يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱

اوباما: مذاکرات هسته‌ای جواب نمی‌دهد

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 338819
محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب احتمال می‌دهند توافق هسته‌ای بلند مدت احتمالاً عملی نخواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، باراک اوباما در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفته است: ممکن است مذاکرات هسته‌ای براساس برخی از محاسبات استراتژیک جواب ندهد.

وی با وجود اذعان به نقش آمریکا در سرنگونی دولت مصدق گفت: از نظر تاریخی نه تنها اعضای کنگره بلکه مردم آمریکا نیز نسبت به ایران دشمنی و بدگمانی دارند.

اوباما پیش از این گفته که توافق ژنو پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند ضمن اینکه ساختار اصلی تحریم‌ها سر جای خود باقی می‌ماند. او اذعان می‌کند اگر می‌توانستیم، پیچ و مهره برنامه هسته‌ای ایران را از هم باز می‌کردیم.

همزمان هفته‌نامه اکونومیست در تحلیلی نوشت: احتمال توافق دایمی و بلندمدت هسته‌ای میان ایران و غرب اندک است.

این نشریه با اشاره به شروع اجرای توافق ژنو و تعلیق برخی بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران نوشت: حتی حامیان توافق موقت نیز احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برای توافق بلند مدت را اندک ارزیابی می‌کنند. گری سیمور مشاور سابق اوباما در مسائل کنترل تسلیحات و عضو مرکز «بلفر» دانشگاه «هاروارد» می‌گوید پیچیده‌ترین مسائل درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز حل و فصل نشده است.

البته با توجه به میزان بی‌اعتمادی میان طرفین این توافق، شنیدن این واقعیت‌ها جای تعجب ندارد اما این به آن معناست که مهم‌ترین بخش کار هنوز انجام نشده است. مخصوصاً این که توافقی که آمریکا با حمایت انگلیس، فرانسه و‌ آلمان بتواند امضایش کند، با آن چه حتی از سوی «حسن روحانی» رئيس جمهوری میانه‌رو ایران قابل قبول باشد، فاصله زیادی خواهد داشت.

اکونومیست نوشت: اوباما می‌گوید، ایران باید محدودیت در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد. در واقع هیچ توافقی به صورت دائمی نمی‌تواند توانایی ایران را از میان ببرد. زیرساخت‌ها را می‌توان نابود کرد اما دانش فنی را خیر. هدف واقعی اوباما دشوار کردن این گزینه برای ایران تا حد ممکن از طریق جلوگیری از تولید سریع مقادیر عظیم مواد شکافت‌پذیر و به تبع آن فرار از شناسایی شدن و اختلال در این روند توسط ایران است. بدین منظور آمریکا ضمن محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم در ایران تاکید خواهد کرد که ایران تعداد کنونی سانتریفیوژهایش را از ۱۹ هزار دستگاه به کم‌تر از ۵ هزار دستگاه برساند.

در ادامه تحلیل اکونومیست خاطرنشان شده است: از جمله شروط دیگر آمریکا برای توافقی جامع تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی فردو، اوراق کردن رآکتور آب سنگین اراک، ارائه گزارش قابل قبولی از سوی ایران درباره فعالیت‌های «تسلیحاتی»اش در گذشته و برقراری رویه بازرسی‌های به مراتب دقیق‌تر از آن چه به موجب امضای «پروتکل الحاقی» آژانس بر عهده ایران قرار می‌گیرد. برعکس، روحانی وعده داده است هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای کنونی ایران نابود نخواهد شد؛ راکتور اراک، صرفاً برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی حفظ خواهد شد و ایران از حق آنچه وی غنی‌سازی «در مقیاس صنعتی» می‌نامد برخوردار خواهد بود. غنی‌سازی صنعتی به معنای فعالیت دست کم ۵۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ است.

اکونومیست این را هم نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران می‌گوید در مذاکره با شیطان خیری نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *