جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

جلسه بی نتیجه کاخ سفید با کنگره

پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 317182
جلسه رئیس‌جمهور آمریکا با سران کنگره در کاخ سفید در خصوص خروج از بن‌بست تعطیلی دولت آمریکا بدون نتیجه پایان یافت و رئیس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با متهم کردن دموکرات‌ها به عدم تمایل به مذاکره، کاخ سفید را ترک کرد.
به گزارش جهان به نقل از بی بی سی، «باراک اوباما» جلسه‌ای را در کاخ سفید به منظور خروج از بن بست تعطیلی دولت آمریکا با حضور سران کنگره تشکیل داده بود که این جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

بر اساس این گزارش، حاضران این نشست «باراک اوباما»، «جو بایدن» معاون اوباما، «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «نانسی پلوسی» رهبر حزب دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، «هری رید»، رهبر دموکرات‌ها در سنا و «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا بودند.

این جلسه با هدف یافتن راهی برای تأمین بودجه آمریکا بود اما جمهوری‌خواهان که مخالف طرح بیمه خدمات درمانی اوباما هستند می‌خواهند اجرای این طرح برای یک سال به تعویق بیافتد و تأکید دارند درچنین شرایطی است که بودجه دولت را تصویب می‌کنند.

در عین حال دموکرات‌ها از حامیان طرح خدمات درمانی اوباما هستند و به هیچ عنوان حاضر نیستند که پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای به تعویق انداختن یکساله بودجه این طرح را بپذیرند.

جلسه کاخ سفید بدون نتیجه در حالی به پایان رسید که بینر جلسه را ترک کرد و دموکرات‌ها را متهم به عدم مذاکره کرد. پلوسی هم جمهوری‌خواهان را متهم کرد که در بحث مربوط به بودجه «جای دروازه را عوض می‌کنند.»

هری رید هم حرف چند روز اخیرش را تکرار کرد و گفت که دموکرات‌های کنگره و رئیس‌جمهوری بر سر قانون بیمه خدمات درمانی معامله نمی‌کنند.

بسیاری از ناظران بر این باورند که بینر می‌تواند به این نزاع و جدال‌ها پایان دهد و جمهوری‌خواهان میانه‌رو را با دموکرات‌ها همراه کند تا بتوانند با یکدیگر بودجه‌ای را به تصویب درآورند که در آن بیمه خدمات درمانی هم دچار تغییر و آسیب نشود که در این صورت تندروهای حزب جمهوری‌خواه تنها می مانند و این موضوع می تواند برای بینر هزینه داشته باشد.

طرح بیمه خدمات درمانی همگانی، از اصلی‌ترین طرح‌های اوباما در زمان تبلیغ در دور اول و دوم ریاست جمهوری وی بود و کوتاه آمدن از آن هم می‌تواند برای دموکرات‌ها عواقب بدی در انتخابات بعدی داشته باشد.

این طرح اوباما بعد از تصویب در دو مجلس قانونگذاری آمریکا لازم الاجرا شد و بعداً به شکایت جمهوری‌خواهان، به دیوان عالی آمریکا رفت و در آنجا این قانون مطابق با قانون اساسی آمریکا شناخته شد.

دموکرات‌ها همین موضوع را دلیل کافی می‌دانند برای اینکه این قانون باید اجرا شود و برسر آن معامله نمی‌کنند.

به دلیل لجبازی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه بودجه دولت فدرال تصویب نشده است و از روز سه‌شنبه هفته جاری، دولت آمریکا تعطیل شد و اگر تا ۱۷ اکتبر، (۲۵ مهرماه) دولت آمریکا نتواند سقف بدهی‌های خود را بالا ببرد، قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نخواهد بود.

تصمیم برای سقف بدهی‌های دولت هم باید در کنگره بحث شود که حالا سرنوشت این موضوع هم به بودجه و تعطیلی دولت گره خورده است.

اوباما روز چهارشنبه برای اینکه بخش مالی آمریکا را هم با خود همراه کند با رؤسای سه بانک بزرگ این کشور تحت عنوان «جی پی مورگان»، «گلدمن ساکس» و «بانک آمریکا» دیدار کرد.

این سه بانک عضو یک گروه لابی اقتصادی هستند که در نامه‌ای به کنگره از آنها خواسته بودند تا سقف بدهی‌های دولت بالا برود.

اوباما نیز هشدار داده است که تا زمانیکه جمهوری‌خواهان بودجه را تصویب نکنند که دولت دوباره باز شود و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نمی‌شود.

مناقشه‌ای که بر سر بودجه دولت آمریکا به وجود آمده، اروپایی‌ها را هم نگران کرده و رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داده که این مشکل می‌تواند به مشکل اقتصادی جهانی منجر شود.

تعطیلی دولت فدرال منجر شده است که در حال حاضر ۷۰ درصد از کارکنان بخش‌های اطلاعاتی آمریکا مجبور شوند به مرخصی بدون حقوق بروند، بخش‌هایی از وزارت خارجه آمریکا که کار صدور گذرنامه و ویزا را انجام می دهد نیمه تعطیل است. از روز سه‌شنبه پارک‌های ملی و موزه‌های ملی آمریکا تعطیل شده‌اند.

تعطیلی دولت فدرال موجب شده است که نیروهای ارتش آمریکا حقوق خود را با تأخیر دریافت کنند اما طبق مصوبه‌ کنگره، ارتش همچنان مانند گذشته حقوق دریافت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *