تهران، حاميان موسوي با تجمع مقابل درب دانشگاه مانع ورود هاشمي به دانشگاه شده بودند. به همين دليل و براي پراكنده كردن اين افراد و تسهيل در ورود هاشمي به دانشگاه، نيروي انتظامي گاز اشك‌آوري به سمت اين افراد پرتاب كرد و آنها را پراكنده كرد. در اين بين ماشين‌هاي تيم حفاظت هاشمي‌رفسنجاني مورد حمله هواداران موسوي قرار گرفت و صدمه ديد.

* از ابتداي سخنان سيدرضا تقوي برخي از هواداران موسوي در قالب تيم‌هاي 5 و 6 نفره وارد دانشگاه تهران شدند و پس از ورود مچ‌بند‌هاي سبز خود را به دست گرفته و با علايم و نشانه‌هاي مشخص به سمت درب اصلي دانشگاه رفتند. اين تعداد از هواداران موسوي بعد از دقايقي كه جمعيت‌شان به 20 تا 30 نفر رسيد، به سمت قسمت‌هاي شمالي دانشگاه حركت كردند و در بين راه كه با جمعيت نمازگزار نشسته در خيابان روبرو شدند، از آنها نيز درخواست همراهي كردند كه با مخالفت نمازگزاران اين حركت ناكام ماند.

* هواداران موسوي در درون دانشگاه تهران كه با علايم مشخص قابل شناسايي بودند، در اطراف جايگاه ايستاده بودند و در بين سخنان سيدرضا تقوي به صورت مداوم و با سر دادن شعارهايي در حمايت از موسوي و هاشمي در صدد برهم زدن نظم نماز جمعه بودند. كه تقوي بي اعتنا به آنها سخنان خود را ادامه داد.

* با پايان يافتن خطبه‌هاي هاشمي رفسنجاني، جمعي از حاميان موسوي، مواضع وي را سازشكارانه خواندند.

* برخي حاضران در نماز جمعه به خبرنگار فارس گفتند از دانشجويان دانشگاه آزاد قزوين، گرمسار و ورامين هستند كه به نماز جمعه آورده شده‌اند.

* بسياري از سخنان هاشمي‌رفسنجاني با استقبال هواداران موسوي و شعارهاي «الله‌اكبر» و «هاشمي‌، هاشمي، حمايتت مي‌كنيم» همراه مي‌شد. اظهارات هاشمي مبني بر اينكه "خداوند تمامي ظالمين را در دنيا و آخرت عقاب كند و همه مظلومين و آنهايي را كه در راه حق به ظلم مبتلا مي‌شوند، صبر و اجر عنايت كند " با سوت و كف هواداران موسوي مواجه شد، اين موضوع در خصوص اظهارات هاشمي در خصوص كشتار مسلمانان در چين نيز تكرار شد و اين افراد ضمن كف و سوت زدن، شعار «مرگ بر چين» سر دادند.

* در ابتداي خطبه دوم نماز جمعه، مير حسين موسوي در ساعت 13:35 و با شرايط ويژه حفاظتي وارد دانشگاه تهران شد و از درب مسئولين به جايگاه رفت. در اين هنگام برخي از هواداران وي كه در آن محوطه حضور داشتند، بدون توجه به سخنان هاشمي‌رفسنجاني شروع به سر دادن شعار «درود بر موسوي» كردند كه در مقابل اين اقدام، نمازگزاران نيز شعار « مرگ بر منافق» سر دادند. موسوي پس از 20 سال در نماز جمعه شركت مي كرد.

* يكي از فرزندان مهدي كروبي كه قصد ورود به جايگاه ويژه مسئولين را داشت به جر و بحث با مسئولين حراست پرداخت و در نهايت نيز اقدام به درگيري فيزيكي كرد كه با وساطت مسئولين مربوطه اين مساله حل شد.

* در قسمت‌هايي از خطبه‌ها، سخنان هاشمي رفسنجاني با شعارهاي مردم براي لحظاتي قطع مي‌شد كه هاشمي از آنها مي‌خواست تا اجازه دهند، خطبه‌هاي نماز جمعه ادامه دهد.

* هاشمي‌رفسنجاني در بخشي از سخنانش اظهار داشت: "آنچه من مي‌فهمم و راه‌حل از آن بيرون مي‌آورم اين است كه اواخر دوران تبليغات دچار ترديد شديم، يعني افرادي پيدا شدند كه ترديد كردند و هر دليلي اعم از تبليغات نادرست و يا عمل نادرست صدا و سيما و يا چيزهاي ديگر باعث شد بذر ترديد در ذهن مردم پيش بي‌آيد و ما ترديد را بدترين مصيبت مي‌دانيم. " كه در اين لحظه از سخنان هاشمي، هواداران موسوي شعار «الله‌اكبر» سر دادند و هاشمي نيز در واكنش به اين شعارهاي نمازگزاران اظهار داشت: "اجازه بدهيد، من كه بهتر از شما مي‌گويم. ول كنيد. "

* با پايان خطبه دوم و پيش از آغاز نماز وحدت‌بخش جمعه، بيشتر هواداران موسوي كه در طول ايراد خطبه‌هاي نماز جمعه توسط هاشمي‌رفسنجاني، در محوطه دانشگاه ايستاده و با شعارهاي خود قصد ايجاد ناآرامي داشتند، بدون اقامه نماز جمعه از دانشگاه تهران خارج شدند.

* جمعي از حاميان موسوي كه تعداد آنها حدود 700 نفر بود، پس از پايان نماز جمعه به سمت ميدان انقلاب و سپس بلوار كشاورز و ميدان ولي‌عصر راهپيمايي كردند.

*زهرا رهنورد به همراه تعدادي از همسر افراد بازداشت شده در آشوب‌هاي اخير، در نماز جمعه امروز شركت داشتند.

* برخي حاميان موسوي از جمعيت اندك هواداران موسوي در نماز جمعه تهران به شدت شاكي بودند.

* پس از پايان خطبه‌هاي نماز جمعه نمازگزاران،‌ نماز را به امامت هاشمي‌رفسنجاني اقامه كردند. نكته قابل توجه اينجا بود كه هواداران موسوي كه در خيابان قدس حضور داشتند، بدون اينكه به صفوف نماز اتصال داشته باشند و همچنين در قالب گروه‌هاي چند نفره و با فاصله‌هاي زياد از هم و گاهاً مختلط، نماز خود را خواندند.

* بعد از اقامه نماز جمعه ميرحسين موسوي در حالي كه با شعارهاي «درود بر موسوي» اندك هواداران باقي مانده خود بدرقه مي‌شد، در ساعت 14:07 از دانشگاه تهران خارج شد.

* در حالي‌كه «حسيني‌باي» يكي از خبرنگاران واحد مركزي خبر در حال تهيه گزارش و مصاحبه با مردم بود، برخي از هواداران موسوي با بيان موارد و شعارهايي عليه وي و صدا و سيما موجب ناراحتي و بر هم خوردن نظم برنامه وي شدند.

* پس از پايان نماز نيز هواداران موسوي در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه به راهپيمايي پرداخته و در مقابل شعارهاي مجري نماز جمعه،‌ شعارهايي از جمله «مرگ بر چين»،‌ «مرگ بر روسيه»، «ما همه سرباز توايم موسوي، گوش به فرمان توايم موسوي» و «هاشمي زنده باد، موسوي پاينده باد» سر مي‌دادند.

* تعداد شركت كنندگان نماز جمعه اين هفته تهران عليرغم دعوت سايت هاي حامي مير حسين موسوي در داخل وخارج كشور و حتي آموزش اقامه نماز، در حد نماز جمعه هاي معمولي بود. بعنوان مثال جمعيت نماز جمعه در خيابان طالقاني به ميدان فلسطين هم نرسيد و با اين ميدان فاصله زيادي داشت. اين در حالي است كه در نماز چند هفته قبل، جمعيت تا نزديكي خيابان استاد نجات اللهي حضور داشت.

* سانحه سقوط هواپيما توپولف كه در آن 168 نفر از جان خود را از دست دادند از موضوعات مهمي بود كه هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه امروز به آن اشاره نكرد.


کد مطلب: 57346

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/57346/حاشيه-هاي-کاملی-نماز-جمعه-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com