شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
 
۰

به بازرسان آژانس مشكوك هستیم

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 330562
این هفته سیاست خارجی ایران با دو رویداد مهم همراه بود. یکی، حضور بازرسان آژانس در تاسیسات آب سنگین اراك كه سرآغاز دور جدید همكاری ایران و آژانس است. دیگر هم روز سه‌شنبه که قرار است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران بیاید.
به گزارش جهان، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: هر چند سفر سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه به ایران یك سفر كاری محسوب می‌شود اما باید دانست كه روسیه یكی از اعضای ۱+۵ است؛ پس بنابر تحلیل بسیاری از كارشناسان در دیدار وی از تهران بی‌تردید مساله هسته‌ای ایران و توافق ژنو مورد بحث قرار می‌گیرد. باید ادعا كرد كه روسیه از كشورهای تاثیرگذار در گروه ۱+۵ و شورای امنیت است؛ پس بی‌شك گفت‌وگو با این كشور می‌تواند به حل پرونده هسته‌ای ایران كمك كند. در كنار مساله هسته‌ای با توجه به همسایگی ایران و روسیه یكی از دغدغه‌های اصلی دو كشور گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. روسیه اكنون به دنبال برقرار كردن یك راه تجاری مطمئن با ایران است اما مساله مهم‌تر، توافق ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه دوم در بوشهر است كه شاید مهم‌ترین دستاورد سفر لاوروف به تهران باشد.

به همین دلیل حسین نقوی حسینی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس گفت‌وگویی را با آرمان انجام داد كه مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

روند بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران را تا به امروز چگونه ارزیابی می‌كنید؟


بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران روال كاری این نهاد است. جمهوری اسلامی ایران یك كشور صاحب فناوری هسته‌ای است و درچهارچوب قوانین آژانس انرژی هسته‌ای پاسخگوی تمام سوالات تاكنون بوده است. بی‌شك اكنون هم مانند گذشته در جهت عمل به معاهدات حركت می‌كند. بازرسی‌ها قبلا بوده است و اكنون هم ادامه خواهد داشت. یكی از موارد اختلافی ایران و آژانس و همچنین ۱+۵ آب سنگین اراك بود. آنها همیشه نسبت به فعالیت‌های این مركز اعتراض داشتند. بعد از توافق ژنو در فصل دوم توافقنامه قرار بر این شد كه جمهوری اسلامی ایران نسبت به شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای اقدام كند.

آب سنگین اراك یكی از موارد توافق اعزام بازرسان آژانس به آب سنگین اراك در راستای توافق صورت گرفته است. منتها ایران نگرانی‌هایی را در بازرسی‌ها دیده است كه در توافقات نیامده است و باید به عنوان یك بند در بخش شفاف‌سازی می‌آمد و آن این است كه اولا در بین بازرس‌ها جاسوس اعزام می‌شود، به نظر من این مورد برازنده آژانس نیست.

دوم اینكه مطالب سری مربوط به اشخاص، دانشمندان و متخصصین ما متاسفانه سر از سازمان سیا و موساد درمی‌آورد و این برای كشور ما واقعا خسارتبار است. بی‌شك آژانس باید در برابر درز اطلاعات پاسخگو باشد. ما باید در توافق ژنو حداقل به این نكته اشاره می‌كردیم اطلاعاتی كه در اختیار آژانس قرار داده می‌شود صرفا برای شفاف‌سازی و آگاه‌سازی آژانس است. بنابراین می‌توان گفت نگرانی ما هنوز بر جای خودش باقی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روز سه شنبه به تهران خواهد آمد؛ دلیل سفر لاوروف به تهران چیست؟ چه مباحثی بین مقامات مسكو و تهران مطرح می‌شود؟

روسیه كشور بزرگ و همسایه جمهوری اسلامی ایران است و مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای با جمهوری اسلامی دارد. در بحران‌های منطقه‌ای معمولا ایران و روسیه مواضع مشتركی داشتند. در بحران سوریه ایران و روسیه همكاری مثبت و خوبی داشتند.

در پرونده هسته‌ای ایران هم روسیه نقش موثری را ایفا كرد. بنابراین نباید روابط ایران و روسیه را در مساله هسته‌ای خلاصه كرد. بنابراین، این مسائل قابل گفت‌وگو است به‌ویژه آنكه روس‌ها یك نیروگاه اتمی ساخته و تحویل دادند. قرار است كه ما ده نیروگاه دیگر هم بسازیم. روس‌ها امیدوارند كه بتوانند با ایران همكاری كنند.

ظاهرا روس‌ها برای عقد قرارداد نیروگاه دوم به تهران می‌آیند؟


بله؛ نیروگاه دوم در استان بوشهر خواهد بود. مطالعاتش انجام شده و اكنون در مرحله قرار داد هستیم. روس‌ها امیدوارند كه نیروگاه دوم را بسازند. بنابراین قطعا در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد شد.

چرا فقط از كشور روسیه برای ساخت نیروگاه استفاده می‌كنیم؟ ایران نمی‌خواهد از امكانات اروپا و دیگر كشورها استفاده كند؟


بله هر كشوری كه بخواهد به ایران در زمینه هسته‌ای كمك كند، ما از آن استقبال خواهیم كرد. روسیه اكنون به دنبال برقرار كردن یك راه تجاری مطمئن با ایران است. اما مساله مهم‌تر توافق ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه دوم در بوشهر است كه شاید مهم‌ترین دستاورد سفر لاوروف به تهران را در پی داشته باشد.

باید دانست كه در كنار هر سفر سیاسی و دیپلماتیك، یك‌سری قراردادهای اقتصادی و تجاری رخ می‌دهد كه دو طرف از مدت‌ها قبل بر سرانجام این قراردادها مذاكرات خود را شروع كرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *