کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به جريان مورد حمايت امريکا نبايد راي داد

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: به جرياني که مورد حمايت آمريکا باشند، نبايد راي داد.

23 بهمن 1387 ساعت 14:25


آيت الله سيد احمد خاتمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، ضمن پاسخ به اين سوال که چه کساني لياقت و ظرفيت قرار گرفتن در مسند مهم رياست جمهوري نظام اسلامي را دارند؟ گفت: امام معياري را به دست ما داد که کاملا روشن است. بايد ببينيم دشمنان در چه سنگري نشسته اند، کساني که در طول رژيم سياه پهلوي حامي اين رژيم بودند و از پيروزي انقلاب مدام عليه نظام تلاش کردند و در راس آنها آمريکا، از چه جرياني حمايت مي کنند.
وي تصريح کرد: به جرياني که مورد حمايت آمريکا باشند نبايد راي داد زيرا آنها طمع دارند. آنها با اساس نظام اسلامي درگير هستند. در موضع گيري هاي آنها مشخص است که از چه جرياني حمايت مي کنند.
خاتمي در عين حال گفت: البته ممکن است دشمنان شيطنت کرده و از جرياني حمايت کنند تا راي نياورد، اگر منتسبان به آن جريان مي خواهند آسيب نبينند وقتي يک بيگانه از آنها حمايت مي کند، محکم عليه او موضع بگيرند و از اين طريق طمع آنان را قطع کنند.
وي ادامه داد: اگر بيگانه از گروهي سياسي تعريف کرد و آنها هم سکوت کردند نشان مي دهد که آنها رضايت دارند.    جرياني خير و صلاح اين کشور را مي خواهد که آمريکايي ها با او خوب نباشند. اگر آمريکا و انگليس از جرياني حمايت کردند و منتسبان به آن جريان در مقابل اين حمايت موضع نگرفتند، قطعا در نظر مردم تکليفشان روشن است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: هر دولتي که موفق به کسب اکثريت آراي مردم شود دولت وحدت ملي است؛ به کار بردن واژه هاي متشابه مناسب نيست.   وقتي مردم پاي صندوق راي مي آيند و به هر که راي مي دهند آن فرد نماد وحدت ملي است.    بنابراين جنجال بر سر اين موضوع بي اساس است. کلمه ملي يعني نماد ملت و مردم . ما از ابتداي انقلاب 9 دولت داشتيم که همه آنها نماد وحدت ملي بوده اند.
آيت الله خاتمي افزود:ناکارآمد نشان دادن دولت نهم بي انصافي است. دولت نهم نقاط قوت و ارزش هايي دارد که بي توجهي به آنها مناسب نيست گر چه امکان دارد نقدهايي نيز به او وارد باشد.   سخت کوشي دولتمردان دولت نهم، باور داشتن ارزش هاي انقلاب، مردمي بودن دولتمردان، گسترانيدن امکانات به سراسر کشور و ميان مردم رفتن و سياست فعال خارجي از ارزش هاي بارز دولت نهم است.
وي با تاکيد بر اينکه نبايد دچار افراط و تفريط شويم، اظهار داشت: اينکه کساني عينک بدبيني بزنند و نقاط قوت را نبينند و يا اينکه توجهي به نقد نداشته باشند، کاملا غيرمنصفانه است.

** انتخابات را جشن ملي بدانيم
عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: نگاه ما به انتخابات بايد نگاه جشن سياسي باشد. ملتي را که رژيم سياه پهلوي در طول 57 سال ارزشي برايشان قائل نبود به برکت پيروزي انقلاب اسلامي خود صاحب اختيار و تعيين کننده سرنوشت خود شدند.   بايد با اين نگاه به استقبال انتخابات رياست جمهوري برويم و تلاش کنيم اين جشن سياسي با بداخلاقي ها نرسيده خزان نشود و همزمان گرد افسردگي بر اين جشن سياسي با رفتارهاي نادرست ريخته نشود.

** حضور گسترده مردم در انتخابات مهم تر از همه چيز است
خاتمي در ادامه موضوع حضور گسترده مردم در انتخابات را از مهم ترين موضوعات در اين زمينه اعلام کرد و گفت: حضور مردم در انتخابات در حقيقت نمايش قدرت نظام اسلامي است. در طول 30 سال بعد از انقلاب، اين حضورها برکات فراواني براي نظام اسلامي داشته است.    به نظر مي رسد که تمام تلاش دشمن زدن عقبه مردمي نظام اسلامي است. که با فضل خدا تا کنون ناکام بوده است و نتوانسته اند به هدف شوم خود برسند. اميدواريم در اين دوره از انتخابات بار ديگر شاهد حضور گسترده مردم باشيم.

وي گفت: نبايد مسايل کلان نظام اسلامي را به خاطر منافع شخصي و حزبي به تاراج دهيم. امام راحل عظيم الشان (ره) سرمايه عظيم نظام اسلامي است که نقشه راه نظام را ايشان ترسيم کرده اند. مقام معظم رهبري سرمايه عظيم نظام اسلامي هستند.   نبايد در انتخابات رياست جمهوري از امام و مقام معظم رهبري از آنها هزينه کنيم. به جاي اينکار نامزدها بايد خود را معرفي کرده و برنامه هايشان را به طور شفاف معرفي کنند.
عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: نامزدها بايد موضع سياسي خود را در عرصه سياسي و بين المللي و اقتصادي بدون شعارزدگي بيان کنند.

** دروغ پراکني و اتهام زنيگناه بزرگي است
امام جمعه موقت تهران افزود: چه پيش از انتخابات و چه همزمان با آن فضاي انتخابات نبايد غبارآلوده شود، فضاي دروغ پراکني و اتهام زني اين فضا را ايجاد مي کند. بيان حقايق به طور طبيعي مطرح مي شود اما اين موضوع با تهمت زني و دروغ پراکني متفاوت است.
وي ادامه داد: اگر اين فرهنگ شود که در انتخابات مي توان مرزها را شکست باعث غبارآلوده شدن فضا مي شود. نامزدها و هواداران آنها بايد مراقب اين موضوع باشند که مرزها شکسته نشود.

** عده اي با سياه نمايي مي خواهند خود را فرشته نجات نشان دهند
وي با تاکيد بر رعايت قاعده رقابت هاي انتخاباتي، گفت: بايد تلاش کنيم که در انتخابات قاعده اسلامي و مورد قبول در رقابت هاي سياسي را رعايت کنيم. قاعده اسلامي انتخابات آن است که حدود شرع در انتخابات شکسته نشود، بداخلاقي ها حاکم نشود و چراغ سبز دادن به بيگانگان تحقق نيابد. قاعده عمومي نيز اين است که در دنيا وقتي انتخابات تمام مي شود رقابت ها به رفاقت ها تبديل مي شود که قاعده اي عقلايي است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: در دنيا اينگونه نيست که وقتي انتخابات برگزار مي شود تا 4 سال کدورت هاي انتخاباتي باقي بماند. ما نيز بايد اين موضوع را رعايت کنيم.    بايد مراقب باشيم پس لرزه هاي انتخابات تا چند سال کشور را مشغول خود نکند.
خاتمي خاطرنشان کرد: انتخابات در بستر نظام اسلامي شکل مي گيرد. نامزدها در درون نظام اسلامي رقابت مي کنند. پس همه سر سفره نظام نشسته اند.   بي انصافي و ناجوانمردي است که کساني براي اينکه راي بياورند ارزش هاي نظام اسلامي را زير سوال ببرند. برخي که بخواهند راي بياورند 30 سال دستاوردهاي انقلاب را سياه نمايي مي کنند و خود را فرشته نجات مي دانند


کد مطلب: 42221

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/42221/جريان-مورد-حمايت-امريکا-نبايد-راي

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com