دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰
۱

موقتی بودن بیش از ۸۰ درصد نیروهای کار

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 327312
یک فعال کارگری گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیروهای کار در کشور با قراردادهای موقت به کار گرفته می‌شوند.
به گزارش جهان، کاظم فرج‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بخش‌هایی از قانون کار به طرز هوشمندانه‌ای حقوق طبقه کارگر نادیده گرفته شده که از جمله آنها تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار است.

وی ادامه داد: در این تبصره آمده که در کارهایی که دارای ماهیت مستمر و دائم است می‌توان از کارگران به شکل موقتی استفاده کرد مثلا در مورد زنانی که مرخصی زایمان می‌گیرند کارفرما می‌تواند کارگر موقت را جایگزین کند.

فرج‌اللهی افزود: هم اکنون قراردادهای موقت به قراردادهای رایج و عرف در جامعه مبدل شده و امنیت شغلی کارگران را نشانه رفته است به نحوی که به دنبال استفساریه‌ وزارت کار در سال ۷۳ قراردادهای موقت در تمام بخش‌ها رواج یافت و امروز به واسطه آن بیش از ۸۰ درصد نیروهای کار کشور در قالب این قراردادها به کار گرفته می‌شوند.

این فعال کارگری در ادامه ماده ۱۹۱ قانون کار را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد کارگران در کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کار می‌کنند اما به استناد ماده ۱۹۱ از شمول برخی از مقررات قانون کار خارج هستند حال آنکه مدت اجرای آن ۱۰ سال ذکر شده و همچنان در حال اجرا است و ناقض حقوق طبقه ضعیف کارگری است.

فرج‌اللهی به طرح احیای استاد شاگردی اشاره و اظهار کرد: با اجرای این طرح دیگر نیازی به قانون کار نیست و کارفرمایان با ترفندهای مختلفی به اخراج کارگران می پردازند و به این ترتیب نمی‌توان دیگر از قانون کار و مزایای آن برای کارگران سخن گفت.

وی افزود: نگاه به قانون کار فعلی به شدت مخدوش و ناشی از تعارض و تداخل دیدگاههای مختلفی است که در مجلس هنگام تصویب این قانون بر روی آن اعمال شد.

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد تشکل‌های قوی و مستقل کارگری را خواستار شد و گفت: یکی از مزایای تشکل‌های کارگری مستقل این است که وابسته و مدیون دولت نیستند و با استقلال کامل منافع همگان را دنبال کرده و به دلیل تعهدی که در قبال پیگیری حقوق آنها دارند حتی دولت‌ها را هم ملزم به پاسخگویی می‌کنند ولی تشکل‌های کارگری وابسته ناچارند ملاحضات دولتی و بعضا سیاسی را در نظر بگیرند و گاها به سمت دولت گرایش پیدا کنند در نتیجه از پییگری حقوق کارگران باز می‌مانند.

به گفته وی مهمترین فصل قانون کار که باید از منافع طبقه کارگر دفاع کند فصل ششم است که به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی می‌پردازد.

فرج اللهی تصریح کرد: جامعه کارگری با گذشت ۲۳ سال از تصویب قانون کار هنوز از تشکل‌های کارگری قوی و مستقل که منافع و مطالبات کارگران را با جدیت پیگیری و حقوق آنها را بازستاند، برخوردار نیست هر چند که منکر تلاش‌ها و زحمات تشکل‌هایی که قبلا فعالیت می‌کردند نیستیم ولی تا رسیدن به استقلال واقعی تشکل‌ها فاصله و راه زیادی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سجاد
"در بخش‌هایی از قانون کار به طرز هوشمندانه‌ای حقوق طبقه کارگر نادیده گرفته شده"
بايد بگيد به طرز غیر منصفانه اي