کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران خبر داد؛

احتمال تمدید زمان مذاکرات وین؛ توافق تا یکشنبه بعید است/ پیام مهم کری برای اوباما

25 تير 1393 ساعت 13:41

دیپلمات ها در وین از احتمال تمدید زمان مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ بعد از بیستم جولای (۲۹ تیرماه) برای رسیدن طرفین به توافق جامع می گویند.


به گزارش جهان، یک دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بعید می دانم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع تا یکشنبه هفته آینده (۲۰ جولای) به اتمام برسد زیرا نیاز است کشورها به پایتخت های خود باز گردند و مشورت کنند.

این دیپلمات تصریح کرد که برای رسیدن به توافق، به احتمال بسیار زیاد مذاکرات تمدید می شود.

در همین حال یک دیپلمات دیگر نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: به نظر ما تا ۲۰ جولای طرفین باید به توافق دست یابند اما از نظر تکنیکی با توافق ایران و ۱+۵ می تواند این مذاکرات ادامه یابد.

وی در عین حال اظهار داشت که بر اساس توافق ژنو مذاکرات می تواند تا ۲۳ نوامبر تمدید شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران گفت که آنقدر پیشرفت داشته ایم که به روسایمان بگوییم این روند ارزش ادامه دادن دارد.این توصیه من است و مطمئن هستم که جان کری نیز همین توصیه را مطرح خواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز سه شنبه خود اعلام کرد به واشنگتن برای مشورت با کنگره و اوباما باز می گردد.

دیپلمات ها نیز می گویند که وی قرار است پیشنهاد تمدید مذاکرات را با اوباما و کنگره مطرح کند.

جان کری حاوی پیام مهمی برای اوباما بود

در همین حال، فارس به نقل از روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت، « جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در شرایطی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه عازم واشنگتن شد که حاوی پیام مهمی برای «باراک اوباما» بود؛ دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر نزدیک شده، اما هنوز توافق حاصل نشده است.

به گفته این گزارش،‌ اظهارات مثبت جان کری در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در وین نشان می‌دهد که کری خواهان تمدید مذاکرات است.

به گفته کارشناسان، تمدید مذاکرات در حد یک دوره شش ماهه آنچنان که در توافقنامه موقت آمده بود مطرح نیست، اما به احتمال زیاد تمدید مذاکرات برای چند هفته صورت می‌گیرد.

مانع تراشی کنگره آمریکا در عدم تمدید مذاکرات

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، طی تازه‌ترین تحلیل در زمینه مذاکرات وین ۶ می‌نویسد: همانطور که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در سخنان اخیر خود مشخص کردند، ایران تنها در ۲ صورت حاضر به قبول معامله هسته‌ای است.بر اساس این گزارش، حذف تحریم‌ها و حفظ برنامه‌های هسته‌ای از جمله اهداف مطلوب ایران در مذاکرات است.

به گزارش این روزنامه آمادگی «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در تمدید مذاکرات نوعی تغییر رویکرد از سوی آمریکا است زیرا هفته گذشته یک مقام ارشد آمریکایی از عدم تمایل واشنگتن در تمدید مذاکرات خبر داده بود. این گزارش می‌افزاید، مسیر تمدید مذاکرات با موانعی رو برو است. منتقدین داخل کنگره آمریکا عنوان می‌کنند که ایران خواهان توافق نیست و آن‌ها احتمالا در راه تمدید زمان مذاکرات مانع تراشی خواهند کرد.

لس آنجلس تایمز می‌نویسد: نه ایران و نه آمریکا در پی خاتمه دادن به مسیر دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای نیستند.

رایزنی‌ها امروز هم در وین ادامه دارد

همچنین سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران به همراه هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی اشرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ساعت ۱۱ امروز به وقت وین و ۳۰:۱۳ به وقت تهران در خصوص رایزنی‌ها در راستای نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامعه هسته‌ای به گفت‌وگو می‌نشینند.

پیش‌تر اعلام شده بود که این دور از مذاکرات تا ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) ادامه خواهد داشت اما به‌نظر می‌رسد که این مذاکرات پس از ۲۹ تیر تمدید شود.

ششمین دور گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ از روز ۱۲ تیر ماه رسماً در وین آغاز به کار کرد و تیم مذاکره کننده ایرانی ۱۱ تیر ماه به این منظور راهی وین شد.

روز جمعه ۱۳ تیرماه نگارش پیش نویس توافقنامه جامعه هسته‌ای به ریاست معاونین ظریف و اشتون آغاز و از آن زمان تاکنون رایزنی های گسترده ای در این راستا صورت گرفته است.


کد مطلب: 370654

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/370654/احتمال-تمدید-زمان-مذاکرات-وین-توافق-یکشنبه-بعید-پیام-مهم-کری-اوباما

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com