يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

بهترین دوران فعالیت شورایعالی انقلاب فرهنگی

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 332687
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس مرکز مطالعه و تدوین علوم انسانی«سمت» است که ايشان در ستاد انقلاب فرهنگی نیز عضویت داشته ‌است،
به گزارش جهان به نقل از اشاره، در گفتگویی که از نظرتان می‌گذرد به چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستاوردهای این شورا پرداخته است:

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، به عنوان سوال نخستین لطفا بفرمائید بنا به چه ضرورتی حضرت امام خمینی «ره» شورای انقلاب فرهنگی را تشکیل دادند و بنا به چه تدبیری مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» از ادامه فعالیت این شورا حمایت کردند؟


من هم به شما سلام عرض می‌کنم، سابقه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد انقلاب فرهنگی و موضوع انقلاب فرهنگی در بهار سال ۱۳۵۹ باز می گردد.

هدف از انقلاب فرهنگی ایجاد یک تحول عمیق در نهاد دانشگاه متناسب با تحول عظیمی بود که در کل جامعه ما متعاقب انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته بود.

در گام اول این تحول و برای پاکسازی دانشگاه‌ها و باز گردانیدن این نهاد به مسیر صحیح خود و خارج کردن نهاد علم و دانش از دست گروهک‌های شبه نظامی ضد انقلاب در قالب انقلاب فرهنگی شکل گرفت. بعد از تعطیلی اجتناب‌ناپذیر دانشگاه‌ها ستاد انقلاب فرهنگی، جهت برنامه ریزی برای بازگشایی دانشگاه‌ها به فرمان حضرت امام خمینی«ره» تاسیس شد و معظم‌له در فرمان خود جهت تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه فرهنگ به معنای کلان آن را حیطه اختیارات ستاد انقلاب فرهنگی معین فرمودند.

بنده در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۶۰ و ۱۸ ماه بعد از انقلاب فرهنگی وارد ستاد انقلاب فرهنگی شدم و به خوبی به یاد دارم که تمام هم و غم ستاد انقلاب فرهنگی در آن زمان بازگشایی دانشگاه‌ها بود.

خوشبختانه با همکاری همه نهادها و در حالی که کشور با یک جنگ تمام عیار درگیر بود دانشگاه‌ها بازگشایی شدند؛ ولی با دوراندیشی رهبر معظم انقلاب که در آن دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشتند شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه ۱۳۶۳ تشکیل شد.

مهم ترین وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی از نگاه شما چیست؟

مهم‌ترین وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی از نگاه من تلاش برای اصلاح فرهنگ جامع است. البته با توجه به موقعیت دانشگاه‌ها و نقش این نهاد در فرهنگ جامعه، بدیهی است که بيشترين توجه و انرژي شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل دانشگاهي از جمله تربیت هیئت علمی، تدوین اسناد مربوط به دانشگاه و برطرف كردن كمبودهاي موجود صرف مي­شود.

شما مدتی هم ریاست دانشگاه تربیت مدرس را بر عهده داشتید. در مورد چرایی تاسیس این دانشگاه هم توضیحاتی بیان کنید؟


در ستاد انقلاب فرهنگی و متعاقب آن شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از دغدغه‌های ما موضوع تربیت هیئت علمی متعهد و متخصص برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به این منظور دانشگاه تربیت مدرس را برای ساماندهی موضوع تربیت واعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تاسیس کردو بنده به عنوان اولین رئیس این دانشگاه مشغول به خدمت شدم. موضوع دیگری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی موردتوجه قرار گرفت تاسیس مرکز نشر دانشگاهی برای تالیف و انتشار کتب دانشگاهی در رشته‌های غیر علوم انسانی و تاسیس سازمان«سمت» برای تالیف کتب مربوط به رشته‌های علوم انسانی است.

به نظر شما اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نداشت ما اکنون با چه معضلاتی مواجه بودیم؟

با نگاهی به خدمات و دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ما به خوبی متوجه می شویم که اگر این نهاد تاسیس نمی‌شد ما با مشکلات و معضلات زیادی روبرو می‌شدیم و من با قاطعیت می‌گویم ضرورت و نیاز بسیار زیادی پشت ایده هوشمندانه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت.

من به عنوان کسی که بیش از ۵۰ سال است چه در لباس دانشجو و چه در لباس استاد در دانشگاه حضور دارم و با همه كاستي­هاي و از هم گسيختگي هاي اين سيستم در دوران قبل از انقلاب كاملا آشنا هستم، معتقدم وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی یک ضرورت است و باید این نهاد با اقتدار به کار خود ادامه دهد. البته هنوز به كمال مطلوب نرسيده­ايم اما اگر آنچه كه امروزه وجود دارد را با قبل از انقلاب اسلامی مقايسه کنیم، خواهيم ديد تحولي پديد آمده که بسیار بزرگ است.

در دوران قبل از انقلاب اساتيد و دانشجويان جهت اداي فرايض ديني خود در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه بودند هرچند به عنوان مثال در دانشگاه تهران مسجد وجود داشت اما واقعا جو حاکم بر دانشگاه‌ها که رژیم ستمشاهی به آن دامن می‌زد جو ضدیت با دین بود.

اما در حال حاضر با همه مشگکلات و کاستی‌ها التزام به ارزش‌هاي اسلام در دانشگاه‌ها ديده می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق این آرمان نقش مهمی داشته‌است.

به نظر شما شورای عالی انقلاب فرهنگی در کدام دوره از فعالیت خود موفق‌تر بوده ‌است؟


بهترين دوران شورا در زمان رياست مقام معظم رهبري بودكه جلسات به شكل بسيار منظم، هفته‌اي دوبار و به مدت زمان دو ساعت برگزار مي­شد.

‌اكنون هم كه جناب آقاي دكتر روحاني تشريف آورند، شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین چهار جلسه تشكيل شده دستاوردهای خوبی داشته است كه جاي اميدواري است. آنچه كه كه شورا بايد مدنظر داشته باشد و بنده آن را خدمت مقام معظم رهبري هم عرض كرده­ام اين است كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد حداكثر زمان و انرژي خود را صرف مسائل فرهنگي نمايد و اگر اين مجموعه تمام وقت خود را صرف همين امر بنمايد، باز جا کار هست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *