کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افشاگری در مورد 22 بمب اتمی در هلند

21 خرداد 1392 ساعت 4:02

نخست وزير سابق هلند در سال هاي ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ افشا كرد، ۲۲ بمب اتمي آمريكا كه از دوران جنگ سرد به اين كشور منتقل شده است همچنان در پايگاه هوايي «فولكل» واقع در شهر «آيندهوون» نگهداري مي‌شود.


به گزارش جهان به نقل از ایرنا، «رود لوبرز» كه از سال هاي ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ نخست وزيري هلند را برعهده داشت در يك برنامه مستند شبكه تلويزيوني «نشنال جئوگرافي» درباره نيروي هوايي اين كشور توضيح داد كه چگونه وي در سال ۱۹۶۳ به استقرار اين بمب ها در پايگاه هوايي «فولكل» در نزديكي شهر آيندهوون در جنوب شرقي هلند كمك كرده است.

وي در اين مستند با عنوان «لوبرز، نگاهي به گذشته' گفت: «زمان چه زود مي گذرد؛ به وي گفته شده بود قطعات اين بمب ها اين را به گونه اي مخفي كند كه وسايل عادي به نظر برسند و كسي به آن ها شك نكند.»

لوبرز همچنين در اين برنامه كه نخستين بار اواخر ساعات شنبه پخش شد و دوشنبه نيز بار ديگر دوباره به نمايش درآمد، گفت: «اگر اكنون به پايگاه فولكل برويد، هنوز قطعاتي داريم كه عملكرد هسته اي دارند.»
وي افزود: «نمي دانم چرا اين قطعات ديوانه كننده هنوز در آنجا هستند زيرا به عقيده من ادامه نگهداري از آنها بي مورد است.»

روزنامه «ان.ار.سي» هلند نيز در گزارشي نوشت: اين بمب هاي هسته اي ۵۰ كيلوتني از نوع بي -۶۱، قدرتي بيش از چهار برابر نسبت به بمب هاي ريخته شده روي هيروشيما و ناكازاكي (در جنگ جهاني دوم) دارند.

به نوشته اين روزنامه، اين بمب ها از دهه ۱۹۶۰ براي جلوگيري از حمله شوروي، در نقاط مختلف اروپا نگهداري و پنهان سازي شده اند.


کد مطلب: 291951

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/291951/افشاگری-مورد-22-بمب-اتمی-هلند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com