چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

رسانه سلاحی استراتژیک است

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 337057
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر توجه به امواج پنجگانه رسانه‌ای، گفت: رسانه‌ها، سلاحی استراتژیک برای کشورها محسوب می‌شوند که عمق نفوذ استراتژیک آنها را افزایش می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا "رضا سراج"، یکشنبه ۲۲ دی ماه در نشست فعالان رسانه‌ای استان فارس به مناسبت سالروز بسیج رسانه، با دسته‌بندی امواج رسانه به پنج دسته، آنها را شامل موج نوشتاری و پیدایش نشریات، رسانه‌های شنیداری، رسانه‌های دیداری، رسانه‌های مجازی و رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه چهار موج گذشته رسانه در موج پنجم یعنی رسانه‌های دیجیتال خلاصه می‌شود، افزود: موج رسانه‌های دیجیتال به شکل فزاینده‌ای تأثیر خود بر مخاطب را افزایش داده است، در این موج هر فرد، خود یک رسانه بوده و یک رسانه دارد و پیامی را که دریافت کرده است، منتقل می‌کند.

سراج، موج صدا، تصویر و فضای مجازی را ادغام شده در موج پنجم رسانه دانست و این موج را منسجم، پیچیده، اثر بخش و تأثیرگذار توصیف و خاطرنشان کرد: چرخش اطلاعات در این موج غیرقابل کنترل است و تقریبا امکان کنترل و حفاظت از حصارها در این موج برداشته می‌شود.

رییس پیشین سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه کوتاهی پیام از ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتال است، افزود: موج پنجم رسانه‌ای، دانایی افراد را بشدت افزایش می‌دهد و با ایجاد استدلال، برای مخاطب برداشت ایجاد می‌کند.

سراج با اظهار اینکه اگر می‌خواهیم در حوزه رسانه اثربخش باشیم باید بسرعت نیاز مخاطب را بسنجیم و اقدام کنیم، ادامه داد: متناسب با این موج، کارکرد رسانه نیز ارتقا یافته است.

وی، اطلاع‌رسانی، جهت دهی، کنترل و مدیریت افکار عمومی را از کارکردهای رسانه در چهار موج اخیر دانست و گفت: در موج پنجم، رسانه‌ها به عنوان سلاح استراتژیکی شده‌اند که عمق استراتژیک کشورها را افزایش می‌دهند.

سراج تأکید کرد: باید با مدیریت ادارک و برداشت، افکار عمومی را مدیریت کرد و هر چه اثربخشی رسانه‌ها به لحاظ فنی افزایش یابد، تاأثیرش در افکار عمومی بیشتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز رسانه‌ها علاوه بر تولید خبر، تحلیل‌های خرد، فرا تحلیل و تحلیل راهبردی را نیز منتشر می‌کنند، اضافه کرد: افکار عمومی را صرفا با تولید خبر و تحلیل خرد نمی‌توان مدیریت کرد، بلکه برای موفقیت در مدیریت ادراک و برداشت و به تبع آن مدیریت افکار عمومی، رسانه‌ها باید پا فراتر گذاشته و به فرا تحلیل‌ها بپردازند.

سراج افزود: با تحلیل خرد، یک لایه بر افکار عمومی اضافه می‌شود، اما با تحلیل روندها، فرا تحلیل‌ها و تحلیل‌های راهبردی می‌توان بصورت عمیق افکار عمومی را جهت دهی کرد.

وی به اشکالات فعلی در فضای رسانه‌ای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بی توجهی به موج رسانه‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری نکردن در این موضوع و نیز اتکای رسانه‌ها به تحلیل‌های خرد و تولید خبر دو اشکال در کار رسانه‌های فعلی کشور است.

سراج با بیان اینکه رسانه‌ها برای اینکه بتوانند افکار عمومی را کاملا مدیریت کرده و بصورت کامل جهت دهند باید به فرا تحلیل‌ها و تحلیل‌ای راهبردی بپردازند، گفت: باید نگاه آینده پژوهی به رسانه وجود داشته باشد و بر نیازهای حال و آینده سرمایه‌گذاری کرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک همچنین گفت: رسانه بر تولیدات خود توجه داشته باشند و برای این منظور رسانه‌هایی معتبر هستند که اتاق فکر داشته باشند و رسانه‌ای که فاقد اتاق فکر و دستور کار رسانه ای باشد نمی‌تواند پیام های خود را اثربخش انتقال دهد.

سراج با بیان اینکه فرا تحلیل‌ها و تحلیل‌های راهبردی، نگاه کلان به مخاطب می‌دهد، افزود: فرا تحلیل‌ها می‌توانند بسیاری پدیده‌ها را معنابخش باشند و مخاطب را از تک بعدی خارج کنند چرا که تک بعدی بودن مخاطب باعث فریب خوردنش در جنگ نرم می‌شود.

وی در ادامه به ارائه تحلیلی منطقه‌ای پرداخت و به تهدیدها و فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه رسانه در رفع تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین کارکردهای رسانه، تصمیم‌سازی برای تصمیم‌گیران استان و کشور است و رسانه‌ها باید سناریوسازی کنند.

سراج گفت: البته اگر رسانه بدست نااهلان بیفتد می‌تواند بیشترین ضربه را به منافع ملی بزند و تبدیل به جاسوس خودی و ستون پنجم دشمن شود اما در وجه مثبت می‌تواند امنیت ملی را ارتقا بخشد.

وی به تهدیدهای دشمن در عرصه‌های مختلف اشاره و ارزش زدایی در عرصه فرهنگی، ایجاد نارضایتی در طبقه متوسط و زیرمتوسط در عرصه اجتماعی، تلاش برای تغییر نگرش مردم با استفاده از تحریم‌ها در عرصه سیاسی و تضعیف اقتصاد ملی ایران در عرصه اقتصادی را برنامه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی بیان کرد.

سراج خطاب به اصحاب رسانه، خواستار تولید محصولات کوتاه شد و افزود: امروز یک تحلیل کوتاه، کلیپ و مستند کوتاه می‌تواند بسیار بر مخاطب تأثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل استراتژیک همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی هدف هجوم بی سابقه رسانه‌ای قرار گرفته است، اظهار کرد: امروز نبرد رسانه‌ای، جهاد فی سبیل‌الله است و در ابتدا نباید اجازه اشغال اذهان مردم را داد و در مرحله بعد، در صورت اشغال ذهنیت جامعه، باید برای رفع آن تلاش کرد و مجاهدت مستمر و شبانه‌روزی به خرج داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *