دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

زندگی همیشه جریان دارد

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 323211
خدا دانه‌های زندگی انسان­‌ها را منظم می­‌چیند. این انسان­ها هستند که بعد از شکستن انار زندگی‌شان بدون رعایت کردن قوانین الهی دانه‌ها را نامنظم می­‌چینند و...
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، از مهمترین مشکلاتی که بشر امروزی با توجه به همه پیشرفت­‌های صنعتی و علمی با آن دست به گریبان است، یأس و ناامیدی نسبت به زندگی و آینده خود است.

تعریفی که از یأس و ناامیدی می­‌توان ارایه کرد، عبارت است از این که انسان نسبت به ارزش­مندی خود، آینده و جهان احساس تردید داشته باشد.

همچنین ناامیدی به حالتی اطلاق می­‌شود که فرد انگیزه خود را برای پیشرفت، حل مساله، روابط اجتماعی، موفقیت، تحول، یادگیری، دستیابی به اهداف زندگی و به طور کلی جنبه‌های مثبت از دست می­‌دهد.

هر شکستی باید مقدمه‌ای برای پیروزی باشد


الهام صنعتی یک شهروند بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: توکل و دیدی مثبت به آینده باعث می­شود به این باور برسیم شاید پشت هر اتفاق بدی خیریتی نهفته باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از یاس و ناامیدی باید به این حقیقت برسیم که شکست و اشتباه به معنای ناتوانی نیست و اینکه هر شکست باید مقدمه‌ای برای پیروزی باشد.

صنعتی با بیان اینکه بالا بردن اعتماد به نفس و توکل لازمه شکست یاس و ناامیدی است، گفت: انسان باید درزندگی همیشسه توکلی داشته‌ و به این باور برسد آن چه انسان به دست می‌آورد، نتیجه سعی، تلاش و خوش نیتی اوست و این که همه انسان‌ها مثل هم نیستند و باید قدرت تفکیک مسائل را داشت.

زهرا برزجی، یک دانشجوی روانشناسی نیز به ایسنا گفت: امید در زندگی به انسان­‌ها نیرویی می­‌دهد ­که می­‌تواند با آن با مشکلات بجنگید و پیروز شود.

وی افزود: وقتی زندگی بر وفق مراد است، امید داشتن کار سختی نیست، اما وقتی روزگار مشکلاتی را بر سر راهمان قرار می‌دهد، باید امیدوار باشیم.

این دانشجوی روانشناسی گفت: نباید اجازه دهیم موقعیت‌های سخت و پیچیده باعث شود نتوانیم از هر لحظه زندگی لذت ببریم.

برزجی گفت: باید بدانیم هر زمان که احساس کردیم امیدمان را از دست داده­‌ایم، از خدا بخواهید امیدی تازه به ما بدهد تا بتوانید با ایمان کامل به مسیرمان ادامه دهیم و با موقعیت‌های سخت زندگی برخورد کنیم.

یاس و ناامیدی مهمترین حربه شیطان برای درهم شکستن اراده آدمی


حجت الاسلام والمسلمین هادی شهاب، استاد معارف و عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، گفت: یکی از آثار منفی دور شدن از خداوند و باورهای دینی ایجاد حالات یاس و ناامیدی در انسان است.

وی افزود: یاس یکی از مهم‌ترین حربه­‌های شیطان برای درهم شکستن اراده آدمی است.

عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: کسی که مایوس می­‌شود، به دنبال یاس امکان تن دادن به هر کار ناروایی برای او وجود دارد به همین دلیل اگر شیطان بتواند انسان را مایوس و ناامید کند، در کار خودش موفقیت خوبی بدست آورده است.

حجت‌الاسلام شهاب با بیان اینکه تنها خیری که انسان را از حالت ناامیدی بیرون می­‌آورد، تکیه بر یک قدرت لایزال و دائمی است، اظهارکرد: تکیه بر کسی است که خیر خواه آدمی باشد و انسان را به خاطر خود انسان دوست داشته باشد، اینها همه ویژگی­‌هایی است که در ذات خداوند پیدا می­‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسی بتواند این تکیه گاه را داشته باشد، هیچ­گاه احساس نمی­‌کند به بن بست رسیده، چرا که هیچ امری برای خدا دشوار نیست و هیچ دری نیست که خداوند نتواند آن را باز کند.

عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: آرامش و اطمینانی که می­‌تواند انسان را از ورطه نا‌امیدی نجات دهد، تکیه بر نیروی لایزال خداوند است.

یاس و ناامیدی بالاترین گناه است


حجت الاسلام شهاب افزود: در قرآن و فقه یاس و ناامیدی بالاترین گناه معرفی شده و امید به رحمت خدا یکی از وظایفی است که بر عهده انسان­‌هاست.

وی ادامه داد: رجاء و امید یکی از دوکفه ترازویی است که انسان باید همواره در کنار خوف در مقابل دادگاه الهی به آن توجه داشته باشد.

عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: در روایات بارها این مضمون تکرار شده که انسان باید تنها امید به خداوند داشته، چرا که در حقیقت امید به خدا به معنای یاس از غیر خداوند است و چون خداوند دائمی و باقی است، بنابراین امید و رجاء برقرار است و هیچ گاه از بین نمی‌­رود.

خواندن نماز عامل مهمی در کاهش ناامیدی

حجت‌الاسلام شهاب با اشاره به اینکه احساس یاس و نا امیدی را در مواجهه با شکست­‌ها و دلهره­‌های ناشی از مشکلات روزمره بر انسان غالب می­‌شود، گفت: این احساس را می‌­توان در افراد نمازگزار با اتکای به نیروی نماز از میان برد، چرا که نماز عامل مهمی در کاهش ناامیدی است.

وی اظهارکرد: انسان موقع نمازخواندن و نیایش خداوند احساس می­‌کند، به یک قدرت مافوق نزدیک می­‌شود و تحت حمایت او قرار می­‌گیرد و همین عامل باعث کاهش ناامیدی و تقویت اعتماد به نفس، قدرت، امنیت و امیدواری در زندگی می­ شود.

نیمه پر لیوان را ببینید


کلثوم خزاعی، یک کارشناس ارشدروانشناسی درخراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: برخی افراد در برخورد با جنبه‌های مختلف زندگی به بخش‌­هایی توجه می‌کنند که مأیوس کننده و ناامید کننده هستند، عیب­‌ها و نقص را زودتر می‌بینند.

وی افزود: این‌گونه افراد بیشتر از خاطرات ناراحت کننده و تجارب بد خود حرف می‌زنند و برخی به قدری به این کار عادت می‌کنند که حتی نیمه پر لیوان را هم خالی می‌بینند. اینها افرادی هستند که گاه در اثر عوامل مختلف تجارب موفقیت‌آمیز خود را فراموش کرده‌اند.

خزاعی گفت: یاس احساسی است که فرد نسبت به آینده نظر خوبی ندارد و فکر می‌کند کاری از دستش بر نمی‌آید و یک احساس درماندگی و ناتوانی دست می‌دهد که این احساس منجر به ناامیدی می‌شود.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه احساس یاس و ناامیدی به دنبال افکار منفی در خصوص توانمندی خود شکل می‌گیرد و یکی از علایم مهم افسردگی است، گفت: اگر این احساس طولانی باشد دلیل ناامیدی و عدم خودباوری فرد و برداشت منفی از اتفاقات شکل می­ گیرد.

خزاعی ادامه داد: برای از بین بردن یاس دیدن نکات مثبت، توانمندی‌ها و هم جنبه‌های مثبت وقایع نگاه به زندگی لازم است و فرد باید خوش بینی را افزایش داده و افکار منفی را مدیریت کند.

اعتماد به نفس کلید پیروزی بریاس وناامیدی

این کارشناس ارشدروانشناسی گفت: اعتماد به نفس یکی از پایه‌های مهم است که افراد ناامید خود را باور ندارند و قدرتشان را در حل مسائل سست دیده و سریعتر دچار یاس می‌شوند.

خزاعی درخصوص پیامدهای یاس وناامیدی گفت: زمانی که احساس یاس کنیم، احساس درماندگی نیز بوجود می­‌آید که خود کم بینی و کاهش ارتباطات فردی را در پی دارد.

پس به یاد داشته باشیم زندگی همیشه بالا و پایین دارد. وقتی یک نفر با قلب شکسته به رختخواب می­‌رود، فرد دیگری تازه عشق واقعی خود را یافته است. هیچ گاه این چرخه امید و ناامیدی پایان نمی­‌پذیرد.

زندگی همیشه جریان دارد و زمان از حرکت نمی­‌ایستد و این شما هستید که باید تصمیمات درست اتخاذ و همیشه رو به جلو حرکت کنید. هرگز در زندگی روی "چه می شد اگر" یا "ای­‌کاش" توقف نکنید.

این مشکلات شاید زخمی روی دل شما بگذارند اما می­‌توانید به واسطه آن تجربه و شخصیتی جدید کسب کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *