شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱

ارتش سوریه ابتکار عمل را به دست گرفت

يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 326000
یک رسانه عربی در گزارشی از شکست‌های پیاپی گروه‌های تروریستی مسلح در برابر نیروهای ارتش سوریه و آماده شدن ارتش برای عملیات بزرگ و تمام‌عیار علیه این گروه‌ها خبر داده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پایگاه خبری النشره نوشت سوری‌های ساکن منطقه منبج در مرز مشترک با ترکیه، روزها و فاصله‌هایی را که میان آنها و ارتش سوریه قرار دارد، می‌شمارند و می‌گویند ارتش کشورشان، تنها ۳۵ کیلومتر با منبج فاصله دارد و احتمال می‌دهند که نیروهای ارتش طی مدت بسیار کوتاهی به منبج برسند و برای استقبال از نیروهای ارتش آماده می‌شوند، شهروندان سوری هنوز نتوانسته‌اند در این منطقه زیر سلطه داعش و النصره روزهای آرامی را سپری کنند، هرچند ساکنان این منطقه در ابتدای بحران سوریه با گروه‌های مخالف ابراز همبستگی می‌کردند اما اکنون در منازل خود مانده‌اند و در انتظار تحولات آینده در سوریه و جهان عرب هستند.

به‌نوشته این رسانه، منبج اولین منطقه‌ای بود که به اشغال و سلطه افراد مسلحی درآمد که ماههای اول بحران سوریه وارد شده بودند که یکی از دلایل تصرف آن از سوی این افراد این بود که از نظر جغرافیایی به ترکیه نزدیک است.

امروز منبج شبیه بیشتر مناطقی از سوریه است که تحت سیطره گروه‌های مسلح است و دیگر جایی برای گروه موسوم به ارتش آزاد در این مناطق وجود ندارد و داعش و جبهه النصره، یا افراد این گروه را بیرون رانده یا فرماندهانش را به‌بهانه‌های متعدد به قتل رسانده‌اند و برخی از اعضای این گروه را به ارتباط با نظام سوریه متهم کرده‌اند.

بحران بی‌اعتمادی میان گروه‌های تروریستی مسلح

پایگاه النشره تأکید می‌کند گروه‌های مسلح هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند و رقابت سختی میان آنها برای کسب غنایم داخلی یا پولهای دریافتی از خارج وجود دارد.

این پایگاه خبری آورده است افراد آگاه و مطلع از روند بحران سوریه این مطلب را پنهان نمی‌کنند که ارتش سوریه ابتکار عمل را به دست گرفته دیگر سوری‌ها چیزی درباره پیشروی افراد مسلح و پیروزی‌های احتمالی یا سقوط نظام نمی‌شنوند و خبرهای پیاپی از پیشروی ارتش و فروپاشی و شکست‌های سریع جبهه‌های افراد مسلح منتشر می‌شود که حتی ارتش هم فکرش را به‌ویژه در حومه‌های حلب، دمشق و حمص نمی‌کرد.

این پایگاه خبری آورده است ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته، حومه پایتخت را به چهار قسمت تقسیم کرده است و برای قطع خطوط پشتیبانی و ارسال کمک برای گروه‌های مسلح و ارتباط این گروه‌ها با یکدیگر این بخشها را از هم جدا کرده است.

النشره نوشت دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که برخی افراد مسلح و فرماندهان آنها به ارتباط سری با ارتش سوریه و ارائه اطلاعات درباره تمام جزئیات و اماکن تجمع گروه‌های مسلح ادامه می‌دهند.

این رسانه افزود دستاوردها و موفقیت‌های نظامی ارتش سوریه در غوطه‌های شرقی و غربی افزایش یافته است و دغدغه اصلی ارتش بازپس گرفتن مناطق اطراف جاده فرودگاه است و محورها پس از ضربه به خط مقدم گروه‌هایی که بیشتر آنها به جبهه النصره و متحدانش وابسته هستند، فروپاشیده است.

النشره در ادامه می‌نویسد ارتش برای انجام عملیات گسترده نظامی به القلمون و ورود از تمام جبهه‌ها به آن آماده می‌شود. به‌گفته منابع آگاه، طرح عملیات نظامی در القلمون آماده شده است اما یگان‌های ارتش از چند روز پیش ورود به منطقه را پس از تلاش افراد مسلح برای سیطره بر منطقه مهین به‌عنوان دومین انبار تسلیحاتی ارتش سوریه پس از السفیره در حومه حلب آغاز کرده‌اند.

النشره به‌نقل از این منابع می‌نویسد اطلاعاتی که ارتش سوریه از داخل القلمون دریافت کرده است نشان می‌دهد که افراد مسلح برای ورود به منطقه مهین برای تأمین تسلیحات خود برنامه ریزی کرده‌اند و ارتش گروه‌های مسلحی را که تعداد افراد مسلح آنها به حدود سه هزار نفر می‌رسد در دام خود گرفتار کرده و از همه طرف آنها را در محاصره خود قرار داده و جنگ‌افزارهای آنها به‌طور پیاپی در چارچوب عملیات ارتش هدف قرار می‌گیرند.

در عین حال ارتش سوریه منطقه یبرود را از قاره گذرگاه اساسی افراد مسلح به‌سمت القلمون جدا می‌کرد که در مسیر خود به‌سمت جرود عرسال و الزبدانی و وادی بردی هم منتهی می‌شود.

این رسانه نوشته است افراد مسلح هرگز گمان نمی‌کردند به این سرعت غافلگیر شوند و گمان می‌کردند یگان‌های ارتش و نیروهای دفاع ملی در الغوطه مشغول هستند و افراد مسلح دیگر نمی‌توانند بین منطقه جنوبی حومه دمشق و القلمون تردد کنند چرا که این مناطق از هم جدا شده و نیروهای ارتش هم بر جاده‌ها مسلط شده و تمام تحرکات افراد مسلح را زیر نظر دارند.

افراد آگاه تأکید می‌کنند اطلاعاتی که از تحرکات افراد مسلح به سازمان اطلاعات سوریه از طریق افراد نفوذی میان افراد مسلح می‌رسد و سبب برهم خوردن موازنه قوا در سطح میدانی به‌نفع ارتش شده علاوه بر طرحهای نظامی ارتش سبب شده است که همانند ماههای نخست بحران، حملات ارتش پراکنده نباشد.

به گزارش تسنیم، این رسانه عربی نوشت نکته قابل توجه در روند عملیات ارتش، سرعت فروپاشی در جبهه‌های گروه‌های مسلح بر اساس معادله سقوط خط نخست دفاعی یعنی سقوط کامل جبهه و فرار گروه‌های مسلح است.

به‌گفته منابع آگاه، مخفیگاه‌ها و مراکز استقرار گروه‌های مسلح در حومه حلب پس از درگیری‌های السفیره و العزیزیه فروپاشیده است و به محاصره منطقه الباب رسیده است و اطلاعات موثقی در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته مبنی بر اینکه افراد مسلح موجود در حلب سلاح‌های خود را کنار گذشته و با تراشیدن ریشهای خود، ظاهر خود را همانند غیرنظامیانی قرار داده که با نیروهای ارتش ابراز همبستگی می‌کنند و این مناطقی بود که مخالفان می‌گفتند محیط مناسبی برای تشکیل دولت مخصوص مخالفان یا منطقه حائل به شمار می‌رود.

پایگاه خبری النشره در پایان نوشت حوادث به‌سرعت رخ می‌دهد و اوضاع به‌هم خورده و سوری‌ها بر این باورند که صحنه نبرد امروز سیاست و دیپلماسی را می‌سازد و سرنوشت سوریه را پس از شکست طرح تجزیه مشخص می‌کند.

این رسانه به اختلاف و دودستگی میان گروه‌های تروریستی مسلح اشاره کرد و نوشت سوری‌ها درخواست ایمن الظواهری سرکرده القاعده برای انحلال داعش یعنی گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام را به‌معنای شکست طرح تجزیه‌ای می‌دانند که مفهوم داعش آن را نشان می‌داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا به ارتش سوریه توفیق دهد تا این سگ های درنده تکفیری-سعودی را نابود کند