چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

افت شاخص بورس اتفاق خوشایندی است

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 338700
یک کارشناس ارشد اقتصادی با ارائه تحلیلی از شرایط فعلی بازار سهام، بر مدیریت منضبط اقتصادی در کنار لغو تحریم‌ها، تاکید کرد و گفت: این ریزش‌ها بسیار عادی است و ادامه روند نزولی بازار به ایجاد تعادل و منطقی شدن آن کمک می‌کند.
به گزارش جهان، شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با فارس درباره رشد اخیر شاخص بورس و روند نزولی آن طی این روزها اظهار داشت: این بازار با توجه به مولفه‌های اقتصادی فضای کسب و کار و دیگر شاخص‌ها رشد متعادلی نداشت و بالاتر از مولفه‌های اقتصادی بازدهی زیادی داده بود.

وی ادامه داد: این رشد گذشته، موجب نگرانی بیشتری شد به طوری که با وجود تورم بالا و عدم رشد اقتصادی مناسب، شرکت‌ها بازدهی بالایی داشتند.

این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شد در مقطعی رشد بازار متوقف و یا حتی معکوس شود، گفت: اکنون این بازدهی معکوس و اصلاحات به سمت ایجاد نرخ‌های متعادل و پایدار‌تر می‌رود.

وی تاکید کرد: این افت را یک اتفاق خوب می‌بینیم، چرا که به معنی بازگشت به روال عادی و متعادل شدن بازار است؛ بنابراین این روند غیرعادی نیست، چرا که بازار بیش از حد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

شایان آرانی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقاتی موجب ایجاد تعادل و رشد پایدار بورس در آینده می‌شود، تاکید کرد: حرکت متناسب بازار با تورم و رشد اقتصادی و نقدینگی‌های وارد شده تاثیر مستقیم بر میزان رشد بازار دارد.

این کارشناس ارشد اقتصادی در مورد عوامل رشد سهام شرکت‌ها به صورت پایدار گفت: افزایش انتظار سود‌ دهی شرکت‌ها به طور باقی، حضور فعال در صحنه بین‌المللی، تامین مالی به طور مداوم و آسان و همچنین رشد قابل توجه سودآ‌وری از جمله عواملی است که موجب رشد بازار می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط است که می‌توان به رشد بازار و رکورد‌شکنی‌های آن بالید و افزایش قیمت‌ و بازدهی‌ها نیز پایدار خواهند بود.

آرانی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها از دیگر عوامل رشد بازار در کنار مدیریت منضبط اقتصادی است گفت: حمایت از بخش خصوصی و تسهیل تامین مالی از طریق بانک‌ها از مهمترین عامل سود‌آوری شرکت‌ها و در نتیجه رشد شاخص خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *