جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۱

مشروح مناظره جليلي و مطهري در برنامه رو به فردا

جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 88293
علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و وحيد جليلي روزنامه نگار و فعال فرهنگي پنجشنبه شب در برنامه رو به فردا شبکه سوم سيما درباره مسايلي که ايران در چند ماه اخير با آن مواجه بوده، به مناظره پرداختند.

مطهري در پاسخ به سؤال مجري برنامه در خصوص ارزيابي از ارتباط زير ساخت هاي فرهنگي با حوادث ايران در سال 88، گفت: به عقيده من نگاه جامعه و مردم ما به برخي مسايل فرهنگي و اعتقادي، نگاه کاملي نيست و گاهي برداشت هاي غلطي از بعضي مقوله هاي فرهنگي داريم.

وي افزود: مقوله اعتراض در جامعه ما خيلي شناخته شده و پذيرفته شده نيست و اينکه کسي به يک پديده در جامعه ما اعتراض داشته باشد، خيلي سريع به مخالفت با نظام و حتي اسلام تعبير مي شود يا مساله اطاعت از ولايت فقيه ممکن است براي برخي از ما درست روشن نشده باشد و برداشت درستي از آن نداشته باشيم.

او ادامه داد: به طور مثال، در انتخابات رياست جمهوري ايران افراد و گروه هايي بودند که اعتقاد داشتند رييس جمهوري فعلي بهتر است انتخاب نشود، اين شعار ممکن است اين گونه تعبير شده باشد که اين افراد مخالف با نظام هستند و چون علامت هايي هم از سوي رهبري ديده بودند و احساس کردند که نظر رهبري هم به آقاي احمدي‌نژاد است، بنابراين اين طور تلقي شد که هر کس که مخالف ايشان است بنابراين مخالف رهبري و نظام به شمار مي آيد در حالي که هيچ گاه مقصود رهبر معظم انقلاب چنين چيزي نبوده است.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: اگر ما برداشت هاي درستي از چنين پديده اي بي سابقه اي در انقلاب داشتيم، اين بحران با زيان ها و ضايعات کمتري مواجه مي شد.

وحيد جليلي روزنامه نگار و فعال فرهنگي در ادامه اين مناظره درباره ارتباط ميان زير ساخت هاي فرهنگي ايران با حوادث پس از انتخابات اظهارداشت: ما نتايج توسعه نامتوازن را در دولت هاي پيشين ديده بوديم و در دوره اخير هم اتفاقاتي که به‌ويژه بعد از انتخابات به وقوع پيوست، ناشي از عدالت نامتوازن بود و من آقاي احمدي‌نژاد و دولت نهم را در اين نوع حوادث تا حدودي دخيل مي دانم و به عقيده من نوع عملکرد دولت نهم در آن موثر بود.

وي با اشاره به اينکه در انتخابات دهم اتفاقي که رخ داد، اين بود که دو تصوير از ايران به هم رسيد، تصريح کرد: تصوير نخست اين بود که نظام رسانه اي کشور يعني از رسانه ملي گرفته تا ساير مطبوعات و فضاي اينترنت، ارائه مي داد.

او افزود: وقتي به نظام رسانه اي و فضاي موجود در کشور نگاه مي کنيد، تصويري که از ايران در خود منعکس مي کند، بيشتر معطوف به فاصله ميدان ولي عصر(عج) تا ميدان تجريش تهران است.

اين روزنامه نگار با بيان اينکه تصويري ديگر هم توسط رسانه اي جديد ارائه شد که آن هم رسانه صندوق رأي بود، خاطرنشان کرد: صندوق رأي، رسانه اي بود که در اختيار يک طبقه خاص اجتماعي يا اقتصادي نبود و توسط عناصري که به سبک زندگي خاصي که مخصوص شمال تهران است، اداره نمي شد و از دايره دخالت و امر نهي آنان خارج بود.

جليلي ادامه داد: اين دو تصوير متضاد در مقابل هم قرار گرفت و من بخشي از توهماتي که راجع به نتيجه انتخابات به وجود آمد را ناشي از اين دو تصوير مي دانم چرا که بخش عمده اي از واقعيت ايران امروز در نظام رسانه اي ما حضور و ضريب ندارند.

وي گفت: متاسفانه آقاي احمدي‌نژاد تلاشي براي برهم زدن اين مساله نکرد، در زمينه رسانه ما نديديم حرکت جدي صورت بگيرد و اين يکي از نکاتي بود که بارها رهبر معظم انقلاب به آقاي احمدي‌نژاد تذکر دادند و گفتند فرهنگ و اطلاع رساني در دولت شما مظلوم است.

او اظهارداشت: اين موارد اگر انجام شده بود و اين تذکرات جدي گرفته مي شد و همگام با تلاش براي عدالت در برخي حوزه ها، در حوزه فرهنگي و به‌ويژه رسانه اي هم اين اقدامات صورت مي گرفت، مي توانستيم با يک فضاي ديگري مواجه باشيم.

مطهري در پاسخ به استدلال جليلي گفت: به طور کامل نمي توان اين حرف را قبول کرد که چون رسانه ملي تمامي طبقات جامعه ايران را نمايش نمي دهد، بنابراين تصور مردم ايران هم اين است که جامعه ايران محدود به شمال تهران مي شود.

نماينده مردم تهران افزود: اين انتخابات، انتخاباتي خاص بود، جبهه بندي شديدي شاهد بوديم، ريشه اين مسايل از سوي خواص، خود نامزدها و مردم به مسايل فرهنگي باز مي گردد.

وي با اشاره به اينکه خواص و نامزدهاي ما گاهي از يک وسيله نا مقدس براي هدف مقدس خود استفاده کردند، اظهارداشت: يک طرف در مناظره از ابزاري استفاده کرد که موجب افزايش آرا شود و طرف مقابل، ديگري را متهم به دروغگويي کرد و هر دو اين اقدام را به عنوان يک پروژه پياده مي کردند و اين طور نبود که در مناظره به طور اتفاقي اين مسايل مطرح شد بلکه اين موارد در ستادها برنامه ريزي شده بود.

او تصريح کرد: وقتي که يک فرد جامعه ما نگاه مي کند که دو طرف در حال استفاده از هر وسيله اي براي پيروزي هستند، خود به خود بدبين مي شود و زماني که نامزد مورد نظرش پيروز نمي شود، شبهه تقلب پررنگ مي شود.

مطهري تاکيد کرد: من همچنان هم معتقدم که نبايد اين افراد را ايادي امريكا و اسرائيل خواند، اين ها لغزش هاي سياسي است و صرف لغزش سياسي دليلي بر اين نيست که فرد از چارچوب نظام خارج شده است.

وي اضافه کرد: آقايان موسوي و کروبي دچار يک لغزش و اشتباه سياسي شده اند، همانطور که معتقدم آقاي احمدي‌نژاد هم در آن مناظره ها تحت تاثير هيجانات قرار گرفت و دچار لغزش سياسي شد.

او خاطرنشان کرد: در مفهوم لغزش، سهوي بودن نهفته است يعني تعمدي در کار نيست و کساني که ادعاي تقلب کردند امري از روي عمد نبوده که بخواهند از آن به عنوان ابزاري براي شورش و آشوب استفاده کنند، بلکه فضا براي اينها به اين شکل بوده اما نحوه برخورد با اين موضوع مهم است يعني اگر من نامزد انتخابات احساس کردم واقعا تقلب شده، آيا بايد مردم را دعوت کنم به خيابان ها بيايند يا اينکه طبق قانون بايد نظر شوراي نگهبان ملاک باشد و ساير مسايل به گونه اي ديگر پيگيري شود تا چنين مشکلاتي پيش نيايد.

اين نماينده مجلس در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينکه اين موضوع تا کجا لغزش محسوب مي شود و ادامه آن را چه بايد نام گذاشت، تصريح کرد: ممکن است کسي بگويد من ضمن آنکه ولايت فقيه را قبول دارم، اين نظر خاص مقام معظم رهبري را قبول ندارم و به عقيده من، چنين فردي هنوز از چارچوب نظام خارج نشده و صرف قبول نداشتن، مادامي که به اقدام عملي منتهي نشود، به اين معني نمي تواند باشد.

مطهري با بيان اينکه در ابتداي بحث هم اشاره کردم که بايد برداشت درستي از اطاعت از ولايت فقيه، مساله آزادي بيان و مقوله اعتراض داشته باشيم، افزود: مردم، افراد متدين و حزب اللهي بايد قبول کنند که هر حکومتي تعدادي مخالف دارد و ما بايد مخالفان نظام را به رسميت بشناسيم و مادامي که دست به اسلحه نبردند، محترم هستند و ما بايد حرف آنها را بشنويم و اين منطق و فرهنگ بايد در جامعه ما جا بيفتد.

جليلي در ادامه اين بحث درباره طرح ادعاي مساله تقلب در انتخابات گفت: کساني که ادعاي تقلب کردند، افرادي هستند که در بدنه وزارت کشور عمده نيروها توسط آنها استخدام شده اند و ارتباطي جدي با آنها داشتند.

وي با بيان اينکه کسي که ادعاي تقلب کرد، همزمان دو ادعاي تقلب و تخلف را داشت، تصريح کرد: اين فرد از يک طرف اعلام کرد بنا به اطلاعات دقيقي که از ستادها داشتم، بنده با فاصله بسيار زياد برنده آراء شدم و از سوي ديگر ادعا کرد تخلف شده، يعني از يک طرف مي گويد برنده شده اما راي هايش را نخوانده اند و در مقابل خواهان ابطال انتخابات به دليل تخلف است.

اين فعال فرهنگي ادامه داد: بنابراين مشخص است که تنها قصد از اين کار بر هم زدن قاعده بازي است و من فکر مي کنم برخي از آقايان به اين نتيجه رسيدند که جمهوري اسلامي شايد ديگر نبايد جمهوري باشد و بايد کنترل شود.

جليلي گفت: شايد اين افراد معتقد هستند که بايد يک نظارت استصوابي بعد از انتخابات هم وجود داشته باشد که مردم به هر کس که راي دادند، يک گروه نخبه و روشنفکر انتخاب آنان را تاييد کند و اگر چنين گروه فرهيخته اي (که اسم خودشان را مي گذارند) تاييد نکرد، آن انتخابات اصلا ارزش ندارد.

وي تاکيد کرد: نوع اين استدلال هاي سست نشان مي دهد که شايد در بهت انتخاب مردم، اين افراد واکنش هايي عصبي و از روي ناراحتي از خود نشان دادند و در واقع ما شاهد منطقي در اين واکنش ها نبوديم و ما با کساني در اين چند ماه مواجه شديم که براي متهم کردن جمهوري اسلامي، حاضرند در مجلس ختم آدم زنده شرکت کنند.

به عقيده من کساني که به اين مرحله مي رسند ديگر نمي توانيم به راحتي بگوييم که اين يک لغزش ساده است و با آبروي يک نظامي که خون 300 هزار شهيد براي استحکام آن ريخته شده به راحتي بازي شود و در نهايت به سوء تفاهم و اشتباهي ساده تعبير شود.

مطهري در ادامه اظهارداشت: بعد از لغزشي که دوستان ما دچار آن شدند، برخورد ها نيز با اين حادثه خيلي خوب نبود.

نماينده مردم تهران افزود : نخستين خطا در رابطه با مديريت بحران اين بود که حساب رهبران آشوب ها از مردمي که واقعا تصور مي کردند که تقلب شده و اعتراض قانوني داشتند، جدا نشد.

علي مطهري ادامه داد: در اثر خطاهايي که از طرف ما صورت گرفت، آنها عکس العمل نشان مي دادند و شاهد لغزش هاي بعدي بوديم تا به چنين روزي رسيديم که البته در نقطه نسبتا خوبي قرار گرفته ايم و در راهپيمايي نهم دي ماه همه اقشار در دفاع از نظام آمدند و در ادامه نيز شاهد انعطاف و نرمش از برخي نامزدهاي معترض بوديم.

وي به آخرين بيانيه ميرحسين موسوي اشاره کرد و افزود: در اين بيانيه به قانوني بودن دولت فعلي اعتراف شد که نقطه اي مثبت و گامي به جلو به شمار مي رود اما اگر پشت سر لغزش هاي اول شاهد لغزش هاي بعدي بوديم، برخي به نحوه عملکرد ما باز مي گشت چرا که ما عادت نکرده ايم که يک گروه معترض ببينيم که بيايند حرف خود را بزنند.

وحيد جليلي در پاسخ به اظهار نظر مطهري گفت: من با اين نکته موافق هستم که کار رسانه اي درست و لازم براي نشان دادند تفکيک ميان کساني که به دنبال آشوب و اغتشاش بودند و سايرين انجام نشد.

وي به دوره دوم خرداد اشاره کرد و افزود: در اين دوره محمد خاتمي راي 20 ميليوني آورد و از همه اقشار در آن سهيم بودند اما اتفاق بعد اين بود که به طور مثال گفته شد که 10روزنامه راه انداختيم اما تمام اين روزنامه ها براي يک گروه خاص شد و آن تنوع مورد نظر را شاهد نبوديم.

او تاکيد کرد: شبکه هاي خارجي و برخي رسانه هاي داخلي متاسفانه طوري تبليغ مي کردند که تمام جمعيتي که به محمود احمدي‌نژاد راي نداده اند، مملو از نفرت و اعتراض هستند در حالي که مردم ما نسبت به نخبگان کشور بسيار بالغ تر از اين حرف ها هستند.

اين روزنامه نگار تصريح کرد: در مورد کار رسانه اي به نظر من هنوز هم صدا و سيما مي تواند کار کند اما اي کاش زودتر به فکر مي افتاد و با مردم مصاحبه مي کرد و نظرات آنها را مي گرفت تا نشان داده شود آن تصويري که بي.بي.سي و صداي امريكا نشان مي دهند صحيح نيست.

جليلي با تاکيد بر اينکه از ظرفيت حضور مردم در نهم دي ماه بايد به خوبي استفاده شود، خاطرنشان کرد: ما تنها از ظرفيت هاي منفي انتخابات اخير صحبت کرده ايم اما به نظر من خيلي ظرفيت هاي مثبتي هم داشت که مي توان به آن اشاره کرد.



دكتر وحيد يامين‌پور مجري برنامه رو به فردا

وي در پاسخ به سؤال مجري برنامه درباره عملکرد نخبگان و روشنفکران و ايفاي نقش آنان در اين شرايط، گفت: اگر چه بخصوص در ماه هاي اخير تلاش شد که چنين تصويري ايجاد شود که نخبگان توده اي يک دست هستند که با يک جريان سياسي خاص همکاري مي کنند اما واقعيت فضاي نخبگان در حوزه هاي مختلف علمي، هنري، رسانه و... اين طور نيست.

اين فعال فرهنگي افزود: اين مساله را نمي توان پنهان کرد که بخشي از نخبگان ما در فضاي دانشگاهي، هنر و يا حتي حوزه رفتارهايي داشتند که جداي از اينکه به چه کسي راي دادند، نوع واکنش آنها نسبت به نتايج انتخابات قابل نقد است.

جليلي تصريح کرد: در فضاي نخبگاني ما متاسفانه انکار واقعيت اجتماعي امروز ايران و نتيجه انتخابات مساله اي است که نه تنها در تاريخ سياست ايران که در تاريخ علم ايران ماندگار خواهد شد، يعني اين موضوع براي کشوري با سابقه عظيم تاريخي در حوزه علمي، نقطه اي زير سؤال است.

مطهري در ادامه در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينکه چه اتفاقي رخ مي دهد که يک نخبه سياسي مرتکب لغزش هاي بزرگ مي شود، گفت: نقطه هاي لغزش يک نخبه همان چيزي است که اميرالمومنين(ع) فرمودند کسي مي تواند مصلح باشد که اهل ملاحظه کاري نباشد، همرنگ جامعه نباشد و نقاط ضعف جامعه در خود او وجود نداشته باشد و در نهايت بنده طمع، ثروت، مال و مقام نباشد.

وي ادامه داد: بنابراين نخبگاني مي توانند در جامعه موثر باشند که اين روحيات را داشته باشند و اگر شاهد هستيم نخبگان ما آن تاثيري که بايد داشته باشند، ندارند به سبب اين است که يا گرفتار دنيا شده اند، يا گرفتار شهوت و پست مقام هستند و يا گرفتار ملاحظه کاري شده اند.

او تصريح کرد: وظيفه نخبه اين است که در جايي که احساس مي کند حقي ضايع شده، به داد مظلوم برسد، حرف حق را بيان کند، ملاحظه کسي را نکند و حتي نظر خودش را بگويد نه اينکه صرفا بخواهد نظر حکومت را بيان کند.

جليلي در ادامه بحث تاکيد کرد: در نظام حکومتي ديني مانند جمهوري اسلامي، کفايت نمي کند که ما به فرد اعتماد کنيم بلکه چرخه نظارت اجتماعي بايد فعال باشد.

وي گفت: نکته مهمتر درس و عبرتي است که ما براي آينده مي گيريم که در نظام اجتماعي خوشبيني، اعتماد و مسايلي اين چنين در يک حدي لازم است اما در کنار آن در يک نظام اجتماعي سياسي فضاي نقد درست و همچنين حوزه نظارت عمومي اجتماعي در آن فعال باشد.

او با بيان اينکه بايد فضاي نقد منصفانه به عنوان بخشي از مردم سالاري ديني ترويج شود، تصريح کرد: دشمنان ملت و آنهايي که در خارج نشسته اند نمي خواهند چنين اتفاقي رخ دهد و مي ترسند فضاي نقد فعال در جامعه ما وجود داشته باشد و يکي از درس هايي که ما بايد از حوادث اخير و ريزش نخبگان بگيريم اين است که نخبگان فعلي در آينده نزديک يا دور به اين خطاها دچار نشوند.

مطهري در ادامه اين مناظره تلويزيوني درباره علت لغزش برخي نخبگان اظهارداشت: به طور کلي گاهي نخبگان بينش انحرافي دارند يعني ما نخبگاني داريم که اساسا نظام ولايت فقيه را قبول ندارند و معتقد به دموکراسي مطلق هستند، بنابراين اختلاف در بينش مساله اي بسيار مهم و گريز ناپذير به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه مساله دوم بحث گرايش ها به شمار مي رود، افزود: اين مساله به روحيات افراد و قوت نفس آنان باز مي گردد و اين واقعيتي است. شهيد مطهري نيز عنوان کرده است که هر کسي، فردي يا گروهي در رتبه خودش هواهاي نفساني دارد.

اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: ما نبايد نفس انسان را کوچک بگيريم چرا که آن قدر پيچيده است که انسان گاهي خودش هم نمي فهمد کاري که مي خواهد انجام دهد براي خداست يا مسايل و هواهاي ديگري هم وجود دارد اما ما بيشتر بايد به دنبال ريشه هاي واقعي حوادثي باشيم که رخ داد.

مطهري با اشاره به اينکه حوادث به گونه اي پيش رفت که به عناد و لجاج کشيده شد، اظهارداشت: نقطه آغاز آن در مناظره تلويزيوني بود که برخي حرمت ها شکسته شد، پرده حيا ميان مردم و حکومت تا حدودي دريده شد و در ادامه شاهد عکس العمل ها بوديم که در نهايت به لج و لجبازي کشيده شد و شايد حتي خيلي جنبه اختلاف بينش و تقلب در انتخابات هم نباشد.

نماينده مردم تهران در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينکه آيا اين نخبگان لجوج همچنان خواهان ادامه داد لجاجت خود و کشاندن مردم به خيابان ها هستند، گفت: مقصود من اين است که اين لجاجت از سوي طرفين است و يعني اگر در آن طرف لجاجتي وجود دارد، در اين سو نيز افرادي هستند که مصر بر حذف طرف مقابل از انقلاب مي باشند که حرف درستي نيست.

وي تنها راه حل اين بحران را اجراي عدالت خواند و تاکيد کرد: عدالت اگر اجرا شود اين بحران حل مي شود،يعني آنچه که وجدان جامعه را آرام مي کند اجراي عدالت به شمار مي رود.

جليلي در بخش ديگري از اين مناظره بحث آزادي بيان در ايران امروز را بحثي جدي خواند و تصريح کرد: نظام نامتوازن رسانه اي که امروز وجود دارد، مي تواند به پيامدهايي در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ... بيانجامد.

اين فعال فرهنگي با تاکيد بر اينکه مهمتر از آزادي بيان بحث امکان بيان است، افزود: جمهوري اسلامي در عين اينکه بايد به اصول آزادي بيان معتقد و ملتزم باشد، مساله مهمتر در اين زيرساخت هاي نامتوازن و کاملا طبقاتي رسانه اي کشور اين است که فکري به حال امکان بيان کند چرا که ميليون ها ايراني فضايي براي حرف زدن و طرح صحبت ندارند اما اين امکان براي يک گروه يا يک طبقه از جناح چپ يا راست فراهم است.

وي اظهارداشت: ساختار رسانه اي کشور بايد بازنگري شود و امکانات رسانه اي به شکلي مساوي در اختيار مردم قرار گيرد نه اينکه فلان گروه سرمايه ايجاد رسانه، فضاسازي و کشاندن افکار عمومي به سمت و سوي مختلف را داشته باشد و بسياري از آدم هاي نخبه رسانه اي ندارند چون سرسپرده اين جناح يا آن جناح نيستند.

وحيد جليلي در ادامه اين مناظره تلويزيوني با وضعيت نقد در ايران پرداخت و گفت : نقد در کشورمان خيلي جاي کار دارد.

وي در ادامه افزود : همين که رهبر معظم انقلاب فرمودند مناظره ها با يک ويرايش و گرفتن نواقص بايد فعال شود و يا طرح موضوع کرسي هاي آزاد انديشي از سوي ايشان، بيانگر اين است که ما در وضع ايده آل نيستيم.

اين فعال فرهنگي افزود: اما بحث من اين است که وقتي ما از آزادي رسانه اي حرف مي زنيم بدون آنکه عدالت رسانه اي برقرار شود نتيجه اين مي شود که تنها قشري خاص از اين آزادي منتفع مي شوند.

وي اظهارداشت: در نظام جمهوري اسلامي که هم جمهوريت و هم اسلاميت آن موضوعيت دارد، همانطور که امام (ره) فرمودند جمهوري اسلامي نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد، من اين طور تلقي مي کنم که ايشان مي ديدند که شايد هيچ تضميني براي اسلاميت نظام بهتر از جمهوريت آن نيست.

وي با بيان اينکه در جريانات اخير هم شاهد بوديم کساني به اسم اسلام مي خواستند با جمهوريت آن در بيفتند، تاکيد کرد: رهبري نظام به دليل اينکه پاي جمهوريت نظام ايستاده بودند، در جريانات اخير مورد هجوم يک سري جريانات قرار گرفتند.

