کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی جهان نیوز/ در برنامه نگاه یک مطرح شد

نقل قول سؤال‌‌برانگیز وزیر اطلاعات از رهبر انقلاب

3 شهريور 1394 ساعت 15:04

نقل قول شب گذشته وزیر اطلاعات از رهبر معظم انقلاب باعث بروز سئوالاتی شده است.


گروه سیاست جهان نیوز ـ حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم شب گذشته (دوشنبه شب) در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما می گوید: «مقام معظم رهبری اعلام کردند که مسؤولان مذاکرات در برابر بی‌صداقتی آمریکا رفتار انقلابی از خود نشان دادند و تیم مذاکره‌کننده را افرادی متدین، امین، متعهد و شجاع خطاب کردند و حتی فرمودند که این خط تبلیغی دروغ که گفته می‌شود از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد». (منبع: خبرگزاری فارس)

مراجعه به بیانات رهبر معظم انقلاب (پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری) در دو سال اخیر و جستجوی عبارت مورد نظر وزیر محترم اطلاعات مبنی بر اینکه "این خط تبلیغی دروغ که گفته می‌شود از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد" نشان می دهد که چنین جمله ای از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی –حداقل در منابع رسمی- وجود ندارد و معظم له (در کنار ترسیم شفاف خطوط قرمز) هیچگاه طی ماه های اخیر سخنی از رد شدن یا نشدن از خطوط قرمز نظام توسط تیم مذاکره کننده نگفته اند.

به نظر می رسد منظور وزیر اطلاعات از جمله منتسب به حضرت آیت الله خامنه ای، آن بخش از بیانات ایشان در دیدار مسئولان نظام در دوم تیرماه سال جاری  ـ سه هفته قبل از توافق وین ـ باشد که فرموده اند: «آنچه بنده اینجا در این جلسه یا در جلسات عمومی می‌گویم، عیناً همان حرف‌هایی است که در جلسات خصوصی به مسئولین، به رئیس‌جمهور محترم و به دیگران می‌گویم. این خطّ تبلیغی‌ای که دیدیم و می‌بینیم دنبال می‌کنند که بعضی از خطّ قرمزهایی که رسماً اعلام می‌شود، در جلسات خصوصی از آنها صرف‌نظر می‌شود، حرف خلاف واقع و دروغی است. آنچه ما اینجا به شما می‌گوییم یا در جلسات عمومی می‌گوییم، عیناً همان حرف‌هایی است که به دوستان، به مسئولین، به هیئت مذاکره‌کننده، همان‌ها را بیان می‌کنیم؛ حرف‌ها یکی است». (منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری) طبیعی است که از این بیانات که پیش از توافق وین ایراد شده، منظور آقای علوی مبنی بر رد نشدن از خطوط قرمز استنباط نمی شود.

این احتمال وجود دارد که منبع سخن مورد نظر وزیر اطلاعات، مراجع غیررسمی باشد که در این صورت لازم است ایشان به منظور رفع شبهه، منبع مورد نظر خود را اعلام کنند.

یادآور می شود که دفتر مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته در اطلاعیه هایی بارها از افراد مختلف خواسته از نقل قول منتسب به رهبر انقلاب پیش از تایید مراجع رسمی پرهیز کنند از جمله در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ در اطلاعیه ای تصریح می کند: «از همه ی دوستان و سروران خصوصاً فعالان در عرصه افکار عمومی و مطبوعات تقاضامندیم از هرگونه نقل قول و استناد به رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از تأیید رسمی و مجوز روابط عمومی این دفتر، به طور جدی خودداری کنند».


کد مطلب: 440692

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/440692/نقل-قول-سؤال-برانگیز-وزیر-اطلاعات-رهبر-انقلاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com