جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

ماموریت یهودیان در سینمای عرب

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 329484
کتاب «یهود و سینما در مصر و جهان عرب» کتابی است که اخیرا وارد بازار کتاب کشورهای عربی شده و در آن تاریخ و نقش یهودیان خاورمیانه در سینمای مصر و برخی کشورهای عربی از زمان ورود سینما به منطقه را بررسی کرده است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره نوشت: بنابر این گزارش، این کتاب توسط «احمد رافت» کارگردان و منتقد سینمایی مصر، ضمن سلسله مطالعات «آفاق سینما» در «هیئت قصرهای فرهنگی مصر» در قاهره منتشر شده و در قالب ۱۵ فصل و ۵۰۰ صفحه توانسته است نقش یهودیان در سینمای مصر را رصد کند.

«احمد رافت» درباره این کتاب می‌گوید: یهودیان با وجود جمعیت کمی که داشتند از سال‌های نخست ورود سینما، توانستند بر زیربنای سینمای مصر تسلط کامل پیدا کنند و در این زمینه اکثر سالن‌های سینما را خریده یا اجاره کردند، انحصار واردات تجهیزات سینمایی را بدست آوردند و بر ورود و توزیع فیلم‌های خارجی سیطره یافته و تملک شرکت‌های تبلیغاتی در سینما را به دست آوردند.

وی با بیان اینکه این سیطره کامل تا نیمه قرن ۲۰ ادامه داشته، می‌افزاید: این افراد در دهه ۱۹۵۰ املاک خود را فروخته و به خارج از مصر مهاجرت کردند که از جمله این افراد «توگو مزراحی» است.

بنابر این گزارش، این فرد شرکتی با عنوان «استودیو توگو» داشته است که تنها ۱۰ درصد از تولیدات سینمای مصر را تا سال ۱۹۶۰ بر عهده داشته است.

در کنار این امر گروهی از یهودیان بازیگران سینمای مصر بودند اما پس از جنگ اول اعراب و اسرائیل و با توجه به بی‌توجهی مردم و بازار سینمای مصر به یهودیان و کوچ ۳۴ هزار یهودی در سال ۱۹۵۶ از مصر افول قدرت یهودیان در سینمای این کشور آغاز شد.

بعد از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ و جنگ رمضان ۱۹۷۳ اما یهودیان تلاش کردند موج جدیدی از سینما در این کشور را راه بیاندازند که فیلم‌های جاسوسی و همچنین فیلم‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل بود.

بنابراین گزارش، نویسنده این کتاب همچنین در سه فصل پایانی خود جایگاه یهودیان در مغرب عربی و الجزائر را بررسی کرده و نشان داده که یهودیان در الجزائر مقابل انقلاب این کشور برای استقلال از فرانسه ایستادند و پس از استقلال الجزائر به فرانسه مهاجرت کردند.

همچنین در این سه فصل به شباهت نقش یهودیان در سینمای عراق و فلسطین و سینمای مصر و همچنین تلاش‌های آنان برای تقویت سینمای موسوم به «تطبیع»(عادی‌سازی روابط با اسرائیل) پس از قرارداد کمپ‌دیوید بین مصر و اسرائیل را بررسی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *