کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل جمعیت رهپویان اعلام کرد:

احمدی نژاد دیگر فرصت آزمون و خطا ندارد

رئیس جمهور بايد افراد مسئله دار را از اطراف خود طرد كند

30 تير 1388 ساعت 18:19


نماينده مردم تهران با بيان اينكه احمدي‌نژاد با پرهيز از حركت‌هاي ابهام زا و ياس آفرين و با طرد افراد مسئله دار از اطراف خود بايد از فرصت دوباره‌اي كه مردم به ايشان داده‌اند به بهترين شكل استفاده نمايد، گفت: راي بالاي مردم به احمدي‌نژاد عبور از نقدهاي آن‌ها به دولت نيست بلكه فرصتي براي تاييد نكات مثبت و تداوم خدمات است.

به گزارش فارس عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در گفت‌وگويي تفصيلي درباره مسائل روز جامعه به سئوالات اين خبرگزاري پاسخ گفت كه متن كامل آن در پي مي‌آيد:

برگزاري نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و مسائل حاشيه‌اي آن را به چه صورت ارزيابي مي‌كنيد؟

زاكاني: با توجه به شايعات و اقدامات انجام شده براي عدم برگزاري نماز جمعه و سعي در ايجاد فضاي درگيري و مناقشه در اين فضاي معنوي، برگزاري اين نماز جمعه با كمترين حاشيه‌اي جزء افتخارات نظام اسلامي است و هر چند با كمي صبر، تعامل و تدبير همان حواشي هم مي‌توانست رخ ندهد. توجه متدينين و حاضرين در نماز جمعه به تذكرات مراجع و دلسوزان در حفظ حرمت جايگاه نماز جمعه و توجه معترضين به مواضع آقاي هاشمي و بخصوص اطرافيان ايشان در نماز جمعه كه با حفظ آرامش و صبوري خود محيط مساعدي را براي بيانات خطيب فراهم آوردند از نكات ويژه اين روز بود لذا حاشيه‌هاي نماز جمعه اين هفته نبايد اصل موضوع را دچار خدشه نمايد البته عده‌اي مي‌خواستند حاشيه‌هاي نماز جمعه را ادامه پروژه درگيري‌هاي اخير براي برخورد سلبي با خود و در نهايت مظلوم‌نمايي و استفاده رسانه‌هاي غربي نمايند كه به خواسته خود نرسيدند.

خطيب نماز جمعه تهران آيا در خطبه‌ها اصل بي‌طرفي را رعايت كرد؟

زاكاني: خطيب نماز جمعه پس از سكوت سئوال برانگيز و طولاني خود نتوانست اصل بي‌طرفي را رعايت نمايد و تنها دغدغه ايشان راضي نمودن يك طرف از منتقدين بود كه اين موضوع با توقعات از وي و درايت سياسي ايشان كاملاً در تضاد بود. نفس حضور ايشان در نماز جمعه پروژه تبليغ بدخواهان در قهر ايشان را باطل كرد و باعث نا اميدي عناصري شد كه به دنبال مقابله‌ مسئولان در درون نظام بودند. از سويي برخلاف تبليغات گسترده مخالفان در مورد بسته بودن فضاي سياسي جامعه يكي از موثرترين رسانه‌هاي ديني و مذهبي كشور به طرح مطالب و برداشت آزادانه از انتخابات اخير قرار گرفت و با پخش اين مراسم از شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني ظرفيت تبادل افكار در كشور به نمايش گذاشته شد. خطيب نماز جمعه تهران با مقايسه خود با مرحوم حضرت آيت‌الله طالقاني سطح توقعات را از خود بسيار بالا بردند وليكن در ادامه سخنان خود نتوانستند پاسخگوي اين توقعات باشند و بسيار متاثر از فضاي اطراف خود اخذ موضع نمودند. البته سابقه آقاي هاشمي در بحران‌هاي ابتداي انقلاب و نقش ايشان در روشنگري ابهامات پيچيده توقعات را از وي دو چندان مي‌نمايد كه در اين خصوص انتظار قشر عظيمي از مخاطبان ايشان بي‌پاسخ ماند. همچنين توقع اين بود كه ايشان با ابهام زدايي پيرامون شبهات پيش آمده در مورد مواضع سياسي خودشان و رفتارهاي غلط اطرافيان خود به تبيين ابعاد پيچيده و شرايط خطير كنوني بپردازند و در مسير تثبيت شرايط جامعه و ايجاد زمينه كار و تلاش در فضاي تفاهم آميز و برمدار قانون تاكيد داشته باشند و بستر تحقق مطالبات مقام معظم رهبري در نماز جمعه تاريخي جمعه پس از انتخابات را فراهم آوردند كه ايشان از اين فرصت استفاده ننمودند و پاسخي به سوالات اساسي متدينين و دلسوزان نظام نداده و به هيچ وجه به وظيفه خود عمل نكردند و بلكه متاسفانه خلاف آن را دنبال نمودند.

آقاي هاشمي در نماز جمعه تهران از يك سو بر اصل قانونگرايي تاكيد داشتند و از سوي ديگر آزادي اغتشاش گران را خواستار شدند آيا اتخاذ مواضع اين چنيني ناشي از تضاد در سخنان ايشان بوده است؟

زاكاني: اصرار صحيح ايشان بر قانونگرايي و اصل تبعيت از قانون با خواسته راهكار گونه ايشان مبني بر آزادي دستگيرشدگان داراي تضاد است چرا كه قانون‌شكني از طرف هر كسي بايد با برخورد قانوني پاسخ داده شود.به نظر مي‌رسد آقاي هاشمي تحت فشار شديدي از سوي اطرافيان و برخي عناصر سياسي دوم خردادي قرار دارند و بسياري از مواضع ايشان براي راضي نگه‌داشتن اين افراد است و با مواضع اصلي خود كه در گذشته شاهد آن بوده‌ايم فاصله گرفته‌اند. فضاي حاكم بر سخنان ايشان ريشه در رفتار نادرست وي قبل از انتخابات در كمك وساماندهي جبهه مخالفين اصولگرايان داشت و از طرفي بيانگر كاناليزه شدنشان در دريافت اخبار است ، به نظر مي‌رسد ايشان بايد سريعاً حلقه بسته اطرافيان خود را بشكنند و واقع‌بينانه به مسائل بپردازند تا راهكارهاي واقعي‌تري را پيشنهاد كنند.

سخنان آقاي هاشمي تا چه حد توانست افكار عمومي را اقناع كند؟

زاكاني: با توجه به تذكر بجاي جناب آقاي هاشمي در مورد عدم ايجاد ترديد در افكار عمومي برخي از مواضع ايشان به صراحت القاي ترديد به افكار عمومي بود مغفول ماندن رفتارهاي قانون شكنانه برخي از كانديداهاي رياست جمهوري از نگاه نقادانه آقاي هاشمي جاي تعجب داشت ، افرادي كه هيچ تذكري از ايشان به خاطر قانون‌شكني خود دريافت نكردند و همين موضوع مي‌تواند بي‌طرفي خطيب جمعه را دچار خدشه كند و قانون شكنان را به تداوم اين مسير تشويق نمايد، فرصت همچنان براي آقاي هاشمي باقي است. به نظرم اعمال قانون در مورد تخلفات اطرافيان ايشان بايد با دستور صريح خودشان آغاز شود (برخي فرزندان وي، ‌رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و...) و اين مطلب مي‌تواند به افتخارات وي افزوده شود.

پس به نظر شما فرصتي براي جبران اين مسائل از سوي آقاي هاشمي وجود دارد؟

زاكاني: بله ايشان بايد از قدرت اقناي خود براي ابهام ‌زدايي جامعه استفاه كنند نه اينكه بر ترديدها بيفزايد و در اين راستا اول ضروريست اطرافيان خود را اقناع و كنترل كنند.

نكته‌اي كه در حوادث اخير بعضاً مشاهده شد اين بود كه برخي از افراد و جريانات كه داراي وجهه خوبي نزد افكار عمومي نيستند براي ترميم خود پشت سر برخي از بزرگان نظام پنهان مي‌شدند، در اين جهت فكر مي‌كنيد وظيفه بزرگان كشور چيست؟

زاكاني: همه مسئولان نظام بويژه آقاي هاشمي نبايد اجازه دهند كسي از آنان سوء استفاده كند. عده‌اي بدخواه بدنبال تحقق پروژه حذف هاشمي و در مقابل نظام قرار دادن ايشان در مقابل انقلاب هستند امري كه با تدبير هوشمندانه مقام معظم رهبري با شكست مواجه شد و با صبوري امت حزب‌الله از سوء استفاده فرصت طلبان براي تفرقه‌افكني در نظام جلوگيري شد. به نظر در برخورد با عناصر بدخواه انقلاب و جلوگيري از سوء استفاده آنان خود آقاي هاشمي بايد اقدامات اساسي‌تري را انجام دهد گرچه سابقه 30 ساله انقلاب اسلامي نشان داده است كه انقلاب اسلامي وابسته به افراد و اشخاص نيست و ملاك مردم مقايسه رفتارها و مواضع افراد با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است.

آيا سخنان هاشمي محملي براي سوء استفاده بيگانگان فراهم كرد؟

زاكاني: سوء استفاده‌هاي فراواني از سخنان ايشان در رسانه‌هاي بيگانه شده و انتظار مي‌رود با شفاف‌سازي و اخذ مواضع صريح و سريع ايشان دشمنان را نا اميد كنند، حمايت از يك طرف شايد بر محبوبيت ايشان در يك طيف بيفزايد ولي مشكلي را حل نمي‌كند و فاصله وي را از دلدادگان نظام اسلامي زيادتر مي‌كند.

با توجه به اينكه در انتخابات رياست جمهوري دهم شاهد اقبال حداكثري مردم به احمدي‌نژاد بوديم لزوم ادامه رويكردهاي مثبت دولت نهم را چقدر احساس مي‌كنيد؟

زاكاني: رويكردها و عملكردهاي مثبت دولت بايد افزون‌تر از گذشته تداوم يابد، ارتباط مستقيم با مردم و رسيدگي به مناطق محروم، تلاش شبانه روزي درخدمت به مردم، عدالت خواهي، توجه به رشد تكنولوژي و پيشرفت همه جانبه، شكستن حلقه بسته قدرت، حضور منطقي در عرصه جهاني و سياست خارجي عزتمندانه و دفاع از حقوق ملت ايران و اموري از اين دست مثل گذشته كماكان در دستور كار جدي دولت قرار گيرد. در دستگاه اجرايي نيز برخي از صفات رئيس دولت بايد در مجموعه همكاران ايشان تسري پيدا كند مانند پركاري ساده زيستي، ارتباط مستمر مردم و ... و انتظار نمي‌رود افرادي در كنار ايشان باشند كه بر خلاف اين صفات عمل نمايند.

در كنار رويكردهاي مثبت دولت نهم بعضاً كاستي‌هايي نيز در برخي موارد مشاهده كرديم فكر مي‌كنيد براي رفع نواقص در دولت جديد بايد چه اقداماتي انجام شود؟

زاكاني: دولت نياز به نقدي منصفانه دارد تا با معلوم شدن كاستي‌ها و اشتباهات نسبت به جبران آن اقدام نمايد، فرصت‌هاي پيش‌روي انقلاب نامحدود نيست و ضروريست با دقت نظر صدچندان از اشتباهات احتمالي باتوجه به تجربه سي سال گذشته و بخصوص چهار سال اخير پيشگيري شود. لازم است براي اصلاح آسيب‌ها و كاستي‌ها با يك الويت بندي درست و برنامه‌ريزي صحيح اقدام گردد.

در چهار ساله اول رياست جمهوري احمدي‌نژاد شاهد جنگ رواني بر عليه بعضي از اقدامات دولت بوديم، در دولت جديد رئيس جمهور بايد چه رويكردي را اتخاذ كند كه تبليغات منفي تاثيري بر روي خدمتگزاري دولت نگذارد؟

زاكاني: البته برخي انتقادات به دولت نهم كارشناسي و درست بود كه آقاي رئيس جمهور نسبت به بهره‌گيري از اين نظرات بايد بكوشد و در خصوص برخوردهاي سياسي‌كارانه عده‌اي و بخصوص در برابر جنگ رواني ايجاد شده از سوي مخالفين و سياه‌نمايي‌هاي غير اخلاقي آنان دولت دهم نبايد فرصت خدمتگزاري را با ورود به مجادلات سياسي از دست بدهد و بهترين پاسخ به طراحان عمليات رواني بر عليه دولت دهم، كار و تلاش بر اساس برنامه‌ريزي صحيح و تعامل با ديگر قوا و برقراري ارتباط روزافزون با احاد جامعه بويژه نخبگان و فرهيختگان و بهره‌گيري بيشتر از ظرفيت‌هاي آن‌ها است.

يكي از انتقادات سياسيون به دولت نهم عزل و نصب زياد مديران بود در دولت جديد دولتمردان بايد چگونه اين موضوع را حل كنند؟

زاكاني: چهار سال دوم دولت آقاي احمدي‌نژاد زمان آزمون و خطا در انتصاب مديران نيست و انتخاب مديران بايد با دقت فراواني انجام شود تا انشا الله شاهد ثبات مديريتي و ثبات تصميم گيري بيشتري در دولت دهم باشيم. هر چند كسب راي بيش از24 ميليون افتخار بزرگي است وليكن اين سرمايه عظيم بار سنگيني از مسئوليت را بر دوش دولت دهم نهاده است و نبايد مشاركت 85 درصدي و قريب 40 ميليوني مردم را با انتخاب‌هاي ضعيف و يا شبهه انگيز دچار خدشه نمود. آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور 70 ميليون ايراني هستند بايد از بين آنها بهترين‌ها را براي اداره كشور انتخاب كرده و با تجربه و توان خود آنها را اداره كنند، در دور قبل ايشان معتقد بودند كه كابينه اگر كمي هم ضعيف باشد اما هماهنگ موفق‌تر خواهد بود از اين رو علي‌رغم همه خدمات انجام شده بعضي انتخاب‌ها و اشكالات پيش آمد، اين بار رئيس جمهور محترم بايد سعي كند افراد قوي و كاردان را در دولت به كار گرفته و با تجربه و درايت خود آن‌ها را راهبري و هماهنگ نمايد. لذا انتخاب عناصر ضعيف يا بعضاً مسئله دار اساساً پذيرفته نيست.

تعامل دولت دهم با مراجع تقليد و علما بايد در چه سطحي باشد؟

زاكاني: شان مراجع و علماء فراتر از خط كشي‌هاي سياسي است لذا استفاده از نصايح و اشارات ايشان براي همه سياستمداران و حاضرين در عرصه خدمت بسيار راهگشا خواهد بود از اين رو ضروريست در چهار سال آينده ارتباط مستمري را دولت با حضرات آيات عظام تعريف نمايد تا ضمن بهره‌مندي بيشتر از بركات اين ارتباط گسترده از سوء استفاده بدخواهان و شايعه پراكني آنها مبني بر اختلاف دولت و مراجع جلوگيري گردد.

با توجه به اينكه يكي از شعارهاي عدالت خواهانه احمدي‌نژاد مبارزه با فساد است فكر مي‌كنيد وظيفه دولتمردان در اين جهت چگونه است؟

زاكاني: بخش عمده‌اي از راي ايشان در طرفداري از شعار رئيس جمهور در مبارزه با فساد بود از اين رو بواسطه اهميت مبارزه درست ومنطقي با مفاسد و پيگيري خواست رهبر معظم انقلاب و مطالبه افكار عمومي نبايد اين موضوع در حد شعار باقي بماند.كارنامه دولت در چهار سال گذشته كارنامه خيلي قابل قبولي در اين زمينه نيست انشاالله در چهار سال آينده اقدامات اساسي و به هنگامي با همكاري ساير قوا و با بهره گيري از همه ظرفيت‌هاي كشور انجام پذيرد. اصل پيشگيري مقدم بر برخورد است بايد از نفوذ فساد در اركان قدرت بويژه در دولت جلوگيري شود و بالطبع در كنار اهتمام به آن با ريشه ها و دانه درشت‌ها و عناصر اصلي مفسد در كشور برخوردهاي قانوني، غيرشتاب زده و بدور از فضاي تبليغي انجام پذيرد تا برخوردها اميدآفرين و بدور از شائبه باشد .

با توجه به اينكه در طول چهار سال دولت نهم بعضاً شاهد انتقادات شما از برخي عملكردهاي دولت بوديم حال بفرمائيد چه شد كه در انتخابات آتي از احمدي‌نژاد حمايت كرديد؟

زاكاني: دلايل حمايت ما از آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات دهم دفاع از گفتمان اصولگرايي بود و ايشان را براي استمرار آن با توجه به سرجمع عملكرد بالاي وي و اقبال عمومي مناسب‌تر از سايرين مي‌ديديم لذا اين دفاع در كنار بيان نكات بسيار خوب دولت به همراه نقد كارشناسي و دلسوزانه فارغ از سهم خواهي بود و دفاع از عملكردهاي صحيح و رويكردهاي درست دولت نهم و كمك به انجام بهتر وظايف دولت دهم و حمايت از آن در كنار نقد كارشناسانه و خالي از جنجال سياسي تداوم خواهد يافت از اين منظر حمايت ما از دولت يك وظيفه اعتقادي و ملي است. قبل از انتخابات بحمد الله به اين وظيفه با منطقي درست عمل كرديم و بعد از انتخابات هم پيگيري كارها و عملي نمودن آن‌ها براي بالا بردن سطح خدمتگزاري و حركت پر شتاب در مسير رشد معنوي و مادي ايران اسلامي و تحقق عدالت و پيشرفت جامعه اسلامي مان هستيم و در اين راه از هر گونه كمك به مسئولان كشور بويژه در دولت دريغ نخواهيم كرد. ما هيچ انتظاري جز خدمت شايسته‌تر دولت به كشور و مردم عزيزمان نداريم و در اين راستا ضمن كمك به دولت، بطور جدي مطالبات انقلابي خويش را در تحقق خواسته‌هاي رهبر معظم انقلاب و خواسته هاي مردم دنبال خواهيم نمود.

با توجه به اقبال حداكثري مردم در انتخابات گذشته نسبت به احمدي‌نژاد لزوم پاسخگويي به شبهات در دولت دهم چقدر احساس مي‌شود؟

زاكاني: دولت دهم بايد با استقبال از نقدهاي عالمانه، پاسخگويي به نظرات كارشناسانه را در دستور كار خود قرار دهد و فضاي گفتگو و تعامل با منتقدين و نخبگان را بيش از گذشته فراهم آورد. تداوم مناظره‌ها در حوزه‌هاي كارشناسي توسط رسانه ملي با استقبال دولت بايد صورت پذيرد. بايد توجه داشت تجميع راي چهل ميليوني در انتخابات و پاسخدهي به انتظارات ايجاد شده بخصوص خواسته‌هاي قريب بيست و پنج ميليون راي دهنده به ايشان انتظارات و توقعات را معلوم كرده است از اين رو پاسخ مناسب به آنها نياز به منطق بالا و حلم و صبوري به همراه برنامه‌هاي منظمي را طلب مي‌كند تا در پرتو آن هم انتظارات و مطالبات اساسي برآورده شده و جامعه روز به روز رشد و پيشرفت معنوي و مادي نمايد و هم با اقناع افكار عمومي سرمايه‌هاي اجتماعي افزونتر گردد.

احمدي‌نژاد در دولت نهم نسبت به نفوذ برخي افراد مسئله دار هزينه‌هايي پرداخت كرد فكر مي‌كنيد رئيس جمهور با توجه به راي 24 ميليوني چقدر بايد خواست عمومي را براي حذف افراد مسئله دار از اطراف خود مد نظر قرار دهد؟

زاكاني: آقاي احمدي‌نژاد با پرهيز از حركت‌هاي ابهام زا و ياس آفرين به عنوان يك اصل و با طرد افراد مسئله دار از اطراف خود بايد از فرصت دوباره‌اي كه مردم به ايشان داده‌اند به بهترين شكل استفاده نمايد، راي بالاي مردم عبور از نقدهاي آن‌ها به دولت نيست بلكه فرصتي است براي تاييد نكات مثبت و تداوم خدمات و رويكردهاي صحيح كه بحمدالله در اين دولت فراوان است و جبران كاستي‌ها واشتباهات موجود لذا ضروري‌است ارتباط صحيح و غير تشريفاتي با نخبگان و استفاده از نظرات آن‌ها در اخذ تصميمات دولت دهم اهميت صدچندان يابد و از سويي آقاي احمدي‌نژاد بايد بكوشد تا سنت غلط دفاع از افراد در دولت‌هاي گذشته به دولت كنوني سرايت نكند، برخي از انتصابات بسيار زشت اخير اصلاً داراي منطق درستي نيست ، ايشان فردي را معاون اول دولت معرفي مي‌نمايد كه نه تنها از صلاحيت آن جايگاه برخوردار نيست بلكه در شرايط فعلي نيز براي حضور آقاي مشايي در دولت اعتراضات بجايي وجود دارد توجه به خواست درست دلسوزان نظام و دلدادگان به اسلام و علاقه‌مندان به ايران اسلامي اصلي است كه بايد توسط آقاي رييس جمهور رعايت شود. راي بي نظير ايشان راي به ارزش‌ها و پيروان آن از جمله خود ايشان مي‌باشد آقاي رييس جمهور نه حق دارد و نه مي تواند برخلاف ارزشها اقدام نمايد لذا اينگونه انتصابات آفت جدي براي دولت دهم و فراتر از آن براي اصولگرايي و مصالح نظام اسلامي است و مسلماً باعث خدشه در روند رو به جلوي كشور خواهد شد. به هر حال انتصاب برخي افراد كه نه تنها شايستگي قبول مسئوليت‌ها را نداشته بلكه محلي براي رخنه بدخواهان قرار مي‌گيرند مايه ياس آفريني براي دولت را فراهم مي‌آورد و بايد در آن تجديد نظر صورت پذيرد. به لطف الهي در كشور نخبگان و شايستگان زيادي هستند كه جمع بين تعهد، تخصص ، تجربه و عرضه شانه زير باركار دادن را داشته باشند كه با وجود آنان جاي تعجب است كه دولت سراغ افراد مسئله دار برود. ضروريست آقاي احمدي‌نژاد دايره پيرامون خود را باز كرده و از ظرفيت‌هاي بالاتر جامعه براي توسعه خدمتگزاري خويش، دولت را برخوردار گرداند.

تعامل دولت و مجلس را در كابينه جديد احمدي‌نژاد چقدر ضروري مي‌دانيد؟

زاكاني: تعامل با مجلس و نمايندگان مردم در پيشبرد اهداف دولت دهم و در نهايت پيشرفت كشور تاثير بسزايي خواهد گذاشت و دولت دهم بايد نماد قانونگرايي و تبعيت از قانون باشد. حمايت مردمي بالا امروز پشتوانه بسيار محكمي براي دولت دهم در پيمودن راه دشوار عدالت و پيشرفت را فراهم كرده است. بي شك در اين راه همدلي و همكاري متقابل قواي سه گانه كشور اصلي بينادين بوده كه به نظر براي بهره گيري از فرصت به وجود آمده بايد شاهد تغيير رويه‌ها و افزايش تعاملات همه مسئولان در چارچوب‌هاي قانوني كه به بهترين وجهي در قانون اساسي متجلي است باشيم. سال‌ها پيش رهبر عزيزمان حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي فرمودند: " مسئولان كشور حق اشتباه كردن ندارند چرا كه فرصت‌هاي پيشروي‌ها محدود مي‌باشد " امروز به طريق اولي ما حق اشتباه كردن را نداريم همگي بايد بكوشيم تحت فرامين ولي امر مسلمين مقام معظم رهبري سطح خدمتگزاري و شايستگي هاي خود را ارتقا بخشيم. به‌هرحال ضروريست هم دولت و هم مجلس و هم دستگاه قضايي و ساير مسئولان نظام با بازتعريف تعاملات خود با يك دلي و همراهي بيش از گذشته راه خدمتگذاري شايسته تر خويش را در چارچوب قانون فراهم آورند.

راي حداكثري مردم به احمدي‌نژاد راي به چه رويكردي بود و چگونه مي‌توان آن را تامين كرد؟

زاكاني: راي بي نظير آقاي احمدي‌نژاد راي به ارزش‌ها و تجلي اميد به راه يابي به عرصه‌هايي بود كه وعده آن داده شد لذا نبايد با عدم دقت و با تفسير غلط اين ظرفيت بالا مورد بي مهري قرار گيرد به هر حال دولت بايد از نقدهاي سازنده استقبال كرده و به اصلاح خود در پرتو نصايح آرزو مندان اعتلاي ايران اسلامي بپردازد و همچنين سعي خود را در كنار سازندگي همه جانبه كشور و دفاع از حقوق ملت ايران و مظلومان عالم در عرصه‌هاي جهاني مصروف به رفع ابهامات و اقناع افكار عمومي بويژه در سطح نخبگان نمايد. تلاش در جهت افزودن به سرمايه‌هاي اجتماعي كشور و بالا بردن اعتماد عمومي به مسير پيشرو از ضرورت‌هاي امروز جامعه مي‌باشد كه بايد به آن اهتمام نمود. بيان چرايي عملكردها و رفتارهاي و ذكر واقعيات موجود جامعه با زباني شيوا و منطقي بالا مقدمه‌اي خواهد شد كه پيرو آن با ترميم كاستي‌ها، سرعت خدمتگزاري و آباداني معنوي و مادي كشور صد چندان گردد. افزودن به اعتماد عمومي و اقناع افكار عمومي رويكرد توجه به مناطق محروم كشور همچنان بايد در كنار برنامه‌ريزي كلان و توجه به زير ساخت‌ها ادامه يابد. از طرفي بعنوان يك اصل جدي توجه به فضلاء و اساتيد و دانشجويان و ارتباط مستقيم با فرهيختگان جامعه بايد توسط شخص رئيس جمهور انجام پذيرد. دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه كانون جوشان فكر و انديشه و داراي ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي توسعه خدمات دولت و شايستگي‌هاي آن مي‌باشند. جناب آقاي احمدي‌نژاد بايد بكوشد ارتباط دو طرفه و منطقي را براي بهره گيري از فرصت‌ پيش رو با استفاده از اين دو ركن انسان سازي و انديشه‌ورزي فراهم كرده و زمينه حضور نخبگان جامعه را در برنامه ريزي‌ها و اجراي درست آن‌ها هر چه بيشتر فراهم آورد ظرفيت‌هاي بكار گرفته شده نبايد محدود به بخشي از نخبگان كشور گردد بايد كوشيد راه حضور فعالانه عناصر موثر را در اداره كشور پيش از پيش هموار نمود.

در قبل و بعد از انتخابات شايعاتي در محافل خبري انتشار يافته بود مبني بر اينكه جنابعالي وزير علوم دولت دهم هستيد آيا اساساً اين بحث صحت دارد يا خير؟

زاكاني: تاكنون اساساً به اين موضوع فكر نكرده‌ام و آن را نادرست و غير منطقي مي‌دانم زيرا در دانشگاه‌ها افرادي كه به شايستگي توان اداره آموزش عالي كشور را داشته باشند هستند و ضرورتي براي طرح اين موضوع نمي‌بينم.

استفاده از نظر نخبگان در دولت دهم چه ميزان اهميت دارد؟

زاكاني: به نظر بنده دولت براي تغييرات اساسي بايد رجوع به نخبگان جامعه را افزون‌تر از شرايط فعلي در دستور كار خود قرار دهد. حضور چهل ميليون نفر پاي صندوق‌هاي راي اعلام پيوستگي با اسلام و مشاركت در ساختن بهتر ايران اسلامي است لذا همه مسئولان نظام بويژه منتخب بيست و دوم خرداد بايد از همه ظرفيت‌هاي كشور بويژه اين حضور حماسي بهره برده و در سايه رهبري‌هاي مقام معظم حضرت آيه‌الله خامنه‌اي(مدظله العالي)سطح خدمتگزاري خويش را صد چندان نمايند.


کد مطلب: 57868

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/57868/احمدی-نژاد-دیگر-فرصت-آزمون-خطا-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com