دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱

کاهش صادرات وواردات قابل پیش‌بینی بود

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 333457
با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر کاهش حجم اقتصاد ایران و کاهش آمار صادرات و واردات امری بدیهی بود ولی باید به این نکنه توجه داشته باشیم که ما هم تنبل شده‌ایم و کاری برای بهبود شرایط انجام نداده‌ایم.
به گزارش جهان، محسن چمن‌آرا، عضو کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که صادرات خدمات فنی و مهندسی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی در ایران از شرایطی برخوردار است که می‌توانیم در صدور آن‌ها به سایر کشورها رشد چشمگیری داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده درست در قسمتی که پتانسیل درآمدزایی و ارزآوری زیادی برای کشور دارد به نحو چشمگیری کاهش صادرات داشته‌ایم.

او با اشاره به برداشته شدن جوایز صادراتی و در نظر نگرفتن به موقع آن از سوی دولت برای صادرکنندگان خاطرنشان کرد: این موضوع مشوقی بود که می‌توانست به‌ویژه در بخش خدمات فنی و مهندسی تاثیر زیادی داشته باشد ولی هنوز سنوات‌های قبلی هم پرداخت نشده است.

این عضو کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که این موضوع فقط شامل صادرات خدمات فنی و مهندسی نمی‌شود، گفت: به طور کل در هشت ماهه امسال مجموع صادرات ما در رقمی در حدود ۲۶.۵ میلیارد دلار شده است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش داشته است.

وی بیان کرد: حتی در اعزام هیات‌های تجاری به سایر کشورها نیز ضعیف عمل کرده‌ایم. زمانی که در بازارهای جهانی حضور نداشته باشیم چگونه می توانیم بازارهای هدف را شناسایی کنیم و برای صادرات کالاهای خود برنامه ریزی داشته باشیم.

چمن‌آرا با بیان این‌که با این سطح درآمدها در کشور و کاهش میزان سرمایه گذاری‌ها کاهش حجم اقتصاد ایران امری بدیهی بود اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که داشته‌ایم نمی‌توان از این میزان کاهش خیلی هم تجعب کرد.

این عضو کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز در روند واردات و صادرات بیان کرد: نوسانات نرخ ارز که در سال گذشته رخ داد تاثیر خود را در بلند مدت نشان داد.

وی افزود: البته در مورد صادرات وضعیت کمی متفاوت تر است زیرا زمانی که نرخ ارز در سال گذشته از نوسان زیادی برخوردار شد صادرات مقرون به صرفه شد ولی در حال حاضر با ثبات نرخ در حدود ۳۰۰۰ تومان صرفه صادرات نسبت به قبل کمتر شده است.

چمن‌آرا با تاکید بر این‌که ما برنامه مشخصی برای حجم اقتصاد خود و بازار نداشته‌ایم، بیان کرد: در مورد واردات نیز وضعیت به همین شکل است. البته کاهش آمار واردات بیانگر این است که واردات مواد مصرفی کمتر شده است.

این عضو کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی گفت: پیش از این ما نیز کریدور وارداتی شده بودیم و هر کشوری هر کالایی را که می خواست وارد می‌کرد اما در حال حاضر اگر کاهش آمار واردات در بخش مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای نباشد برای اقتصاد چیزی بدی هم نیست.

وی در پایان با بیان این‌که باید از این پس با برنامه ریزی مشخص‌تری به دنبال افزایش میزان صادرات و واردات مواد اولیه به کشور باشیم، گفت: در غیر این صورت همچنان می‌توان این انتظار را داشت که در آینده شاهد کاهش بیشتر حجم اقتصادی ایران باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقاي چمن آراء وقتي ارز 1200 توماني را براي واردات كالاي سرمايه اي و نهاده مي گرفتيد و كالاي ساخته شده را با دلار 3600 تومان مي فروختيد حتما كه صادرات به صرفه بوده است اما اين عامل باعث مبناي قيمت گذاري كالاهاي داخلي بر مبناي ارز 3600 توماني و تورم سه برابري شد و به غير تعدادي افراد خاص براي مردم ايران هيچ منفعتي نداشت افراد معتقد به اقتصاد ليبراليستي اين نوع تجارت را بهترين مي دانند زيرا عموم مردم برايشان مهم نيست!اگر اهرم و مكانيزم قابل اجرايي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات حتي به قيمت مبادله اي 2400 اجرا و در نظر گرفته ميشد تورم سرسام آور مولتي پليكاني هم اكنون گريبانگير اقتصاد نميشد!هم اكنون نيز با دلار 2500 توماني اگر زياده خواه نباشيم صادرات به صرفه است.