کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد برخي ايثارگران از بنياد شهيد

13 ارديبهشت 1391 ساعت 8:29

بنا به گفته نماينده ايثارگران نيز مجموع مبلغ کسر شده از حقوق ايثارگران، حدود ۳۲ تا ۳۳ ميليارد تومان بوده است که حال با گذشت يک سال، اصل پول را برگردانده و واگذاري سهام را منتفي اعلام کرده است و پيگيري هاي ايثارگران از مسئولان بنياد و مسئولان بانک دي براي اعلام دليل اين اقدام تاکنون بي پاسخ مانده است.


به گزارش جهان تعدادي از ايثارگران و جانبازان طي تماس هايي که در روزهاي گذشته با روزنامه خراسان داشتند عنوان کردندکه بنياد شهيد سال گذشته مبالغي از حساب ايثارگران را بدون اطلاع آن ها براي خريد و واگذاري سهام برداشته است و قرار بود پس از آن برگه سهام صادر کند اما اکنون پس از گذشت حدود يک سال اصل اين مبالغ را به حساب ايثارگران برگردانده و واگذاري سهام را منتفي دانسته است.

بنا به گفته نماينده ايثارگران نيز مجموع مبلغ کسر شده از حقوق ايثارگران، حدود ۳۲ تا ۳۳ ميليارد تومان بوده است که حال با گذشت يک سال، اصل پول را برگردانده و واگذاري سهام را منتفي اعلام کرده است و پيگيري هاي ايثارگران از مسئولان بنياد و مسئولان بانک دي براي اعلام دليل اين اقدام تاکنون بي پاسخ مانده است.

برزگر يک جانباز در تماس با روزنامه خراسان گفت: در سال گذشته بدون اطلاع قبلي و رضايت ايثارگران، حدود ۸۵ هزار تومان طي ۲ قسط از ايثارگران کسر و در پيامکي اعلام کردند اين مبلغ براي واگذاري سهام از حقوق کسر شده است. البته تعدادي مخالفت کردند که مبالغ را برگردانند.وي افزود: قرار بود بعد برگه هاي سهام را به اين افراد ارائه دهند که اين اتفاق نيفتاد و در ۱۰ ارديبهشت امسال همان مبلغ بدون سود سپرده و ... به حساب افراد واريز شد و پي گيري حاکي از آن بود که واگذاري سهام به ايثارگران منتفي و اصل پول برگردانده شده باشد.

سوال اين است که چرا اين مبلغ به نام واگذاري سهام کسر شد و چرا واگذاري آن منتفي شد.حسين حيدري جانباز ديگري است که به خراسان گفت: در ارديبهشت سال گذشته بدون جلب رضايت و بدون اطلاع، بنياد شهيد حدود ۸۵ هزار تومان را طي ۲ قسط از حساب ايثارگران و حقوق بگيران بنياد شهيد کسر کرد و تنها اقدامي که انجام شد اين بود که در فيش هاي حقوقي دليل کسر شدن اين مبلغ را اطلاع رساني کردند که در همان زمان با اعتراض و مخالفت ايثارگران روبه رو شد.وي افزود: نتايج پيگيري در آن زمان حاکي از آن بود که بنياد قصد خريد و واگذاري سهام بانک دي را براي ايثارگران داشت و قرار بود که برگه سهام به ايثارگران داده شود.

اما اين اتفاق نيفتاد تا اين که در ۱۰ ارديبهشت اصل مبالغ کسر شده به حساب ايثارگران واريز شد و پي گيري ها حاکي بود که سهام منتفي شده است.حيدري افزود: وقتي از بنياد شهيد موضوع را پي گيري کردم، آن ها مي گفتند چون تعدادي از ايثارگران مخالف برداشت پول و اختصاص سهام بوده اند اين مبلغ را برگردانده ايم و منتظر تامين منابع از محل ديگري هستيم تا به اين طريق سهام واگذار شود. اما سوال اين است که چرا مسئولان دير به اين نتيجه رسيده اند.

وي افزود: اين اقدام بنياد شهيد و مسئولان بانک مذکور اين شائبه را به وجود آورده است که چرا سود ۳۲ تا ۳۳ميليارد تومان که يک سال در اختيار بانک بوده و به اين وسيله افزايش سپرده داشته، پرداخت نشده است و اين که چرا بعد از يک سال واگذاري سهام منتفي شده است.يوسف مجتهد نماينده جامعه ايثارگران نيز در اين باره به خراسان گفت: از ابتداي تاسيس بانک دي گفته مي شد که بخش زيادي از منافع اين بانک متعلق به خانواده ايثارگران است و حق تقدم براي واگذاري سهام نيز متعلق به اين قشر است.

اوايل سال گذشته مدتي روي فيش هاي حقوقي در اين زمينه اطلاع رساني مي کردند و بعد در همان زمان بدون اطلاع قبلي و هماهنگي با صاحبان حساب مبلغ حدود ۸۵ هزار تومان از حساب ايثارگران کسر و بعد از آن زمان، روي فيش اطلاع رساني کردند که افرادي که تمايلي به دريافت سهام ندارند پيامک بزنند به هر حال تعدادي مخالفت کردند که پول به آنها برگردانده شد.وي افزود: اما آنچه اعلام کردند اين بود که ۸۵ هزار تومان براي واگذاري ۱۷۰۰سهم از بانک دي به ارزش ريالي ۱۷۰هزار تومان در بازار بورس برداشت شده است و صاحبان سهام مي توانند تغييرات نرخ سهام را از سيستم بهاي بورس کنترل کنند.

مجتهد اظهار داشت: اما در ارديبهشت امسال همان مبلغ را که کسر کرده بودند عينا به حساب افراد واريز کردند و پيگيري ها نشان داد که اعطاي سهام و ... منتفي است.وي افزود: در حال حاضر در حال پيگيري هستيم تا مسئولان بنياد و رئيس بنياد شهيد پاسخ دهند که چرا اولا پول برداشت شد و چرا حالا پس از حدود يک سال اين مبلغ برگردانده شده است و در اين مدت با اين مبالغ که مبلغ هنگفتي مي شود چه کار کرده اند و چرا با وجود افزايش تورم و سود بانکي و ...

اصل مبلغ را برگردانده اند و اصولا چرا برخلاف وعده اوليه واگذاري سهام منتفي شده است.نماينده ايثارگران گفت: به نظر جامعه ايثارگران هم برداشت اوليه که بدون هماهنگي با صاحبان حساب بوده غيرقانوني است و هم برگرداندن اصل پول بعد از يک سال تخلف است و مسئولان بايد نسبت به اين مسئله پاسخگو باشند.وي افزود: حدود ۳۷۰ هزار ايثارگر حقوق بگير بنياد شهيد هستند و از هرکدام ۸۵ هزار تومان کسر شده است که در مجموع مبلغ سرسام آوري مي شود که از آن طي يک سال استفاده و بعد هم بدون هيچ سودي به ايثارگران برگردانده شده است.
اظهارات يک مسئول در بانک دي

مورج عضو هيئت مديره بانک دي نيز در پاسخ به اين سوالات به خراسان گفت: در ماه هاي پاياني سال ۸۹، بنياد شهيد در فراخواني از ايثارگران دعوت کرد تا براي دريافت سهام از بانک دي ثبت نام کنند که در مرحله اول ۵۹۶ هزار نفر از ايثارگران ثبت نام کردند که ۸۵۰ سهم از سهام اين بانک در اختيار هر يک از افراد ثبت نام کننده قرار گرفت و منابع اين سهام نيز از منابع بنياد شهيد تأمين شد و در حال حاضر ايثارگران مي توانند با مراجعه به شعبات بانک دي برگه سهام خود را دريافت کنند.

مورج همچنين گفت: در مرحله دوم بنياد شهيد براي افزايش سرمايه و افزايش سهام افراد مذکور اقدام به کسر مبلغ ۸۵ هزار تومان از حساب افراد کرده که با نارضايتي عده اي مواجه شد.وي همچنين تصريح کرد: در حال حاضر اين مبلغ به حساب افراد برگردانده شده است و گفته ايثارگران در اين بخش صحت دارد. اما اين به معناي منتفي شدن واگذاري سهام نيست.

وي افزود: قرار است به زودي با اعلام فراخواني همين مبلغ از ايثارگران به منظور افزايش سرمايه و سهام دريافت شود و در آن صورت هر جانباز هزار و ۷۰۰ سهم خواهد داشت و به همين تعداد نيز براي اين قشر سهام پيش بيني شده است.بنا به گفته مورج حرف هاي ايثارگران صحت دارد اما سوالات و ابهامات ناشي از نبود اطلاع رساني است.مورج عضو هيئت مديره بانک دي گفت: بنياد شهيد بايد در اين زمينه پاسخگو باشد اما آن چه مشخص اين که مبالغ طي اين مدت (به گفته او ۳ تا ۴ ماه) در حساب بنياد شهيد بوده و به بانک دي نيامده است.

وي افزود: بنياد شهيد به افزايش سرمايه اقدام کرده است که در حال حاضر قرار است سهام آن به ايثارگران واگذار شود.مورج در عين حال تأکيد کرد: به زودي در اين زمينه روشنگري و اطلاع رساني مي شود. خبر نگار ما براي دريافت پاسخي از بنياد شهيد با تلفن معاون امور مجلس بنياد ، مسئول ذي حسابي بنياد و نيز رئيس بنياد شهيد تماس گرفت که موفق به دريافت پاسخي نشد.


کد مطلب: 220624

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/220624/انتقاد-برخي-ايثارگران-بنياد-شهيد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com