اين روزنامه نگار لزوم بازخواني فضاي رسانه اي در نظام جمهوري اسلامي را با اهميت دانست و گفت: فضاهاي فکري و نظري بخشي از اين وظايف است و در فضاهاي دولتي، حکومتي و همچنين جاهايي که قرار است تصميم گيري هاي کلان مملکت شود نيز بايد فکري جدي شود تا به سمت عدالت رسانه اي برويم که در اين صورت از هجوم خيلي از رسانه اي هاي غربي نيز کمتر مضطرب خواهيم شد.

جليلي افزود: من معتقدم 10سال است رهبرمعظم انقلاب مي گويند مبارزه بي امان با فقر و فساد و تبعيض، اما اين مساله به اندازه فوتبال هم مورد توجه قرار نگرفته است و من قبول ندارم که فوتبال جذابيت ذاتي دارد چرا که اگر فضايي باز باشد آن وقت شاهد خواهيم بود که چقدر اين موضوعات جذاب خواهد بود و مردم استقبال مي کنند.

وي با تاکيد بر اينکه مردم ما در انتخابات اخير نشان دادند که ظرفيتي در حد بسيار عالي دارند، تصريح کرد: اين اغتشاشاتي هم که شاهد بوديم بخش عمده اي از آن شايد ناظر به اين بود که نمي خواستند اين فضا و ظرفيت بي نظير مردم سالاري ديني که در جمهوري اسلامي ظهور کرده بود، نهادينه شود.

جليلي در ادامه گفت : دشمنان تلاش کردند که اين دستاورد بزرگ اجتماعي سياسي ما مخدوش شود بنابراين ما بايد در حال حاضر به فکر باشيم که اين راه را دوباره بازسازي کنيم و يکي از نقاط عزيمت به سمت فردا، اصلاح جدي نظام رسانه اي ما است.

سپس مطهري گفت : حرف ما اين نيست که در ايران آزادي بيان وضعي نابسامان دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در شرايط طبيعي آزادي بيان در ايران به طور نسبي مطلوب است، گفت: حرف ما اين است که در اين شرايط بحراني و حوادث بعد از انتخابات نيازي به اين مقدار فشار و بستن فضا و توقيف مطبوعات نبود چرا که در شرايط عادي در مجموع وضع آزادي بيان در ايران خوب است.

وي افزود: اگرچه در يکي دو ماه اخير به دليل برخي سختگيري ها، شرايط براي مطبوعات سخت شده است اما در کشور ما از رييس جمهوري خيلي راحت انتقاد مي شود.

مطهري در پايان گفت: همين برنامه، دليلي بر اين است که در ايران آزادي بيان به نحو نسبتا خوبي وجود دارد اما انتظار داريم ساير نهادها و رسانه ها هم اين کارها را انجام دهند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات من هیچوقت تایید نمیشه؟آقای مطهری صریحا اعلام میکنه بعضی حضرات نشام رو قبول دارند از دایره نظام خارج نشدند اما ولایت فقیه رو قبول ندارند!!!می بخشید منظورشون از نظام چیه؟کار رسانه ملی به کجا رسیده که یه نفر به این سادگی میاد ولی فقیه و نایب امام زمان رو از اصل و محور بودن خارج می کنه و آب از آب تکون نمی خوره!دوستان من بشما قول شرف می دم بعد از آیتم اول یک نفر به آقای جلیلی تذکر جدی داد که با مطهری کل کل نکنه!چون بعد از آیتم اول برنامه جلالی فقط یه جمله رو تکرار کرد که "ما امکان بیان آزادانه افکارمون رو نداریم"مجری پرسید نظرتون در مورد زندانی ها چیه...جلالی گفت آزادی بیان نداریم مجری پرسید فکر می کنید هر دو طرف ایراد داشتند و لغزیدند؟جلالی گفت : ما تو کشورمون آزادی بیان نداریم!وگرنه حرف های یکی از طرفین مناظره اونقدر بی چفت و بست بود که به راحتی می شد برای همیشه از صحنه سیاست حذفش کرد!خدا رحمتت کنه اقای مطهری با این بچه هایی که تو دامن آقای ... بزرگ شدند!